Korg Collection 3: nu mét Prophecy (MOSS), miniKORG 700S en Triton Extreme

In 2004 kwam KORG met de KORG Legacy Collection, een grensverleggende zoektocht om authentiek klinkende recreaties uit te brengen van KORG's bekendste en populairste synthesizers. De hele KORG collection werd vernieuwd in 2017 met toevoeging van de ARP Odyssey en in 2019 nog eens als KORG Collection 2, met de TRITONs en een verfrissing van de GUI's van de eerdere synthesizer-modellen.

Nu in 2021, is er de KORG Collection 3 en de introductie van drie nieuwe software recreaties: KORG's eerste veelgebouwde analoge synthesizer, de miniKORG 700S, en ook de Korg Prophecy met zijn MOSS synthese, en de Triton Extreme, met tube-versterker.

Hiermee bestrijkt de KORG Collection 3 nu een fantastische reeks iconische geluiden uit de '70s, '80s, '90s en '00s.
 

Attachments

  • Korg_Collection3.png
    Korg_Collection3.png
    1,1 MB · Bekeken: 5.434
Last edited by a moderator:
maar kreeg je ook een upgrade korting of moest je de volle mep betalen?
299 omdat ik alleen 2 losse had, maar die had ik destijds voor 25 per stuk gekocht
 
Leuk, een Prophecy plugin. Ik las ergens dat de originele MOSS code verloren was gegaan, dus ik ben benieuwd hoe dicht de plugin bij de hardware versie komt.
De Prophecy was leuk om te bespelen, lekker expressief met die log controller. Programmeren vond ik daarentegen niks en daarom heb ik hem maar kort gehouden. Met veel moeite kreeg ik het ctrl panel enigzins aan de praat. Als het zo moet, doe me dan maar een VST dacht ik toen. En voila, daar is 'ie dan!

Zou de triton extreme plugin ook MOSS hebben?
 
Ik ben eens een avondje met de manual gaan zitten om die prophecy door te nemen. Daarna kon ik er mee lezen en schrijven. Toen ik ‘m uit had heb ‘m verkocht. Niet zo handig.
 
FYI : de prophecy plugin doet gewoon polyfoon ! Ten opzichte van de Z1 mis je echter wel de organ,epiano en string oscillator modellen. De unison is wel erg vet (en vreet cpu) !
 
Wel mossterd na de maaltijd voor degenen die net een hardware Prophecy hebben gekocht.
Ach, je hebt 25 jaar de tijd gehad voordat deze plugin kwam, dus hopelijk heb je die maaltijd al lang op. ;)
Ik heb de mijne gekocht toen hij uitkwam en blijft een leuke bak. Als je wat meer ervaring met synths hebt dan is het programmeren op het apparaat zelf niet heel lastig maar ook weer niet heel leuk. Destijds was hij me een beetje te complex en bleef het toch bij het aanpassen van de presets. Laatste jaren ook live gebruikt, ontzettend veelzijdig apparaat. En door een PA is hij indrukwekkend, vooral het laag. Wij joegen 'm dan ook nog eerst door een basversterker, heerlijk!
 
Ja,één van de weinige plugins die ik zou meenemen naar Mars.Voor mij de beste Connection bundle.
 
[..] En door een PA is hij indrukwekkend, vooral het laag. Wij joegen 'm dan ook nog eerst door een basversterker, heerlijk!

Ik herinner me dat we m bij een vriendje -- die in een oude boerderij woonde -- door een paar joekels van electrostatische luidsprekers hebben gespeeld. Zijn vader kwam na een paar minuten bezorgd de kamer in stuiven om te vragen waar we in godesnaam mee bezig waren want de draagbalken van het dak begonnen wel héél eng te resoneren :D

Ah fcuk it... Mocht er iemand zijn die voor een zacht prijsje zijn Prophecy van de hand wil doen, laat me maar weten!
 
FYI : de prophecy plugin doet gewoon polyfoon ! Ten opzichte van de Z1 mis je echter wel de organ,epiano en string oscillator modellen. De unison is wel erg vet (en vreet cpu) !
Maar hebben de andere osc. dezelfde features als die op de Z1 ? Die koperblazers oscillatoren waren echt de vetse osc ooit in die Z1.
 
De DA's van de DSS-1 zijn ook erg goed. Ik schrok me rot toen ik die voor het eerst bespeelde. Snap niet waarom zoveel synths zo bescheten klinken als je weet wat er mogelijk is.
 
vandaag die hele collection gekocht, voor die prijs kon ik dat niet laten liggen, die synths klinken verbazingwekkend goed, cpu gebruik is minimaal, alleen die prophecy gaat in polyphony naar ongeveer 9 procent, maar al die andere synths hangen tussen de 1 en 4 procent. Die sound staat als een huis, met name in het laag (die bassen klinken echt geweldig uit die synths).

De triton vind ik een topper, helemaal toen ik de ultieme preset klassieker ontdekte in de lijst (gods Bathtub). Wel doet die legacy cell het niet bij mij in ableton, ik vermoed dat dat komt omdat ik de verschillende synths in een ander vst pad geinstalleerd heb. maar goed, die hoef ik toch niet.

Er is een hoop te ontdekken, veel synths ken ik al wel, maar het is een zeer bruikbare en goedkope collectie om je korg vsts aan te vullen.
 
Wat heeft de 700-zonder-S je ooit misdaan om zo genegeerd te worden? =(
:okdan: Bedankt om dat even te vermelden Nicolas! Die tekst vertaalde ik rechtstreeks en zo goed mogelijk uit het Engels, (en zonder Google).

Het nieuwsbericht kan ik helaas niet meer aanpassen, maar een moderator misschien wel,

van:
"KORG's eerste veel geproduceerde... " , naar "Eén van KORG's eerste veel geproduceerde... "

Bij voorbaat dank.
 
Maar hebben de andere osc. dezelfde features als die op de Z1 ? Die koperblazers oscillatoren waren echt de vetse osc ooit in die Z1.
Nee wacht. die bowed strings toch bij nader inzien.
 
inmiddels zeer uitgebreid getest, ook weer een geweldige collectie synths die enorm goed klinken en weinig cpu verbruiken. hier mijn eerste indruk per synth:

Korg Mono Poly
een lekkere old skool basic synth, maar die nauwelijks cpu kost (bij mij hooguit 2 procent cpu), de sounds zijn erg goed die erbij zitten en het programmeren van je eigen sounds is enorm simpel als je substractive synthesis kent.

Korg MS20 en Polysix
Hier is al zoveel over gezegd, ze zijn compleet vergelijkbaar met de varianten op de korg kronos, ze klinken hetzelfde alleen nu als vst beschikbaar, die MS20 filter blijft toch wel iets bijzonders, wat een eigen karakter heeft die filter, echt ongekend.

Korg M1
Niet helemaal mijn type synth en voelt wat gedateerd aan kwa user interface, neemt niet weg dat als je door de presets browsed je de ene na de andere jaren 90 hit voorbij hoort komen, echt al die signature sounds zitten erin (aangezien alle expansion kaarten er ook in zitten). Dus als je op zoek bent naar die jaren 90 sound (zoals de robin S organ bass (preset organ 2 is dat) of al die house pianootjes en orgeltjes zoals Crystal Waters Gypsy Woman (la da dee la da da), dan is dit de synth to go.

Arp Odyssey
Dit vind ik een heel speciale synth, de sound hiervan heb ik altijd al erg gaaf gevonden, het is een beetje aparte sound, het laag is niet bijzonder goed (lees muddy) te noemen, maar het klank karakter in het mid en hoog en de filters (alle drie de filter generaties zitten er in) is iets wat mij enorm aanspreekt. Hij gebruikt wel aardig wat cpu (12 procent hier)

Korg Prophecy
tsja, dit is wat je noemt een lead synthesizer van formaat, die lead sounds zijn geweldig en met name de hele programmeer omgeving maakt het editten van sounds enorm eenvoudig. De gekoppelde macro knoppen geven perfecte toepassingen per lead sound voor het manipuleren van de sounds in realtime, dus zodra je je midi controller gekoppeld hebt dan is dit een erg lastige synth om weg te leggen als je eenmaal aan het spelen bent. Een topper vind ik het.

miniKorg 700S (deze had een extra VCO)
Klinkt ook erg goed, niet helemaal mijn type sounds, de lead sounds 'zingen' wel en de extra effecten maken de sound wel helemaal af moet ik zeggen. Ook mooi dat je een 3D en 2D Gui hebt om hem te programmeren.

Korg Wavestation
Het is een reproductie van de originele wavestation en de presets die er in zaten, zeker nu de Korg wavestate op de markt is valt op hoe gedateerd deze synth eigenlijk is kwa functies, de programmeer omgeving is wel redelijk (alhoewel die ook gedateerd aanvoelt), het maakt het maken van vector based wavesequences wel redelijk eenvoudig. Maar voor mij is die veel te beperkt en zal deze niet veel gebruiken denk ik.

Korg Triton
Ik kende deze VST niet, maar mijn god wat een verrassing is dit. Echt ongelooflijk dat een complete triton synth gewoon in een plugin gezet is zonder dat het voelt alsof er concessies gedaan zijn. De sounds zijn belachelijk goed en ook voor deze synth is het een aanschakeling van herkenning van sounds van de jaren 90 tot nu. Of je nu Bruno Mars of 1 van de vele hip hop songs wil spelen, al die sounds zitten er allemaal in en zijn gewoon production ready zoals ze er nu uitkomen. Wel moest ik de velocity curve van mijn midi keyboard aanpassen in ableton om dit echt goed dynamisch te kunnen bespelen, maar goed, zo'n triton rack was zo gemaakt.

Alle Expansion kaarten zitten er ook in, dus in totaal heb je over de 4000 sounds in de triton tot je beschikking.

Korg Triton Extreme
Dit is een wat modernere versie van de korg triton met ook andere sounds. Het voelt allemaal wat moderner aan kwa sounds en heeft meer mogelijkheden tot klank kleur, hij voelt gewoon dikker aan kwa sound. De Valve Force (tube) heeft een merkbare impact op de sound. Dit is mijn favoriete synth uit de korg collection v3.



tritonextreme1.JPG


Overall:
De synths zijn volledig 4K compatible en scalable en haarscherp op je scherm, de sound is wat je er van mag verwachten, het is de typische korg sound die je wel of niet mooi vindt. De CPU is laag voor de meeste plugins, ik vind het ongelooflijk dat ze in staat zijn geweest om een korg triton en triton extreme zo perfect na te maken in een vst plugin (helemaal als je die gekoppeld hebt aan je midi controller).

Mocht je de Korg Triton al hebben vanuit een vorige collectie dan kun je volgens mij gratis de Korg Extreme ook downloaden via de korg pass applicatie, dat zou ik zeker doen want hij is anders en naar mijn mening net iets beter voor nu dan de originele korg triton (die ook geweldig is).
 
Laatst gewijzigd:
De echte Prophecy vind ik nog beter dan de polyfone Z1, meer oomph, kwestie van DA denk ik. Ben de laatste tijd weer bezig met de Z1, heerlijk programmermachine. De presets zijn hopeloos verouderd en op een enkele na compleet ruk. Ben benieuwd hoe die softversie klinkt. Zijn patches uitwisselbaar tussen hard en softversie?
Meer oomph... ik weet niet, ik heb met de Z1 eens een set mooie monitors opgeblazen, is me met de prophecy niet gelukt ;) Ik betwist dit statement ~! Ik heb wel het idee dat de envelopes op de prophecy net iets sneller/punchier waren in de attack, misschien is dat het ?
 
Ik vind deze collectie top ! Maar ik houd ook van de Korg sound. Leuke tip voor de Tritons : klik op digitaal in het "display"en je kan ook kiezen voor classic en studio, kost je wel cpu power maar je hebt een subtiele andere sound ? Is dit emulatie van de D/A chain en interne processing van de verschillende Tritons ? Classic klinkt echt lekkerder.
 
Korg Triton Extreme
Dit is een wat modernere versie van de korg triton met ook andere sounds. Het voelt allemaal wat moderner aan kwa sounds en heeft meer mogelijkheden tot klank kleur, hij voelt gewoon dikker aan kwa sound. De Valve Force (tube) heeft een merkbare impact op de sound.

Zou je eens kunnen omschrijven wat die Valve Force precies doet qua geluid?
 
Zou je eens kunnen omschrijven wat die Valve Force precies doet qua geluid?
dat is een soort tube driver, hij kleurt de sound en zet er een soort van overdrive over heen.

Ik heb een paar patterns ingespeeld om de korg synths te testen en de meeste effecten lopen door de bijbehorende MDE effecten heen die je er ook bij krijgt. Die Mono poly is ook wel een lekkere fill synth in de praktijk.

 
Back
Top