Mijn Waldorf Blofeld Ruist en heeft bijgeluiden ?? Iemand met een Blofeld die een test kan/wil doen?

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Heb sinds een paar weken een Blofeld. Ik had er nog niet echt mee geproduceerd maar alleen wat patchen gecheckt op een bescheiden volume met de hoofdtelefoon.
Nu ben ik e.e.a. aan het opnemen, sampelen en uitwerken.. maar na het normalisen vallen me nu ineens allemaal bijgeluiden op. Ruis en daarnaast zit er nog een soort Buzz ofzo in die wegvalt als je em tweakt.
In de bijlage zit een audiofile waar ik dat demonstreer nadat de geluiden uitgestorven zijn.. het draaien met de knoppen onderdrukt de buzz.
Voor het vergelijk.. de opname is gemaakt met Patch B77 en daarna B78.
Derde en laatste geluidje is een MicroMonsta2 ter vergelijking. Is ook niet zo heel stil maar toch een stuk stiller dan de Blofeld. Je zou bijna denken dat het een groundloop probleem is maar heb al diverse kabels geprobeerd en ook zonder de midikabel aangesloten blijft het.

Oh.. de key versie is in het voordeel van gebalanceerde uitgangen en kan ook anders klinken daardoor misschien. Ik heb hier een desktop. Super blij mee maar dit is echt een bummer.. :( Ik hoop echt dat dit aan mijn exemplaar ligt.. :)
 

Attachments

  • Waldorf patch (B77 + B78) vs MicroMonsta2 patch.mp3
    1,1 MB
Laatst gewijzigd:
Heb je usb of gewone midi kabel gebruikt?
Andere groep in huis al geprobeerd?
Midi kabel.. Midikabel eruit blijft hetzelfde.

Hij krijgt stroom van een adapter, ongeaard en daarnaast zit de hele wereld aan verloopjes erbij dus input gaat van 110-250.. lijkt me sterk dat dit van invloed is.. maar zou het eens kunnen proberen natuurlijk..
 
Nog ff getest en er lijkt een verschil tussen Links en rechts te zitten.. In de opname hieronder is alleen de linker output aangesloten.. daarna plug ik dezelfde kabel in de rechter output en dan hoor je de irritante buzz.
Het gekke is ook dat als je beiden kabels inprikt de buzz zowel links als rechts zit.. (zoals te horen in de opname in de OP).
 

Attachments

  • Waldorf L vs R.mp3
    508,2 KB
Laatst gewijzigd:
Klinkt nog steeds als een aarde probleem. Zelfs zonder USB kan dat ook via de voeding lopen.

Heb je al met gebalanceerde kabels geprobeerd? (check eerst even of de Blofeld uberhaupt gebalanceerde TRS jack-sockets heeft, mijn Pulse 2 heeft dat in ieder geval wel) of anders via een trafo box of DI?
 
Wel vreemd dat het op één output zit.. ??
Maar een Blofeld desktop heeft geen gebalanceerde uitgangen.. Wel geprobeerd overigens. Verschillende mixers geprobeerd. Rechtstreeks op de sampler.. etc..

Ik kwam er net trouwens achter dat de rechteroutput op de hoofdtelefoon ook meer ruist als je em rechtsstreeks inplugt op de Blofeld. (ligt niet aan mijn gehoor want via de mixer is de ruis gelijk ;))
 
Laatst gewijzigd:
Helaas, volgens deze pagina Waldorf-User FAQ | Browse BLO heeft de Blofeld geen gebalanceerde outputs.
Since the audio outputs of the Blofeld are in fact unbalanced
Dus je zal het met een trafo-box of di moeten proberen.
Ik heb speciaal voor dit soort gevallen dit ding Behringer HD400 altijd ergens rondslingeren. Altijd handig voor modern Sequential spul, dat piept en zoemt ook alle kanten op als je er een USB kabel in prikt
 
Laatst gewijzigd:
Ga morgen eens testen met een DI... maar ik had em juist gekocht voor zijn compactheid.. en dan zit ik nog met 'n extra kastje. En daarbij zijn andere dingen die ik hier heb staan (ongebalanceerd) wel gewoon stil.. Via USB midi is het natuurlijk wel standaard gezeur maar dat gebruik ik dus niet.

Had met mijn Alesis Fusion weleens ditzelfde probleem.. maar die is nu rechtstreeks op de MPC sampler muisstil. Het gekke is ook dat als ik de midikabel (DIN) vanaf de MPC uit de Blofeld trek, de buzz er nog is. Zelfs de hele HUB met USB midi devices die op de Akai aangesloten is heeft geen effect op de buzz..
De opname die ik gepost heb is trouwens met een Mixer/audio kaart gedaan.
 
Voor een groundloop heb je een aarde aansluiting via twee wegen nodig, anders heb je geen loop. Midi is vrijwel altijd aan de input kant met een optocoupler gescheiden van het apparaat waar het in gaat dus dat is nooit de boosdoener. Vaak is het de combinatie audio + usb of audio + voeding.
Als de aarde schoon is aan beide kanten van je audio aansluiting hoor je vaak geen problemen, ik gok dat de MPC best netjes ontworpen is wat dat betreft dus ik kan me voorstellen dat die stil is. Computers zijn vaak erg noisy. Dus de aarde van je audio kaart kan rotzooi bevatten. Wat ook zou kunnen is dat bijvoorbeeld de schakelende voeding van je Blofeld aan die kant gebrom op je aarde veroorzaakt.
Een gebalanceerde kabel lost het probleem op door de aarde geen onderdeel van je signaal te maken (je hebt een signaal + en - en een aparte aarde aansluiting) een trafo box of di doorbreekt de loop dus lost het probleem ook op. Een nadeel daarvan is dat trafo boxenje signaal vaak wat beinvloeden. Ik snap ook niet zo goed dat er steeds meer synths worden verkocht met niet gebalanceerde aansluitingen. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Zelfs alle Behringer synths die ik heb gezien hebben gebalanceerde outputs.
 
De opname die ik gepost heb is trouwens met een Mixer/audio kaart gedaan.

Sluit 'm even alleen op het lichtnet aan zonder je pc of mixer en kijk wat ie dan doet of probeer 'm ff bij je vriendin op het lichtnet met alleen je headphone en een keyboard en luister daar hoe het klinkt omdat je met de Alesis ook wel'ns problemen had.
Er hoeft maar iets in je stroomkring te zijn en dan kan het problemen geven.

Hij krijgt stroom van een adapter, ongeaard en daarnaast zit de hele wereld aan verloopjes erbij dus input gaat van 110-250.. lijkt me sterk dat dit van invloed is.. maar zou het eens kunnen proberen natuurlijk..

Wat voor verloopjes gebruik je dan want bij mij gaat de blofeld rechtstreeks met de adapter op 220 in het stopkontakt, ja er zit een europese aansluiting op voor onze stopkontakten misschien bedoel je die?
Eventueel kan je met een universele adapter nog uitproberen.
Het gekke is dat ik eigenlijk nooit iets lees over ruis/buzz met een blofeld, wel de encoders bijv da's een bekend probleem.
 
een trafo box of di doorbreekt de loop dus lost het probleem ook op. E


toevallig.. ik denk dit soort probleem met mn laptop te hebben. Af en toe denk ik korte tikje te hebben in het geluid.. Het is zo kort, klinkt als een statisch tikje. Maar kan ook in de VST zitten.. Ook produceert m'n nek (spieren/nek gewricht )irritante klikjes als ik mn hoofdtelefoon op heb. Ja, en ook mn hoofdtelefoon produceert tikjes als ikmn hoofd draai.. Dus ik weet het nog niet exact - ben het testen en wordt al een beetje kierewiet :-)

Af en toe voel ik ook wat zwakke stroom op de rand van de Macbook (alu casing)..
Maar zo'n Behringer HD400 gaat van die 'tikjes' in het signaal dus tegen? Is er ook nog een kleinere oplossing die ik gewoon op de headhone output kan doen?
 
Laatst gewijzigd:
toevallig.. ik denk dit soort probleem met mn laptop te hebben. Af en toe denk ik korte tikje te hebben in het geluid.. Het is zo kort, klinkt als een statisch tikje. Maar kan ook in de VST zitten.. Ook produceert m'n nek (spieren/nek gewricht )irritante klikjes als ik mn hoofdtelefoon op heb. Ja, en ook mn hoofdtelefoon produceert tikjes als ikmn hoofd draai.. Dus ik weet het nog niet exact - ben het testen en wordt al een beetje kierewiet :-)

Af en toe voel ik ook wat zwakke stroom op de rand van de Macbook (alu casing)..
Maar zo'n Behringer HD400 gaat van die 'tikjes' in het signaal dus tegen? Is er ook nog een kleinere oplossing die ik gewoon op de headhone output kan doen?
Tikjes zijn meestal geen aardlussen. aardlussen hoor je meestal als gebrom of gepiep onder je geluid, een beetje afhankelijk waar de storing vandaan komt. En een koptelefoon veroorzaakt juist meestal geen aardlussen, de koptelefoon is namelijk zelf alleen geaard via de audio verbinding en niets anders.

De HD400 gaat ook niet goed werken met een koptelefoon signaal. Die is bedoeld voor line-level signalen. Ik ben bang dat dit geen oplossing voor je gaat zijn.

Bij jou klinkt het eerder als statische electriciteit die bij het ontladen tikjes veroorzaakt of zoiets. Dan moet je je goed afvragen of het probleem niet andersom is. Als je macbook en je koptelefoon netjes geaard zijn. Maar jij bouwt statische lading op, bijvoorbeeld doordat je isolerende rubberen of kunstof zolen hebt en met kleren langs een stoel wrijft. Dan kan het zijn dat je via je macbook of via je koptelefoon ontlaadt en op die manier tikjes veroorzaakt. Dat zou je kunnen testen door jezelf te aarden met bijvoorbeeld zo'n antistatisch armbandje aan de radiator of iets dergelijks.
Het kan ook zijn dat je macbook statische electriciteit opbouwt en zich via jouw ontlaad. Dan zou met zo'n armbandje het probleem juist erger worden.
Maar ik heb me ook wel eens geergerd aan tikjes in mn hoofdtelefoon, wat later gewoon contactgeluid was van de kabel van mn hoofdtelefoon bleek te zijn die tegen de rand van mn bureau tikte.
 
Bedankt voor al het meedenken weer. :)

Dit heb ik tot nu toe getest: (geen computers of andere apparatuur aan).

MPC ONE met de Blofeld erop (buzz).
Behringer X18 met de Blofeld erop (buzz).
Roland MX1 met de Blofeld erop (buzz).
Roland M16DX met de Blofeld erop (buzz).

Zodadelijk ga ik in een andere ruimte testen. Daar heb ik wat andere tafels (Souncraft, Fostex, Sony).

Ik heb echt al heel wat syntjes mogen connecten en dit soort problemen nooit vaak hoeven meemaken. En als dit het geval was altijd kunnen elimineren.
De Alesis Fusion 8HD had ooit een buzz ook.. dit was te verhelpen door de randaarde van de Alesis te isoleren van de mixer.
De Blofeld heeft geen randaarde en toch is buzz de er. Een andere voeding zou ik kunnen proberen.. maar moet even kijken of ik iets geschikts heb (polariteit.. AC of DC..voltage) en dan moet de plug nog passen..

Een maatje van me heeft zo'n furman (power conditioner) dacht ik.. als het valt te realiseren wil ik dit ook nog testen..

Via de hoofdtelefoon en met DI geen buzz. Maar zoals gisteren al gemeld. Er is een groot verschil in hoeveelheid ruis tussen de linker en rechter hoofdtelefoon aansluiting. Dit vind ik maar vreemd.
Ik weet niet of ik de Blofeld wil gebruiken met een DI. Het plan was om em te gebruiken in een mobiele setup en wil die compact houden.

@ Willem: Als de jouwe dit geluid niet heeft geeft dit me toch een beetje hoop. Eigenlijk zou ik ze weleens naast elkaar willen horen. En misschien de voeding uitwisselen??
 
Adapter/voedimg uitgewisseld. Geen effect

Soundcraft tafel aangesloten op geaarde (andere) griep. Geen effect

Sony mixer. Geen effect.

Ik vrees dat dit toch aan het toestel ligt. Of hoort dit gewoon bij een Blofeld? Iemand? Audiotest.. 🙏
 
Inmiddels heb ik van forumlid @krautrock1958 een opname ontvangen van zijn Blofeld Desktop module en hoor hier exact dezelfde buzz als in de mijne. Misschien ben ik een zeur maar als je dynamische partijtjes speelt en er is niet veel wat in de achtergrond klinkt vind ik het storend..

Ik heb wel een compacte DI en ga het verschil met hoog eens testen.. maar of ik dat allemaal in mijn rack krijg?? nog meer kabels.. etc.. en ben dan verplicht een mixer met gebalanceerde ingangen te gebruiken. De 1010music Bluebox heeft die iig niet...
@4-Tek Is dat verschil in geluid zo groot met een DI? Dacht juist dat die groundloop isolators het geluid degeneren.. die zijn passief. Heb hier een actieve DI die op zo'n 9v batterij werkt.. gebruik em nooit maar zal eens testen.. Heb ook zo'n groundloop isolator.. (die hieronder:)

monacor-fga-40mf-stereo-line-ground-loop-isolator-p13032-36627_related.jpg


@snitch: Bedankt voor de moeite alvast.. maar zoals in de OP gemeld. De Key versie heeft gebalanceerde uitgangen en waarschijnlijk andere electronica, maar interessant als vergelijking. Hoor em graag.. :)
 
Heel toevallig ben ik laatst ook bezig geweest mijn ‘signalen’ wat te upgraden ivm veel oud spul en het en der wat gebrom en geruis.

Een (goede) powerconditioner was me iets te gortig. Maar heb wel wat higher end stekkerdozen gekocht (brennenstuhl) met goede surge protection en ook een filter die rommel in het signaal opruimt. Hier zijn mn in de audiofiele hoek veel discussies over (dat het geluid ‘strakker’ wordt maar je ook dynamiek verliest).

ik heb niet genoeg kennis van de materie om het goed te kunnen reproduceren hier maar wat ik tijdens mijn ‘research’ ook tegenkwam is dat bij ongeaarde pc aansluitingen de helft van het ac voltage op de behuizing kan komen te staan. Vandaar dat je in degelijke gevallen een schokje kan voelen als dat aanraakt.
 
Ik heb wel een compacte DI en ga het verschil met hoog eens testen.. maar of ik dat allemaal in mijn rack krijg?? nog meer kabels.. etc.. en ben dan verplicht een mixer met gebalanceerde ingangen te gebruiken. De 1010music Bluebox heeft die iig niet...
@4-Tek Is dat verschil in geluid zo groot met een DI? Dacht juist dat die groundloop isolators het geluid degeneren.. die zijn passief. Heb hier een actieve DI die op zo'n 9v batterij werkt.. gebruik em nooit maar zal eens testen.. Heb ook zo'n groundloop isolator.. (die hieronder:)
Probeer het eens met die isolator zou ik zeggen. Die doet hetzelfde als die Behringer trafobox die ik eerder noemde. Als die het probleem oplost weet je in ieder geval dat het een ground-loop is en dat het niet aan de Blofeld zelf ligt. Dan kan je daarna eens gaan luisteren of het iets met je geluid doet wat je niet wil.

Ik gebruik zelf die behringer trafobox voor mijn OB-6. De OB-6 staat aangesloten via USB en die piept en kraakt normaal aan alle kanten. Met die trafobox is hij ineens stil. Ik hoor zelf verder geen verschil in klank met of zonder. Maar in theorie doen die trafo's wel iets met je geluid. Dat hoeft niet slecht te zijn. Een groot deel van het Neve of API 'geluid' zijn de trafo's die ze gebruiken. Maar dat zijn wel wat duurdere trafos dan die in zo'n Behringer trafo box zitten.
 
Probeer het eens met die isolator zou ik zeggen. Die doet hetzelfde als die Behringer trafobox die ik eerder noemde. Als die het probleem oplost weet je in ieder geval dat het een ground-loop is en dat het niet aan de Blofeld zelf ligt. Dan kan je daarna eens gaan luisteren of het iets met je geluid doet wat je niet wil.

Ik gebruik zelf die behringer trafobox voor mijn OB-6. De OB-6 staat aangesloten via USB en die piept en kraakt normaal aan alle kanten. Met die trafobox is hij ineens stil. Ik hoor zelf verder geen verschil in klank met of zonder. Maar in theorie doen die trafo's wel iets met je geluid. Dat hoeft niet slecht te zijn. Een groot deel van het Neve of API 'geluid' zijn de trafo's die ze gebruiken. Maar dat zijn wel wat duurdere trafos dan die in zo'n Behringer trafo box zitten.
Da's vreemd?? De groundloop isolator (die ik heb) werkt niet op de Blofeld. Als ik bv de MicroMonsta via USB aanstuur en op de dezelfde geluidskaart aansluit waar de MPC (die midi uitstuurt) op aangesloten staat verbind via de DI dan verdwijnt de buzz niet (die overigens veel harder is dan in de Blofeld).

De groundloop isolator zal dit waarschijnlijk wel oplossen, nog niet getest.. maar werkte eerder op een extra geluidskaart (PCI) die op een Firewire geluidskaart een vervelende buzz veroorzaakte.

Ik zit nu ineens ook te denken dat met zo'n DI een goede pre-amp ook gaat meespelen.. vooral als je de gain moet opendraaien. De mixer die ik nu gebruik (M16dx) heeft al weer mindere pre-amps dan de Behringer x18.

Heel toevallig ben ik laatst ook bezig geweest mijn ‘signalen’ wat te upgraden ivm veel oud spul en het en der wat gebrom en geruis.

Een (goede) powerconditioner was me iets te gortig. Maar heb wel wat higher end stekkerdozen gekocht (brennenstuhl) met goede surge protection en ook een filter die rommel in het signaal opruimt. Hier zijn mn in de audiofiele hoek veel discussies over (dat het geluid ‘strakker’ wordt maar je ook dynamiek verliest).

ik heb niet genoeg kennis van de materie om het goed te kunnen reproduceren hier maar wat ik tijdens mijn ‘research’ ook tegenkwam is dat bij ongeaarde pc aansluitingen de helft van het ac voltage op de behuizing kan komen te staan. Vandaar dat je in degelijke gevallen een schokje kan voelen als dat aanraakt.
interessant ook zo'n filter in een stekkerdoos. Ik weet van vroeger dat het nog weleens kon misgaan met een blikseminslag.. daarom haal ik ook standaard nog de hoofdstekkerdozen uit het stopcontact. :D
Maar je kunt echt behoorlijk gestoord raken door die irritante geluidjes. :(
 
Laatst gewijzigd:
Ondertussen ben ik wat verder gaan experimenteren. De Blofeld was toch te tof om terug te sturen.

De hoge buzz heb ik dus met een DI opgelost. Via USB op mijn recording device (die tevens sequencer is) is het er nog. USB heb je nodig omdat er geen DIN midi out op zit. Maar ik heb ook nog een USB to host die ik dan maar ga gebruiken om de CC# die hij uitstuurt bij het tweaken op te nemen.

Het ruisen is wat harder dan de gemiddelde VA. Mijn Alesis Fusion of Micron zijn stukken stiller. Ik ga em maar geen prominente rol laten vervullen in subtiele intro's.. Maar hij heeft echt super sfeervolle tapijtjes en is door zijn multi-timbrale mogelijkheden het perfecte kastje voor lekker veel mono leadjes/arpjes.. De Arpeggiator is ook fantastisch.. heeft swing en kan allerlei leuke trucjes zoals slide en accent.. eigenlijk een soort multi-timbrale 303 :)

Hieronder een exeperimentje wat wat arpjes en een padje.. Bas en drums komt uit de MPC..

 
Back
Top