Drop hier een stukje met palintones

peterdh

Ringtones & notifications
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.812
Locatie
Santpoort-Noord
Wat zijn palintones? Palintones zijn patronen die je van voor naar achter en van achter naar voor kan spelen. Je hebt verschillende soorten palintones: Ritmische, melodische, volume, mixed en reversed. Bij ritmische palintones gaat het om de plaatsing in de grid. Omdat patronen centraal staan i.p.v. step size, werk ik voornamelijk met een vrije grid (euclidean), dus ook bijvoorbeeld een 7 staps grid of een 13 staps. Bij melodische palintones gaat het om de toonhoogte. Bij volume palintones gaat het om de luidheid (volume velocity). De mixed palintone wordt gemaakt met van elkaar verschillende sounds; met een keyboardsplit bijvoorbeeld. De reversed palintone is de meest pure palintone; deze speelt het geluid of patroon reversed. Combinaties van verschillende soorten palintones gebruik ik veel. Ik gebruik ook meestal voor het ritme (chromatische) percussie i.p.v. drums

Je (stukje) track moet dus 1 of meer palintones bevatten. Het is bij mij begonnen als een spelletje, maar het begon steeds naar meer te smaken. Ik betrap me echter regelmatig op een “conservatorium kop”: Te veel met mijn hoofd bezig i.p.v. met mijn spontane gedrag. Toch is het voor mij verslavend. Mocht je het niet te beperkend vinden, want muziek is toch vrij van regels, doe dan mee!

Mijn eerste stukje is een ringtone genaamd "Awake 2". Je hoort ritmische, melodische, volume en reversed palintones.

 
Ik ga hier eens in duiken, klinkt inderdaad leuk. is hier ook een soort van sequencer van? Voor euclidean rhythms gebruik ik tegenwoordig de Hatefish Rhygenerator.
Ik let niet op de standaardmaat in Cubase. Ik maak bijvoorbeeld gewoon een patroon met 14 stappen en werk dan in de 14 stappen of polymetrisch (zelfde stappen in de tijd, maar andere looplengte) of soms polyritmisch (euclidean, ander aantal stappen in dezelfde loop).
 
Back
Top