Akai MPC firmware update ( X / Live / Force / One / Keys )

Nog steeds benieuwd, iemand die zijn mpc x etc... Als stand alone gebruikt met externe synths, hoe regeltje sys ex dumps voor je sounds? Toch een aparte computer?
 
helaas wel

nu dat USB als audio interface te gebruiken is, zou in theorie dus 32 in & 32 out DC coupled mogelijk moeten zijn
(vooropgesteld dat je interface dat is)
dit weekend eens proberen met de Percussa SSP of de MPC nu CV etc kan samplen via USB ; met 1 stereo sample heb je dan geljik een CV + Gate kanaal
 
Is dit hiermee eigenlijk de koning van de grooveboxen, of zouden er nog redenen zijn om een mc707 of novation circuit ofzo te kiezen?
 
Nu dat USB als audio interface te gebruiken is, zou in theorie dus 32 in & 32 out DC coupled mogelijk moeten zijn
(vooropgesteld dat je interface dat is)
dit weekend eens proberen met de Percussa SSP of de MPC nu CV etc kan samplen via USB ; met 1 stereo sample heb je dan geljik een CV + Gate kanaal
Is die spanning voor CV niet - /+ 5v? Dan moet je echt met omvormers of 'n versterker op je outputs van je audiokaart gaan werken vrees ik.

Ah lees je bericht nog 'n keer.. . Dat bedoel je dus.. 🙂
 
Gisteren kort mee zitten pielen. Die randomisation snap ik niet helemaal. Er gebeurd wel iets maar het feit dat ik alleen positieve waarden aan kan geven vind ik al vreemd. Handleiding legt het ook niet echt uit. Hype is een beest, de solina en mellotron zijn imo fantastisch. Die oddesy kloon nog niet zoveel mee gedaan.
 
Die 707 komt toch niet in de buurt van wat een mpc allemaal kan? Circuit ken ik zelf niet.

Ik heb een 707 en Circuit.. die zijn meer performance gericht. Qua sampling is de MPC idd veelzijdiger.. Circuit kan standalone niet eens sampelen en je kunt alleen maar samples inladen via USB en max 4 samples tegelijk.. De nieuwe Circuit Tracks heeft de mogelijkheid om samples van een SD kaart laden.. maar nog steeds geen sampling. Geluiden moet je ook editen via de computer als ie via USB aangesloten staat... werkt opzich wel goed. De knoppen zijn dan wel weer leuk om een reeks functies te controllen.

De 707 wel mogelijkheden om geluiden te editen op het apparaat zelf maar scherm is héél klein. De sequencer is wel leuk uitgedacht.. geïnspireerd op Ableton via clips die je kunt combineren. Deze is iig in staat om een heel arrangement op te bouwen.. de Circuit zie ik meer als een aanvulling. Er is ook geen echte songmode en het combineren van patterns in een chain moet je on-the-fly doen..

De MPC's lijken qua mogelijkheden en flexibiliteit nog het meest op een DAW met een hardware interface en touchscreen. Mixer is ook super flexibel met een zee aan fx en routingmogelijkheden zoals je uit een DAW kent... En toch ook nog interessant qua performance mogelijkheden met de geringe afmetingen... De MPC-X gaat qua controls nog een flinke stap verder natuurlijk.
Ik probeerde mijn ONE de laatste tijd te combineren via externe klankbronnen wegens niet helemaal overtuigd van de synths.. Had ook de 707 en Circuit hiervoor een beetje aangeschaft. Maar met de nieuwe synths en alle andere features in deze update stijgt de ONE wel heel hoog in mijn lijstje van favoriete apparaatjes.. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een 707 en Circuit.. die zijn meer performance gericht. Qua sampling is de MPC idd veelzijdiger.. Circuit kan standalone niet eens sampelen en je kunt alleen maar samples inladen via USB en max 4 samples tegelijk.. De nieuwe Circuit Tracks heeft de mogelijkheid om samples van een SD kaart laden.. maar nog steeds geen sampling. Geluiden moet je ook editen via de computer als ie via USB aangesloten staat... werkt opzich wel goed. De knoppen zijn dan wel weer leuk om een reeks functies te controllen.

De 707 wel mogelijkheden om geluiden te editen op het apparaat zelf maar scherm is héél klein. De sequencer is wel leuk uitgedacht.. geïnspireerd op Ableton via clips die je kunt combineren. Deze is iig in staat om een heel arrangement op te bouwen.. de Circuit zie ik meer als een aanvulling. Er is ook geen echte songmode en het combineren van patterns in een chain moet je on-the-fly doen..

De MPC's lijken qua mogelijkheden en flexibiliteit nog het meest op een DAW met een hardware interface en touchscreen. Mixer is ook super flexibel met een zee aan fx en routingmogelijkheden zoals je uit een DAW kent... En toch ook nog interessant qua performance mogelijkheden met de geringe afmetingen... De MPC-X gaat qua controls nog een flinke stap verder natuurlijk.
Ik probeerde mijn ONE de laatste tijd te combineren via externe klankbronnen wegens niet helemaal overtuigd van de synths.. Had ook de 707 en Circuit hiervoor een beetje aangeschaft. Maar met de nieuwe synths en alle andere features in deze update stijgt de ONE wel heel hoog in mijn lijstje van favoriete apparaatjes.. ;)
Merci voor de vergelijking. De MPC met nieuwe synths erbij is dus een zeker complete en compact stand alone optie om hele nummers te bouwen en dan ook nog kennelijk een platform dat qua software en synths nog verder kan groeien. En dat a pakweg 700 euro, wow!
 
Hij moet weer terug, helaas 2 dingen die niet werken:

1. Er staat in de handleiding dat je het scherm schoon kan maken met het bijgeleverde doekje. Er zat geen doekje bij.
2. In de handleiding staat dat je de functies in het rood geschreven kan activeren met SHIFT. Ik heb de retro-versie, daar is de tekst in het zwart.

Dat zijn zulke blunders dat-ie echt terug moet.

(Wat een leuk ding, zelfs m'n vrouw vindt 'm mooi om te zien :))
 
staat er nog steeds op de doos dat ie 4GB RAM heeft?

is ook niet waar ; slechts +/-650MB beschikbaar
Is die 4gb niet storage? (voor kits, loops etc..)
Dit staat op mijn doos iig.. :)

IMG_20210724_191850.jpg

Ik weet dat de Force met een groter geheugen tekort kampt dan de MPC.. en juist omdat OS groter is dan dat in de MPC.. was die 650mb niet de grootte van het OS?

Force:

Het is wel jammer dat je niet lager dan 44.1 khz kan sampelen.. maar je kunt samples 'n oktaaf, of 'n paar tonen hoger afspelen.. resampelen en daarna naar beneden transposen.. mocht je het niet meer redden qua geheugen :D

Verder moet je met deze generatie MPC's zeker niet klagen over geheugen te kort denk ik.. kijk eens naar een Elektron Digitakt (64mb) of een Toraiz (256mb). Dat de samples omgezet worden naar 32 bit maakt dat het geheugen niet optimaal gebruikt wordt helaas.. maar dat zal wel een hardware dingetje zijn..
Maar er zijn samplers die het nog minder moeten doen.. Een Electribe 2 heeft maar 4,5mb dacht ik..
Alleen de Maschine+ heeft meer sampleram (4gb) en daarbij een soort discstream systeem waardoor je grotere bestanden dan het interne geheugen kunt afspelen.. (net zoals Kontakt werkt met een multisampled piano van 6gb bv) maar dit gaat altijd ten koste van de CPU load en systeem performance.

Akai gaat wellicht ooit Discstream implementeren maar voor gewoon sampletjes afspelen.. jee.. ik vond het op mijn Casio FZ1 eind eigthees altijd wat krap.. maar ook een soort sport om het toch te redden binnen de 1mb.. was toen eigenlijk nog veel als je het vergleek met een Akai S950 bv..
Moet wel eerlijk toegeven dat ik baalde dat de Force die ik voor de MPC kocht niet de vervangende harddiskrecorder was die ik dacht te kopen.. Ik neem vaak meer audiosporen stemmen op en moet mede door de 8 max 8 tracks tussendoor bouncen.. maar nu ik met de MPC ook vocalen kan opnemen via een USB device schept dat ook weer mogelijkheden.
Btw.. niet ieder audio interface is geschikt. Een Audient iD14 werkt wel maar het monitoren van kanalen gebeurt via een stukje software in de computer en zonder valt er niet echt mee te werken. Heb nu een Behringer X18 draaien.. die kun je via een telefoon of iPad (of PC) besturen en kanalen die je wilt recorden kun je per audiotrack in de MPC selecteren. Ook de Samson Go Mic werkte eigenlijk prima.. behalve dat de hoofdtelefoonoutput daarvan te zacht is.

Ben wel benieuwd waar andere gebruikers mee werken.. of werkend hebben. :)
 
Ik gebruik USB niet en weet er eigenlijk ook weinig van. Kan ik nu ook het aantal inputs verhogen door middel van een USB mengtafel? Het is een daw in een doosje maar qua inputs mag het wel wat meer zijn wmb. 😁
 
Ik gebruik USB niet en weet er eigenlijk ook weinig van. Kan ik nu ook het aantal inputs verhogen door middel van een USB mengtafel? Het is een daw in een doosje maar qua inputs mag het wel wat meer zijn wmb. 😁
Door USB te kiezen in de preferences schakel je over naar een externe geluidskaart of mixer. De in- en outputs op de MPC zelf worden dan wel uitgeschakeld.
Maar als je dus een Soundcraft MTK12 (er even vanuitgaande dat ie goed werkt) er op aansluit heb je een stuk meer outputs en inputs. Het is overigens wel zo dat een USB audio device meer CPU load geeft voor de MPC.. In mijn geval ga ik sowieso EQ's en compressors gebruiken.. en deze hoef ik dan weer niet in de CPU van MPC te hangen.. dus het heeft voors en tegens..

Ik vind trouwens de Air Maximizer (soort brickwall limiter) ook niet TOP op elk materiaal en vooral wanneer ie te hard werkt op een eindbus.. In de demo's op Force was dat echt erg.. soms hoorde je het per kanaal kraken.. maar gelukkig kunnen ze ook subtieler ingesteld worden.
 
Is het iemand al gelukt om te updaten en de synths in te laden?
Je moet na de update nog deze file hieronder installeren maar ik krijg een 504 error... :(
Staat allemaal uitgelegd in de bijbehorende PDF in het downloadbestand. Bestand downloaden, unzippen, en dan de SYNTHS file kopieren en plakken op je interne SSD of SD kaart.

Ik vind de nieuwe plugins echt een aanwinst.
 
Staat allemaal uitgelegd in de bijbehorende PDF in het downloadbestand. Bestand downloaden, unzippen, en dan de SYNTHS file kopieren en plakken op je interne SSD of SD kaart.
Juist die bestanden kon je dus niet downloaden.
 
Back
Top