Signaal opkrikken, hoe doe je dit zonder extra ruis ?

Ik zou gain staging doen met een goede DI/preamp, wat sowieso een goed principe is voor synths. Moet live de ruis verwijderd worden, dan idd een goede noisegate. De basic DBX gates zijn echt prima. Kan het in post, dan zou ik eerder gaan voor iets als Izotope RX of Waves X-noise.
 
ik heb de HE8 en de HE2, beide werken bij mij exact hetzelfde. De enige negatieve reviews die ik ooit gezien heb over die EBtechs waren van gitaristen die verwachtten dat hun hum signaal uit het gitaar signaal werd gehaald, maar daar zijn dit soort apparaten niet voor, dat geven ze zelf ook aan, dit soort apparaten cleanen je signaal van problemen in je electrische signaal, zoals bijvoorbeeld signalen uit mijn pc met een 800 watt voeding, dikke grafische kaart, etc. Dat soort dingen zijn funest voor je audio signaal van andere synths op hetzelfde stroomnet. of bijvoorbeeld als je lange audio kabels gebruikt die signalen oppikken door de lengte van de kabel. Dat soort troep haalt die er allemaal feilloos uit.

Ik ben er in ieder geval erg positief over.

Prima kastjes inderdaad, prima problem-solvers :okdan:

Die Ebtechs (en ook die Beh. HD400 etc) etc 'zijn' signaal-trafo's.
Dit zorgt voor een galvanische scheiding.
Hierdoor worden aardlussen* voorkomen, zodat er geen storing op kan instralen.
Zo wordt voorkomen dat er zich een door die instraling gegenereerd extra electrisch stoorsignal bij je gewenste audiosignaal optelt.

Mogelijk wordt er door de eindige bandbreedte van die signaaltrafo's nog wat hoogfrequent electrische rommel uitgefilterd, zodat dit verderop niet meer via 'detectie' in je audiogebied terecht kan komen.
Tegen de 'sssssssss'-ruis (als in thermische ruis etc, zoals gegenereerd door electronica) doen ze niets. Als dit wel zo ervaren wordt, ook prima, da's bonus :halleluja

Ola ja, brom uit een gitaarsignaal halen, nee die vlieger kan idd niet opgaan. 't Zit er al als electrisch signaal in.
Of je moet gaan filteren met diepe notches op de netfrequenties en de harmonischen. Die functie zat bijv ooit wel in wat oudere Roland gitaarprocessors etc, maar middel vaak erger dan de kwaal.

Noisegate, of schuivend LPF, of downward expander etc dan idd betere remedies.


*: aardlus kan bijv gevormd worden door een signaalverbinding tussen 2 apparaten die elk randaarde-netstekker hebben (en uiteraard dan ook vanuit randaarde-stopcontact gevoed worden).
 
ik zit met probleem van vuile stroom die binnen komt

Dan ook meteen even dit opengeschroefde passieve kastje in deze thread erbij.

Ander soort, hier gaat dus geen signaal doorheen, maar is een laagdoorlaatfilter om troep op een gelijksspanningsvoeding te filteren
(bijv van een niet lekker afgevlakte schakelende voeding voor een pedalenbak).

Unlike the Ebtech etc is deze Palmer niet echt een hit geworden, vandaar wrsch destijds de opruim-prijs bij Bax.
't Effect is dan ook subtiel/nauwelijks waar te nemen; de centen kunnen dan beter naar een betere voeding in the first place. ;)

Voor Duitse doen (Palmer) dan wel weer vrij lollige graphics op de behuizing :mega:


Meer: Ook passief maar dan anders
 

Attachments

  • P_compil.jpg
    P_compil.jpg
    108,6 KB · Bekeken: 146
Ik zou gain staging doen met een goede DI/preamp, wat sowieso een goed principe is voor synths. Moet live de ruis verwijderd worden, dan idd een goede noisegate. De basic DBX gates zijn echt prima. Kan het in post, dan zou ik eerder gaan voor iets als Izotope RX of Waves X-noise.

Een DI is toch alleen nuttig om er een gebalanceerd signaal van te maken en op daardoor interferentie te voorkomen? Als de bron zelf ruist valt er met DI box niet veel te winnen toch?
 
Een DI is toch alleen nuttig om er een gebalanceerd signaal van te maken en op daardoor interferentie te voorkomen? Als de bron zelf ruist valt er met DI box niet veel te winnen toch?

Ja klopt, niets/niet veel te winnen als het om ruis(sssssss) gaat.

Sterker nog, meeste passieve DI's gebruiken een step-down transformator.
Naast het gebalanceerd maken gebeuren er dan ook nog 2 andere dingen:
signaal wordt laagOhmiger (dus minder kwetsbaar voor 'binnenspringen' van storingen)
EN een lager signal-level.
Dat lagere level moet dus verderop weer worden opgekrikt, en als dat niet goed gebeurt krijg je hier nog wat extra ruis(ssssss) erbij.
(Dat hoeft niet, maar zou best kunnen gebeuren).

Dus als je met een goede maar ongebalanceerde kabel geen last van rondvliegende storingen hebt op reis van je ruisende synth naar de line-in van je so-so-mengpaneel,
dan zou je met een tussengevoegde dergelijke passieve DI zelfs nog wat slechter uit de bus kunnen gaan komen qua ruis(sssss). :(
 
Ja klopt, niets/niet veel te winnen als het om ruis(sssssss) gaat.

Sterker nog, meeste passieve DI's gebruiken een step-down transformator.
Naast het gebalanceerd maken gebeuren er dan ook nog 2 andere dingen:
signaal wordt laagOhmiger (dus minder kwetsbaar voor 'binnenspringen' van storingen)
EN een lager signal-level.
Dat lagere level moet dus verderop weer worden opgekrikt, en als dat niet goed gebeurt krijg je hier nog wat extra ruis(ssssss) erbij.
(Dat hoeft niet, maar zou best kunnen gebeuren).

Dus als je met een goede maar ongebalanceerde kabel geen last van rondvliegende storingen hebt op reis van je ruisende synth naar de line-in van je so-so-mengpaneel,
dan zou je met een tussengevoegde dergelijke passieve DI zelfs nog wat slechter uit de bus kunnen gaan komen qua ruis(sssss). :(

En wat is het verschil met een actieve dan? Zelf heb ik ooit een goede weten te scoren maar zoek nog naar de beste toepassing ervan
 
En wat is het verschil met een actieve dan? Zelf heb ik ooit een goede weten te scoren maar zoek nog naar de beste toepassing ervan

Lastig om een compleet antwoord op te geven, maar in het algemeen doet een actieve DI deze dingen:

- High Impedance input (hoger dan passieve DI doorgaans. Da's belangrijk voor direct een passieve gitaar of bass aan te sluiten, maar niet relevant voor een synth etc)
- Meestal geen signaalverzwakking (afgezien van event. attenuation switches)
- Balanced output* om lange kabelruns in ruige storende omgevingen mogelijk te maken
- Doorgaans geen galvanische scheiding zoals een passieve DI dat heeft (alhoewel er wel actieve DI's zijn met toch een signaaltrafo), maar via ground-lift-switches dan wel weer een aardlus te voorkomen
(consequentie van groundlift is dan weer dat je een actieve DI niet langer met phantom power kunt voeden, maar ook daar is via extra circuitry weer iets op te vinden, zoals bijv in die alom aanwezige Behringer DI100 etc)

Ook al betreft het een zeer goede actieve DI, als deze bovengenoemde functies niet relevant zijn voor de onderhavige situatie van de ruis(sssss)ende synth, dan is ook de beste DI alleen maar 'extra muk' in de signaal-keten en gaat geen verbetering opleveren, integendeel.... (voor zover merkbaar t.o.v. de rest vd 'muk' in de keten ;-) )



*: Om het completer te maken, maar ook potentieel verwarrender (maar jullie wisten dit vast al):
qua storingsonderdrukking boeit het niet of er op allebei de uitgaande balanced lines hetzelfde signaal-level staat.
Waar het _wel_ om gaat is dat beide signaal-lines [anybody still reading?] allebei hetzelfde impedantie-nivo hebben, zodat de binnenvliegende storing op beide lines evenveel electrische troep veroorzaakt, zodat die verderop bij de balanced ingang vh mengpaneel weer netjes tegen elkaar wegvallen.

Qua signaal-to-ruis(ssss)-ratio zijn hoge signaal-levels dan wel weer beter, maar dit is dus NIET het mechanisme achter het nut van gebalanceerde signaalkabels. Het gaat dus om het gelijk zijn van de impedantie-levels. Dit is ook de manier waarop zgn. ground-compensated TRS-outputs op mixers werken: op 1 vd 2 hot connecties staat maar signaal, maar ze hebben beide dezelfde output-impedance.

Hej, als het _wel_ via gelijke signaal-levels zou werken dan zou steeds de storings-pl..ris uitbreken zodra je niet speelt :D
 
Laatst gewijzigd:
Een actieve DI heeft geen signaal verlies en ook minder last van hoge frequentie demping.
Maar daar zit wel een opamp in.
Zelf prefereer ik passieve DI's ook voor gitaar
 
Laatst gewijzigd:
Een DI is toch alleen nuttig om er een gebalanceerd signaal van te maken en op daardoor interferentie te voorkomen? Als de bron zelf ruist valt er met DI box niet veel te winnen toch?
Daarom staat er zo'n "/" dingetje en vervolgens het woord preamp. Aangezien hij ook het volume van zijn synth aanzienlijk wil opkrikken. Dat vervolgens ingehaakt gaat worden met passieve DI's en argumenten waarom dit niet werkt, geen idee. Als ik het dan over een goede preamp heb, dan bedoel ik het niveau API 512V en Great River ME1NV etc. Synths worden in pro studio's vrijwel nooit direct ingeprikt op een mixer line-in. Anyway, de gang van zaken zoals ik die omschreven heb, is hoe het vaak gaat tijdens sessies met synths die veel ruis geven.
 
Synths worden in pro studio's vrijwel nooit direct ingeprikt op een mixer line-in. Anyway, de gang van zaken zoals ik die omschreven heb, is hoe het vaak gaat tijdens sessies met synths die veel ruis geven.

Dat heeft mogelijk ook te maken met dat alles het 'muurblok' in moet, dus alles wordt naar mic-level omgezet, ook al is het 'technisch' niet altijd het beste.

Maar wel het snelste, dan hoeft er aan de andere kant vd snake niet omgeprikt te worden en kunnen alle bronnen via de mic-inputs op het mengpaneel.

Daarvan uitgaande zullen synths idd via een DI gaan.
 
Daarvan uitgaande zullen synths idd via een DI gaan.

Synths worden vaak op een preamp aangesloten, omdat het in veel gevallen een vollere, grotere klank met meer definitie geeft. Op een zelfde manier worden vaak synth plugins zo door een loop gedaan voor hetzelfde effect. Verder hebben vooral vaak de oude Yamaha, Teisco en Korg synths nogal een gain boost nodig. Het ampen is dus in veel gevallen een kwaliteitsvoorkeur, nauwelijks een technische afweging voor het muurblok.
 
Maar ik geloof dat we nodeloos in een of andere discussie met een bijklank terecht zijn gekomen, dat zal bij niemand de bedoeling zijn geweest.
OK, prettige avond iedereen, klaar zo.
heb je gelijk in, ik had die hum eliminator alleen maar genoemd om volledig te zijn, het antwoord op de topic vraag is natuurlijk die noise gate.

maar zeker bedankt voor je bijdragen, ik weet daar echt weinig van en heb er het nodige van opgestoken om verder te kijken, :okdan:
 
lk heb ook weer een hoop opgestoken vandaag, dus bedankt voor alle input.

Maar wat is een muurblok?
 
Maar wat is een muurblok?

Een centraal punt in een opnameruimte waar je in kan prikken op de patchbay en/of mixer in de control room. Traditioneel gezien lopen er dan audiokabels in de muren en vloer, tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat dit via Dante gaat.
 
Je kunt ook een 2e spoor aanmaken, vervolgens alleen de ruis kopieren naar dat 2e spoor en dan de fase omdraaien. Ruis weg.
 
Back
Top