En wat is het verschil met een actieve dan? Zelf heb ik ooit een goede weten te scoren maar zoek nog naar de beste toepassing ervan
Lastig om een compleet antwoord op te geven, maar in het algemeen doet een actieve DI deze dingen:
- High Impedance input (hoger dan passieve DI doorgaans. Da's belangrijk voor direct een passieve gitaar of bass aan te sluiten, maar niet relevant voor een synth etc)
- Meestal geen signaalverzwakking (afgezien van event. attenuation switches)
- Balanced output* om lange kabelruns in ruige storende omgevingen mogelijk te maken
- Doorgaans geen galvanische scheiding zoals een passieve DI dat heeft (alhoewel er wel actieve DI's zijn met toch een signaaltrafo), maar via ground-lift-switches dan wel weer een aardlus te voorkomen
(consequentie van groundlift is dan weer dat je een actieve DI niet langer met phantom power kunt voeden, maar ook daar is via extra circuitry weer iets op te vinden, zoals bijv in die alom aanwezige Behringer DI100 etc)
Ook al betreft het een zeer goede actieve DI, als deze bovengenoemde functies niet relevant zijn voor de onderhavige situatie van de ruis(sssss)ende synth, dan is ook de beste DI alleen maar 'extra muk' in de signaal-keten en gaat geen verbetering opleveren, integendeel.... (voor zover merkbaar t.o.v. de rest vd 'muk' in de keten ;-) )
*: Om het completer te maken, maar ook potentieel verwarrender (maar jullie wisten dit vast al):
qua storingsonderdrukking boeit het niet of er op allebei de uitgaande balanced lines hetzelfde
signaal-level staat.
Waar het _wel_ om gaat is dat beide signaal-lines [anybody still reading?] allebei hetzelfde
impedantie-nivo hebben, zodat de binnenvliegende storing op beide lines evenveel electrische troep veroorzaakt, zodat die verderop bij de balanced ingang vh mengpaneel weer netjes tegen elkaar wegvallen.
Qua signaal-to-ruis(ssss)-ratio zijn hoge signaal-levels dan wel weer beter, maar dit is dus NIET het mechanisme achter het nut van gebalanceerde signaalkabels. Het gaat dus om het gelijk zijn van de impedantie-levels. Dit is ook de manier waarop zgn. ground-compensated TRS-outputs op mixers werken: op 1 vd 2 hot connecties staat maar signaal, maar ze hebben beide dezelfde output-impedance.
Hej, als het _wel_ via gelijke signaal-levels zou werken dan zou steeds de storings-pl..ris uitbreken zodra je niet speelt