Signaal opkrikken, hoe doe je dit zonder extra ruis ?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.506
Ok, wat kan ik doen om een audio signaal wat een sterkte heeft van -16dBu maximaal op te krikken naar tegen 0dBu aan zonder dat ik extra ruis of andere bijgeluiden krijg.

Mijn Poly D heeft een zacht signaal, dit hebben alle Poly D's, is inherent aan het design vanwege de toevoeging van een 4e osc.

Ik heb geen idee hoe ik deze synth goed in kan mixen met de rest van mijn apparatuur, behalve door er een compressor tussen te zetten en het signaal te boosten, wat me extra ruis oplevert, of de rest van mijn mix met 16dBu zachter te zetten, wat ik onzin vind.

Ik weet niet of een noise reduction pedaaltje tussen de synth en mijn geluidskaart en dan intern het signaal boosten me gaat opleveren wat ik wil, maar misschien wel?

Iemand die een goeie tip heeft?
 
Beetje ruis in het synth signaal lijkt me geen issue.
kun je dan niet een noise gate gebruiken om de ruis weg te halen als er geen geluid uit de polyd komt?
Verder kun je dus niet signaal versterken zonder de ruis te versterken en doet een compressor precies wat je niet wil.
namelijk het luide deel zachter maken en het zacht ( ruis ) signaal versterken.
 
Ik heb net een gate in Ableton voor de compressor gezet, het lijkt toch wel te doen wat ik wil met een beetje prutsen in de instellingen. Is dat ook weer opgelost. thanks!
 
Laatst gewijzigd:
als je versterkt dan wordt inderdaad de noise ook versterkt, ik gebruik zelf ook noise gates in ableton voor mijn noisy hardware.

Daarnaast gebruik ik een hardware hum eliminator van EBtech om het signaal te cleanen van sommige synths, dat helpt bij mij ook erg veel in mijn situatie.
 
Thanks, die hum eliminator kan ook een goeie zijn hier, ik ga 's kijken. :-)
 
Is dit voor je live mix (in je studio). Anders normalise je toch na de opname? En gebruik je een gate daarna?
 
Thanks, die hum eliminator kan ook een goeie zijn hier, ik ga 's kijken. :-)
zou ik zeker eens naar kijken, zeker in een volle studio met veel apparatuur vind ik het een magisch apparaat, daar waar je gekraak, gepiep of ruis hoort wordt door zo'n eliminator perfect verwijderd. Ruis wat je instuurt gaat er overigens wel doorheen. Het is niet echt een goedkoop apparaat maar ik vind het elke euro waard
 
Is dit voor je live mix (in je studio). Anders normalise je toch na de opname? En gebruik je een gate daarna?
De Poly D heeft een relatief zachte output, die wil ik versterken om qua level overeen te komen met de rest van mijn mix, als ik dat doe krijg ik er ruis en storing bij. Ik heb nu een gate als eerste plugin gezet op het betreffende kanaal. Ik merk wel dat met geluiden die langzaam uitfaden de noise gate het signaal op een gegeven moment afkapt. (was ik al bang voor)
 
De Poly D heeft een relatief zachte output, die wil ik versterken om qua level overeen te komen met de rest van mijn mix, als ik dat doe krijg ik er ruis en storing bij. Ik heb nu een gate als eerste plugin gezet op het betreffende kanaal. Ik merk wel dat met geluiden die langzaam uitfaden de noise gate het signaal op een gegeven moment afkapt. (was ik al bang voor)
de meeste noise gates kun je wel afstellen, ik zou het als volgt doen, gewoon je poly d zo hard mogelijk insturen (eventueel het signaal boosten via gain in je daw path, dan krijg je inderdaad meer ruis en storing (dat is normaal), daarna stel je de thresshold zo af dat die net afgaat en je de noise niet meer hoort. Dan zet je de attack van en release zo dat die lazy noise compressie toepast en dan zal hij inderdaad ingrijpen zodra je sound level van je poly d onder het noise level gaat komen (van je thresshold), maar dat is ook precies wat je wil. Door de afstelling van je attack en release van de noise gate kun je heel precies sturen hoe snel die ingrijpt.

Ik herken dat overigens wel, die synths van tegenwoordig hebben vaak inderdaad low outputs (korg gear heeft daar ook een handje van).

Het zelfde geldt overigens voor als je gitaren opneemt, als ik mijn gitaar partijen live inspeel zijn gates ook een absolute must, al die storingen die die oppakt via die pickups zijn echt super irritant in je mix. Een goed afgestelde noise gate doet dan wonderen (ik gebruik voor die situatie Guitar Rig 6 noise gates in mijn projecten)
 
zoals gezegt.

1. Geen compressie, 2. gewoon zo hard als je kan insturen (openemen ) dan met 3. digitale gain versterken 4. en een noise gate erop.
 
Ik gebruik de Moog Murf's output & drive om de boel te versterken. Pas met beiden op 100% krijg je meer zijdelingse ruis etc, maar dikt het lekker op. Anders dan een mixer.
Bijkomstig voordeel is dat m'n mono signaal stereo uit kan.
 
zou ik zeker eens naar kijken, zeker in een volle studio met veel apparatuur vind ik het een magisch apparaat, daar waar je gekraak, gepiep of ruis hoort wordt door zo'n eliminator perfect verwijderd. Ruis wat je instuurt gaat er overigens wel doorheen. Het is niet echt een goedkoop apparaat maar ik vind het elke euro waard
Die Ebtech hum eliminators helpen tegen ground-loops, dus kunnen je van brom afhelpen. Alle andere 'bijgeluiden' (o.a. ruis) worden zoals gezegd netjes doorgegeven ;-)

Voor 'buiten'/live/ongecontrolleerde omgevingen zou ik inderdaad voor die stevige Ebtechs gaan.
Als de prijs wat tegenhoudt heeft Het-Merk-Dat-Steeds-Meer-Synths-Aankondigt ook een goedkopere oplossing (HD400), die doet het ook, maar is 'n minder robuust kastje.

Meer hier: Ebtech vs cheaper
 

Attachments

  • TX-01_TX-05.jpg
    TX-01_TX-05.jpg
    99,3 KB · Bekeken: 144
Die Ebtech hum eliminators helpen tegen ground-loops, dus kunnen je van brom afhelpen. Alle andere 'bijgeluiden' (o.a. ruis) worden zoals gezegd netjes doorgegeven ;-)

Voor 'buiten'/live/ongecontrolleerde omgevingen zou ik inderdaad voor die stevige Ebtechs gaan.
Als de prijs wat tegenhoudt heeft Het-Merk-Dat-Steeds-Meer-Synths-Aankondigt ook een goedkopere oplossing (HD400), die doet het ook, maar is 'n minder robuust kastje.

Meer hier: Ebtech vs cheaper
klopt, ruis wordt gewoon doorgegeven, maar als je zoals ik veel last heb van een gestoord signaal in sommige apparaten dan is het super handig, brom tonen, gekraak en interferentie pieps worden er naadloos uitgefilterd (en het is gewoon een passieve kast, dus enige wat je hoeft te doen is al je inputs en outputs er doorheen te gooien). Ik kan echt niet zonder en ik vind het verschil tussen een origineel niet clean signaal en het gefilterde signaal enorm groot. (je hoort echt niks meer van die ellende)

Mooiste is natuurlijk als je helemaal geen ground loops hebt in je studio en dat niet nodig hebt, maar ja, dat is bij mij niet zo.
 
Ik heb nog drie van die dikke ebtechs te koop staan, gelijk 8x voudig jack IO per stuk. :)
 
als je versterkt dan wordt inderdaad de noise ook versterkt, ik gebruik zelf ook noise gates in ableton voor mijn noisy hardware.

Daarnaast gebruik ik een hardware hum eliminator van EBtech om het signaal te cleanen van sommige synths, dat helpt bij mij ook erg veel in mijn situatie.
Heb je het dan over de HE 8? Want van de goedkopere versie heb ik negatieve review gezien
 
Heb je het dan over de HE 8? Want van de goedkopere versie heb ik negatieve review gezien
ik heb de HE8 en de HE2, beide werken bij mij exact hetzelfde. De enige negatieve reviews die ik ooit gezien heb over die EBtechs waren van gitaristen die verwachtten dat hun hum signaal uit het gitaar signaal werd gehaald, maar daar zijn dit soort apparaten niet voor, dat geven ze zelf ook aan, dit soort apparaten cleanen je signaal van problemen in je electrische signaal, zoals bijvoorbeeld signalen uit mijn pc met een 800 watt voeding, dikke grafische kaart, etc. Dat soort dingen zijn funest voor je audio signaal van andere synths op hetzelfde stroomnet. of bijvoorbeeld als je lange audio kabels gebruikt die signalen oppikken door de lengte van de kabel. Dat soort troep haalt die er allemaal feilloos uit.

Ik ben er in ieder geval erg positief over.
 
ik heb de HE8 en de HE2, beide werken bij mij exact hetzelfde. De enige negatieve reviews die ik ooit gezien heb over die EBtechs waren van gitaristen die verwachtten dat hun hum signaal uit het gitaar signaal werd gehaald, maar daar zijn dit soort apparaten niet voor, dat geven ze zelf ook aan, dit soort apparaten cleanen je signaal van problemen in je electrische signaal, zoals bijvoorbeeld signalen uit mijn pc met een 800 watt voeding, dikke grafische kaart, etc. Dat soort dingen zijn funest voor je audio signaal van andere synths op hetzelfde stroomnet. of bijvoorbeeld als je lange audio kabels gebruikt die signalen oppikken door de lengte van de kabel. Dat soort troep haalt die er allemaal feilloos uit.

Ik ben er in ieder geval erg positief over.
Hetgeen ik zoek dus, ik zit met probleem van vuile stroom die binnen komt en nog is versterkt wordt door de pc voeding en focusrite interface. Heb hier alvan alles geprobeerd om weg te krijgen.
 
Hetgeen ik zoek dus, ik zit met probleem van vuile stroom die binnen komt en nog is versterkt wordt door de pc voeding en focusrite interface. Heb hier alvan alles geprobeerd om weg te krijgen.
dat heb ik hier dus ook, de electricien heeft toen alle stroom kabels naar de studio opnieuw getrokken en de aarde opnieuw aangelegd, maar niets hielp. Dit apparaat was voor mij in in ieder geval de oplossing om het signaal zuiver mijn audiokaart in te krijgen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top