Vraag over output geluidskaart

Bono

S.P.Q.R.
Lid sinds
19 september 2011
Berichten
1.898
Locatie
Kampen
Betekent DBu het versterkte volume voor uitgang (naar je monitoren bijv)?
Ik heb een nieuwe audio interface (Antelope Zen Q) gekocht. Hij kan tot 20 DBu

Hiervoor had ik een Apogee Duet en die had 12 DBu.

Als het volume in het midden staat (niet op zn hardst) bij Apogee, is het volume van het geluid harder dan die van Antelope Zen Q wanneer deze ook in het midden staat.

Is dat normaal?
 
Kan zijn dat het volumeverloop iets anders is, als je de twee vergelijkt. In dat geval zou de Antelope naar het hoogste niveau gaan over een vrij klein regelbereik.
 
'dBu' op zichzelf (decibel: kleine d, grote B, en kleine u, waar die laatste voor 'unterminated' staat :beard::D ) betekent uiteraard niet meer dan een absoluut Voltage level.

Aangenomen dat die opgegeven 20 dBu van je Antilope Zen Q het maximale uitgaande signaallevel is,
en die opgegeven 12 dBu van die Apogee daar het maximale uitgaande signaallevel, kan die eerste je monitoren inderdaad harder uitsturen.

Zoals Disharmonic al zei, dat kan compleet los staan van een lagere setting van de volume-regelaar die ze elk hebben.
Het is inderdaad wel verrassend, maar kennelijk zijn ze dan elk met een ander verloop.

En/of de fabrikanten hebben zich vergist of gebruiken verschillende condities (bijv bij welke THD).

Of wat ook kan is dat de ene misschien een balanced level hanteert, en de andere niet.
Dan is er al meteen een verschil van 6 dB verklaard.
 
Top, dank voor jullie antwoord!
Ik merk dat Apogee Duet qua volumebereik bijzonder is, omdat wanneer je een klein beetje opendraait, veel volume krijgt.

Ik dacht dat het volumeverloop van Antelope een defect is, maar gelukkig is het zo, ook gezien van een aantal Youtube filmpjes
 
Back
Top