thé Expanding Your Mind Hurts Entanglement

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.451
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
Expanding Your Mind Hurts Entanglement

de naam voor een projekt, dat nu veel meer richting heeft, of projekt; Entanglement.....

ik heb de laatste tijd weinig geplaatst, had ook te weinig geluisterd hier...

deze thread wordt dé verzamelthread, voor de EYMH Entanglements...

ekspirementen, maar het zijn eigenlik meer dan ekspirementen geworden..

laten we met de laatse beginnen, Tripping Edgy, elke track heeft op soundcloud de beschrijving van hoe gemaakt, zal deze hier toe voegen, in het nl..


2 instanties van Tracktion/Dawesome Abyss, patches from scratch, MPE, en natuurlik met MPE ingespeeld.

in instantie heeft de MeldaProduction MMorph als insert, dus 1 instantie is gemute, vanwege dat MMorph, de naam zegt het al, 2 sounds spektraal morfeert...
getweakt vanaf init, natuurlik, met de ingebouwde modulatie mogelikheden van Melda, nog wat ekstra dynamiek in de bewerking van het spectrum gegeven.

deze wordt weer geïnjekteerd in de MeldaProduction MTransformer, ook volledig getweakt, tot in de diepte.. om de juiste klankrijkdom te verkrijgen.

als laatste in de insert reeks; Softube Tsar-1, zo ingesteld, wederom in detail, dat deze niet echt het spectrum aanvult/verandert, maar meer gebruikt als bijna onzichtbare reverb, of lijmer van releases en attacks..

gemaakt in bitwig studio 4.0.

mastering (....) voor soundcloud in wavelab pro 10, met de IKM stealth limiter, en wat minieme tweaks, vooral voor het evenwicht van het stereobeeld, zonder het geluid te veranderen. en wat ruimte te maken voor wat meer dynamiek.. (denk ik.. haha)...


goed, ik plaats om de zoveel dagen, de tracks die ik de afgelopen tijd heb gemaakt.. in deze thread die onder

ja!

de Expanding Your Mind Hurts Entanglement vallen...

nogmaals, ekspirementen, al vind ik dat woord ook zo...., maar vooral veel verschillende methodes om tot soundscraping/sound brut te komen. sommige heel simpel, sommige vrij kompleks. of kompleks, veel stappen... synthesis, effekt mangling, alles wat ik maar kan doen, eigenlik, he he...

de eerste, de laatste, het begin, het einde; geen ontsnapping mogelik!;

 
Yes klinkt super! mooie sounds, en je hebt er heel subtiel een complete track van gemaakt, en die klinkt weer ontzettend buitenaards. Mmorph en Mtransformer, dat zijn ook nog 2 melda plugins die op mijn verlanglijstje staan. Verder tja.. The Abyss! Wat een topsynth is dat. Ben benieuwd wat jij ons nog meer gaat voorschotelen uit die synth.
 
Mooi.
 
Wederom een erg duistere en indringende track.
Moeilijk te doorgronden, maar erg fascinerend.
Erg knap werk.

dank! duister en indringend, yeah, 'moeilijk te doorgronden'? ben wel benieuwd wat je daarmee bedoelt.


Yes klinkt super! mooie sounds, en je hebt er heel subtiel een complete track van gemaakt, en die klinkt weer ontzettend buitenaards. Mmorph en Mtransformer, dat zijn ook nog 2 melda plugins die op mijn verlanglijstje staan. Verder tja.. The Abyss! Wat een topsynth is dat. Ben benieuwd wat jij ons nog meer gaat voorschotelen uit die synth.

ik ben nu met veel meer detail MPE presets aan het maken met Abyss, o.a. met LIFT, hehe.
de 2 gebruikte Melda plugins zijn zéer krachtige plugins, en inzetbaar voor zoveel..
en dank! de basis zonder de Melda plugins, is al afgestemd op elkaar, vanzelfsprekend, en een van de Abyss presets, heeft genoeg rythmische struktuur, en in een wezen ook net te weinig... maar voldoende om de MMoprh te 'exciteren', 1 van de sources moet enigszins een ritmisch karakter hebben, of transients... toch is bandbreedte vrij hoog, om MMorph voor veel zaken te gebruiken, veel in te stellen, en te moduleren, voor ekstra movement van de spectrale 'konversie'.

alles inderdaad vrij subtiel in elkaar gezet, buitenaards! yeah!


Intrigerende drone/droom-track weer. Vind het altijd wel weer fascinerend hoe je experimenteert met geluidskleuren:okdan:

dank! letterlik nu met geluidskleuren, al zijn het timbres, maar Abyss, zoals elke spectraal/additive synth, of gebaseerd op de principes, werkt erg mooi voor heel wat nabewerking, granular, maar ook... spectraal..

ik vond dit wel een treffende opmerking: 'There is an awesome depth of timbral evolutions going on in this piece, its telling a story, and creates a deep atmosphere, well done!', van Cis Minor, oftewel Peter.. de maker van Abyss... de timbrale rijkdom en evolutie/dynamiek daar heb ik erg op gelet, de basis was al goed, met de Melda plugins kon ik er veel meer uit krijgen.

Mooi.

dank!!!


geweldig gedaan, beste Arjan. Topproduktie.

o fijn! dank je! liefs!
 
en dan nu een zeer minimalistische track, louter modules (RE's) van Noise Engineering, als RRP in ableton, de pattern en de geluiden binnen RRP gemaakt, speelt alleen maar in sync met ableton.

en daarboven op een MPE patch (from scratch) van Abyss, untreated..., die tegelijkertijd alle, en soms net de nadruk leg op 1, basisgeluiden die via timbres in Abyss zijn gezet, speelt, met wat Spread. veel modulatie, ook buiten MPE in deze patch.

de drumtrack, Noise Engineering/RRP, patches from scratches, die heeft nog bezoek van de Hybrid Reverb van ableton live 11 suite.
en ramt gewoon meedogenloos door...

'lichte' mastering in wavelab pro 10, low mono, en voor soundcloud klaar gemaakt.



no escape!
 
Tripping Edgy lijkt een beetje op de filmmuziek van "A Space Odyssey 2001". Knap hoor. Junky XL heeft een mooie preset voor Camel Audio Alchemy gemaakt, die verdomd veel op die filmmuziek lijkt.

ja hebt gelijk, ik zat zo in het maken van dit ding, en wist eigenlik niet eerst, wat ik er vond. wel dat het een immense rijkdom heeft. het heeft er inderdaad wat van weg.

ik neem aan dat je ligeti bedoeld, blijkbaar heet het stuk atmospheres, dat wist ik dan weer niet. wel dat ligeti gebruikt werd bij de soundtrack.
atmospheres kent inderdaad een rijkdom aan harmonischen, wel anders gemaakt, dan... o in het wikipedia artikel, ga het nu niet helemaal lezen, o.a. dat het gekoncentreerd op timbre is... (focus..)
mmmh, morgen weer even ligeti luisteren, lang geleden...

o! Camel Audio Alchemy, ons ontstolen, wij windows gebruikers. nooit kunnen kopen, ken alleen wat het kan...
goed, voldoende instrumentarium om het te evenaren.

Camel Audio Alchemy is uitermate geschikt om dat soort presets te kreëren lijkt me. de preset ken ik dus niet.

dank!
 
Tripping Edgy doet me aan PGR (Kim Cascone) en Arcane Device (David Lee Myers) denken en Iterate The Gods zou niet in een set naast Lustmord misstaan.
Mooi werk!
 
Laatst gewijzigd:
om deze Thread over Expanding Your Mind Hurts Entanglement weer uit te breiden, met een recent werk;

komen we op; The Entanglement Of Glass And Limbs

- NewFangled Audio Generate
- Tracktion Biotek 2
- Tracktion/Dawesome Abyss

alle patches (maar je moet presets zeggen?...) from scratch, MPE patch, gespeeld met een Roli Seabord Block

de Arturia Comp Fet-76 gebruikt for Biotek 2, die dat schreeuwend metaal achtige geluid inbrengt, dat moest wat getemd worden, de Fet-76 doet mooi zijn werk..

de Biotek preset is het meest makkelikke om uit te leggen, ik gebruik maar 1 layer, 2 oscillators, 1 oscillator is een granular sampler, met een home brewed sample, MPE verandert de density en pitch, apart, pressure en slide. deze wordt via de ingebouwde FM algoritmes, lekker op audio rate geschudt... door een sine oscillator, waarvan ik de shape nogal heb aangepast, al is het Sound Brut, toch in detail, voor de perfekte klank...

gemaakt in Reaper 6.29

'gemasterd' in Wavelab Pro 10, geschikt gemaakt dus voor soundcloud, en minieme tweaks, low end...

dit is wel een echt voorbeeld, denk ik, van Sound Brut Exploration, zoals ik het nu maar noem, ook zo ingespeeld. wel erg afgestemd ingespeeld. geen metronoom, niet gelet op maten.. al gaat dat natuurlik altijd enigszins 'otomatisch'...

3 krachtige synths, die met MPE, ieder op zich al veel timbres geven, dus ze gaan ook op elkaar reageren... opgeteld...

to be played at maximum volume and eyes closed................

so without further ado we present!;

 
Als je Biotek tof vind dan kan ik Luftrum Bioscape ook wel aanraden. Naast aanwezige fieldrecordings kun je in 4 sample slots ook eigen samples laden en flink vernachelen en dan met een soort XY matrix mixen.
 
Als je Biotek tof vind dan kan ik Luftrum Bioscape ook wel aanraden. Naast aanwezige fieldrecordings kun je in 4 sample slots ook eigen samples laden en flink vernachelen en dan met een soort XY matrix mixen.

Luftrum Bioscape bekeken, mooi ding. maar wat ie kan, kan ik al in diverse andere soft synths. pfff, er zijn wel veel mooie libraries/instrumenten voor kontakt. maar het grootste plezier, voor mijzelf, persoonlik, haal ik uit eigen field recordings, of andere sources, binnen de studio dan, een soft synth, door een rij effekten.. of nou ja, zoveel werkwijzes...
of gewoon een field recording in een audio editor, artefacts eruit kreëren.... die juist mooie timbres, toevoegen.

nou ja...

Biotek 2 kan in het wezen ook, heeft een 'cirkel', is ook een XY matrix. of in wezen, daar start ie mee op.... dus Biotek 2, en heeft ook granular oscillators, en natuurlik een sample 'oscillator'...
genoeg mogelikheden dus, Glitchmachines Palindrome, een geheel andere benadering, of geheel, ook een machtig ding. en in sale zo cheap, voor wat ie kan....

goed iedereen zijn werkwijze...


Heel fijn weer en de titels voegen ook iets toe.

dank! ik probeer inderdaad beter en vrijer over de titels na te denken.
 
een zeer verse;

The Pulse of Clocae

gemaakt in Cubase Pro 11

- Tracktion/Dawesome Abyss; MPE patch from scratch, met W.A. Production Venom als insert.
- een recording gemaakt met accSone Crusher-X, geïmporteerd as audio.., met Arturia TUBE-STA als insert
en een send output naar een FX channel met;
- Unfiltered Audio Silo, patch from scratch

Sound Brut, geen post-produktie, nog. wellicht zal er nog aan gesluiteld worden, mix of uitbreidingen...

de recording gemaakt met de standalone versie van Crusher-X is een oudje, maar werkte er bij. hoe die precies gemaakt is weet ik niet, ik kan denk nog wel achterhalen, welke sample ik er voor heb gebruikt..
maar de Crusher-x was recording ook live, dus... sja... goed...
Crusher-X is een granular effect/synth... Silo is een granular effect, haalt er nog wat -met een strakke, maar toch enigszins wankele regelmaat- geluiden uit...

Unfiltered Audio Silo, is een granular effekt, die ik nu vrij vaak gebruik, ik heb m vrijwel gelijk gekocht, PA vouchers vliegen je toch gratis om de oren... maar had niet verwacht, dat ie zo krachtig zou zijn. ik gebruik wel voor 'specifieke' taken, niet met het aksent op rekompositie, al haalt Silo uit de Crusher-X recording een totaal ander geluid, dat is het dus Silo gebruik voor als 'sound-extractor', en natuurlik voegt Silo aan die sounds zeker wat toe, krijg je soms drum achtige geluiden, etc. goed je kunt er alle kanten mee op. een ding dat je geheel zelf moet instellen, en zoveel variaties mogelik, meerdere Silo's zouden er weer meerdere sounds eruit halen....

de versie nu heet;

The Pulse of Clocae - Exploration Version

zoals ik al vermeldde, wellicht verander ik er nog wat aan, de mix kan wellicht wat beter. of anders... en wellicht wat kleine ingrepen...
kan een variant worden of vervang deze versie;

 
Mooi weer zoveel nieuwe tracks van je, goed bezig.
The Entanglement Of Glass And Limbs: Die metaal sounds doen het weer erg goed, het is weer terug in die fabriek wat ik eerder in een track heb gehoord van je, inclusief geluiden waarvan ik het bestaan nog niet eens wist. Bij 4 minuten krijgt ie nog een mooie wending met een soort van climax. Bizarre goed gedaan weer.
The Pulse of Clocae - Exploration Version: Begint duister maar gedegen, het zou zo een stukje uit een enge film kunnen zijn. Mooi vooral die 2 drone achtige geluiden door elkaar en die voetstap-achtige geluiden. Deze ga ik nog een keertje herluisteren, maar dan op de koptelefoon.
 
Back
Top