Yamaha SY77: Aan te raden aan iemand die de sound van de Volca FM lekker vind, maar die van de Digitone niet

Skurdd

Stamgast
Lid sinds
3 juli 2020
Berichten
278
Locatie
Utrecht
Is er iemand die de SY77 heeft?
Ik vind de sound van de DX7 HEERLIJK... maar 2e hands wordt je uitgeknepen voor een kraskast imo...
de SY77 trekt mij wel. Ben geen key speler, dus liever de module... maar afin.

Belangrijke aspecten zijn midi CC... de volca FM tript hem redelijk snel.
Sound zit volgens mij wel goed.... maar ben niet zeker van Youtube.
Gaat mij vooral om de classic sounds.
Ik gebruik vooral hardware samplers / sequencers.
 
Ik heb de moduleversie (TG77) en ik vind het een prachtbak. Klinkt veel voller en dikker dan de meeste moderne FM synths en plugins en is zeer uitgebreid. Naast de 6 operator FM is er nog de mogelijkheid om te FM'en met PCM waveforms, je kunt tot 4 elementen stapelen, er zit een complete PCM rompler in en FX en filter sectie. Daarnaast maakt het grote display en de vele knoppen het editen nog best te doen, al valt een goede editor (ik gebruik Patch Base op Mac) wel aan te raden.

Tweedehands TG77 kun je vinden vanaf zo'n €300, hou er rekening mee dat de backlight van het display vaak erg donker is of helemaal niet meer werkt, maar is ook leesbaar met licht dat op het display reflecteert. Ik heb er zelf een nieuw scherm ingezet toen ik de mijne kocht.
 
Soms heb je voor 400 euro een sy 99..... Vet! Maar bij een tg 77 kan je tegenwoordig ook samples inladen met een speciale kaart in de wave card slot past... Absoluut mooi ding.
 
Neeeee, PreenFM klinkt voor geen meter!!!



Naar mijn bescheiden mening :D
:(

Beperkte demo's klinken nice... En qua timbrality is het een soort Digitone maar dan goedkoper en dieper qua sound . minder diep qua interface. + het past daadwerkelijk, waar de mooie SY77 dat helaas nooit gaat doen...
Mijn grote vraag die ik helaas niet heb kunnen beantwoorden is hoe het de 1e ROM van de DX7 bijv. laat klinken. Sommige patches klinken compleet anders, sommige pakt ie beter. maar de Volca FM sound is waar ik op zoek naar ben; DX7 patches zonder de statusprijs te betalen.

Er is zelfs een PreenFM3 nu. maar goed, ander verhaal.
 
De sound vond ik vaak te harsh. heel afhankelijk van de filters. Maar ook zit er veel kracht in de sequencer; en omdat ik m paar met Digitakt en daarna ook Octatrack was dat meer een afleiding.
 
Zeer zeker aan te raden , heb zelf de tg77 ...zelfs de filters ( in serial voor 24db ) klinken vrij goed .
De fm engine is wonderfully deep .
 
De TG77, SY77 en SY99 zijn fantastisch toestellen met onvoorstelbare mogelijkheden.
Alleen al de uitgebreide mogelijkheden van de 6 envelopes, die je met looppunten ook als 6 LFO's extra kan gebruiken.
De opzet van algoritmes geeft je mogelijkheden van een modulaire synth met 6 oscillatoren (16 golfvormen elks) een ruisbron.
Aan het geheel zijn nog twee filters toegevoegd (LPF, HPF of 24 dB LPF) waarna je alles intern door een uitgebreide effect sectie kan sturen.

Vergelijk dit alles al eens met een DX7 ... pffff...
 
Ik gebruik gewoon Dexed de gratis softwareversie van DX7 voor de enkele keren dat ik FM nodig heb. Klinkt ook prima, zeker in combinatie met samples en nog mooier als je sounds gaat stapelen. Ook nog eens hopen sounds te downloaden: Homepage - Dexed Synth
 
En ook niet onbelangrijk , de operator ( als carrier ) kan je instellen als een pure waveshaper wanneer deze 0Hz is ,dit in combinatie met de phase start geeft immens veel mogelijkheden , sine shaper versus cosine shaper etc..
Hoewel dit een high end bak is , wordt nog altijd gebruik gemaakt van look out tables voor de sinus golfvomen( zoals in de dx7 ) ,de look up bevat een quarter van een sinus.
Dit geeft de typische crunch,artifacts wanneer de operators heel laag getuned zijn .
 
nog een alternatief voor E100. CTRLR editor en een aparte DX7 converter applicatie, dus de PC moet misschien af en toe aan:
 
Back
Top