Leveringstijden van alles, zelfs instrumenten...

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) België
De C-periode heeft ervoor gezorgd dat heel veel materialen en dus ook producten veel
vertraging oplopen bij levering of zelfs bijna niet verkrijgbaar zijn, ongeacht of het nieuw
aangekondigde producten zijn.

In mijn dagelijkse activiteit, merk ik dat computers (alle merken) die vroeger in het
slechtste geval 2 weken, nu gemakkelijk 8 tot meer weken vragen om geleverd te worden.

Toen ik enkele weken terug een PX-S3000 bestelde bij een dealer (binnenland) werd gemeld
dat het één weekje of ietsjes langer zou duren. We zijn ondertussen méér dan 5 weken verder
en nog geen nieuws. Bij de vraag : weet u al iets? komt het antwoord : we zullen Casio
raadplegen, maar helaas geen verdere info sinds dan.

Blijkbaar is ook de instrumenten markt al onderhevig aan de C-gevolgen.

Dat er enige impact zou zijn door deze hele pandemie, lijkt mij logisch, maar ik dacht, de "mens" kennende
dat men er wel een extraatje aan marge zou proberen binnen te halen door een groter gemelde schaarste
dan reëel...

Is het nu echt zo erg gesteld en merkt iedereen dit op in zijn/haar activiteiten, hobbies, dagelijks leven enz?
 
Ja, het probleem speelt op veel terreinen. In een andere hobby, astronomie, is het ook goed merkbaar. Spullen hebben hele lange levertijden en prijsstijgingen van 50% of meer zie je nu ook. Het heeft meerdere oorzaken, aan de ene kant zijn veel mensen door corona met een nieuwe hobby begonnen, of pakten een oude weer op, tegelijkertijd daalde de productie. Niet alleen van eindproducten, er is ook schaarste aan grondstoffen. Komt bij dat er ook nog steeds een tekort is aan zeecontainers, als er al spullen in Azië worden gemaakt kan het nog een hele tijd duren voordat die hier aankomen. Prijzen voor dit vervoer zijn flink gestegen. De situatie zal wel weer verbeteren, maar het kost tijd.
 
Yup, in het voorjaar door een een maat warm gemaakt voor mountain biken. In het najaar staat er als het goed is eindelijk een mooie fiets voor me klaar….
 
Ik had een patchbay bij signex besteld Engeland. Dikke prijsstijging, 4 weken levertijd en een importheffing van 80 euro. Ben er wel blij mee trouwens, superkwaliteit
 
Is het nu echt zo erg gesteld en merkt iedereen dit op in zijn/haar activiteiten, hobbies, dagelijks leven enz?

Neen,Het hangt af waar je wil bestellen,merk ik op,en dan zeker voor dingen als computer stuff.

Het valt me op dat als je in een speciaalzaak gaat je gewoon alles kan hebben.

Neem nu bvb voor muurisolatie,op vele plaatsen bepaalde produkten overal uitverkocht,maar als je in een speciaalzaak gaat die enkel dat verkoopt is alles in overvloed beschikbaar.

Idem voor aluminium of hout.

Er is gewoon meer vraag dus productie moet harder draaien,prutser-verdelers,resellers krijgen dus nu niet de voorrang,ga gewoon bij pro's,daar heb je alles.

Idem met fietsonderdelen,waar ik echt hard om moet lachen,als ik iets moet hebben van bvb een duits merk,dan moet je dat niet gaan zoeken in een boerengat winkel die een webshopje heeft maar dan bestel je bij een official dealer maar ook in Duitsland zelf,dan heb je alles.

Als je iets van Shimano moet hebben dan bestel je dat niet bij je fietsknoeier in de buurt die zal zeggen dat je een jaar moet wachten maar dan bestel je van een pro shop in China en een week erna heb je het.
 
Bij mijn weten zijn wachtijden ALTIJD al heel lang geweest voor astro-stuff..

Voor corona viel dat voor veel gangbare spullen wel mee. Als een leverancier iets niet had, meestal was de levertijd niet zo heel lang. Vaak hooguit de tijd dat iets op de boot lag om hier in Europa te arriveren. Het probleem is nu duidelijk een stuk groter. Om het over de prijsstijgingen maar niet te hebben...
 
Ik heb blijkbaar mazzel, want het meeste van mijn bestellingen zijn met weinig of geen vertraging binnengekomen.

Eén uitzondering is het pakket boeken dat ik bij een Britse uitgever bestelde.
Dat deed er aanzienlijk langer over dan de bestellingen daarvoor bij dezelfde uitgever.
Dat heeft overigens meer te maken met Brexit dan met Corona.
 
Bij Kurzweil zijn lange wachten normaal.Ik weet nu dat ik zowat 2 jaar zal moeten wachten op de K2700 61 of 73
 
Wij wilden begin april een paar handscanners bestellen van Honeywell op de zaak. Normaliter voorraadwerk.
Nu hopen we ze eind juli te krijgen.
En onze nieuwe voordeur (met schuimkern) ergens in november besteld.
Nog steeds niet ontvangen. Steeds naar achteren.
Pir schijnt lastig te krijgen te zijn (voor een normale prijs).

Ik heb begrepen dat het een combinatie is van factoren, fabrieken die in de fik zijn gevlogen, corona beperkingen, grote vraag naar bepaalde producten, maar soms lijkt het wel alsof ze gewoon schaarste willen creëren.
 
Back
Top