Transition sound fx: Kablam! Switch! Swoosh! Riserrrrrrrr!

sjeff

Ouwe rot
Lid sinds
8 januari 2011
Berichten
855
Als er iets is waarin ik echt bagger ben dan zijn het wel de transition soundfx waarmee je de switch van bv. verse naar refrein meer energie en impact geeft.
Op een of andere manier kan mijn hoofd dit gewoon niet aan haha :)

Wat ik nu gebruik is eigenlijk altijd een reversed cymbal, of zo nu en dan een uitspatting met een synth maar vooral het laatste daar loop ik stiekem toch vaak op vast of is t net niet wat ik wil. Het werkt, maar begint na 100en tracks erg saai te worden..!

Wat ik dus graag zou willen weten is hoe jij dit aanpakt? Gebruik je samplepacks, maak je ze zelf, hoe maak je ze, hoe maak je ze passend, toffe tips en ideëen om te proberen!

Tijd om dit obstakel voor eens en altijd aan te pakken! :D
 
Truukjes die ik tot nu toe toepas met wisselend succes:
- whitenoise van een synth icm met manuele filtersweep -> paar keer opnemen kijken wat het beste past
- drums opbouwen naar climax toe, of simpelweg een kleine variatie voor je van de ene 16/32 bar naar de volgende gaat
- reveb en/of delay wet opbouwen en dan in een keer cutten (wel de tail door laten)
- volgens mij nog niet toegepast, maar staat nog zeker op de todo: dikke reverb op cymbal (of ander geluid uit de mix), 100% wet opnemen en die reversed met evt nog originele reversed cymbal er door
- in combinatie met bovenstaande bepaalde sounds ff een (deel van een) maat stil voor je verder gaat
 
Hier met name sample packs en dat dan layeren en/of combineren met effect automation. Effect kan een filter zijn maar er zijn ook plugins voor zoals de Endless Smile (aanrader) of de Finisher Micro (gratis, maar ben er minder fan van; mist een dry/wet knop om perfect te sweepen). En uiteraard ook drums in de transities. Een snare roll kan tot zekere hoogte en dan vlak voor hij valt een interessante variatie met extra drums of de melodie die de hook begint te spelen.

Transities blijven voor mij ook de grootste uitdaging want het is uren gepruts in de millimeter voor 1 seconde van je track. Maar je kan het ook niet overslaan want dan mis je de hele impact.
 
Ik vind ze ook altijd lastig. Wel merk ik dat het makkelijker is om ze te maken van geluiden die al in je track zitten. Kopieer je cymbal, een snippet van een vocal of synth, gooi daar een lange galm overheen, render dat, pak de staart en ga die bewerken (reverse, ritmisch gaten, lichte flanger eroverheen, whatever). Omdat de basissound al in je track zit, voegt ie er wat natuurlijker in dan wanneer je een compleet nieuw element introduceert. Nieuwe elementen zeker niet uitsluiten, want die geven ook extra kleur aan het geheel, maar als je alleen maar nieuwe sounds gebruikt, voegt het minder makkelijk naar mijn ervaring
 
pak n micro, neem wat geluidjes op die onbruikbaar lijken (papier scheuren, glas over tafel schuiven enz) en pruts er wat mee :)
 
Transities blijven voor mij ook de grootste uitdaging want het is uren gepruts in de millimeter voor 1 seconde van je track. Maar je kan het ook niet overslaan want dan mis je de hele impact.
Dit dus inderdaad haha. Maar gelukkig is er synthforum met bruikbare tips, straks ff mee aan de slag gaan!
 
James Wiltshire laat in deze video zien hoe je risers maakt met een Pro One:



En voor €250 heb je tegenwoordig de Behringer versie.:P

Wat hij maakt is niet echt mijn genre, maar zijn video's zijn wel educatief.
 
Back
Top