Behringer TD3 MO “Modded Out”

td-3-mo-aufmacher.jpg



Maandag 5 juli 2021 - Teaser​


Deze vrijdag is het dan zo ver:




Vrijdag 9 juli 2021 - Aankondiging​


"Voor lezers die niet bekend zijn met de Devil Fish Mod, kan deze wijziging worden omschreven als een "bundel" van wijzigingen. Deze modificatie werd aangeboden door Robin Whittle voor de TB-303, gemodificeerde TB-303 zijn geprijsd in de range van 2.500-3.500 euro en zijn moeilijk te verkrijgen.

Of en hoe er een samenwerking met Robin Whittle tot stand is gekomen is niet bekend en niet bepalend voor deze test.De focus van dit artikel ligt op het geleverde testapparaat en zijn functie, afwerking, geluid. Onderwerpen als duurzaamheid, bedrijfscultuur, auteursrecht etc. van de kant van Behringer zijn bewust vermeden, omdat deze onderwerpen belangrijk zijn, maar al te vaak aan de orde zijn geweest in de context van tests en het resultaat zal geen brede consensus zijn. Bij de TD-3-MO staat de "MO" voor Modded Out (volgens de bijgevoegde handleiding), waarom verschillende mediaberichten over Murdered Out mij te boven gaan. Wat Behringer met de TD-3-MO levert en of de extra functies in de praktijk een meerwaarde bieden, moet dit artikel laten zien.

Een eerste blik: Behringer TD-3-MO
Het apparaat wordt geleverd in een eenvoudige verpakking inclusief handleiding, voeding en typische Behringer sticker. De handleiding is deels in het Duits geschreven, verder voor de Europese markt. Het apparaat is licht met ca. 900 g en het formaat is al net als de TD-3 met 305 x 165 x 56 mm (BxLxH) ongeveer zo groot als een Roland TB-303, die verrast is. De behuizing bestaat uit twee kunststof delen, het bovendeel en de onderzijde, de onderzijde is donker en transparant. Het apparaat is torsiestijf, de potmeterdoppen zijn eenvoudig gemaakt en van kunststof, maar liggen toch lekker tussen de vingers doordat ze licht gegroefd zijn. De potten wiebelen niet, hier worden gesloten 9 mm potten geplaatst. U kunt ze ook later zelf aan de behuizing vastschroeven, mits de moeren daarvoor geschikt zijn."


fabrikant: Behringer | Product | TD-3-MO-AM
bron: Test: Behringer TD-3-MO, TB-303-Devil-Fish - AMAZONA.de

video:



Edit 11 juli 2021: samenvoeging openingsposts van @MonoTron en @Mde
 
Last edited by a moderator:
Zijn er met die goedkope td-3's nu ook opeens veel meer acid house releases? wie is er thuis in die scene?
 
Behringer is wel heel erg bezig zichzelf doorlopend in de media en dus onze collectieve aandacht te houden...hype hype hype hype. Verder is de td-3 een prima ding.
 
..en nu iedere ****** deze qua budget kan aanschaffen, wil het niet zeggen dat ze ook allemaal iets uit (kunnen) brengen.
Denk dat het allemaal wel mee zal vallen inderdaad.
 
Zijn er met die goedkope td-3's nu ook opeens veel meer acid house releases? wie is er thuis in die scene?
Die waren er sowieso al erg veel. Niet specifiek acid house maar wel erg veel acid in idm braindance breaks etc.

Maar dat was al een tijd zo en vaak geen 303 of directe clone. Wel worden elementen van de 303 sequencer vaak nagemaakt zoals accenten en glides.

De td3 kan ook middels de software worden geprogrammeerd. Doe ik zelf nooit maar vind het wel ideaal dat ik nu sequences kan exporteren en opslaan bij een project. Voor het geval ik ze een keer overschrijf of de batterijen vergeet, zoals in mijn tb303 al erg vaak heb gedaan.
 
De TD-3's filter gaat niet ver genoeg dicht (ook niet met het potmetertje binnenin), dus als ze daar wat aan doen zou het al een grote verbetering zijn. En een betere sequencer die meer bij de moderne manier van werken past, zoals gewoon midi noten inkloppen (zacht = normaal, hard = accent, kort = kort, overlap is glide). Eventuele extra mods zouden een leuke bonus zijn.
 
Een klein display zou ook wel fijn zijn. Dat maakt het programmeren ook makkelijker en sneller. En meer dan 16 steps.

exact, dacht ik net ook aan. Devilfish of meer een avalon achtig ding? Zou leuk zijn. Ben benieuwd.
 
De TD-3's filter gaat niet ver genoeg dicht (ook niet met het potmetertje binnenin), dus als ze daar wat aan doen zou het al een grote verbetering zijn. En een betere sequencer die meer bij de moderne manier van werken past, zoals gewoon midi noten inkloppen (zacht = normaal, hard = accent, kort = kort, overlap is glide). Eventuele extra mods zouden een leuke bonus zijn.
Ik gebruik altijd interne sequencer, maar was er vanuit gegaan dat het via midi werkt zoals je hier beschrijft.
Niet dus?!

Charme van de 303 vind ik toch echt de sequencer met z'n quirks. Daarmee maak je patterns die je niet snel zelf in een normale sequencer programmeert.
 
Charme van de 303 vind ik toch echt de sequencer met z'n quirks. Daarmee maak je patterns die je niet snel zelf in een normale sequencer programmeert.
De TB-03 heeft 2 modi: de originele en een moderne variant. Dat lijkt mij het meest ideaal.
En midi cc van op zijn minst de cutoff, resonance, env amount en decay zou geweldig zijn, maar dat zal er wel niet in zitten bij Behringer…

wat dat betreft is de TB-03 perfect op papier, maar helaas veel te kleine knoppen voor mij…
 
wat dat betreft is de TB-03 perfect op papier, maar helaas veel te kleine knoppen voor mij…
Ik heb ze allebei, maar ik vind het wel meevallen met die kleine knoppen. Ze gaan een stuk soepeler dan die van Behringer, want die draaien vrij stroef vind ik.

De sound van de Behringer vind ik beter, maar de TD-03 wint het wat betreft sync strakheid, octaaf transposities via de tune knop, display, constructie etc.
 
Een klein display zou ook wel fijn zijn. Dat maakt het programmeren ook makkelijker en sneller. En meer dan 16 steps.
Ik ben afgelopen zondag bij een aankoop van een Roland Aira mixer bij iemand over een TD3 gestruikeld.. (figuurlijk dan..:D) Deze had hij ook te koop en demonstreerde hij voor de werking via USB.. maar wist niet dat ding zo veelzijdig was qua synth..
Ben niet echt van de acid maar deze gaat veel verder dan square en/of saw. Meerdere osc's met detune onderling en intervallen tot octaaf.. Patterns gaan ook tot 32 steps en kun je in willekeurige volgorde chainen tot 8 patterns.

De TD3 van Behringer wilde ik eerst ook kopen maar het ontbreken van het display vond ik ook jammer.. weg GAS.. Geen idee hoe dat met patternchainen gaat daarop maar 16 steps vind ik ook te kort... de Roland klinkt vast minder maar liever iets wat flexibeler is. :)

Edit: Hier vind ik em in vergelijking niet heel veel onder doen.. behalve dat de Roland ongelofelijk ugly is.. :D

 
Laatst gewijzigd:
Lijkt me niet. Je gaat toch niet opeens helemaal in de acid alleen omdat je een Behringer TD-3 hebt gekocht?
Andersom kan wel toch :) td3 kost helemaal niets dus zijn vast veel van verkocht. En op zich zet het je aan en heb je al iets van acid.

Er zijn wel veel acid releases of techno met 303 de laatste jaren al vermoed ik dat op de ‘echte’ acid platen geen td3s (tenzij heftig gemod) worden gebruikt.
 
Een MK2? Gaan die mk1’s dan uit de winkels? Want dan koop ik er nog snel 1. Ze zijn wel héél goedkoop om te laten passeren. Maar kan me moeilijk voorstellen dat heel die stock wordt teruggeroepen.
 
Wat betreft de 303 sequencer: dat is het hem nu net, hé. Je smost wat noten in en je loopt vervolgens door de steps met een extern pulse signaal (kan gewoon een sampler zijn) via de trigger input, a la sh101.
Jammer van de 16 step limit op de td03. De sh01a heeft er 128 als ik me niet vergis
 
Back
Top