We hebben een nieuw logo

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Het was af en toe een strijd, en voor ons een leerproces, maar we hebben een nieuw logo. In totaal hebben 151 leden hun stem uitgebracht. Met 58 stemmen heeft ontwerp B uiteindelijk de meeste stemmen ontvangen. Een mooie tweede plek met 53 stemmen is behaald door ontwerp E en ontwerp C heeft de derde plek gehaald.

Zoals jullie kunnen zien, zijn er nog enkele kleine aanpassingen doorgevoerd in de uitvoering. Zoals het logo nu bovenaan de pagina staat, is het definitief.

We mogen @Tralalaika van harte feliciteren met het behalen van de eerste plaats. Tralalaika is daarmee de winnaar van de prachtige prijs, beschikbaar gesteld door Sound Education Nederland: De lesmodule Mixtechniek, bestaande uit 9 lessen van elk 3 uur. Een heel mooie en tegelijk praktische prijs voor iedereen die wel eens een muziekje maakt. We verwachten nu natuurlijk wel een super strakke mix van je inzending bij de Contest 2021 @Tralalaika :).

Tralalaika heeft bij zijn inzending ook een motivatie ingeleverd die ik graag met jullie wil delen, zodat je een indruk krijgt van de manier waarop het logo tot stand is gekomen:

Omschrijving van de opdracht zoals beschreven op de website:

"Wat willen we?

We willen een nieuw, modern en herkenbaar logo dat de komende jaren meekan. De interpretatie hiervan laten we over aan de ontwerpers :). Het zou leuk zijn als er een verwijzing in zit naar synthesizers, maar dat is zeker geen vereiste. Naast een logo, willen we ook graag een icoon. Dit icoon zal worden gebruikt als bijvoorbeeld favicon of als Open Graph image. Het icoon dient een afgeleide van het logo te zijn, zoals dat bij het huidige icoon ook het geval is.


Aan welke specificaties moet het logo voldoen?

Een beetje afhankelijk van het ontwerp, denken we dat het nieuwe logo op 50-80 pixels hoog zal worden weergegeven (desktop). Voorwaarde is dat het logo op die resolutie nog goed leesbaar is. De breedte van het logo willen we beperken tot maximaal 4 keer de hoogte. De kleurstelling dient uiteraard aan te sluiten bij de kleuren die momenteel door Synthforum worden gebruikt in zowel de light als de dark style. Indien gewenst, kunnen we deze kleuren per PB aanleveren. de achtergrond van het logo en van het icoon dient transparant te zijn.”


Beknopte analyse

Bestaand logo is niet slecht, echter doet het gedateerd aan qua typografie en vorm. Wel is het monochrome karakter krachtig door de eenvoud. Diapositief op staalblauwe achtergrond is duidelijk en goed leesbaar. De naam als logo zorgt voor een duidelijke direct zichtbare herkenbaarheid die niets te gissen overlaat.

1625240210527.jpeg



Afwegingen

Ik denk dat de eenvoud behouden moet blijven. Verder ben ik voor mijn ontwerp geneigd in overweging te nemen dat de link met synthesizers aanwezig moet zijn omdat het nou eenmaal daarover gaat. De volgende steekwoorden heb ik gebruikt tijdens het ontwerpproces:

Eenvoud, kracht, duidelijkheid, technisch, tijdloos, monochroom, synthesizer, muziek, forum, discussie.

Het ontwerpproces (logo)

Een beeldmerk kan een figuratieve, al dan niet abstracte voorstelling bevatten of enkel met typografie. Ik vond het interessant om deze beeldelementen te combineren. Mijn focus was om een combinatie te maken van het gegeven synthesizer en forum.



De synthesizer

Ik heb gekeken naar generieke electronica-symbolen, vanwege de eenvoud en internationale standaard. Twee symbolen heb ik eruit gelicht omdat deze bruikbaar waren voor het ontwerp:


1625240168330.png

weerstand
1625240168376.png

schakelaar


Het forum

Het forum is een rijke verzameling aan tips, mededelingen, wedstrijdjes, discussie en kennisuitwisseling. Om dit te verbeelden kan je denken aan tekstballonnen, omkadering, dynamiek etc. Ik heb ervoor gekozen om in het ontwerp een tekstballon als uitgangspunt te nemen. Zowel de weerstand (discussie) als de schakelaar (tips uitwisselen, verbinden) zijn hierbij bruikbare beeldelementen gebleken. De schakelaar heb ik gebruikt voor het aanwijspuntje van de tekstballon en de weerstand inclusief lijn aan weerszijden heb ik gebruikt voor het verbeelden van discussie met bijbehorende meningsverschillen.

1625240302327.png





1625240308256.png



Typografie

Ik kon een lettertype kiezen uit de lijst van bestaande fonts die ik in mijn computer heb zitten, maar ik heb ervoor gekozen om voor de letters die deel uit maken van de naam een apart lettertype te ontwikkelen, hierbij omgedoopt tot SiFo Sans. Het simpele uitgangspunt is een vierkant grid van 11 bij 11 units, met uitzondering van de M, die optisch breder is gezet. Inspiratie mede door Wim Crouwel, de beroemde Nederlandse in 2019 overleden grafisch ontwerper, wiens werk gekenmerkt wordt door grids waarbinnen de stylistyische typografie en vormen meestal zich bevinden.



Kleurgebruik

Dit is wat ik van de website heb gehaald:


1625240168429.png



In mijn ontwerp heb ik ervoor gekozen, net als bij het oude logo om wit (diapositief) als uitgangspunt te nemen. Daardoor is het goed toepasbaar op de blauwe achtergrond van de website. Als er een lichte achtergrond wordt gebruikt kan een blauwe variant gebruikt worden.


Het logo

Het woord SYNTHFORUM wordt van boven en van onderen omsloten door lijnen als ware het een tekstballon. De zijkanten zijn open met het oog op openheid en dynamiek. Het schakeling-symbool op de onderste lijn als aanwijspunt in de tekstballon, in de buurt van het eerste gedeelte van het woord (synth). Het symboliseert de verbindingen in onderbrekingen die een cruciaal onderdeel vormen bij geluids-synthese. Het weerstand-symbool op de bovenste lijn in de buurt van het tweede gedeelte van het woord (forum). Dit symboliseert de discussie en bijkomende eventuele wrijving (weerstand) die hiermee gepaard kan gaan.


Het icoon


1625240168471.png


1625240168524.png


1625240168567.png


1625240168616.png


Voor het afgeleide icoon heb ik de afkorting SF gebruikt met erboven het weerstand-symbool. Het moet op zeer klein formaat nog goed zichtbaar zijn.

Op een heel mooie tweede plek staat het ontwerp van @pip. Pip, van harte met je mooie prijs, een stofhoes naar keuze, gemaakt door Iwanopmaat.

De derde plek is behaald door ontwerp C, door een anonieme inzender (it wasn't me).

Dank aan alle inzenders en iedereen die heeft gestemd! We hebben er voor de komende jaren een mooi, nieuw en modern logo aan over gehouden.
 
Leuk om de motivatie achter het ontwerp te lezen! Hierdoor komt het voor mij meer tot leven… well done!
 
Ziet er goed uit zo, in de navigatiebalk van ‘t forum! :)
 
Mooi en netjes 👍
 
Ik vind hem goed gelukt. Noest lettertype. Het was voor mij wel meteen duidelijk wat je gedaan had, zonder dat ik van te voren bedacht zou hebben dat je het zo had kunnen doen, dus zeker niet te vanzelfsprekend.
 
Ik ben net te laat ingestapt op dit forum om alles mee te hebben kunnen krijgen. Maar iedereen Van harte met het jubileum en het nieuwe logo!

Dank voor de toelichting. Ik heb maar zelf bedacht dat ik het weerstand symbool ga zien als een sawtooth wave 😏
 
Blijft dan nog ff spannend, ik heb dat vuurwerk weggekregen en zo te zien ook 't (nieuw??) logo. Of is dat nieuw logo nog niet in dienst :D

Schermafbeelding 2021-07-08 om 13.12.03.png
 
Leuk om de onderbouwing van de ontwerper ook te lezen :okdan: Gefeliciteerd @Tralalaika
 
Even refreshen denk ik. Shift F5.
Vuurwerk hadden wij al verwijderd :).
nee was ff de addblock uitschakelen. Nu die 20 nog ff weg :D Zo schreeuwerig, maar ik ben blijkbaar de enige die daar last van heeft. Dus ik houd nog ff vol.
Logo is ok!
 
Back
Top