Wessel Oltheten over ego, muzikaliteit en de macht van de mixer

Wessel Oltheten over ego, muzikaliteit en de macht van de mixer

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
bombario heeft een nieuwe Bit gepost:

Wessel Oltheten over ego, muzikaliteit en de macht van de mixer - De Nederlandse muziekproducer Wessel Oltheten deelt tips en inzichten

Wessel Oltheten is een ervaren recording, mixing en mastering engineer. Ook is hij de auteur van het boek 'Mixen met impact', een fantastisch naslagwerk over het produceren van je eigen muziek.

Beluister het interview met Wessel en ontdek:
  • Waarom je geen duizenden euro's nodig hebt voor een topstudio.
  • Hoe hij een mix maakte voor Michael Jackson (en daar 2 jaar niets meer van hoorde).
  • Waarom bot eerlijk zijn cruciaal is in de studio.

En meer. Ook deelt hij...

Lees hier meer...
 
Leuk interview weer. Helaas wel weer een uur wat ik niet aan werken heb besteed 8D
 
Fijn interview Rutger.
Lekker lang maar into the details, beter dan een kort gesprekje met een paar weinig zeggende oneliners.

Leuk wat Wessel vertelde over deWolff, dat het opnemen op een 4 sporen tapedeck en proberen een album er van te maken voor hem juist weer een hele mooie leerervaring was.
Verderop was ook tof waar jullie ingaan op hoever je moet gaan met de produktie en dat producen bij electronische muziek toch vaak anders gaat dan bij de muziek waar hij vaak mee bezig is en het te ver de nadruk leggen op perfektie waar je Ron Sexsmith nog aanhaalde.

Ik moest meteen aan Coldplay denken die ik in al m'n amateurisme een beetje het slachtoffer vind van productie en 'sound'.
Als ik een plaat van hun opzet is het toch meestal de eerste en soms de tweede en de andere albums luister ik bijna nooit omdat ik vind dat de authenticiteit steeds meer naar de achtergrond is verdrongen ten gunste van de sound.
Het is juist de imperfectie die het persoonlijk maakt wat dat betreft en je moet oppassen dat je niet de muziek of het karakter weghaalt wat mij betreft.
Een tijdje geleden vertelde een van de leden in een interview dat hij sinds lange tijd weer 'ns naar hun eerste album had geluisterd en dat het hem opviel dat dit album veel intiemer klonk dan hun latere albums.
 
Fijn interview.
Veel dingen die we hier op het forum bespraken zijn hier voorbij gekomen.
Hoop dat je nu niet meer referentie tracks gaat gebruiken. hahaha
 
Ik moest meteen aan Coldplay denken die ik in al m'n amateurisme een beetje het slachtoffer vind van productie en 'sound'.
Als ik een plaat van hun opzet is het toch meestal de eerste en soms de tweede en de andere albums luister ik bijna nooit omdat ik vind dat de authenticiteit steeds meer naar de achtergrond is verdrongen ten gunste van de sound.
Dat komt denk ik juist om het feit dat er doelbewust personeel voor de sound word ingekocht.
Anders word de diversiteit van het product te laag.
Die muziek is dan zo overgeproduceerd dat het bijna EDM is.
Brian Eno heeft ook wat voor ze gedaan.
 
Die muziek is dan zo overgeproduceerd dat het bijna EDM is.
Vind ik ook en dat terwijl ze vanaf het eerste album al meteen heel goed verkochten dus ze hadden die gladde sound niet nodig omdat ze niet te eten hadden.
Als zelfs een eigen bandlid aangeeft dat hun eerste album veel intiemer klonk vraag ik me af of ze daar niet eerder over hebben nagedacht.
Of misschien juist wel en hun muziek steeds meer als "produkt" gingen zien.
Het is jammer dat alles bij ze zo overgeproduceerd word en ik begrijp ook niet goed waarom ze zo massaal verkopen, misschien zit de gemiddelde luisteraar niet te wachten op intimiteit?
Nu klinkt dat wat denigrerend over luisteraars maar ik kan er niets anders van maken in dit geval.
 
Ze waren ook jong he? En zo'n act wordt dan steeds groter en groter. Misschien is het wel net als bij voetballers die opeens te veel in zichzelf gaan geloven? Zaakwaarnemers met dubbele agenda's, mensen die je naar de mond praten, verwachtingen etc. Dan is alle spontaniteit er opeens wel vanaf.

Ik moet nu ook meteen aan deze eerste scene denken. Het begint met een mooi liedje en dan gaat iedereen met je aan de haal. Dan moet je sterk in je schoenen staan.

 
Heel prettige kerel om naar te luisteren. Leuk ook dat het nog even over het leerproces ging. Dat leerproces doorloopt eigenlijk altijd 4 fasen.
- Onbewust fout
- Bewust fout
- Bewust goed
- Onbewust goed
Als je dat eenmaal weet, ben je ook niet bang meer voor fase 2 of 3 :).
 
Leuke podcast! Wat mij vooral is bijgebleven is dat Wessel eurorack gebruikt puur voor effect processing. Om eurorack modules hiervoor toe te passen is iets waar ik nooit eerder over heb nagedacht, maar dit lijkt mij het (scrambled) ei van Columbus! :okdan:
 
Leuk om deze naam hier voorbij te zien komen.
Na onlangs (bij Sound Education Nederland) 4 lessen mixtechniek/filosofie van Wessel van ieder ruim 3 uur te hebben gekeken, heb ik een beetje een Wessel overkill, dus luister ik deze op een later moment nog eens.
Maar slimme gast met veel kennis die hij heel goed kan overbrengen. :okdan:
 
Back
Top