Is dit een plug-in of een sample?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

gilberto

Stamgast
Lid sinds
15 april 2020
Berichten
119
Locatie
eksaarde
Hello

Kan er iemand uitleggen of de: 1980s-Casio-Violin-C5.wave een plug-in of een sample is?

Ik vermoed dat het een sample is omdat het een wave file is.

Maar als dit zo is kan ik die dan alleen maar downloaden in een synthesizer van het merk Casio?
Of kan ik die ook downloaden en laden in mijn cubase elements10.5?

Als deze wave file kan worden geladen in mijn cubase elements 10.5, moet die dan worden geladen in de sampler van mijn cubase elements 10.5?
Het is een heel kort viool geluidje. Dit geluidje of sample op een audio spoor laden heeft toch geen zin.

Graag uw antwoord hierover.
grtz,
gilberto
 
Hoi Gilberto, volgens mij moet je nog even goed inlezen op deze materie. Het is per definitie geen plug-in. Ik denk dat je probeert te vragen of het geluid dat je bedoelt een (multi)sample is, of dat het door synthese (welke vorm dan ook) tot stand komt. Zou helpen als je het bestand stuurt, of een audiofragment ervan.

Dit artikel is allicht een goed begin:

 
dat een sample van een casio keyboard.
die kun je in een sampler laden om mee te spelen.
 
Hier is het wave bestandje: 1980s-Casio-Violin-C5.wave (70,6 kB)
Kan ik sample laden in de software sampler in mijn cubase elements 10.5 ?
En kan ik daarna spelen met deze sample op mijn yamaha synthesizer arranger keyboard PSR-S710?

 
ja maar je hebt alleen een C5 sample dus mooi gaat dat niet klinken.
maar iig een leuk experiment
 
Thanks.

Ik weet niet precies wat een C5 sample is. Is dat de do van de 5 toonladder?

Mijn bedoeling is om in mijn compositie de tweede solo met strings(symphonie) die mij niet bevallen, te vervangen door strijkers .
Ik weet zelfs niet of er samples bestaan die een strijkers ensemble kunnen nabootsen(emuleren) of opslaan als een wave file.

Voor een strijkersensemble heb je ten slotte violen, altviolen, cello en misschien ook contra bas nodig.

Met één enkele viool klank zoals de C5 kan ik geen strijkers ensemble maken.

Is het zo dat van alle muzieknoten die aanwezig zijn op een viool er een sample bestaat die kan worden gedownload?

En dan is de vraag welke muzieknoten van een viool kan ik downloaden om een strijkers ensemble te laten weerklinken?
Nu heb ik reeds de C5 van de vijfde toonladder.

Bestaan er ook samples met de violin noten zoals de D5,E5,F5,G5,A5,B5 ?
Thanks voor de link naar de website: PLUGINS4FREE

Ik heb de VST Plug-in VSCO2 Rompler II Free VST Plug: Classical and Orchestral Music from the Movies HALIDON MUSIC -678 kB gedownload.

ik weet niet of jij ook de DAW cubase elements 10.5 gebruikt. Het is vereist om de versie 32-bits te downloaden omdat cubase ook is ingesteld op 32-bits, ondanks je met een 64-bits Windows 10 OS werkt.
Blijkbaar moeten de zipbestanden nadat ze zijn uitgepakt zowel in de VST PLUGINS 32 map in Programma files(86)als de VST PLDUGINS 64 map in Programma files (64) worden geplaatst. Althans volgens het antwoord van Versilian Studio's.

Met de software sampler in mijn cubase elements 10.5 heb ik nog niet gewerkt. Weet iemand van jullie hoe je een sample(wave file) die je hebt gedownload kan laden in de sampler van cubase elements 10,5?

grtz,
gilberto
 
Ja knap gedaan, eerst de drumpartij maken behulp van stukjes hihat, voettrommel snaartrommel en dan een loopje bijvoegen.

Het inlezen over de 10 verschillende manieren zoals de subtractieve synthesis, golfvormen, algorithmes en VCO EN DCO ( voltage control oscillator) (digital control oscillater,(geluids trillingen ) signaal opwekking die door filters gaat als square, triangle , sawtooth enz is heel interessant om weten. Geluidstrilling Ook AMW2 ( advanced wave memory engine en de FM-X technologie enz.


Maar ik zoek helpers die kennis hebben over VST's, die kunnen worden gedownload en hoe ze daarna worden geladen in de VST Plugins mappen 32 bits en 64 bits in Program files(64) en program files (86). Ik heb reeds een VSTi LDK 1609-Violin_-_64.zip uitgepakt en in de map VST Plugins 64 geplaatst.

Vervolgens ben ik in cubase elements 10.5 naar de map VST Plug-in Manager gegaan. In de panel onderaan de scanners list kun je op een kruisje klikken en dan kom je in de verkenner terecht.

Dan kun je de map VST Plugins 64 of ook de map VST Plugins 32 vinden onder Program Files. in één van deze mappen plaats je dan de uitgepakte map en .dll bestanden. Dit schrijf ik dus voor mensen die ook een cubase DAW hebben. Die alleen kunnen me helpen bij mijn verdere vragen. Het heeft geen zin om te antwoorden als je zelf geen ervaring hebt over het downloaden en installeren van VST's in cubase .

Alhoewel er reeds een paar VST's zoals Kontakt en Reaktor van NI, de LDK1609-Violin-64 en ook HALiON SE SONIC EN GROOVE SE staan in de VST Plug-in Manager, lukt het me nu niet om de VST Plug-in VSCO2 Rompler II Free VST Plug: Classical and Orchestral Music from the Movies HALIDON MUSIC -678 kB in de map van de VST Plug-in Manager te plaatsen.

Deze is wat groter dan 900 MB en ik vrees dat dit wat te groot is voor de map VST Plug-in Manager en het daarom niet lukt om hem te plaatsen. Misschien weet iemand van jullie wat er verkeerd gaat?

Blijkbaar zijn er hier weinig mensen die werken met de DAW cubase elements 10.5. Of vergis ik me?
Ik kan de Sonatina _Orchestra_Module _-_64.zip niet toevoegen als bestand wegens te groot.

grtz,
gilberto
 
ik zou deze gratis VST's lekker laten zitten.. ik lees op de dl paginas dat meer mensen problemen hebben. Je hebt Kontakt, zoek daar gewoon een library voor.

Of neem een andere VST als Sforzando (speelt .sfz soundfonts)..
 
Thanks.
Ja ik ben een grote leek op dit gebied en een nieuwkomer, vandaar deze vragen.
Ik begrijp zelfs niet waarom Kontakt van NI(Native Instruments) in Cubase moet worden geplaatst in de VST Plugin Manager.

Als je Kontakt opent dan ziet die eruit als een DAW. Kan die dan niet als een alonestand werken?
Dan zijn er nog de andere programma's zoals Reaktor enz... Kunnen die ook zelfstandig worden gebruikt?
Wat is het verschil met een free Kontakt en een betaalde versie van Kontakt die €500 kost?

Grtz,
gilberto
 
Ach iedereen moet eens beginnen…

Verdiep je eerst eens in wat een DAW is. Het is een doorontwikkelde sequencer… In de jaren 90 was Cubase gewoon een midi sequencer, die kon enkel midi in en out sturen naar hardware instrumenten.

Nu is het een DAW, heeft audiosporen, laadt virtuele instrumenten, effects, midi in/out etc. Heel uitgebreid..

Kontakt is een sampler en heeft een DAW nodig als je tracks wil maken.. je moet namelijk midi ernaartoe sturen.. je compositie dus.

Hij kan volgens mij ook standalone werken, maar dan is het gewoon een instrument. Je moet dan midi met hardware midi keyboard ernaartoe sturen, of via een andere sequencer…

Free Kontakt is een lekkermakertje.. Je kan zo proeven van de gelimiteerde gratis versie in de hoop dat je daarna het volledige product koopt. En daarna vooral al de sound expansions. Native Instruments wil dat je in hun eco-systeem komt. Want hun midi keyboards werken ook superhandig met hun software..

Ik zou zeggen, ga eens zoeken op Youtube. Wat is een DAW, wat is een VST etc. Wat zijn goede gratis VST’s.. Waarom is een sample library van 1 mb minder qua sound als eentje van 1 gb..
 
ik zou deze gratis VST's lekker laten zitten.. ik lees op de dl paginas dat meer mensen problemen hebben. Je hebt Kontakt, zoek daar gewoon een library voor.

Of neem een andere VST als Sforzando (speelt .sfz soundfonts)..
Hoe vind ik een library voor Kontakt ? En hoe installeer ik die en gebruik ik die met Kontakt?
Een VST als Sforzando die .sfz soundfonds speelt. Waar kan ik deze downloaden en hoe werk je met .sfz soundfonds?
Bevat deze VST Sforzando vioolklanken?
Dank bij voorbaat.
grtz,
gilberto
 
Ach iedereen moet eens beginnen…

Verdiep je eerst eens in wat een DAW is. Het is een doorontwikkelde sequencer… In de jaren 90 was Cubase gewoon een midi sequencer, die kon enkel midi in en out sturen naar hardware instrumenten.

Nu is het een DAW, heeft audiosporen, laadt virtuele instrumenten, effects, midi in/out etc. Heel uitgebreid..

Kontakt is een sampler en heeft een DAW nodig als je tracks wil maken.. je moet namelijk midi ernaartoe sturen.. je compositie dus.

Hij kan volgens mij ook standalone werken, maar dan is het gewoon een instrument. Je moet dan midi met hardware midi keyboard ernaartoe sturen, of via een andere sequencer…

Free Kontakt is een lekkermakertje.. Je kan zo proeven van de gelimiteerde gratis versie in de hoop dat je daarna het volledige product koopt. En daarna vooral al de sound expansions. Native Instruments wil dat je in hun eco-systeem komt. Want hun midi keyboards werken ook superhandig met hun software..

Ik zou zeggen, ga eens zoeken op Youtube. Wat is een DAW, wat is een VST etc. Wat zijn goede gratis VST’s.. Waarom is een sample library van 1 mb minder qua sound als eentje van 1 gb..
Sorry ik had het tweede antwoord nog niet gelezen. Nu zie ik staan dat Kontakt geen VST is maar een sampler, een groot verschil.

Het is een software Sampler, geen hardware sampler die je kunt verbinden met de Yamaha arranger Home Workstation PSR-S710 en dan samen spelen ?
Maar je kunt dus een verbinding maken tussen Kontakt op de pc en jouw keyboard of synthesizer die een midi interface heeft. Je kunt dan de virtuele instrumenten van Kontakt spelen met jouw keyboard? Is dit juist?

Nogmaals wil ik benadrukken dat hier weinig mensen zijn die de werking van een DAW als Cubase Elements 10.5 kunnen beschrijven of uitleggen. Weet u hoe dit komt? Ik heb een tijd geleden een vraag gesteld op het forum of ik midi-en audio sporen tezamen kan opnemen in mijn Cubase Elements 10.5.

Ik krijg daar geen antwoorden op.


Is het zo als een VST van NI aanschaft, deze uitsluitend met een NI keyboard werkt? Kun je bv een VST Plugin met alleen violen aankopen?

Ik zou zeggen, ga eens zoeken op Youtube. Wat is een DAW, wat is een VST etc. Wat zijn goede gratis VST’s.. Waarom is een sample library van 1 mb minder qua sound als eentje van 1 gb..

Bestaan er library's van maar van 1 mb?





grtz


gilberto
 
Beste Gilberto,

ik kan niet voor anderen spreken, maar ik vermoed dat je weinig reactie krijgt omdat je vragen heel basaal zijn. Op dit forum zitten vooral mensen die zelf al veel verder zijn. Er wordt ook verwacht dat men zelf onderzoek en studie doet. Er zijn al best wel wat goede tips gegeven en het lijkt alsof je die niet begrijpt of ze negeert. Dan droogt de feedback op een gegeven moment ook op. Verwacht niet dat je hier als absolute beginner aan de hand genomen wordt door alle ervaren gebruikers.

Ik ben geen Cubase gebruiker en kan je daarom ook niet helpen op dat vlak, maar bij deze geef ik je een linkje wat ik binnen 1 minuut gevonden heb op Youtube door te zoeken op "Cubase Elements":

Zoals je ziet is er op Youtube een heel kanaal van Cubase met allerlei tutorials die je kunt volgen. Hopelijk is dit een startpunt voor je en kun je hiermee je reis op het vlak van digitaal muziek maken starten. Op dezelfde manier kun je vast wel vinden hoe je Kontakt kunt laden onder Cubase.

Mocht je er toch niet uitkomen op deze manier dan kun je nog zoeken naar online (of fysieke) cursussen voor DAW productie in Cubase, ik weet dat die bestaan. Dat kost misschien geld, maar dan krijg je wel een leraar die zowel gekwalificeerd als gemotiveerd is om jou aan de hand te nemen.
 
Thanks ja een linkje van een DAW of dat nu cubase elements is of een merk van een wasmachine is snel gevonden op het internet.
Als je er dan nog vanuit gaat dat alles staat uitgelegd over de werking in één video filmpje, is dit niet zo. Het zijn maar basisregels en die heb ik allang onder de knie. Ik bedoel wanneer ik het woord leek gebruik dat ik de diepere instellingen van cubase elements 10.5 nog niet ken.

Als je schrijft dat ze allemaal al veel verder zijn gevorderd en niet hoeven te antwoorden op eenvoudige vragen van een beginneling, dan is deze instelling en mentaliteit ook niet aan te prijzen. En ik zou ook graag te weten komen welke goede tips er reeds zijn gegeven op mijn vragen?

Dat ik het moet op zoeken op het internet? De vraag waarover ik het heb staat trouwens niet in deze topics, maar in een ander categorie. Hier ben ik al heel goed geholpen over het downloaden van VST's en waarop ik moet letten.

Als je beter mijn topics had gelezen dan had je gemerkt dat ik reeds de kennis heb over het laden van Kontakt in de map VST Plugins Manager
Alhoewel er reeds een paar VST's zoals Kontakt en Reaktor van NI, de LDK1609-Violin-64 en ook HALiON SE SONIC EN GROOVE SE staan in de VST Plug-in Manager, lukt het me nu niet om de VST Plug-in VSCO2 Rompler II Free VST Plug: Classical and Orchestral Music from the Movies HALIDON MUSIC -678 kB in de map van de VST Plug-in Manager te plaatsen.
Mocht je er toch niet uitkomen op deze manier dan kun je nog zoeken naar online (of fysieke) cursussen voor DAW productie in Cubase, ik weet dat die bestaan. Dat kost misschien geld, maar dan krijg je wel een leraar die zowel gekwalificeerd als gemotiveerd is om jou aan de hand te nemen.
Ik begrijp dat je het goed bedoelt en mij wilt helpen, en hier raad je me zelfs aan om het te gaan zoeken bij betaalde cursussen.(2 h =150 euros).Wat er toch op neerkomt dat ik op het forum niet terecht kan met mijn vragen over de werking met Cubase Elementss 10.5.
Maar toch bedankt voor uw inbreng.
grtz,
gilberto

.
 
Ik begrijp dat je het goed bedoelt en mij wilt helpen, en hier raad je me zelfs aan om het te gaan zoeken bij betaalde cursussen.(2 h =150 euros).Wat er toch op neerkomt dat ik op het forum niet terecht kan met mijn vragen over de werking met Cubase Elementss 10.5.
Maar toch bedankt voor uw inbreng.
grtz,
gilberto

.

Cubase Elements is de gestripte versie van de normale Cubase. Bekijk eens wat filmpjes van die versie.. globaal komen dingen overeen…

En ik kijk 5 sevonden op Youtube en vind een tutorial van Cubase Elements.10.5. Als ik het kan kan jij het ook:



En verder: ipv alles hier te vragen, bekijk eens tutorials op Youtube: VST, DAW, MIDI, Kontakt, 'how to install a Kontakt library', latency, Cubase Elements, Cubase, Samplers, 'best sampler VST's 2021', midi cc/midi program change etc.... Ja het kost je wat tijd.. maar over een paar weken weet je dan wel de basics. Elke video geeft je een stukje informatie en een stukje wat je mss niet 1-2-3 snapt. Maar na een tijd zie je verbanden en wordt ook dat duidelijk.. Succes!!
 
Laatst gewijzigd:
je hoeft geen plugins te laden in de plugin manager.

je hoeft louter in de plugin manager van de cubase op te geven waar de folders van de VST2 plugins staan, meestal of vrijwel altijd kun je dat altijd zelf opgeven, maar er zijn 2 (of 3 komt voor) standaard lokaties:

1. program files/vstplugins
2. program files/steinberg/vstplugins
3. program files/common files/vst2 (deze wordt haast niet gebruikt)

native instruments plaatst hun vst2 plugins standaard in:

(4.) program/files/native instruments/Vstplugins 64 bit

dus wanneer je die als installatie folder hebt, moet je die toevoegen, idd aan de plugin manager. verder doet cubase allles automatisch

VST3 plugins staan altijd in:

- program files/common files/vst3

cubase 10 (vanaf 9) kont louter werken met 64 bit plugins!

dus program files(x86) is irrelevant

kontakt is een VST2, wanneer je kontakt 6 hebt, nu ook een vst3, met een bug voor output routing nu, wordt opgelost, is louter een tekst bestand..

kontak is ook een standalone programma (eerst kontakt in standalone draaien, voor je dat je m als vst gebruikt).

.dll die je vanaf internet download, freebies, en soms zijn de installers inderdaad zip files, waarbij je handmatig de vst moet installeren, b.v Crusher-X, expensive thingy, maar toch handmatig.

32 bits .dll/vst2 plugins werken NIET onder cubase.

let daar op.

niet elke .dll is een vst plugin by the way...

wanneer je een zip bestand hebt, die vrij groot is met b.v. een library en een vst plugin (64 bits!), dat hangt van het ding zelf af, waar de lokaties van de afhankelijkheden, configuratie bestanden, sample bestanden, andere bestanden, moeten worden gemaakt of gezet.

maar de vst2 plugin zelf (of vst3 plugin) moet in de juiste folder, een vst3 plugin, is te herkennen, met de extensie .vst3, altijd in program files/common files/vst3

doel je op deze:


? altijd handig om even de link te geven, kunnen we zien wat voor rommeltje deze rompler is, flauwe woordspeling.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top