Artiestennaam registreren?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Kweetniet.. als je muziek op Spotify komt gaat het wereldwijd.
Bij Benelux merkenbureau kost een werelwijde woordmerk registratie voor 2 klassen (performers en geluidsdragers) rond de 350 duizend euro.
Alleen in EU kost 1600 euro
Alleen in BeNeLux 700 euro
zonder BTW nog

Wie heeft z'n artiestennaam geregistreerd?

En heeft het zin?
 
Van de platenverkoop (het woord alleen al) moet je t niet hebben. Dus tenzij je podia haalt en goed betaald wordt, lijkt t me onzinnig
 
Misschien een idee om domeinnamen met de gekozen artiestennaam te registreren? Is een stuk goedkoper en dat maakt het al een stuk minder aantrekkelijk voor anderen om met die naam aan de haal te gaan.
 
Een generieke naam kun je niet registreren. Voor een nieuwe stichting kregen we hem althans terug, omdat hij 2 'te algemene' termen bevatte.

Als jij de eerste bent met een unieke naam en je kunt dat aantonen (site, screenshots, release etc) sta je volgens mij ook al vrij sterk. Mocht het ooit tot een zaak komen.

Maar ik ben wel benieuwd: wat verwacht je er precies van?

P.S. Ik noem mezelf De Facto, want dat vind ik lekker klinken. Maar er blijken nog 5 acts te zijn die er zo over denken, waaronder een bekende Duitse rapper. Een beetje dom, ja. Nou ja, dan word ik maar de bekendste van het stel 😁
 
Maar ik ben wel benieuwd: wat verwacht je er precies van?

Kijk de enige reden voor mij om het te doen is om te voorkomen dat er een iemand is die mijn naam registreert en mij dan verbiedt om die naam te gebruiken. Of al mijn releases met die naam offline te halen. Of iemand die mijn naam kidnapt om ransomware te vragen mocht ik al wat groter geworden zijn.

domeinnaam hoef ik niet want ik ga toch geen website opzetten
 
Kijk de enige reden voor mij om het te doen is om te voorkomen dat er een iemand is die mijn naam registreert en mij dan verbiedt om die naam te gebruiken.
Volgens mij heb je echt een sterke zaak als je kunt aantonen dat je hem eerder gebruikte. Maar er zijn vast juristen op LinkedIn die alle details kennen. Misschien kun je daar een balletje opgooien?
 
Modus Operandi is al een band naam die al jaren muziek uitbrengen.
leuk geprobeert 🤪
 
Het werkt het beste als je een naam kiest die geen of weinig gebruik heeft in een andere context. Wat mij sowieso geen slecht idee lijkt voor een artiestennaam, trouwens.
 
Je artiestennaam vastleggen is volgens mij vrij zinloos.
Tenzij je heel veel merchandise denkt te gaan verkopen.
Uniek zul je waarschijnlijk niet zijn, want nagenoeg elke 'redelijk korte' lettercombinatie die enigszins uitspreekbaar is, wordt al wel gebruikt.

Beter is het om je naam als url te registeren. (kost nagenoeg niks per jaar en weerhoudt anderen ervan om jouw naam te gaan gebruiken)
Idem voor de bekende mailservices en social media (youtube kanaal, facebook, instagram, twitter). (dat is gewoon gratis)

Als je daar verder niks mee wilt, dan ben ik wel benieuwd wat je dan wel met je naam wilt in deze digitale tijd.
Zonder website en aanwezigheid op de bekende kanalen wordt het lastig om jezelf te promoten.
Een ook (bijv) Spotify vraagt om deze zaken om te checken of je wel een serieuze artiest bent.
 
Het werkt het beste als je een naam kiest die geen of weinig gebruik heeft in een andere context. Wat mij sowieso geen slecht idee lijkt voor een artiestennaam, trouwens.
Al is een enkeling hier recht tegenin gegaan en toch enigszins succesvol geworden. Queen, Seal, Eagles, Beatles, EarthWind&Fire, Earth&Fire, Pink, Scooter, die andere Scooter, Meat Loaf, Dire Straits, Nirvana, Placebo, enfin zo'n beetje iedereen die niet een persoonsnaam of afkorting gebruikt. In deze tijden van Google is het inderdaad wel handig als je een iets meer obscure term gebruikt wil je makkelijk gevonden worden. In dat opzicht werkt Pink Floyd beter dan White Van.
 
In deze tijden van Google is het inderdaad wel handig als je een iets meer obscure term gebruikt wil je makkelijk gevonden worden.
Ik ben laatst bezig geweest met het vinden van een nieuwe naam en dat is echt geen sinecure. Bijna alles bestaat! Ik heb steeds gecheckt in Spotify en als het ook maar enigszins lekker bekt is er wel een band of artiest met die naam.
 
Hm ja, weet je wat een wereldwijde merkenregistratie kost? (ik weet het, daar moet je niet aan beginnen). Het is niet enkel de aanvraag, je gaat ook waarschijnlijk al met conflicten zitten voor het al van start gaat. Sowieso is je artiestennaam vanzelf beschermd door het auteursrecht, alleen het afdwingen ervan is wel lastig. Maar ook als je geregistreerd bent als merk, moet je dit steeds maar gaan opvolgen en beschermen. Dus nee, het heeft geen zin om het te doen. Het is ook een heel complexe materie, tenzij je een wereldwijd advocaten team hebt, is het heel lastig. Kom je in conflict is het vaak minder moeite om gewoon het boeltje te vervangen, ik heb zelf wel een 3 tal back-up namen.
 
Back
Top