Jx8p storing / probleem

Vonmir

Stamgast
Lid sinds
20 december 2006
Berichten
136
Locatie
Grunn
Hoi beste sf’ers,
Als ik om uw kennis mag vragen,,
Recentelijk is mijn jx8p zich wat vreemd gaan gedragen en dit viel op tijdens het opstarten. Als je deze aan zet gaat er een tellertje lopen van 12 naar 0.
dit loopt niet lekker door zoals ik gewend was, bij het ene nummer iets langer, de ander flitst ie zo door, hakkelend zeg maar. Op een gegeven moment ook z’n geheugen kwijt. Dus heb ik de membat vervangen (leek verder niets mee met na meten) dit mocht niet helpen, omdat deze toch open was heb ik ook de voeding gelijk aangepakt om hierin ook niet tegen gekke zaken aan te lopen, de spanningen lijken prima +-14,8v & 5v & 9v.
verder accepteert deze ook geen sysex meer. Midinoten aangestuurd krijgen om noten te spelen wil hij wel, maar als ik de stereoping externe knoppenbak eraan hang accepteert hij geen wijzigingen van bijvoorbeeld het filter of volume etc etc (de stereoping werkte eerst prima erop de jx8p editie)
Als ik hem aan zet + pijltjes <>, start hij verder netjes op in factory default, bij uitzetten verdwijnt dit helaas weer.

een lastige storing, en hopende dat hier iemand op het forum is die wellicht iets vergelijkbaars heeft meegemaakt

alvast mijn
Mvg
Danny
 
Ik zou één voor één is afgaan en kijken wat er nog goed werkt qua display/toetsen/druktoetsen ...? Als je het schema JX8p schema bekijkt zie je dat er tussen de assign CPU en het gate array dat daar rond alles gebeurt qua input/output/midi etc . Colin fraser legt het ook een beetje uit op volgende website Further Info . Op het main bord zit ook nog een local power supply die blijkbaar weleens problemen kan geven. Als je geheugen niet werkt zou ik daar wel eerst naar kijken niet ? Wat meet je tussen 5V en GND qua weerstand. Als er een IC stuk is valt dat soms direct te zien aan een te lage weerstand op die rail ... er zitten sowieso enkele goede reparateurs hier op het forum moest je er niet uitgeraken zou ik de synth daar naartoe doen ...
 


Deze gast heeft leuke filmpjes over synth reparatie, mocht je het aandurven om zelf wat te proberen. Denk je na het kijken van deze filmpjes "dat lukt me nooit" dan niet langer twijfelen en de synth naar een reparateur brengen (of als defect te koop zetten, is ook een optie natuurlijk).

Na het zien van zijn filmpje over reparatie/recap van de JP8000 heb ik dat zelf aangedurfd en is me toen 100% meegevallen.
 
Thnx voor de reacties,
K wou graag eerst een beetje advies voordat de synth nog verder uit elkaar gehaald word, na wat testen en proberen is enkel het geheugen probleem overgebleven, dus ergens snapt hij z’n nieuwe batt nog niet, of daarom heen zit ergens een probleem. Midi en overige accepteert hij weer.
(Het zit ook niet echt in m’n aard om defecte apparatuur te verkopen.)
Met een fact-reset en instellingen bij langs lopen werkt alles, voorlopig even zo, tot ik de tijd vind om dit nader te onderzoeken.

groetjes
Danny
 
Back
Top