Synthforum 20 Jaar!

Terug naar 2001

Toen we in de zomer van 2001 de knoop doorhakten, en officieel van start gingen met het Synthforum, hadden we echt geen enkel idee waar we aan begonnen of waar het eventueel toe zou kunnen leiden. We waren gewoon een stel synthesizer / muziekfanaten met een enorme behoefte om onze kennis en ervaring te delen met anderen, en daar weer een hoop nieuwe kennis en ervaring door op te doen. En natuurlijk mínstens elke maand weer een of ander nieuw apparaat kopen. Een gevoel dat velen van jullie ongetwijfeld herkennen. En wellicht zelfs ook een probleem dat jullie herkennen. Ik wil er niet teveel over uitweiden, maar het is een groot voordeel dat een 303 het ook op batterijen doet… vooral als je te veel geld uitgegeven hebt aan spullen, en daardoor je stroomrekening te lang niet hebt betaald ;).

Standing on the shoulders of giants

Een forum start niet “out of the blue”, en ook het Synthforum niet. Op MSN en IRC werd over synthesizers en elektronische muziek gesproken, en er waren in het Nederlands zelfs wat primitieve discussiegroepen en forums waar een klein groepje fanatiekelingen samen kwamen. Internationaal was er wel wat meer… Vintage Synth Explorer was een persoonlijk favoriet.

Stichting Synthforum Nederland

Het forum zoals jullie het kennen ging op 4 juli 2001 van start, en groeide al vrij snel uit z’n digitale voegen. En met groei komt ook een soort behoefte aan een lijn, een richting, een solide basis. Die vonden we in het oprichten van de Stichting Synthforum Nederland. Het idee achter de stichting was vooral om er voor te zorgen dat er een juridische basis was, en dat we onze missie en waarden eenduidig konden vastleggen. Het allerbelangrijkste geldt vandaag nog net zo helder als 20 jaar geleden: het forum is er voor de forumleden, voor de liefhebbers, de freaks, de verzamelaars, de muzikanten, de knutselaars, de gearheads. Kortom: voor jullie! Zonder winstoogmerk, maar zeker ook zonder dat betrokkenen er zèlf financieel beter van worden. Natuurlijk betalen we netjes voor onze hosting, voor onze softwarelicenties en voor deze of gene beheers-klus. Maar de basis is en blijft er een van vrijwillige, belangeloze betrokkenheid.

Ere wie ere toekomt

Door de jaren heen hebben we tientallen zeer betrokken vrijwilligers gehad, die zich op allerlei gebied hebben ingezet voor het Synthforum. Van grafisch ontwerp tot programmering, van financiën tot sponsorwerving, van moderatie tot systeembeheer. Allemaal stuk voor stuk kanjers, die zich inzetten voor ons forum: @4-Tek, @Acidfever, @bambamstudio, @cdk1899, @chosenminder, @copini, @debob, @DJ41, @Dr van Lansberg, @etaoin, @fjoesz, @Flying Panther, @glennplumber, @Hanz, @Hazes, @Hilltree, @Inspiran, @ishi, @JohnnyBusca, @Kraan, @MatthewLeBlom, @matt second, @Nap, @OnAcid, @Pjotr G, @ProtoHuman, @Ronegen, @shortwave, @Sly Dog, @SmartBits, @Synic, @SynnyS, @tumult, @vcovca, @VL7, @Yawgmoth, @Yoozer.
Duizendmaal dank voor jullie betrokkenheid en tomeloze inzet. Het is onmogelijk om het Synthforum te runnen zonder dit geweldige team!

Jullie allemaal!

En natuurlijk.. geen forum zonder jullie, de leden! Duizenden mensen hebben ons weten te vinden, en hebben met ons en met elkaar synth-lief en synth-leed gedeeld, nieuwe aanwinsten gevierd, nieuwe mogelijkheden ontdekt, vrienden gemaakt... en misschien wel een aantal nooit eerder vermoede grenzen opgezocht. Prachtig om te zien waar jullie allemaal mee op de proppen komen, hoe diep onderwerpen soms uitgezocht worden, en de haast onuitputtelijke bereidheid om elkaar bij te staan als er ergens iets niet lukt of misgaat.

Dat is ook steeds de inspiratie geweest om door te blijven gaan. Om het forum door mooie én moeilijke tijden heen te loodsen, het financieel allemaal op de rit te houden, en te zorgen dat het allemaal een beetje up to date blijft. Te zorgen dat de discussie voortduurt… en we er allemaal nog steeds een enorme berg lol aan beleven.

Gefeliciteerd!

Ter meerdere eer en glorie van onze prachtige liefhebberij én obsessie; van harte gefeliciteerd met het 20 jarige bestaan van hét Nederlandstalige Synthforum!

Namens het bestuur, de beheerders, moderators en alle andere betrokkenen,

Jullie voorzitter,



Ernst Jan Hölscher
 
Gefeliciteerd! Dat is een mooie mijlpaal! Zie nu dat ik zelf al sinds januari 2005 lid ben... Leuk dat ik, alhoewel als bescheiden gebruiker, onderdeel van heb mogen zijn. Altijd een fijne plek om informatie te vinden, en uiteraard die almachtige marktplaats. Dank daarvoor en op naar de volgende 20 jaar. :halleluja
 
Dat het nog maar even dunnetjes over gedaan mag worden dan he. :mega:
Ik kom verdorie pas net om de hoek kijken.
 
Gefeliciteerd! Op nog meer mooie jaren!

Alle vrijwilligers, bedankt voor jullie inzet afgelopen jaren.
 
Gefeliciteerd en ik vind het echt knap! Ik zat eerst op Dutch Breaks, een Yahoo-groep heeeeeeeeeeeel lang geleden. In 2004 stapte ik over op synthforum.nl en dit forum schopt nog steeds kont. Dat is echt knap als je ziet hoeveel forums er zijn doodgebloed. Bij 25 jaar huren we een voetbalstadion af, toch? 😀
 
20 jaar al, wat een tijd :okdan: :biertje::biertje::biertje:
 
Gefeliciteerd en hulde voor de stappen van destijds @CraZ en alle andere moderators! Het is en blijft een geweldige community. Op naar het volgende lustrum!
 
Top forum. Er is geen enkel ander forum waar ik zo lang zou zitten als deze. En nog steeds geen haar op mijn hoofd (ik heb er nog een paar) dat erover denkt het forum te verlaten. Top voor alle mensen die het al die tijd in de lucht hebben gehouden! Chapeau! In het begin was dit forum zo'n beetje het enige waar je wat kennis kon halen (en brengen). In de beginjaren zat ik er heel veel op voor kennis en know how, later ook voor wat gear kopen en verkopen. De laatste tijd zit ik er niet zoveel meer op, maar ik draag het zeker nog een warm <3 toe. Keep it up!
 
Gefeliciteerd met dit mooie forum en bedankt iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt tot nu toe :okdan:
 
Sorry jongens, ik heb twee fouten gemaakt in de tabel. In 2004 waren er aanzienlijk minder inschrijvingen dan ik heb weergegeven. Ik denk een gevalletje dikke vingers. Daarnaast gaat Xenforo anders om met nieuwe inschrijvingen die afgewezen worden (spamaccounts) dan vBulletin. Dit heeft alleen invloed op de cijfers voor 2021. Mijn excuses. Hieronder het juiste overzicht.

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
 
Back
Top