Roland MX1 Aira mixer met meerdere Boutique's via Airalink (USB power problem)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.009
Locatie
-
Heb vorige week weer 2 boutique's gescoord op MP. Had eerder een JP08 weggedaan en spijt. Nu zag ik hier een MX1 te koop en ga ik morgen ophalen. Leuk om de boutique's te kunnen side-chainen. :) En heb nog een MC707 die er ook op kan. 4e Airalink aansluiting ga ik nog ff over denken maar ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt qua groundloops.. meestal is dit standaard gezeur als je geen adapter gebruikt.
Nu zit er op die MX1 Airalink. Een soort aansluiting waarop je audio en midi aansluit via 1 usb kabel en ook nog een boutique of iets anders van power voorziet.. Er is alleen maar 1 powered USB aansluiting op de MX1 en de Boutique krijgt zijn power vanaf een USB aansluiiting dus dat betekent dat er ook maar 1 boutique aangesloten kan worden.

Zijn er hier mensen die met ditzelfde bijltje hebben gehakt?
Ik wil dit kabeltje hieronder gaan bestellen, en vraag me af of dit gaat werken.De rode USB gaat in een lader en dan de contra USB verbind ik met de tweede boutique.

 
Laatst gewijzigd:
De Roland MX-1 met de Roland Boutiques vond ik een zeer frusterende combinatie.
Mede daardoor en het hoge speelgoed gehalte van de boutique's heb ik de boutique's weer verkocht (behalve de TB-03 en de MX-1 zelf).

Maar misschien heb je hier iets aan, maar voor mij is het veel te veel een "ik los het wel op met plakband" oplossing.
 
De Roland MX-1 met de Roland Boutiques vond ik een zeer frusterende combinatie.
Mede daardoor en het hoge speelgoed gehalte van de boutique's heb ik de boutique's weer verkocht (behalve de TB-03 en de MX-1 zelf).

Maar misschien heb je hier iets aan, maar voor mij is het veel te veel een "ik los het wel op met plakband" oplossing.

Hahaa.. THanx!! maar volgens mij is de plakband slechts om de voedings USB te markeren toch?

Ik had een ander kabeltje gevonden en ga deze op de gok bestellen.. komt op hetzelfde neer en scheelt een USB A naar USB A kabeltje.

Heb de MX1 opgehaald. We gaan het zien en horen. Ben wel benieuwd hoe het aansturen via midi gaat, of dit ook via die mixer verloopt. Kan me voorstellen dat dat wat onhandig gaat zijn.. Ik heb de JP08 eerder gehad, weet dat het niet het allerbeste materiaal is maar het is wel het beste, compacte alternatief voor de Jupiter 8 sound.

Heb nu ook een MicroMonsta 2. Ik krijg al een dikke buzz als ik via de USB midi laat lopen. Wat ik bij de eigenaar via een Roland SH01 boutique heb gehoord was het vrij van buzz. En dat zal wel zijn omdat het digtale audio is. Verder loopt er dan nog midi en voeding naartoe. Wel heel makkelijk dat het kan via 1 kabeltje. :)
 
k heb lang, heel lang, veel te lang zitten sukkelen met de voeding voor de twee Boutique A-01

Ik gebruik nu enkele jaren apple ipad 12W adapters en roland micro usb cables: Roland RCC-5-UAUM

Goedkope standard GSM micro usb cables geven mij heel veel problemen,
en door te zitten prutsen, kan de usb connector zelfs kapot gaan van het device.

De MX1 heb ik niet,,,
 
Is het niet de bedoeling dat je een powered USB hub gebruikt met die dingen, op de powered USB aansluiting?

Op zich vind ik de mx1 een heel leuk concept maar jammer dat het zich beperkt tot het Roland ‘ecosysteem’. Top als je toch al boutiques hebt maar anders niet.

Wel heb ik veel usb powered spul en om het signaal op te ruimen (of eigenlijk om ergere hum problemen te voorkomen) ben ik nu alle usb (power) kabels te voorzien van ferriet ringen. Dat zijn die ronde dingen die je soms wel soms niet op power/vga/netwerk kabels ziet. Deze zijn goedkoop via Amazon te krijgen.

Wat die dingen doen is het voorkomen van (hoge frequentie) interferentie op kabels.
 
k heb lang, heel lang, veel te lang zitten sukkelen met de voeding voor de twee Boutique A-01

Ik gebruik nu enkele jaren apple ipad 12W adapters en roland micro usb cables: Roland RCC-5-UAUM

Goedkope standard GSM micro usb cables geven mij heel veel problemen,
en door te zitten prutsen, kan de usb connector zelfs kapot gaan van het device.

De MX1 heb ik niet,,,
Ik draaide mijn JP08 altijd op een telefoonoplader, ging prima. Maar ik ga een lader kopen met meer aansluitingen voor andere USB-powered dingen in mijn setup. Zal ff kijken of ik gelijk wat beter Micro USB kabels kan meebestellen.
 
Is het niet de bedoeling dat je een powered USB hub gebruikt met die dingen, op de powered USB aansluiting?

Op zich vind ik de mx1 een heel leuk concept maar jammer dat het zich beperkt tot het Roland ‘ecosysteem’. Top als je toch al boutiques hebt maar anders niet.

Wel heb ik veel usb powered spul en om het signaal op te ruimen (of eigenlijk om ergere hum problemen te voorkomen) ben ik nu alle usb (power) kabels te voorzien van ferriet ringen. Dat zijn die ronde dingen die je soms wel soms niet op power/vga/netwerk kabels ziet. Deze zijn goedkoop via Amazon te krijgen.

Wat die dingen doen is het voorkomen van (hoge frequentie) interferentie op kabels.
Een powered USB hub doet ongeveer hetzelfde als dat kabeltje denk ik (Y-split). De voeding wordt dan verzorgd door iets externs.. Die Aira MX1 heeft 4 USB kanalen die apart binnenkomen op de mixer, een Hub gaat daar niet werken dan denk ik.
Ik vond het ook maar een zwaar beperkt baksel eerst.. een mixer waarvan 8 kanalen een soort vendorlock hebben.. en dan nog al die lampjes.. Maar hij heeft wel unieke mogelijkheden die je op geen enkele andere mixer tegenkomt. Ik ben de Airalijn na de MC707 wel wat serieuzer gaan nemen. Had nu in principe 4 apparaten die ik via USB kan aansluiten en dat ik er hier toevallig 1 te koop zag maar anders had ik het ook niet gedaan.

Die ferietkern op USB kabels ken ik ja. Heb toevallig nog met de MicroMonsta2 zitten experimenteren.. krijg dat ding niet stil.. maar moet sowieso met een losse voeding werken daarmee. Dat vind ik van die MX1 wel weer vernuftig.. dat het via 1 kabel (voeding, midi + signaal) toch stil is.
 
tja, de A-01 verbuikt meer stroom, maar die micro usb connector is erg fragiel,,
of kheb nog niet zo lang overal echte roland micro usb cables,
en ook voor de gsm en smartphone en ps2 soarer veel beter en eindelk 100% werkende dankzij die roland micro usb cables

k heb gekozen voor 4 afzonderlijke apple ipad power adapters,,
k heb ook 4 of 5 poort usb laders, maar de audio jack vd boutique is al mini, en dat gaat alleen maar nog meer noise geven denk 'k, één gezamelijke usb power hub adapter,,

wel jammer dat er bij de boutique enkel 4 aa accus bij geleverd zijn, geen usb cable, geen power adapter, en ook geen dock voor de synths, dan begint het aankoop bedrag op te lopen,,
 
tja, de A-01 verbuikt meer stroom, maar die micro usb connector is erg fragiel,,
of kheb nog niet zo lang overal echte roland micro usb cables,
en ook voor de gsm en smartphone en ps2 soarer veel beter en eindelk 100% werkende dankzij die roland micro usb cables

k heb gekozen voor 4 afzonderlijke apple ipad power adapters,,
k heb ook 4 of 5 poort usb laders, maar de audio jack vd boutique is al mini, en dat gaat alleen maar nog meer noise geven denk 'k, één gezamelijke usb power hub adapter,,

wel jammer dat er bij de boutique enkel 4 aa accus bij geleverd zijn, geen usb cable, geen power adapter, en ook geen dock voor de synths, dan begint het aankoop bedrag op te lopen,,

Ja, die Boutiques zijn een beetje hetzelfde als de Korg Volca's. Komen ook met 'n setje batterijen en geen adapter.. alhoewel, er zitten wel sync kabeltjes bij.
G
a vanavond eens kijken met een Microkabel die ik hier nog heb en de JP08. De persoon waar ik de MX1 van kocht demonstreerde zijn SH01a op de powered USB poort.. zonder problemen. Zal eens vragen of hij ook zoveel gezeur heeft gehad met kabels.
 
De Micro USB kabel die ik nog had doet het prima met de JP08 op de powered USB poort verbonden. :)
Had bij de MX1 die te koop stond ook gelijk een Roland TB3 gekocht die deze persoon ook te koop had. Deze heb ik nu ook op een USB poort en samen met de MC707 en 'n System 1 is de mixer qua USB aansluitingen optimaal benut :)

Ben eigenlijk niet echt van de 'acid' maar wel leuk samen met de effecten en het filter op de MX1 en de TB3 gaat veel verder met 32 steps per pattern en super flexibele pattern chain. Ook de sounds gaan veel verder dan de standaard zaag/blokgolf. Ik moet nog ff kijken hoe ik het voor elkaar ga krijgen maar zit een complete synthengine. Vaag dat Roland zelf deze editor niet zelf verstrekt.. of mis ik iets??

 
Deze ken ik: Roland TB-3 Editor v1.4.1 – Ctrlr

Idd de TB-3 is een full synth maar 't blijft klinken als een TB

De TB-3 stuurt hier de Syntecno teebee aan, routing via cubase en transposed,
De Standard TB-3 patterns vind ik al erg goed, en anders geef ik snel wat random noten in (zoals een tracker) in de step modus
 
Even een vraagje voor de doorgewinterde MX1 bezitters. Ik heb de MX1 nu voorzien van een midi out van een sequencer. Loopt strak mee moet ik zeggen. :) Nu wil ik de boutique's aansturen via midi uit deze sequencer, de MX1 reageert dus al op midi clock. Midi kanalen in sequencer en synth corresponderen.. de Boutique staat aangesloten via USB op de MX1 dus maar doet niets. Sluit ik em rechtstreeks aan op de Sequencer met dezelfde USB kabel doet ie het gewoon.
Iemand ervaring met synths via Airalink??
 
Een powered USB hub doet ongeveer hetzelfde als dat kabeltje denk ik (Y-split). De voeding wordt dan verzorgd door iets externs.. Die Aira MX1 heeft 4 USB kanalen die apart binnenkomen op de mixer, een Hub gaat daar niet werken dan denk ik.
Ik vond het ook maar een zwaar beperkt baksel eerst.. een mixer waarvan 8 kanalen een soort vendorlock hebben.. en dan nog al die lampjes.. Maar hij heeft wel unieke mogelijkheden die je op geen enkele andere mixer tegenkomt. Ik ben de Airalijn na de MC707 wel wat serieuzer gaan nemen. Had nu in principe 4 apparaten die ik via USB kan aansluiten en dat ik er hier toevallig 1 te koop zag maar anders had ik het ook niet gedaan.

Die ferietkern op USB kabels ken ik ja. Heb toevallig nog met de MicroMonsta2 zitten experimenteren.. krijg dat ding niet stil.. maar moet sowieso met een losse voeding werken daarmee. Dat vind ik van die MX1 wel weer vernuftig.. dat het via 1 kabel (voeding, midi + signaal) toch stil is.
Sorry voor het oprakelen van een jaar oud topic, maar ik zit met hetzelfde probleem: een MicroMonsta 2 en een USB noise-probleem... Mooi jammer want ik wilde de Micromonsta eigenlijk met USB-MIDI aansturen. Voor de gewone MIDI poort heb ik nu een MIDI splitter nodig en ik was benieuwd: gebruik jij er ook een en zo ja, welke? FWIW: ik heb ook nog een Korg NTS-1 die net als de Micromonsta 2 alleen een MIDI IN heeft.
 
Sorry voor het oprakelen van een jaar oud topic, maar ik zit met hetzelfde probleem: een MicroMonsta 2 en een USB noise-probleem... Mooi jammer want ik wilde de Micromonsta eigenlijk met USB-MIDI aansturen. Voor de gewone MIDI poort heb ik nu een MIDI splitter nodig en ik was benieuwd: gebruik jij er ook een en zo ja, welke? FWIW: ik heb ook nog een Korg NTS-1 die net als de Micromonsta 2 alleen een MIDI IN heeft.

Hey,

Ik heb em stil gekregen met een groundloopisolator. Het ding hieronder.. Dan voedde ik em via USB vanuit de computer en stuurde ook midi uit 'n DAW.. maar het hangt ook van je setup af met mijn MPC ONE werkte die truc niet dacht ik.. maar is alweer een tijd terug.
Het geluid degradeert wel wat in het 'hoog'.. voor iets als een drumcomputer zou ik em niet gebruiken maar sowieso een handig paardenmiddeltje om in je toolbox te hebben..
 
Goeie tip, dank je!
Oh.. de USB Y split kabel (die ik in dit topic aanhaalde om de Aira USB poort van voeding te voorzien) werkt niet. Zelfs als je hier een adapter opzet maakt deze verbinding met de computer en is die irritante buzz er.
 
Hey,

Ik heb em stil gekregen met een groundloopisolator. Het ding hieronder.. Dan voedde ik em via USB....
met mijn MPC ONE werkte die truc niet dacht ik.. maar is alweer een tijd terug.
Even een correctie.. Net even getest maar ook via de MPC is ie helemaal stil als ik de groundloop isolator er tussen hang dus wordt dan gevoed via USB en krijgt ook midi door die kabel. En ik gebruik een USB HUB die een los adapter heeft.
 
Heb mn MX-1 nu zo'n 2 weken en gelukkig tot nu toe geen grondlus hum, althans, alleen op de computer aangesloten aangezien ik verder nog geen aira gear heb. Nooit echt een fan geweest van dat gifgroene spul maar het wordt nu wel heel verleidelijk zo :)

Over de MX-1 zelf. Als mixer doet hij wat hij moet doen, ben niet echt super overtuigd van de Beat FX, en eigenlijk ook niet van de Master FX. Je zou er wel wat creatieve dingen mee kunnen doen, en dat is ook mijn plan omdat ik dit als aparte setup voor mijn werkcomputer wil gebruiken, daar staan al mijn samples en het idee is wat creatief te spelen met samples, dat bewerken en opnemen en die loops als basis te gebruiken voor mijn 'echte' setup.

Voor wat betreft het direct alle kanalen apart opnemen naar de computer. In de MIX mode worden de BFX (en filter) wel meegenomen in de losse kanalen. In de EXT mode gaan alle inputs direct de computer in. MFX en mutes gaan sowieso via het master kanaal.
 
Hier een handige tip die op Gearspace staat, mocht je een Iconnectivity midi interfact hebben kun je RTP ports mappen naar de USB ports en zo toch apart noten afspelen op je USB Aira gear die aangesloten is op de MX-1

Hi, It is possible to send MIDI notes to an MX-1 attached AIRA-Link USB synthesizer, only using the one AIRA-Link USB cable!
The key is to connect the MX-1 to a computer with installed MX-1driver. The MX-1 shows 5 MIDI ports in device manager, one for MX-1 themself and 4 additional for USB-AIRA-Link ports. Then i route the MIDI-traffic from and to (for example) USB1 to an virtual rtpMIDI port in rtpMIDI driver from mioXL MIDI interface. For every USB-Port of the MX-1 u have to establish a single rtpMIDI-session and then u can define specific routing and filter maps in the mioXL control software.

Then i can address every AIRA-USB connected synth individually with notes and all other MIDI messages - bidirectional. That's wonderful, because i can connect most of my snths directly to MX-1, without establishing an secondary MIDI strain for note sequencing and using the built-in digital noise-free USB audio :-)

All i need is a mioXL with installed and configured rtpMIDI network and a running PC with USB connected MX-1.
 
Back
Top