Welk orgeltje is dit?

Hahaha, heerlijk! Nooit van dat merk gehoord. Uiterlijk leek het toch wel sterk op een Farfisa Compact Duo.
 
Hebben die wel die rare scheve poten? Of horen die niet bij het orgeltje zelf?
 
Viel mij ook op, het lijkt bijna of het orgel op een Workmate staat.
 
Hier nog wat foto's en info: "This is pretty much a Farfisa clone (if not an actual Farfisa, rebranded)" :P

En elders lees ik: "Ace Tone was the predecessor to Roland. They made quite a number of combo organs during the 60's, and are one of the more well-known combo organ brand names. They may also be related to Whitehall - look at the stop tabs on the TOP-5 and compare them to the Whitehall 6640 - they're almost identical."
 
Viel mij ook op, het lijkt bijna of het orgel op een Workmate staat.
De originele poten van de Whitehall zijn van plastic. De TV studio, of de road crew van Procol Harum als het orgel door hen aangebracht was, zullen een steviger onderstel voorzien hebben. Kan best een Workmate zijn. :D
 
Voor de duidelijkheid: ik ga mijn Google-fu NIET loslaten op het vraagstuk "wat voor poten zijn dat?".
 
Hier is het vreemde onderstel goed te zien:

poten.png
 
Het lijkt me gewoon een onderstel wat in die tijd gebruikt werd als je ook moest touren, zo te zien kan je 'm inklappen.
Maar het is idd geen workmate want anders zou je een soort van draaimechanisme hebben waarmee je het bovenste deel kan open- en dichtdraaien zodat je 'm als klembank kan gebruiken.
 
Het is trouwens geen sixties Workmate. Ik héb een sixties Workmate, en die is anders.
Viel mij ook op, het lijkt bijna of het orgel op een Workmate staat.

De originele poten van de Whitehall zijn van plastic.
Bron? Het is natuurlijk mogelijk dat er naast dat plastic thuis-onderstel ook een speciale on-the-roadversie werd geleverd.

Door de foto van @ProgHead concludeer ik dat dit onderstel niet geïmproviseerd is maar exact op maat gemaakt voor het orgel, dus vermoedelijk origineel. Wellicht diende de rechthoek in het frame om een naamplaat te bevestigen.

Waarom het ons opvalt? Omdat orgels in de sixties meestal een simpel onderstel van verchroomde buizen hadden:

farfisa-vip-500-198541.jpg
 
Laatst gewijzigd:
@torp ik las in een forumpost van één van de eigenaars dat hij de originele plastic poten niet betrouwde en daarom het orgel op de grond had liggen.
"partly plastic" dus waarschijnlijk metalen buizen met kunststof verbindingen oid.


In de Wards catalogus kan je het originele onderstel zien. Je kan daar niet zien of het al dan niet plastic delen heeft -maar dat zal dan wel als die persoon het zegt- maar het ziet er in ieder geval anders uit dan de hoogtewerker van de RAI. :) En behoorlijk ieletjes!

 
Haha, heerlijk zo'n zoektocht naar de zinloze details van een orgel dat we nooit in handen zullen krijgen... :P

Onderstaande foto blijkt groter dan in het format van de Reverb.com website getoond wordt. Lastig te zien, maar het lijken zwartgelakte dunmetalen buisjes (zoals goedkope tentstokken, zie ook de platgewalste uiteinden) die met draaiknoppen (plastic of bakeliet?) aan elkaar gemonteerd worden. Het ziet er inderdaad nogal fragiel uit, visueel ook veel te licht onder dat zware orgel. Ik vermoed dat deze buisjes goedkoper waren dan de dikke verchroomde (naadloze) buizen op de Farfisa-foto hierboven.

Hierbij vergeleken oogt het frame op de RAI-foto toch iets betrouwbaarder. Nog even verder zoeken...

rkglb7vga3tcl39cgyza.jpg
 
Back
Top