Welk orgeltje is dit?

Je hoort de Hammond M102.. maar die zie je niet in de video.
 
Ja - dat is het rare. Ik heb ook even op internet gezocht en daar wordt inderdaad de Hammond M102 genoemd, maar die ziet er heel anders uit...
 
Bij de Youtube-video staat dat het geluid van een stereo-opname komt. Ik denk dat het origineel (van deze RAI-registratie) misschien ook al playback was.. bij de zanger, Gary Brooker, mis ik een microfoon ;)
 
Goed mogelijk dat het playback is, maar ik ben sowieso benieuwd wat voor orgeltje dat is ook als we het niet horen. ;-)
 
Aangezien het een opname voor de Italiaanse televisie is, vermoed ik een combo orgel van Italiaanse makelij. En destijds waren er best veel Italiaanse fabrikanten van combo orgels.
 
Zo doorheen het zwartwit kijkende lijkt hij mij rood met zwart, met gekleurde tabs. Breng daar Italië bij, en dan kom je uit bij een Elka Panther Duo Deluxe. En dan nu de bummer: dat is hem niet, want de details zijn anders.

En dan verzink je in het moeras van talloze Italiaanse combo makers.
 
Ik weet ondertussen exact welk orgel dit is. Tip 1: de merknaam is toepasselijk voor dit nummer. En absoluut niet het orgel dat je hoort in het nummer. Laat ik jullie nog even in spanning zelf zoeken of deel ik het antwoord al mee? In ieder geval, tip 2: het is geen Italiaans orgel.
 
Om de spanning nog wat op te voeren zou het leuk zijn als je alvast een geluidsfragment van dat orgeltje plaatst.
 
Hier een stukje van een demo die ik op Youtube vond. Tegenwoordig vind je toch alles op internet, want het is niet bepaald het meest courante orgeltje.

 
Tip 4 (tip 3 was het geluidsfragment) op de zwartwit beelden zien zowel wit als rood er wit uit. De behuizing van het orgel is dus niet rood, hoewel dit model ook in rood gemaakt is. Waarschijnlijk is dit exemplaar in Synthforum donkerblauw.

Tip 5: de typenaam is vandaag toepasselijk in Oostenrijk.
 
Neen, maar met "Formula 1" denk je wel in de juiste richting.

MEGAtip 6: bijna alle combo orgels met dubbel klavier hebben "Duo" in hun typenaam.
 
Ja, "normaal" wel. Het zal van de gebruikte studioverlichting en filters afhangen? De rode knoppen komen er in ieder geval bijna wit uit in deze opname. Tenzij er weer een variantje in de productie was met andere kleuren knoppen. Wat me ook niks zou verbazen.
 
Ik zit toch in de richting van een Italiaanse fabrikant te denken.
 
Back
Top