Standaards voor al die compacte synths ... ?

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.136
De laatste jaren zijn er veel compacte synths op de markt gekomen: de Minibrute, Korg Arp, Modal Cobalt, et cetera.
Lijkt handig en compact, maar als je ‘normale’ standaards hebt voor synthesizers blijkt het helemaal niet zo handig .. ze zijn net te groot en zwaar voor een muziekstandaard (waar je modules nog wel op kunt plaatsen) maar te klein voor reguliere stands. Laat staan als je ze ook nog wat ‘gekanteld’ zou willen opstellen zodat je de draaiknoppen en display goed kunt zien. Naast mijn gewone rack zou ik graag een opstelling voor 2 compacte synths (boven elkaar) willen plaatsen. Heeft iemand ideeen of suggesties, het mooiste zou zijn een normale standaard maar dan in ‘midi’ formaat .. of zoiets .. nou ja tips zijn welkom .. dank!
 
life hack: bij de action hebben ze een laptop-standaard die perfect is om je desktop units gekanteld op te zetten.
 
Hangt af van wat je wilt.
Ik heb zelf iets gefabriceerd voor op m'n keyboardstatief.

IMG-2304.jpg

Een dubbel keyboard statief in dit geval, met een grote plank er op met een opstaand randje aan de voorkant. Werkt perfect.
Kost weinig en met een heel klein beetje DIY kunde kom je een heel eind.

Voor op het bureau etc. heb je diverse oplossingen.
Hangt helemaal af van welke synth.
Ik gebruik zelf de IKEA laptop stand voor m'n Peak en 707 (zie foto) zodat ze net nog wat schuiner staan.
En ook hogere laptophouders, voor als er ook nog iets onder moet staan.

Deze kost vrijwel niks en doet het al jaren prima bij mij (ziet er niet uit, maar dat maakt voor mij wat minder uit)

Je hebt ook dubbele :


Deze gast maakt heel mooie stands.
Kost ook wel een aardige duit.

MAAR : We hebben zelfs een forumlid die heel fraaie stands maakt.

 
Vergeet onze eigen Iwan niet:


EDIT: Ik zie net dat @Montfrooij al een link had geplaatst :)
 
Dank voor de tips! Vooral de plank met opstaand randje ga ik voor de korte termijn proberen, heb een dubbele keyboard standaard dus daar kan ik wel wat mee : )
 
Je kunt ook hoeklijn gebruiken in samenwerking met dat plaatmateriaal. In dit topic is een plaatje te zien keyboard stand 2 a 3 lagen (De controllers in het plaatje hangen op het hoekprofiel ;))

In een andere ruimte gebruik ik ook een opstaand rand maar sommige gear kan je dan niet zover laten zakken. De plank ligt gewoon op de hoeklijn, geen schroeven nodig gehad.
 
Ik ben wel tevreden over deze desktop stands van Thomann Roadworx Synthesizer Stand Bundle

De afwerking is niet 100% en je kan er geen hele grote desktop synths op kwijt, een Streichfett past ideaal maar een Novation Peak steekt al uit dus past alleen op de bovenste plank. maar voor de prijs zijn ze uitstekend!
 
DIY,, gewoon zelf maken met L-Profielen,, Galvanize profielen, of kweet ni hoe ze dat exact noemen,,,, zo met gaten erin,
beetje zaag werk, en een doos van 100 schroeven,
vergeet wel geen diagonaal profiel, anders kan het plooien als een ruit,,

In't echt is't knapper dan op de foto, want ik het geen speciale belichting,
en 't is de kunst om als rechtstaande te kunnen producen, te kunnen live recorden, dan kun je bewegen ipv op een stoel te zitten met de muis,,

't zijn wel geen click profielen,, 't is ouderwets, met schroeven,,
 
Laatst gewijzigd:
2e hands jaspers stand verzagen... Later paar nieuwe buizen kopen voor de breedte en je kan ook in de toekomst degelijk breder verder indien nodig.

Ik was heel erg onder de indruk van Stephen zijn diy bouw, trouwens. Ben ''n keer bij hem geweest.
 
(ja, ik kan niet meer de txt bijwerken)

Je moet wel de stevige L profielen nemen, niet de dunne zoals bij een standard schap met ijzeren plateau; die kunnen doorplooien, die zijn waardeloos

en tja, je kan ze schilderen als 't af is, da's mss mooier dan dat grijs van m'n allereerste profielen, nog van ons ma haar winkel

gaffa tape gebruik ik er ook voor, om geen aard lussen te krijgen, en de toestellen niet te krassen door de schroeven
en de hoeken vd L profielen wel beste afronden met een vijl om je achteraf niet constant aan de vlijmscherpe hoeken te kwetsen

't is wel heeel sterk,,
alleen een beetje creatief zijn met bv 60cm onder 40cm boven, anders is 't ni zo mooi en praktisch om perfect aan de toestellen aan te kunnen
 
Laatst gewijzigd:
Dit is ook nog een bouw van me met wat jaspers spul (of zelfs Roland drumstand spul)
heel sterk en stabiel. En die moog is te koop ;)

IMG_4250.jpeg
 
(ja, ik kan niet meer de txt bijwerken)

Je moet wel de stevige L profielen nemen, niet de dunne zoals bij een standard schap met ijzeren plateau; die kunnen doorplooien, die zijn waardeloos

en tja, je kan ze schilderen als 't af is, da's mss mooier dan dat grijs van m'n allereerste profielen, nog van ons ma haar winkel

gaffa tape gebruik ik er ook voor, om geen aard lussen te krijgen, en de toestellen niet te krassen door de schroeven
en de hoeken vd L profielen wel beste afronden met een vijl om je achteraf niet constant aan de vlijmscherpe hoeken te kwetsen

't is wel heeel sterk,,
alleen een beetje creatief zijn met bv 60cm onder 40cm boven, anders is 't ni zo mooi en praktisch om perfect aan de toestellen aan te kunnen
Ja, dat vroeg ik mij al af.
Maar echt goedkoop zijn ze niet (wat ik zo zag)
 
bwa, idd bij de bekende doe het zelf winkels zijn ze erg duur,

maar de tweede reeks L profielen kwamen van een amerikaans stockhuis,, en de verf schilferde een beetje af, was mss 5 euro 't stuk,, maar voor nieuwe vragen ze nu ook veel

en de 3de reeks kwam van maldoys,, kweet niet of die meerdere winkels hebben ??

da's echt maar enkele euro's per L profiel, pakt minder dan 10 euro, geen '35' euro zoals bij hubo, of zo,,

maar een synth rack gebruikt wel veel profielen, in totaal kostte het mixer rack mss 100 euro,,
'tis goedkoper dan een jasper statief,, en 'tis eindeloos aan te passen naar wens,,
 
Ik heb een plank met randje zonder DIY ook wel bekend als vensterbank, ondersteboven danwel. Met / vanwege beschadiging voor 10 euro en gratis op maat gezaagd op 149cm zodat het in m’n 150 cm brede Jaspers stand past.

maar ook een Ikea boekenplank met dun latje ertegen aan gelijmd met paar extra spijkertjes erin werkt ook goed. Allemaal eigen ervaring.
 
Back
Top