Behringer FOUR PLAY, quad VCA en mixermodule voor Eurorack

Behringer FOUR PLAY is een nieuwe DC-gekoppelde quad VCA- en mixermodule voor Eurorack die werkt met audio- en CV-signalen.

$99 USD.

Intellijel Quad VCA-kloon
Het lijkt erop dat FOUR PLAY een kloon / rip-off is van de Intellijel QuadVCA-module, omdat deze dezelfde lay-out en functies heeft.
Het is jammer, want Behringer heeft de macht om zijn eigen modules te ontwikkelen zonder naar kleine bedrijven te kijken.



Behringer-Four-play-Intellijel.001-1024x576.jpeg


Image_FOUR-PLAY.png


Behringer-Four-Play.001-1024x576.jpeg
 
Dat is nou net het punt, bovenstaande is zoals het nu gaat en dat zal moeten veranderen. Niks nieuws onder de zon, marktomstandigheden veranderen nu eenmaal, bijvoorbeeld dat een andere aanbieder een product kan verkopen voor de helft van het geld wat de jouwe kost. Als kleine fabrikant zul je jezelf weer opnieuw moeten uitvinden en een creatieve oplossing moeten vinden om te overleven. Sommigen zullen inderdaad niet overleven, dat is te verwachten, maar het is te pessimistisch om aan te nemen dat voor de meeste kleine fabrikanten het doek nu gaat vallen. Dat is simpelweg een onderschatting van de creativiteit en het ondernemerschap van de kleine fabrikanten, die wat dat betreft wellicht juist op dit vlak een voordeel hebben tov. de grote jongens.
Marktomstandigheden veranderen schijnbaar inderdaad, bv. dat een gigantisch bedrijf kijkt welke producten van jou goed lopen, kijken hoever ze juridisch kunnen gaan met het kopieren van jouw product, en het vervolgens voor de helft van het geld op de markt brengen, en jou voor de R&D laten opdraaien.

Zoals eerder gezegd, ik help wel eens met productontwikkeling bij Intellijel, en sommige complexe producten zijn we al meer dan 2 jaar mee bezig. Ondertussen een wat simpeler product uitbrengen zorgt ervoor dat je markt-zichtbaarheid houdt en dat de schoorsteen nog steeds rookt als dat ene grote, bijzondere, complexe product eindelijk op de markt komt. En wie zegt dat dat product gaat slagen? Iedereen in Eurorack kijkt naar elkaar en probeert op trends in te haken, dus het kan zo gebeuren dat een concurrent gelijktijdig iets vergelijkbaars op de markt brengt.

Het argument dat kleine fabrikanten zich vooral op creativiteit moeten richten, snijdt geen hout. Want alle producten die een succes worden, lopen nu dus de kans dat ze vrijwel 1 op 1 gekopieerd worden. Aanpassen aan veranderende marktomstandigheden betekent in dit geval niet meer creativiteit (waarom zou je creatief zijn als je product bij succes toch gekopieerd wordt?), maar de boel juridisch beter dichttimmeren. En die resources gaan juist ten koste van de creativiteit.
 
Laatst gewijzigd:
Het argument dat kleine fabrikanten zich vooral op creativiteit moeten richten, snijdt geen hout. Want alle producten die een succes worden, lopen nu dus de kans dat ze vrijwel 1 op 1 gekopieerd worden. Aanpassen aan veranderende marktomstandigheden betekent in dit geval niet meer creativiteit (waarom zou je creatief zijn als je product bij succes toch gekopieerd wordt?), maar de boel juridisch beter dichttimmeren. En die resources gaan juist ten koste van de creativiteit.
Het snijdt wel hout omdat juist die grote coorporaties weining creativiteit bezitten. een kleine speler kan veel meer proberen.
Maar ff stel je nu voor dat de BH vca gewoon 4 cool audio ic's bevat en electronisch dus niet hetzelde is......
Tja dan is het nog steeds super triest wat ze doen. Had de layout een beetje als .. geweest was het een ander verhaal.
Maar ze parasiteren op het sucses van andere veel kleinere spelers.

Nu ff op een rij.

- beatstep pro
- MI Braids
- Intelijel vca

Maar kijk eens voor wat een exposure het zorgt.
 
Het snijdt wel hout omdat juist die grote coorporaties weining creativiteit bezitten. een kleine speler kan veel meer proberen.
Maar ff stel je nu voor dat de BH vca gewoon 4 cool audio ic's bevat en electronisch dus niet hetzelde is......
Tja dan is het nog steeds super triest wat ze doen. Had de layout een beetje als .. geweest was het een ander verhaal.
Maar ze parasiteren op het sucses van andere veel kleinere spelers.

Nu ff op een rij.

- beatstep pro
- MI Braids
- Intelijel vca

Maar kijk eens voor wat een exposure het zorgt.
Ik probeer net uit te leggen dat meer creativiteit, wanneer het eenmaal succesvol is, blijkbaar gewoon door een grote speler kan worden gekopieerd. Dus lekker 2 jaar als klein bedrijf een groot deel van je resources aan iets besteden lijkt dan ineens niet zo aantrekkelijk meer.

En die exposure... je denkt toch niet dat de zuurpruimen hier en op andere fora de meerderheid uitmaken? Voor de overgrote meerderheid is het 'leuke modules voor weinig'.
 
Kleine bedrijven zijn inderdaad in het nadeel, maar staan ook niet altijd machteloos. De eigenaar van een snackbar in Zeeland kon 20 jaar de komst van fastfoodgigant Wendy's naar Nederland tegenhouden, bijvoorbeeld.




In de zin dat Musk actief bezig is om te anticiperen op concurrenten die iets op de markt brengen dat inderdaad enigszins gelijksoortig is, dus wat ruimer dan één-op-één kopietjes. In het geval van regelrechte kopieën, het staat een fabrikant vrij om naar de rechter te stappen als er sprake is van inbreuk. En Behringer is inderdaad al 'ns op de vingers getikt, wat @sunny pedaal hierboven al aangeeft. Idee wellicht voor een crowdfundcampagne om Intellijel te helpen juridische actie te ondernemen, het is altijd interessant om te zien wat de uitspraak is in zo'n zaak. Al denk ik eigenlijk dat Behringer inmiddels wat wijzer is geworden op dit gebied na de eerdere rechtszaken en nu aardig goed weet wat wel en niet mag, juridisch gezien.

Maakt me echt geen zak uit of het juridisch al dan niet standhoudt. Dit is het stuk van kapitalisme waarin we als consument met onze portemonnee duidelijk moeten maken aan Behringer dat dit soort jatwerk ongepast is.
 
Intellijel moet dit slim spelen en gebruik maken van de situatie die is ontstaan. Doordat hun module nu is gekloond door Behringer kunnen ze dit uitbuiten voor extra exposure.
Ze zouden zelf bijvoorbeeld een review / vergelijking kunnen maken tussen de Behringer kloon en hun eigen originele module. Of ze zouden iemand daarvoor kunnen vragen om dat te doen, liefst iemand met bereik.

Het maakt niet uit eigenlijk wat de uitkomst van de review / vergelijking is, het is sowieso extra exposure for Intellijel, en als ze de presentatie een beetje slim aanpakken, dat wil zeggen de boel een beetje inkleuren ten voordele van Intellijel, dan kan het misschien extra mensen overhalen om toch voor Intellijel te kiezen.

Het lijkt me onwijs vervelend als je wordt gekopieerd, zeker als je er niks voor terug krijgt, maar, dan moet je het zelf maar 'pakken' ook. Lijkt me niks mis mee om dat te doen.
Als alle ontwikkelaars die gekopieerd worden dit zouden doen, dan ontstaat er vanzelf een groter 'tegen'- geluid en kiezen mensen meer met hun hart ipv met hun portomonee.
 
(...) Iedereen in Eurorack kijkt naar elkaar en probeert op trends in te haken (...) Want alle producten die een succes worden, lopen nu dus de kans dat ze vrijwel 1 op 1 gekopieerd worden. (...)

Wat betreft het eerste, dat is wederom zoals het nu gaat. De kleine fabrikant die in de toekomst succesvol is, dat is hoogstwaarschijnlijk de fabrikant met het lef om z'n eigen ding te doen en zich op die manier weet aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Niks nieuws onder de zon. Wat betreft het tweede, wat ik al noemde, je moet je als kleine fabrikant richten op dingen die voor een grote fabrikant niet zo heel interessant zijn. De kopieermachine van Behringer gaat heus niet aan als het om een module gaat die verhoudingsgewijs niet veel verkocht gaat worden. Voor een kleine fabrikant kan het wel interessant zijn, met een wat hogere verkoopprijs blijft er ook met kleinere aantallen brood op de plank, met een beetje geluk met beleg.


Maakt me echt geen zak uit of het juridisch al dan niet standhoudt. Dit is het stuk van kapitalisme waarin we als consument met onze portemonnee duidelijk moeten maken aan Behringer dat dit soort jatwerk ongepast is.

Ik snap het sentiment wel een beetje, maar de kleine fabrikant kan er niet op rekenen dat dit gaat gebeuren. Voor Intellijel zou het eigenlijk beter zijn om nu te denken 'mag blij zijn dat ik deze module toch een tijd voor het dubbele bedrag heb kunnen verkopen dan wat deze van Behringer nu kost'. En vervolgens snel actie ondernemen om de winstgevende bedrijfsactiviteiten in de toekomst te kunnen voortzetten.
 
Ik probeer net uit te leggen dat meer creativiteit, wanneer het eenmaal succesvol is, blijkbaar gewoon door een grote speler kan worden gekopieerd. Dus lekker 2 jaar als klein bedrijf een groot deel van je resources aan iets besteden lijkt dan ineens niet zo aantrekkelijk meer.

En die exposure... je denkt toch niet dat de zuurpruimen hier en op andere fora de meerderheid uitmaken? Voor de overgrote meerderheid is het 'leuke modules voor weinig'.
De sleutel zit hem precies in het "eenmaal succesvol" gedeelte. Het stuk tussen je product release en het moment dat het een succes is, is het deel waar je je investering terughaalt. Het deel tussen waar het een succes wordt en de concurrentie met kopieën of alternatieven komt is het deel waar je de winst maakt. En tegen de tijd dat de concurrentie arriveert, zorg jij dat je alweer 2 stappen verder bent met je volgende product terwijl je vorige product langzaam wordt verdrongen en/of de markt verzadigd raakt. Dat heet de 'product life cycle' en bestaat al veel langer dan Behringer. En eigenlijk zou dat juist creativiteit moeten stimuleren, want in tegenstelling tot achterover leunen terwijl jouw unieke product dat niemand na kan/mag maken gouden bergen oplevert, moet je zorgen dat je de concurrentie ook in de toekomst een stap voor blijft met nieuwe ontwikkelingen.

1625557950981.png
 
Laatst gewijzigd:
En die exposure... je denkt toch niet dat de zuurpruimen hier en op andere fora de meerderheid uitmaken? Voor de overgrote meerderheid is het 'leuke modules voor weinig'.

met exposure bedoel ik juist die BH oppikt door doel bewust bekende dingen te kopieeeren.
Bij elke release staat het hele web vol.
 
Als alle ontwikkelaars die gekopieerd worden dit zouden doen, dan ontstaat er vanzelf een groter 'tegen'- geluid en kiezen mensen meer met hun hart ipv met hun portomonee.

Uiteindelijk kiest bijna iedereen met de portomonee.

BH kun je dan ook zien als een grote vis boot fabriek die de zee leeg vist en voor de kleine weinig over laat.
De faciliteiten die ze hebben, fabrieken, productie apparatuur en eigen chip ontwikkeling.
Ben bang dat weinig hier tegen op boksen.

Om eerlijk te zijn de MI Veils is 169 euro en is niet zoveel duurder en is van een bedrijf met de juiste ethiek.

Een vca is niets creatiefs, sterker nog het eerste onderdeel dat DR moog heeft uitgevonden. zonder vca geen synths.
 
Een vca is niets creatiefs, sterker nog het eerste onderdeel dat DR moog heeft uitgevonden. zonder vca geen synths.

Inderdaad, een VCA, daar is in feite weinig creatiefs aan - en aan 4 VCA's in één module ook niet. Die kan Behringer prima zelf bouwen... het ontwikkelen is al legio keer gedaan. Ik vraag me dan ook af of het een bewuste keuze van Behringer is om het ontwerp zo te laten lijken op dat van Intellijel, gewoon om iedereen weer over de zeik te krijgen en zo meer aandacht te genereren (lees: meer dan een 4VCA met eigen ontwerp had gegenereerd).
 
Wat betreft het eerste, dat is wederom zoals het nu gaat. De kleine fabrikant die in de toekomst succesvol is, dat is hoogstwaarschijnlijk de fabrikant met het lef om z'n eigen ding te doen en zich op die manier weet aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Niks nieuws onder de zon. Wat betreft het tweede, wat ik al noemde, je moet je als kleine fabrikant richten op dingen die voor een grote fabrikant niet zo heel interessant zijn. De kopieermachine van Behringer gaat heus niet aan als het om een module gaat die verhoudingsgewijs niet veel verkocht gaat worden. Voor een kleine fabrikant kan het wel interessant zijn, met een wat hogere verkoopprijs blijft er ook met kleinere aantallen brood op de plank, met een beetje geluk met beleg.
Dus als ik je goed begrijp moeten kleine Eurorack fabrikanten zich vooral gaan richten op het uitbrengen van modules die niet succesvol genoeg zijn om gekopieerd te worden? Het klinkt alsof je niet helemaal begrijpt wat het kost om een klein bedrijf als Intellijel draaiende te houden. Met af en toe een wat duurder moduletje verkopen kom je er echt niet. En denk je dat aanpassen aan een veranderende markt vanzelf gaat? Daar heb je een flinke financiele buffer voor nodig, want aanpassen gaat zelden in 1 keer goed. Geheid dat er flops tussen zitten.
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad, een VCA, daar is in feite weinig creatiefs aan - en aan 4 VCA's in één module ook niet. Die kan Behringer prima zelf bouwen... het ontwikkelen is al legio keer gedaan. Ik vraag me dan ook af of het een bewuste keuze van Behringer is om het ontwerp zo te laten lijken op dat van Intellijel, gewoon om iedereen weer over de zeik te krijgen en zo meer aandacht te genereren (lees: meer dan een 4VCA met eigen ontwerp had gegenereerd).
Dit is veel meer dan 4x VCA, en die extra functies zorgen ervoor dat dit waarschijnlijk 1 van de best verkopende multi VCA modules is.
 
met exposure bedoel ik juist die BH oppikt door doel bewust bekende dingen te kopieeeren.
Bij elke release staat het hele web vol.
Van exposure kun je niet eten. Ik denk dat dit hele gedoe Intellijel geen enkel extra sale op gaat leveren. Integendeel.
 
De sleutel zit hem precies in het "eenmaal succesvol" gedeelte. Het stuk tussen je product release en het moment dat het een succes is, is het deel waar je je investering terughaalt. Het deel tussen waar het een succes wordt en de concurrentie met kopieën of alternatieven komt is het deel waar je de winst maakt. En tegen de tijd dat de concurrentie arriveert, zorg jij dat je alweer 2 stappen verder bent met je volgende product terwijl je vorige product langzaam wordt verdrongen en/of de markt verzadigd raakt. Dat heet de 'product life cycle' en bestaat al veel langer dan Behringer. En eigenlijk zou dat juist creativiteit moeten stimuleren, want in tegenstelling tot achterover leunen terwijl jouw unieke product dat niemand na kan/mag maken gouden bergen oplevert, moet je zorgen dat je de concurrentie ook in de toekomst een stap voor blijft met nieuwe ontwikkelingen.

Bekijk bijlage 3812221
Hele inzichtelijke grafiek, maar het mist een paar dingen. Op het moment dat een concurrent bijna 1 op 1 hetzelfde product uitbrengt maar voor de helft van het geld, dan zal de blauwe lijn in stage 2 kelderen. Niets gestaag de obsolenscence in. Zoals eerder gezegd, het gros van de geinteresseerden (getallen van Andrew Huang suggereren 85%) zijn hobbyisten die het liefst zo weinig mogelijk geld uitgeven (en dat is hun goed recht). De grafiek veronderstelt dat het innovative product onderscheidend genoeg blijft om toch te verkopen. Ik kan in dit geval maar 2 redenen daarvoor bedenken: support en sentiment. Dat gaat het gros niet overtuigen.

Dus kleine bedrijven moeten jurisisch zien te voorkomen dat er 1-op-1 kopieen gemaakt kunnen worden. Dus minder resources voor R&D. En waarom zou je als klein bedrijf nog veel moeite doen als je met een product misschien niet eens de winst-fase gaat bereiken? In die zin gaat deze actie van Behringer innovatie juist tegen.
 
Van exposure kun je niet eten. Ik denk dat dit hele gedoe Intellijel geen enkel extra sale op gaat leveren. Integendeel.
Dat hangt er vanaf hoe goed Intellijel er op inspeelt, ik heb een voorbeeld gegeven wat ze zouden kunnen doen. Als ze zelf een review maken van beide modules (er van uitgaande dat de Behringer idd een clone is) Dan komt die video omhoog bij de zoekresultaten als mensen gaan zoeken naar reviews, dat betekent automatisch exposure voor Intellijel die er anders niet zou zijn en als ze zoals ik zei dat een beetje handig aanpakken, kan dat dus wel extra sales opleveren. Kwestie van handig gebruik maken van de exposure die Behringer nu genereert voor deze module.
 
Hele inzichtelijke grafiek, maar het mist een paar dingen. Op het moment dat een concurrent bijna 1 op 1 hetzelfde product uitbrengt maar voor de helft van het geld, dan zal de blauwe lijn in stage 2 kelderen. Niets gestaag de obsolenscence in. Zoals eerder gezegd, het gros van de geinteresseerden (getallen van Andrew Huang suggereren 85%) zijn hobbyisten die het liefst zo weinig mogelijk geld uitgeven (en dat is hun goed recht). De grafiek veronderstelt dat het innovative product onderscheidend genoeg blijft om toch te verkopen. Ik kan in dit geval maar 2 redenen daarvoor bedenken: support en sentiment. Dat gaat het gros niet overtuigen.

Dus kleine bedrijven moeten jurisisch zien te voorkomen dat er 1-op-1 kopieen gemaakt kunnen worden. Dus minder resources voor R&D. En waarom zou je als klein bedrijf nog veel moeite doen als je met een product misschien niet eens de winst-fase gaat bereiken? In die zin gaat deze actie van Behringer innovatie juist tegen.
Ik denk dat je de grafiek niet helemaal snapt. Juist het feit dat je de eerste bent en jouw merk synoniem is met een bepaald product zorgt dat jij een voorsprong hebt. Daarbij vis je in de vijver van de kenners, enthousiastelingen en, zeer belangrijk, fans die meestal ook graag extra betalen voor 'the real thing' en om de eerste te zijn. - de early adopters. Merktrouw en reputatie doen veel, Coca Cola verkoopt geen liter cola minder ondanks dat er een aantal First Choice-achtigen voor de helft van de prijs vrijwel hetzelfde smaken en zelfs witte letters op een rode achtergrond gebruiken. Maar dan moet je je klanten wel een reden geven om bij je te blijven, bijvoorbeeld door een emotionele/persoonlijke band met ze aan te gaan (marketing), verrassende producten uit te brengen (R&D), updates voor oude producten te maken (exciters/retentie). Net dat stapje extra. Makkelijk is het misschien niet, maar dat is zaken doen nooit. Misschien heeft Eurorack het geluk gehad lang in de luwte te zitten zonder dat het Grote Geld merkte dat er veel te halen viel. Nu zullen ze volwassen moeten worden, zoals vele sectoren voor hen en nog vele na hen. Nogmaals: aanpassen of uitsterven.
 
... Net dat stapje extra. Makkelijk is het misschien niet, maar dat is zaken doen nooit. Misschien heeft Eurorack het geluk gehad lang in de luwte te zitten zonder dat het Grote Geld merkte dat er veel te halen viel. Nu zullen ze volwassen moeten worden, zoals vele sectoren voor hen en nog vele na hen. Nogmaals: aanpassen of uitsterven.

Wat niet altijd lukt door de wet van de remmende voorsprong. ("De wet stelt dat een voorsprong op een bepaald domein er vaak toe leidt dat er weinig stimulans is om verdere verbetering of vooruitgang op te zoeken, zodat men vroeg of laat wordt voorbijgestreefd. Door te berusten in een voorsprong wordt men geremd om nog verder te gaan.")
 
Met af en toe een wat duurder moduletje verkopen kom je er echt niet. En denk je dat aanpassen aan een veranderende markt vanzelf gaat? Daar heb je een flinke financiele buffer voor nodig, want aanpassen gaat zelden in 1 keer goed. Geheid dat er flops tussen zitten.

Wat @Nap al zegt, het is aanpassen of uitsterven. In een veranderende markt zullen er bedrijven zijn die niet meer mee kunnen komen, die verdwijnen. Maar in het algemeen, het blijkt dat er onder zulke omstandigheden altijd bedrijven zijn die er wel in slagen een formule te vinden die winstgevend is, ook kleine bedrijven. Geen reden om aan te nemen dat het in deze markt veel anders hoeft te zijn, ook in dit geval zullen er bedrijfjes blijven bestaan die leuke dingen maken en overleven.
 
Ik denk dat je de grafiek niet helemaal snapt. Juist het feit dat je de eerste bent en jouw merk synoniem is met een bepaald product zorgt dat jij een voorsprong hebt. Daarbij vis je in de vijver van de kenners, enthousiastelingen en, zeer belangrijk, fans die meestal ook graag extra betalen voor 'the real thing' en om de eerste te zijn. - de early adopters. Merktrouw en reputatie doen veel, Coca Cola verkoopt geen liter cola minder ondanks dat er een aantal First Choice-achtigen voor de helft van de prijs vrijwel hetzelfde smaken en zelfs witte letters op een rode achtergrond gebruiken. Maar dan moet je je klanten wel een reden geven om bij je te blijven, bijvoorbeeld door een emotionele/persoonlijke band met ze aan te gaan (marketing), verrassende producten uit te brengen (R&D), updates voor oude producten te maken (exciters/retentie). Net dat stapje extra. Makkelijk is het misschien niet, maar dat is zaken doen nooit. Misschien heeft Eurorack het geluk gehad lang in de luwte te zitten zonder dat het Grote Geld merkte dat er veel te halen viel. Nu zullen ze volwassen moeten worden, zoals vele sectoren voor hen en nog vele na hen. Nogmaals: aanpassen of uitsterven.
Ik denk dat ik de grafiek prima begrijp en zie dat er meer geld verdiend wordt nadat concurrenten hun versies introduceren (meer oppervlak onder de grafiek). Grote kans dat dat stopt als er nu meer wordt ingezet op de boel juridisch dichttimmeren. Helemaal mee ens dat Eurorack tot nu toe een lekker niche marktje is geweest waar er veel ruimte voor creativiteit en experiment was. En dat ze nu volwassen moeten worden. Wat dat betekent, moeten we nog maar zien.
 
Back
Top