The Reflex - six voice digitale synthesizer van SOMA

Geen heruitgave van Duran Duran maar Vlad Kreimer onze audio professor uit het oosten van Europa kon het weer niet laten en is een nieuw project gestart; the Reflex, een six voice digitale synthesizer.

Het wordt een synth die uitdaagt om aangeraakt te worden via een multidimensional sensor controller waarmee je direct toegang hebt tot de synthesis core waardoor je de sound kan sculpten ipv aan allerlei knoppen te moeten draaien.
Echt een synth voor sound designers, hoe kan het ook anders als Vlad weer achter de tekentafel zit, op de site staat het hele verhaal, dit is een synth om naar uit te kijken lijkt me.


 

Attachments

  • Soma-Reflex-1024x513.png
    Soma-Reflex-1024x513.png
    805 KB · Bekeken: 5.304
Weer een heerlijk geflipt idee. :halleluja
Wel wat jammer dat ze dit nu al laten horen terwijl het uitkomt in 2022-2023. En terwijl zowel Enner als Cosmos nog onderweg zijn.
 
Prachtig. Vind die digitale synth's toch een pak interessanter en vooral vernieuwender klinken (ik denk dan vooral aan Korg) dan die uitgemolkte analogen die uiteindelijk vrijwel allemaal het zelfde klinken.
 
Prachtig. Vind die digitale synth's toch een pak interessanter en vooral vernieuwender klinken (ik denk dan vooral aan Korg) dan die uitgemolkte analogen die uiteindelijk vrijwel allemaal het zelfde klinken.
Haha klinkt als een reactie uit mid jaren 80. Mooi man. I agree.
 
Moet zeggen dat ik de analoge bakken van SOMA ook super bizar vind, heb een Pulsar-23, wat een uniek en vet ding haha. Lyra-8 klinkt ook heel tof. Maar leuk dat ze nu ook dit proberen!
 
Interessant ding! Lijkt me nog best een uitdaging om er wat fatsoenlijks uit te krijgen, maar het is wel weer iets heel anders. Eentje om in de gaten te houden. Die Soma Cosmos lijkt me ook erg tof overigens.
 
Prachtig. Vind die digitale synth's toch een pak interessanter en vooral vernieuwender klinken (ik denk dan vooral aan Korg) dan die uitgemolkte analogen die uiteindelijk vrijwel allemaal het zelfde klinken.
Ik zou juist wel wat meer innovatie willen zien in moderne digitale synths. Het zijn toch vooral workstation/presetbakken met zoveel mogelijk realistische en bekende bread & butter sounds voor bruiloften en partijen waarbij de editmogelijkheden diep in nare menu's weggestopt zitten of ze grijpen terug op bekende technieken als wavetables, FM en vector synthesis waarbij ze vaak generieker, sterieler en saaier klinken dan de classics in het genre omdat ze een standaard computertje gebruiken met CD kwaliteit geluid in plaats van een zwoegende antieke processor met heel veel rook en spiegels om nog wat fatsoenlijks van die lofi ellende te maken. De Reflex lijkt in elk geval weer eens een stap in de goede richting.
 
Interessant ding! Lijkt me nog best een uitdaging om er wat fatsoenlijks uit te krijgen...

Ik heb intussen best wat spullen van SOMA gehad, en dit is inderdaad waar ik steeds tegenaan loop. Het zijn geweldige instrumenten, maar heel moeilijk om iets 'nuttigs' uit te krijgen. Maar dat kan uiteraard ook aan mij liggen.
 
Ik heb intussen best wat spullen van SOMA gehad, en dit is inderdaad waar ik steeds tegenaan loop. Het zijn geweldige instrumenten, maar heel moeilijk om iets 'nuttigs' uit te krijgen. Maar dat kan uiteraard ook aan mij liggen.
Gezien het aantal Pulsar 23's dat ondanks de moeizame levering tweedehands te koop staat, ben je niet de enige denk ik.
 
Prachtig? Ik snap niet dat dit zo positief word ontvangen.
Ik hoor weinig fatsoenlijks. Meer een kat die word gemarteld. maar goed over smaak valt niet te twisten.

Een 6 voice poly die je dan met 1 hand kan bespelen omdat de andere hand schroefjes moet aanraken?
Dan is dat marketing verhaal weer typisch SOMA labs marketing priet praat waarbij de werkelijk architectuur word verduisterd (obfuscated).
Klinkt gewoon als een VA met fm.....

Ik snap eigenlijk wel waarom dit soort dingen positief worden ontvangen.
Dat komt voort uit de drang om werkelijk iets anders in handen te hebben en er iets nieuws mee te kunnen doen/maken.
Dat is begrijpelijk. Maar vaak is de drang groter dan het product kan waarmaken.
 
Ik heb intussen best wat spullen van SOMA gehad, en dit is inderdaad waar ik steeds tegenaan loop. Het zijn geweldige instrumenten, maar heel moeilijk om iets 'nuttigs' uit te krijgen.
Ja, het zijn niet de instrumenten om snel ff een leuk lijntje uit te halen maar meer om mee te experimenteren lijkt me.
In hoeverre er dan iets 'nuttigs' uitkomt is afwachten maar ondertussen kan je leuke avonturen beleven.

Gezien het aantal Pulsar 23's dat ondanks de moeizame levering tweedehands te koop staat, ben je niet de enige denk ik.
Had ik niet verwacht, zeker gezien de prijs valt zoiets niet onder de impulsaankopen.
Een Pulsar lijkt me nou juist een bak waar je tijd in moet investeren maar wel zoveel mogelijkheden heeft dat je er ook jaren mee vooruit kan.
 
Dan is dat marketing verhaal weer typisch SOMA labs marketing priet praat
Hij heeft inderdaad altijd wel één of ander duister verhaal om z'n apparaten te presenteren.
Maar tegelijk hou ik ook van Vlad z'n eigenwijze aanpak moet ik zeggen.
 
Hij heeft inderdaad altijd wel één of ander duister verhaal om z'n apparaten te presenteren.
Maar tegelijk hou ik ook van Vlad z'n eigenwijze aanpak moet ik zeggen.
Ja ik ook wel, hij probeert igg wel elke iets 'nieuws' 'anders' en daarvoor respect natuurlijk.
 
Heb al veel dikke bruikbare sounds uit m'n Pulsar gehaald en heb 'm nog niet zo lang, maar goed het moet je ding zijn denk ik. Was wel blij dat ik 'm tweedehands kon scoren via hier :). Heb er verder ook gewoon veel lol mee, dat vind ik uiteindelijk het belangrijkste. Denk dat SOMA ook een beetje die insteek heeft en dat kan ik wel waarderen en dan volgen de vette sounds vanzelf. Ben wel benieuwd hoe dit product zich verder ontwikkeld!
 
Prachtig. Vind die digitale synth's toch een pak interessanter en vooral vernieuwender klinken (ik denk dan vooral aan Korg) dan die uitgemolkte analogen die uiteindelijk vrijwel allemaal het zelfde klinken.
Juist.
Ik zou juist wel wat meer innovatie willen zien in moderne digitale synths. Het zijn toch vooral workstation/presetbakken met zoveel mogelijk realistische en bekende bread & butter sounds voor bruiloften en partijen waarbij de editmogelijkheden diep in nare menu's weggestopt zitten of ze grijpen terug op bekende technieken als wavetables, FM en vector synthesis waarbij ze vaak generieker, sterieler en saaier klinken dan de classics in het genre omdat ze een standaard computertje gebruiken met CD kwaliteit geluid in plaats van een zwoegende antieke processor met heel veel rook en spiegels om nog wat fatsoenlijks van die lofi ellende te maken. De Reflex lijkt in elk geval weer eens een stap in de goede richting.
Euh...Waldorf Wave, Waldorf Q, Waldorf Iridium & Quantum, Argon, Hydra en Udo.
5 blazijden straf !

Die reflex is mss wel tof, maar eigenlijk is het niet meer dat wat eerder gedaan werd middels morph. Zij het dan dat je hier wellicht 1 of meerdere parameters aan een CTRL knopje kan toewijzen.
 
Heb al veel dikke bruikbare sounds uit m'n Pulsar gehaald en heb 'm nog niet zo lang, maar goed het moet je ding zijn denk ik. Was wel blij dat ik 'm tweedehands kon scoren via hier :). Heb er verder ook gewoon veel lol mee, dat vind ik uiteindelijk het belangrijkste. Denk dat SOMA ook een beetje die insteek heeft en dat kan ik wel waarderen en dan volgen de vette sounds vanzelf. Ben wel benieuwd hoe dit product zich verder ontwikkeld!
Helemaal mee eens, hoor. En ik vind Vlad en zijn eigenwijze aanpak heel bewonderenswaardig en de Pulsar is echt een geweldig apparaat. Ik denk dat je heel goed zit als je wilt experimenteren en daar de tijd voor hebt of neemt. Voor mij persoonlijk werkt het (nog) niet, maar dat zegt waarschijnlijk meer over de manier waarop ik muziek wil maken; te resultaatgericht, zou mijn vrouw zeggen. ;)
 
De richtprijs is niet misselijk. Op zich prima maar de synthengine zelf lijkt niet echt ultra anders dan wat er al op de markt is. Mijn eerste indruk is vooral de manier hoe de controls toegewezen zijn en invloed hebben op de performance en mis je wat mij betreft een hand. Het basis idee vind ik geweldig. De Vlad filosofie om de natuur meer interactie met instrumenten te laten hebben…als comsument zou ik wel warm lopen van een universele ultra controller ala continuüm fingerboard/touché met standaard pitch, aftertouch, modulation wheel en daarbij alle mogelijke sensor modules die op de markt zijn verwerkt en cc instelbaar. Bewegingsensors, theremin antenne, vocht, wind, licht, temperatuur, hartslag, facial recognition, infrarood, vochtigheidsgraad, gyroscoop, emi, radiogolver, db, voetpedalen met zweetsensor, laser, leugendetector, gps (aan je filterkeytrack zodat je synth warmer klinkt als je in het noorden ben?!) en ga zo maar door. Met user macro’s voor midi en cv out.
De synth die ik er dan aan hang bepaal ik zelf wel.
 
De richtprijs is niet misselijk. Op zich prima maar de synthengine zelf lijkt niet echt ultra anders dan wat er al op de markt is. Mijn eerste indruk is vooral de manier hoe de controls toegewezen zijn en invloed hebben op de performance en mis je wat mij betreft een hand. Het basis idee vind ik geweldig. De Vlad filosofie om de natuur meer interactie met instrumenten te laten hebben…als comsument zou ik wel warm lopen van een universele ultra controller ala continuüm fingerboard/touché met standaard pitch, aftertouch, modulation wheel en daarbij alle mogelijke sensor modules die op de markt zijn verwerkt en cc instelbaar. Bewegingsensors, theremin antenne, vocht, wind, licht, temperatuur, hartslag, facial recognition, infrarood, vochtigheidsgraad, gyroscoop, emi, radiogolver, db, voetpedalen met zweetsensor, laser, leugendetector, gps (aan je filterkeytrack zodat je synth warmer klinkt als je in het noorden ben?!) en ga zo maar door. Met user macro’s voor midi en cv out.
De synth die ik er dan aan hang bepaal ik zelf wel.
hahahaha misschien hebben ze nog een vacature voor je bij soma
 
Euh...Waldorf Wave, Waldorf Q, Waldorf Iridium & Quantum, Argon, Hydra en Udo.
5 blazijden straf !
Dat zijn toch allemaal (nou ja behalve de Udo dan) varianten op late jaren 80 techniek? Wavetables en vector synthesis. Wel met mooie RGB leds nu en lekker veel BPM-gekoppelde dance presets.
 
Back
Top