Aaaaargh, too many ideas in my head!!!!!

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Hey, ik denk dat ik niet de enige ben, dus maar eens de vraag hoe jullie hier mee omgaan. Ik maak veel shit, veel meer dan ik hier post, dat zijn alleen de tracks waarvan ik denk dat ze wel ok genoeg zijn om te delen.

Tuurlijk iedereen maakt vast allemaal ideetjes of patterns die geen volwaardige tracks zijn. Maar soms maak je iets dat wel bijna een volledige track is, maar toch is die track dan net niet goed genoeg... Dus dan maar niet posten.... Of wel? Wat doe je er mee? Laten rusten en dan over een paar maandjes nog es proberen? Of gewoon maar nix mee doen?

Enfin, ik zat weer ff wat terug te luisteren, hier 3 voorbeeldjes, wat moet ik hier nou mee? FYI waarom ik dit niet afgemaakt heb is:
- 1e track: te rommelig, ik kan wel wat pingelen, maar ben geen begenadigd keyboard speler
- 2e track: zoals de titel beschrijft, veel te veel verschillende musicale ideeen in 1 track
- 3e track: niet de juiste beschikking over het benogigde material, zoals in dit geval hiphop vocals



 
Ik gooi zelf nooit iets weg. Zou ik als ik jou was ook niet doen. Alle tracks bevatten wel leuke stukjes. Knip die lekker luisterende audiostukjes er uit, plak ze aan elkaar en er een nieuwe track van.

Vaak helpt ook het muten van sporen om de rode lijn terug te vinden. Alles wat overbodig is daarna gewoon deleten en vervangen door iets beters. Dat kost vaak best veel tijd en is een proces van trail and error, maar dan heb je ook wat.
 
Ik gooi zelf nooit iets weg. Zou ik als ik jou was ook niet doen. Alle tracks bevatten wel leuke stukjes. Knip die lekker luisterende audiostukjes er uit, plak ze aan elkaar en er een nieuwe track van.

Vaak helpt ook het muten van sporen om de rode lijn terug te vinden. Alles wat overbodig is daarna gewoon deleten en vervangen door iets beters. Dat kost vaak best veel tijd en is een proces van trail and error, maar dan heb je ook wat.
Hey thnx voor de response. Nee ik gooi ook nooit wat weg hoor, maar ik bedoelde dus idd meer wat zijn jullie tricks om een track weer vlot te trekken. De suggestie die je doet probeer ik tegenwoordig ook vaker (en rigoureuzer) toe te passen, niet alleen munten dus, maar gewoon weggooien. Maar als dat niet werkt, wat zou je dan nog meer kunnen doen…
 
wat zou je dan nog meer kunnen doen…

Aha, als ik je 1e track (die op zichzelf best te pruimen is) als voorbeeld neem zou ikzelf de piano na de intro stoppen en misschien aan het eind nog even gebruiken (maar niet als solo). Daarna zou ik met string/pad akkoorden werken en meer aandacht besteden aan de hardere en echt zachte passages (maakt het meestal interessanter). Kortom tracks aangenaam opbouwen en weer laten wegzakken en toewerken naar finale of net helemaal laten afklinken. Drums zou ikzelf drastisch minimaliseren, dat zou deze track m.i. dromeriger en aangenamer maken. Maar blijft natuurlijk jou track, dus altijd lekker doen waar jezelf zin in hebt :)
 
Aha, als ik je 1e track (die op zichzelf best te pruimen is) als voorbeeld neem zou ikzelf de piano na de intro stoppen en misschien aan het eind nog even gebruiken (maar niet als solo). Daarna zou ik met string/pad akkoorden werken en meer aandacht besteden aan de hardere en echt zachte passages (maakt het meestal interessanter). Kortom tracks aangenaam opbouwen en weer laten wegzakken en toewerken naar finale of net helemaal laten afklinken. Drums zou ikzelf drastisch minimaliseren, dat zou deze track m.i. dromeriger en aangenamer maken. Maar blijft natuurlijk jou track, dus altijd lekker doen waar jezelf zin in hebt :)
Right, minder rommelig maken dus :D
 
Ach, die 3e is zo slecht nog niet. Heb je wel 's moderne hiphop gehoord ? Allemaal hetzelfde.....
 
Ach, die 3e is zo slecht nog niet. Heb je wel 's moderne hiphop gehoord ? Allemaal hetzelfde.....
Het punt met die track was dat ik niet genoeg vocal materiaal had, dit zijn 3 verschillende loops (hier en daar gechopt/reordered etc) van looperman (wel dezelfde zanger). Ik zat dus vooral een beetje te testen qua flow/vibe, maar wil dit ooit een coherente track worden, dan heeft deze volgens mij echt wel dedicated vocals nodig.
 
Kun je niet met iemand samenwerken? Dan houd je elkaar scherp en kun je klankborden. Ik ben daar te eigenwijs voor, maar ik kan me voorstellen dat het werkt 😀
Dat is zeker iets wat ik niet perse uitsluit, vroeger in verschillende bandjes gespeeld, en samen muziek maken is gewoon super tof. Maar deze manier van muziek maken heeft ook zo zijn voordelen (zolang het hobby is), je kan het lekker in je eigen tijd doen, wanneer het jou uitkomt, with no pressure….
 
Heel herkenbaar.
Ik heb als 'voordeel' dat ik de muziek die ik maak veelal gebruik als achtergrond voor m'n andere hobby (videografie).
Dat maakt dat de muziek een net even wat minder prominente rol krijgt in het eindproduct.

Niet dat het dan niet mooi hoeft te zijn, maar als ik bij 90% ben, is het voor mij vaak prima.
En tracks die wel naar 99% gaan zijn alleen maar meegenomen.

Zelfs kortere loopjes die herhalen kunnen met wat afwisseling vaak prima gebruikt worden.

Maar ik herken het 'probleem' zeker.
Die derde kan mij overigens goed bekoren. Waar komen die lyrics vandaan?
 
Heel herkenbaar.
Ik heb als 'voordeel' dat ik de muziek die ik maak veelal gebruik als achtergrond voor m'n andere hobby (videografie)
Ah dat is wel tof idd dat je dan toch ergens ruimte hebt om daar iets mee te kunnen.

Niet dat het dan niet mooi hoeft te zijn, maar als ik bij 90% ben, is het voor mij vaak prima.
En tracks die wel naar 99% gaan zijn alleen maar meegenomen.
Ja precies, perfectionisme ligt wel altijd op de loer, komt natuurlijk dat je er zelf zo met je neus bovenop ligt, dan is het soms moeilijk om te bepalen of dat nou goed genoeg is of niet, of "wanneer is de track nu af?". Op zich lukt me dat tegenwoordiig wel wat beter. En afronden van een track vind ik tegenwoordig ook makkelijker (maar dat een track af is, betekent nog niet dat ik die altijd goed genoeg vind om um hier te posten).

Tracks die maar half af zijn, ga ik hier niet posten, daar wil ik jullie niet me vermoeien (tenzij ik een heel gerichte vraag heb), dus de 3 tracks hierboven zijn een uitzondering en om ff wat meer context aan dit draadje te geven.

Maar het gaat me dus juist om die tussen categorie, meer dan een pattern, toch aardig wat uren in gestoken, heeft potentie, en dan lukt het toch niet om dat verder af te ronden. Maar eigenlijk ook weer zonde om er niks mee te doen, omdat er toch leuke stukjes in zitten die wel degelijk potentie hebben. Wat is dan je strategie? Weggooien en niet meer naar kijken? Over een half jaar nog eens proberen? Alles weggooien behalve het stukje waar het om draait en compleet opniew beginnen? Tracks strippen of tijdelijk muten om de rode draad weer terug te vinden (zoals @Laboratorio Incognito aankaart).

Dat is wat ik zelf kan verzinnen, maar misschien zijn er meer truukjes die je kan proberen om eea weer vlot te trekken.
 
Maar dat een track af is, betekent nog niet dat ik die altijd goed genoeg vind om um hier te posten.
Ik ben sowieso niet dol op hier posten 😀 Zoveel mensen zoveel meningen en als ik niet uitkijk luister ik er nog naar ook. Ik ben nu gewoon mijn eigen graadmeter en dat bevalt me het beste.

Als ik vastloop spiek ik trouwens vaak bij bestaande tracks, puur om de boel weer vlot te trekken. Dat idee neem ik dan over en als ik er weer lekker in zit vervang ik het.
 
Ik ben sowieso niet dol op hier posten 😀 Zoveel mensen zoveel meningen en als ik niet uitkijk luister ik er nog naar ook. Ik ben nu gewoon mijn eigen graadmeter en dat bevalt me het beste.
Ja dat probeer ik ook wel, om me daar niet al te druk om te maken (of bv juist het gebrek aan luisteraars of aandacht/feedback, positief danwel negatief). Maar toch is het natuurlijk wel leuk om iets waar je zelf wel (redelijk) tevreden of enthousiast over bent met iemand anders te kunnen delen (buiten de verplichte luisteraars aka gezinsleden :D).

Als ik vastloop spiek ik trouwens vaak bij bestaande tracks, puur om de boel weer vlot te trekken.
Dat doe ik idd veel te weinig, moet ik meer aandacht aan besteden. Dat was ik sowieso wat meer van plan en eigenlijk DE reden dat ik wat DJ apparatuur in huis heb gehaald, niet perse om te leren DJ-en, maar wel om verplicht (op een leuke manier) wat meer te luisteren naar "echte" muziek die leuk vind en om mijn eigen muziek in de context van andere tracks te luisteren (mixen dus....).
 
Maar het gaat me dus juist om die tussen categorie, meer dan een pattern, toch aardig wat uren in gestoken, heeft potentie, en dan lukt het toch niet om dat verder af te ronden. Maar eigenlijk ook weer zonde om er niks mee te doen, omdat er toch leuke stukjes in zitten die wel degelijk potentie hebben. Wat is dan je strategie? Weggooien en niet meer naar kijken? Over een half jaar nog eens proberen? Alles weggooien behalve het stukje waar het om draait en compleet opniew beginnen? Tracks strippen of tijdelijk muten om de rode draad weer terug te vinden (zoals @Laboratorio Incognito aankaart).

Dat is wat ik zelf kan verzinnen, maar misschien zijn er meer truukjes die je kan proberen om eea weer vlot te trekken.
Even laten rusten (kan best een tijdje zijn) werkt voor mij meestal goed.
Pakkende delen solo-en en dan kijken of je wat nieuws eronder kan zetten.
Bouncen naar audio en er dan wat mee doen (werkt alleen als het om korte stukjes gaat eigenlijk).
Ander instrument erbij pakken en gaan jammen over de lekkere delen.

Maar vaak loopt het bij mij vast op het gebrek aan 'Deel B'.
Dus dan heb ik wel iets lekkers lopen, maar komt er niet een tweede deel om wat meer afwisseling te krijgen.
 
Maar vaak loopt het bij mij vast op het gebrek aan 'Deel B'.
Dus dan heb ik wel iets lekkers lopen, maar komt er niet een tweede deel om wat meer afwisseling te krijgen.
Wat mij dan vaak helpt is lekker muziek luisteren en dan bij voorkeur in een ander genre. Hoe bouwen ze daar een track op? Hoe veel variatie is er? Waar bestaat die variatie uit? Etc. Soms is een extra shaker de enige variatie. Ik vind het echt fascinerend om te horen hoe anderen de 'puzzel' leggen. Muzikaal en productioneel.

Everything Everything vind ik bijvoorbeeld een boeiende band. Hun album 'Get to heaven' is mede-geproduceerd door Stuart Price en daar kan ik echt van genieten. Geluidjes op de achtergrond, opbouw, stemmetjes, breaks, transities. Echt creatief 👍

 
Wat mij dan vaak helpt is lekker muziek luisteren en dan bij voorkeur in een ander genre. Hoe bouwen ze daar een track op? Hoe veel variatie is er? Waar bestaat die variatie uit? Etc. Soms is een extra shaker de enige variatie. Ik vind het echt fascinerend om te horen hoe anderen de 'puzzel' leggen. Muzikaal en productioneel.

Everything Everything vind ik bijvoorbeeld een boeiende band. Hun album 'Get to heaven' is mede-geproduceerd door Stuart Price en daar kan ik echt van genieten. Geluidjes op de achtergrond, opbouw, stemmetjes, breaks, transities. Echt creatief 👍


Ja, komt misschien ook doordat ik al 15 jaar in een band speel. Daar zijn er (bij ons iig) best wel grote variaties tussen couplet - refrein - bridge etc. Dan voelt het alsof ik dat ook in m'n eigen werk moet proppen.
 
Dan voelt het alsof ik dat ook in m'n eigen werk moet proppen.
Klopt en dat herken ik. Daarom maak ik als tegenwicht ook repeterende muziek, monotoner maar daarom niet saai. Ik vind het echt knap als producers in bijvoorbeeld een minimal techno-track de aandacht er 6 minuten bij weten te houden.
 
Klopt en dat herken ik. Daarom maak ik als tegenwicht ook repeterende muziek, monotoner maar daarom niet saai. Ik vind het echt knap als producers in bijvoorbeeld een minimal techno-track de aandacht er 6 minuten bij weten te houden.
Ja dat is zeker waar. Ik luister (te) weinig naar andermans werk. Met volledige aandacht dan.
 
Ik heb niets toe te voegen, behalve dan dat ik de tweede track bruut vind. Heel tof gewoon, ik zou er alleen nog beukende drums in gooien of de drums meer naar de voorgrond trekken.
 
Back
Top