Peter Zinovieff, een enorm invloedrijke figuur in de Britse muziek wiens vroege synthesizers hielpen om het geluid van pop te veranderen, is op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was eerder deze maand thuis gevallen.
Met zijn marketingslogan "denk aan een geluid - maak het nu", was zijn bedrijf Electronic Music Studios (EMS) een van de eersten die synthesizers uit de studio's en naar het publiek bracht. Met producten als de draagbare VCS3 en Synthi A werd EMS-klanten – waaronder David Bowie, Kraftwerk, the Who, Tangerine Dream en Pink Floyd – vaak door Zinovieff geleerd om de instrumenten te gebruiken.
In 1967 werkte hij samen met Paul McCartney aan Carnival of Light, een uitvoering van een 14 minuten durende avant-garde compositie gemaakt tussen Beatles-sessies voor Penny Lane die nooit is uitgebracht.
Hij was ook een gerespecteerd componist van zijn eigen werk, inclusief vroege experimenten met AI-compositie en sampling - hij beweerde de laatste techniek te hebben uitgevonden.
Zinovieff werd in 1933 in Londen geboren als zoon van Russische aristocraten die waren gevlucht tijdens de revolutie van het land. Hij werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door zijn grootouders opgevoed en ging vervolgens naar de Universiteit van Oxford, waar hij geologie studeerde terwijl hij zich bezighield met experimentele muziek. Hij gaf zijn ontluikende carrière in de geologie op om zijn hobby professioneel na te jagen, en noemde het later 'een beslissing midden in de nacht... een wilde zaak. In die tijd waren er maar een handjevol mensen die elektronische muziek maakten.”
Met hun toestemming verkocht hij in 1961 familiejuwelen om een thuisstudio te bouwen, waaronder een vroege computer met slechts vier kilobyte geheugen die vandaag de dag toch het equivalent van £ 100.000 kostte. Hij werkte samen met Delia Derbyshire en Brian Hodgson van de Radiophonic Workshop - die later het griezelige Doctor Who-thema zou creëren - aan Unit Delta Plus, een organisatie om elektronische muziek te promoten, en begon met het ontwikkelen van synthesizers, en richtte in 1966 EMS op met Tristram Cary en David Cockerel .
Andere EMS-instrumenten waren de Synthi 100 ter grootte van een kast, die werd gebruikt voor muziek op Doctor Who, door componist Karlheinz Stockhausen op zijn epische stuk Sirius en later door hedendaagse muzikanten, waaronder Sarah Davachi en Soulwax. De Synthi A is te horen op Pink Floyd's Dark Side of the Moon, evenals opnames van Brian Eno, Jean-Michel Jarre en meer. In 2015 verscheen een verzameling eigen composities van Zinovieff uit de EMS-periode, Electronic Calendar.
De studio ging in de jaren zeventig failliet en veel van de apparatuur werd later vernietigd door een overstroming. Zinovieff bracht de jaren tachtig en negentig grotendeels door weg van muziek, werkend aan grafisch ontwerp en onderwijs, hoewel hij het libretto schreef voor de opera The Mask of Orpheus uit 1986 van eerdere medewerker Harrison Birtwistle, een deel ervan in een nieuw uitgevonden taal. Het werd nieuw leven ingeblazen door de Engelse Nationale Opera in 2019.
Zinovieff keerde in 2010 terug naar compositiewerk en werkte samen met een jongere generatie muzikanten, waaronder celliste Lucy Railton en violiste Aisha Orazbayeva. Ook maakte hij verschillende werken met de dichteres Katrina Porteous.
Hij was verschillende keren getrouwd - eerst met Victoria Heber-Percy, toen Rose Verney en vervolgens met Tanya Richardson - en laat zijn vierde vrouw, Jenny Jardine, achter. Hij laat ook zes van zijn kinderen achter: Sofka, Leo, Kolinka, Freya, Kitty en Eliena. Een ander kind, Kyril, stierf in 2015.
(RIP)
Bron:
Met zijn marketingslogan "denk aan een geluid - maak het nu", was zijn bedrijf Electronic Music Studios (EMS) een van de eersten die synthesizers uit de studio's en naar het publiek bracht. Met producten als de draagbare VCS3 en Synthi A werd EMS-klanten – waaronder David Bowie, Kraftwerk, the Who, Tangerine Dream en Pink Floyd – vaak door Zinovieff geleerd om de instrumenten te gebruiken.
In 1967 werkte hij samen met Paul McCartney aan Carnival of Light, een uitvoering van een 14 minuten durende avant-garde compositie gemaakt tussen Beatles-sessies voor Penny Lane die nooit is uitgebracht.
Hij was ook een gerespecteerd componist van zijn eigen werk, inclusief vroege experimenten met AI-compositie en sampling - hij beweerde de laatste techniek te hebben uitgevonden.
Zinovieff werd in 1933 in Londen geboren als zoon van Russische aristocraten die waren gevlucht tijdens de revolutie van het land. Hij werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door zijn grootouders opgevoed en ging vervolgens naar de Universiteit van Oxford, waar hij geologie studeerde terwijl hij zich bezighield met experimentele muziek. Hij gaf zijn ontluikende carrière in de geologie op om zijn hobby professioneel na te jagen, en noemde het later 'een beslissing midden in de nacht... een wilde zaak. In die tijd waren er maar een handjevol mensen die elektronische muziek maakten.”
Met hun toestemming verkocht hij in 1961 familiejuwelen om een thuisstudio te bouwen, waaronder een vroege computer met slechts vier kilobyte geheugen die vandaag de dag toch het equivalent van £ 100.000 kostte. Hij werkte samen met Delia Derbyshire en Brian Hodgson van de Radiophonic Workshop - die later het griezelige Doctor Who-thema zou creëren - aan Unit Delta Plus, een organisatie om elektronische muziek te promoten, en begon met het ontwikkelen van synthesizers, en richtte in 1966 EMS op met Tristram Cary en David Cockerel .
Andere EMS-instrumenten waren de Synthi 100 ter grootte van een kast, die werd gebruikt voor muziek op Doctor Who, door componist Karlheinz Stockhausen op zijn epische stuk Sirius en later door hedendaagse muzikanten, waaronder Sarah Davachi en Soulwax. De Synthi A is te horen op Pink Floyd's Dark Side of the Moon, evenals opnames van Brian Eno, Jean-Michel Jarre en meer. In 2015 verscheen een verzameling eigen composities van Zinovieff uit de EMS-periode, Electronic Calendar.
De studio ging in de jaren zeventig failliet en veel van de apparatuur werd later vernietigd door een overstroming. Zinovieff bracht de jaren tachtig en negentig grotendeels door weg van muziek, werkend aan grafisch ontwerp en onderwijs, hoewel hij het libretto schreef voor de opera The Mask of Orpheus uit 1986 van eerdere medewerker Harrison Birtwistle, een deel ervan in een nieuw uitgevonden taal. Het werd nieuw leven ingeblazen door de Engelse Nationale Opera in 2019.
Zinovieff keerde in 2010 terug naar compositiewerk en werkte samen met een jongere generatie muzikanten, waaronder celliste Lucy Railton en violiste Aisha Orazbayeva. Ook maakte hij verschillende werken met de dichteres Katrina Porteous.
Hij was verschillende keren getrouwd - eerst met Victoria Heber-Percy, toen Rose Verney en vervolgens met Tanya Richardson - en laat zijn vierde vrouw, Jenny Jardine, achter. Hij laat ook zes van zijn kinderen achter: Sofka, Leo, Kolinka, Freya, Kitty en Eliena. Een ander kind, Kyril, stierf in 2015.
(RIP)
Bron:
Peter Zinovieff, British composer and synth pioneer, dies aged 88
The Beatles, Pink Floyd and Kraftwerk all used Zinovieff’s EMS synthesisers
www.theguardian.com
Laatst gewijzigd: