midi keyboard direct transponeren

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Dag mensen8)

Vraagje: ik kan goed in C majeur en a mineur spelen op mijn hardware midi keyboard. Deze signalen gaan dan naar Ableton dat dit dan doorstuurt naar externe hardware/software synth's.

Als ik in een andere toonsoort wil spelen hoor ik dus telkens achteraf te transponeren, oftewel andere toonsoorten leren spelen, maar dit is nu niet aan de orde...

Mijn vraag naar jullie kenners: bestaat er een manier om de handmatig ingevoerde C majeur en a mineur input op mijn hardware keyboard direct te transponeren naar een toonsoort naar keuze en dit door te sturen naar hardware/software synth's?

Of bestaat er geen 'neutraal' keyboard, waarbij je zoals bv. bij de push, maar een toonsoort te kiezen hebt?
Ik hou van de structuur van een keyboard, met die 8 witte toetsen na elkaar, dus zeer graag zou ik hierbij blijven.. Niettegenstaande ben ik sowieso blij met aangeboden alternatieven!

Dankjewel mensen!:halleluja
 
dat zit standaard in ableton, kies daar bij midi effect de pitch device en dan kun je realtime transponeren terwijl je speelt als je die op je midi track sleept en dan zet je die bijvoorbeeld op -5 als je in g majeur wilt spelen terwijl je zelf c majeur speelt. Als je moeite hebt met toonladders dan kan je dat ook realtime rechttrekken door de scale device ook in je lane te zetten.
 
dat zit standaard in ableton, kies daar bij midi effect de pitch device en dan kun je realtime transponeren terwijl je speelt als je die op je midi track sleept en dan zet je die bijvoorbeeld op -5 als je in g majeur wilt spelen terwijl je zelf c majeur speelt.

Bedankt!! :doei::D
Als je moeite hebt met toonladders dan kan je dat ook realtime rechttrekken door de scale device ook in je lane te zetten.

Dit is in Ableton? Klinkt goed!!!
 
Bedankt!! :doei::D


Dit is in Ableton? Klinkt goed!!!
Ja is echt super handig, ik gebruik die 2 plugins/midi effecten ook vaak.
Zitten ook leuke dingen bij als Arpegiator enz, mocht je dat op een hardware synth willen hebben
 
Ja is echt super handig, ik gebruik die 2 plugins/midi effecten ook vaak.
Zitten ook leuke dingen bij als Arpegiator enz, mocht je dat op een hardware synth willen hebben
precies,
als je ableton gebruikt, dan is het aan te raden om je daar ook in te verdiepen, er zitten hele leuke dingen in die je op je hardware synths kunt gebruiken, zoals stepsequencers, arpeggiators, extra LFO's, extra envelopes, trance gates, en ga zo maar door. En dat werkt met elke hardware synth in realtime terwijl je speelt.
 
dat zit standaard in ableton, kies daar bij midi effect de pitch device en dan kun je realtime transponeren terwijl je speelt als je die op je midi track sleept en dan zet je die bijvoorbeeld op -5 als je in g majeur wilt spelen terwijl je zelf c majeur speelt.

Zou dit ook in Ableton 9 aanwezig zijn?
Ik vind namelijk enkel dit terug in mijn A9 9.7.7 Suite versie, en denk niet dat het is wat jij bedoeld..
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-06-24 om 21.56.24.png
    Schermafbeelding 2021-06-24 om 21.56.24.png
    113 KB · Bekeken: 114
Zou dit ook in Ableton 9 aanwezig zijn?
Ik vind namelijk enkel dit terug in mijn A9 9.7.7 Suite versie, en denk niet dat het is wat jij bedoeld..
Dat zijn een soort standaard presets, als het goed is kan je het tabje “pitch” in je effectenbalk slepen en hem dan instellen, of je kan de 12 semitones pakken, en die veranderen naar het aantal semitones dat je wil
 
Zou dit ook in Ableton 9 aanwezig zijn?
Ik vind namelijk enkel dit terug in mijn A9 9.7.7 Suite versie, en denk niet dat het is wat jij bedoeld..
ja dat is precies wat ik bedoelde, in ableton werkt het zo dat die folder die je opent eigenlijk het device is, die kun je gewoon slepen op je midi track. De folder opengeklapt zijn vooraf ingestelde presets (kun je zelf ook uitbreiden overigens), maar die heb je helemaal niet nodig, dat kan ook gewoon met het device zelf, dus in dit geval kun je dus gewoon het woord pitch slepen naar een midi track die je naar je synth gemapt heb. (zelfde geldt voor het woord scale eronder, daar kun je afdwingen dat wat je ook speelt altijd precies in die toonladder past die je kiest).
 
Back
Top