Yamaha MGP12X de MGP series: wat is de mening?

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.137
Locatie
HybriDe L!Fe
Hi heeft iemand hier de yamaha mgp12x of de meerde kanalen versie?
Het lijkt mij een zeer profi mixer. en vind de hybride opzet erg tof. Zelf heb ik de spx 90MKII en vind dat een fijne fx doos.
Wat vind je van het eq, de fx?
Wat is je mening over deze mixer?

Dit lijkt mij een toffe mixer voor live performances met synths, samplers, looper, mic's en gitaar.
Maar hoop ook dat je er je 808 met fx doosje lekker mee kunt shapen.
De eq is digitaal.. Dus wat gebeurd er als je de mids heel erg boost? klinkt dat dan fijn of niet?

Wellicht haal ik de 16 kanalen versie.....

9779203_800.jpg

Dan is er ook de meer basic: Yamaha MG12 XU, die is een stuk goedkoper.
 
Ik heb al enkele jaren een MG12 en ben er best tevreden van. Ik werk wel grotendeels in the box maar
heb een Skulpt en nog wat ander klein materiaal die ik af en toe aankoppel.
 
Ik heb de mg24 xu gehad. Wat een k*t ding. Na een jaartje of zo, werkelijk alle faders naar de kl0te..... :frons: Dus even een kleine correctie maken was er tijdens opnemen niet bij.
 
Heb ook eens naar deze MGP's gekeken maar heb nu nog gewoon inmiddels iets oudere analoge MG124c die het (nog) prima doet.
Dat bij de MGP de EQ's digi-gemodeleerd zijn is iets wat mij beetje tegenstaat, liever gewoon 'analog' omdat mij dat lekkerder klinkt. 8~
Verder vind ik het wel mooi dat de Yamaha's (net als Mackie of Presonus, andere merken niet echt) altijd 4 stereo-in hebben naast de gebruikelijke mono, dat past i.i.g. bij mijn apparatuur.
Zou wellicht een Soundcraft signature 12 echt heel veel beter zijn, vooral qua EQ?
 
Ik wilde van een 16 ch naar een 24 ch analoge mengpaneel.
Ik in de toekomst lekker gear ga kopen (verzamelen) en dus zeker ben met 24 outputs/inputs.
Dit soort mixers zijn rond de 12/1300 euro…:okdan:

Tegenwoordig zijn digitale mixers ook niet meer enorm duur.
Behringen Wing van 2800 euro of een Presonus Studiolive 32S III van 3300 euro...
vroeger stond er een nul achter…
Maar daarmee worden ze er niet gemakkelijker op.
Ik bedoel, eventjes digitaal mixen (Vooral live) is plug and play???
Dan moet je wel behoorlijk wat in je macht hebben om live eventjes met een Wing te mixen;
...Enne eene, enne tweeje, enne…PieieieieP!!!
Sorry! Nieuw ding!8D

Ik heb nu een Yamaha 24 CH MPG 24
Goed, de enige die nu aan het mengpaneel zit is de (via mijn laptop )Arturia Keylab MKII
en daarna volgt er 22 lege losse mono kanalen…
Tja, welkom USB 2 en 3, A en B…(en dag analoge outputs/inputs?)
Maar wel lekker analoog met wat digitale effecten...:okdan:

Ja, mooi dingetje…

Nee, analoog vergaat nooit!:halleluja:okdan:
 
Ik beschik zelf al drie jaar over een MGP32X (in vervanging van een SoundTracs Topaz). Op zich is het een goed en flexibel mengpaneel dat bij mij volledig volgepropt zit.
Voordelen:
  • 32 kanalen
  • 6 Aux sends die als FX send te gebruiken zijn. De returns moeten dan wel via een input-kanaal binnen komen dus verlies van inputs (is dus een nadeel).
  • Record mode via USB medium. MP3's zijn op USB-sticks op te nemen. WAV's wel via USB HDD of SSD. (Opmerking: ik neem niets op in een DAW of zo, vandaar)
  • Duidelijke layout
Nadelen:
  • FX returns (zie hierboven)
  • Geen SOLO buttons (ook niet per kanaal). Wel MUTE.
Ik blijf de tafel nog altijd heerlijk vinden. Ik heb een tijd getwijfeld tussen deze en een LX7 maar ben omwille van de USB terminal en 6 AUX sends toch voor de Yamaha gegaan en heb daar nog geen moment spijt van gehad.

Dit voor mijn 2 cts.

:doei:

Danny
 
Probeer alleen geen 2 tb erin te proppen want dat vind ie een béétje veel...ahum...:Z
(éérst lezen of het gaat dan proberen...)
Hoeveel was het? 64 gig? of 1 gig dus dat probeer ik nog wel uit...
Ik heb alleen 1/2 Tb sticks...
Alles wat ik record is via een DAW en gooi het op een Mp3tje...:okdan:
 
Ik wilde van een 16 ch naar een 24 ch analoge mengpaneel.
Ik in de toekomst lekker gear ga kopen (verzamelen) en dus zeker ben met 24 outputs/inputs.
Onlangs had ik het er met een vriend van me over: afhankelijk van je workflow is het niet per sé nodig om een mixer te hebben waarmee je al je gear in één keer ten gehore kan brengen.
Gebruik je in een track altijd al je gear? Ik niet, meestal maar een selectie van 4 of 5 apparaten.
Dus waarom niet een goede mixer met wat minder sporen en één of meerdere patchbays om makkelijk om te kunnen prikken.

Ik heb een Midas met 32 kanalen en zit eraan te denken mijn 'footprint' te verkleinen.
Misschien is zo'n Yamaha wel leuk, maar het is eerlijk gezegd niet het eerste merk waar ik aan denk bij mixers.
Soundcraft of Allen & Heath hebben niet voor niks een betere naam (al heb ik zelf geen ervaring ermee).
Maar een Mackie 1604VLZ4 is - vanwege de features - momenteel mijn persoonlijke keuze.

Ben daarom benieuwd wat de keuze van @flyweight gaat worden :)
 
Nou, ik kocht deze mixer voor genoeg outputs/inputs voor de aankomende...:walker:
Tja, dan wordt het moeilijk in deze USB tijd...
Mijn workflow is plug and play...
Aansluiten, en naar het programma toe...
Daarbij vindt ik: bij een studio hoort een mixer!:okdan:
en niet alles uit de laptop schieten omdat het kan...
 
Soundcraft K1 met 8 mono sporen en 2 stereo en 6 auxen maar geen dedicated return.
Ah, nu zie ik je bericht ertussen staan, idd.
Wellicht een klein submixertje voor de returns maken, en die dan invoeren in één van de stereosporen?

Als ik toch 's een mixer mocht ontwerpen, dan zouden er hooguit 4 mono sporen op zitten, 16 stereo sporen, 4 stereo aux sends en minstens 4 stereo returns, minstens 2 maar liever nog 4 stereo subgroups.
En een aparte routing voor een externe audio interface, zodat je een stereo mix met alles erop en eraan naar je interface kan sturen, maar ook naar je interface kan luisteren zonder feedback.
 
Ja submixer is het idee.
De K1 heeft een erg goede eq 4 bands op de stereo en 4 bands met parametric voor de low en hi mids.
 
Dus waarom niet een goede mixer met wat minder sporen en één of meerdere patchbays om makkelijk om te kunnen prikken.
Supmixers, patchbays, Dat vindt ik zo doorlussen en iets wat ik niet heb zijn aansluitprikkelen...:o:
Ik heb een 16 ch Soundcraft en die zat vol.
Toen na een lange pauze, nieuw spul gekocht waaronder deze Yamaha.
Gewoon Bam! 24 kanalen analoog met een beetje FX... 8)
Natuurlijk heb ik ook zitten kijken naar Mackie's en Allen & Heath's en degelijke...maar dan blijf je weer hangen in...:walker:Welke mixer is het beste?:?
Dan maar kijken of ze zijn afgeprijsd of iets in die zin...✨:koffie:
 
Ik heb 3 yamaha 16ch mixers van de MG serie. (tussen de 10 en 20 jaar oud)

Niet de beste mixers op de markt maar wel bij de betere.
De verhouding prijs/kwaliteit is top, aanraders.

Klank is heel neutraal, ben van plan om er volgend jaar 1 bij te kopen
 
Back
Top