GEM WS2 Expander: hoe aansluiten?

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Waarom weet ik eigenlijk niet meer, maar ik heb een tijd geleden een GEM WS2 expander gekocht. Eigenlijk met het idee om wat Middle of the Road geluiden voor weinig te kunnen kopen. En ik zag allemaal rviews van de keyboard-versie dat het bijna plug&play zou zijn.

Dus, een midi-kabel en keyboardje er aan, en aangezet. De handleiding en de bekende tutorial gedownload en zo goed zo kwaad doorgelezen. En zowel de handleiding als de tutorial gaan eigenlijk meteen de diepte in van de diverse uitgebreide mogelijkheden, helemaal prima en zeer de moeite waard.
Maar alles goed en wel: het begint er toch mee dat, als je een style of global hebt gekozen en je hebt het keyboard via MIDI-kanaal 1 er aanhangen, dat je dan toch iets van geluid moet kunnen horen. Niets van dat alles, wat ik ook probeer: geen enkel geluid.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de (ingewikkelde) architectuur van dit apparaat, iets waar je bij de keyboard-versie geen last van heb. Bljkbaar moet ik toch van tevoren zaken instellen, om timbres, styles, etc, aan een global toe te wijzen, en dan ook nog 'ns het keyboard hieraan koppelen.

Ik hoop toch zo dat iemand mij met deze basis kan helpen. Ik doe iets heel basics fout, maar ik heb geen idee wat.

Ik hoor/lees graag van jullie.

Groeten,
Pjeut/
 
Nee, het is wel degelijk een soundmodule. Ik heb de handleiding paraat, maar hoe kan ik die invoegen?
 
Op pagina 65 van de handleiding begint de midi sectie.
Daar kan je per "section" een midi kanaal instellen en dus zien of één van de secties op midi ch 1 ingesteld staat.
Verder kan je op pagina 66 zien dat er input filters bestaan. Deze moeten uit staan.

Verder vind je op pagina 41 de instellingen voor de mixer.
Hier kan je per sectie het volume instellen.
Als dit op 0 staat hoor je niets.

succes!
 
Dat had ik allemaal van tevoren al gecheckt, ook de synchronisatie. Maar niets helpt. er komt gewoon niets binnen van MIDI.
Heeft iemand nog een idee voordat ik hem dump, of wil iemand hem voor onderdelen overnemen voor weinig?
 
Gecheckt of keyboard + midi kabel bij andere modules wel werken?
Met ander keyboard/sequencer geprobeerd?
Midi kabel in juiste in/uitgangen?
Volgorde van aanzetten van gear gecheckt?

Klinkt dom van mij misschien, maar soms is het gewoon iets kleins waardoor het wel of niet werkt..

Succes!
 
Heb je al een reset geprobeerd: Vna net Net Well,you have to simultaneously press the first 4 instruments(GRAND.P-PIANO-RHODX-FM.PIANO) with the last 4 instr.(CHOIR-STRINGS-A DIAL-DRUMS)
 
Bijna twintig jaar na dit bericht zit ik met precies hetzelfde probleem. Als Mac-gebruiker, gewend aan what you see is what you get, lukt het me nauwelijks om er geluid uit te krijgen. Hij hangt aan een Eminent 2000 grand theatre die daar volledig op voorbereid is. Heel af en toe hoor ik een soort demo, maar om die voor de tweede keer op te roepen lukt dan weer niet. Ik heb zowel orgel als WS2 ooit op marktplaats gezet, maar het is een te mooi instrument om voor het weinige dat geboden is weg te doen. Daarom maar weer eens een poging om er zelf mee om te gaan. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de WS2 in het Engels, maar kan er weinig mee. Iemand goeie raad? (rtfm helpt helaas niet)
 
De MIDI poorten van de Eminent zijn niet benoemd, maar ik gok dat het beide MIDI OUT poorten zijn, eentje van het bovenste klavier en eentje van het onderste klavier. Je moet dus een MIDI kabel van één van die poorten naar de MIDI IN poort van de GEM doen.

Vervolgens heb ik dan geen idee op welk MIDI kanaal de Eminent uitstuurt. Dit is misschien met jumpers in te stellen op de elektronica in de Eminent? Eens je dat weet, wordt het helaas toch een kwestie van doen wat de handleiding zegt om de GEM verder aan de praat te krijgen, in de veronderstelling dat er niks defect is.
 
Weet je zeker dat die Eminent Midi-uitgang(en) heeft en dat het niet een DIN-uitgang is voor een gewone tape-recorder?
Al een ander MIDI-aparaat of een MIDI-monitor programma op een pc/mac geprobeerd om te kijken welke MIDI-info je binnen krijgt?
Al een ander keyboard aangesloten op de Gem om te kijken of het op die manier werkt?
 
Ongetwijfeld een vraag die ons allemaal diep raakt en al twee jaar bezighoudt, maar waarom is deze 'gepind' bovenaan deze rubriek?
 
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie adviezen. Helaas ben ik niet electronisch onderlegd en zal het gezien mijn leeftijd ook niet meer worden. Het maken van een website met allerlei toeters en bellen gaat me goed af, zelfs zonder gebruik te maken van wordpress: welkom Ik blijf wat het orgel en de GEM echter steken in de fase van trial and error, totdat ik iemand tegenkom die me het apparaat kan uitleggen. Ik ga er steeds vanuit dat de Eminent het geluid moet voortbrengen, maar wellicht heb ik een externe versterker nodig voor de GEM. Een supergrote geluidsbox heb ik toevallig wel liggen, maar zoals gezegd, dit gaat me allemaal een brug te ver aangezien ik het verschil nog niet eens weet tusen een Midi-uitgang en een Din-uitgang. Nogmaals mijn dank aan allen. Voorlopig geef ik het op.
 
Als je alleen MIDI kabels tussen de Eminent en de GEM hebt lopen, kan de Eminent nooit het geluid van de GEM laten horen. MIDI zijn alleen nootcommando's, geen geluid. Je zal de mono output van de GEM ook aan de input jack van de Eminent moeten verbinden.
 
In de extra elektronica van de Eminent zie ik het opschrift um, lm en ped. Dat is bovenklavier, onderklavier en pedaal. Dat doet vermoeden dat die allemaal MIDI uitsturen. Hoe dat over die MIDI connectoren verdeeld is weet ik ook niet. Een in en out, of alleen maar outs? (waarschijnlijker)
 
Precies dat van die Midikabels tussen de Eminent en de GEM begrijp ik gelukkig nog wel. Heb ik ook gedaan. Het orgel zelf speelt echter veel harder dan de input van de GEM en alleen het onderklavier reageert daarop. Verder heb ik alle mogelijke stekkers in alle mogelijke uit- en ingangen gedaan.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top