Dé M4L thread - Devices - Voorbeelden - Mogelijkheden

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.470
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
een thread waar je alle M4L devices die je vindt kunt plaatsen, vanzelfsprekend.

maar ook, idee van @Havelock, voorbeelden van patches, en de mogelijkheden binnen M4L. en die zijn groot.

ik trap af met een paar, zal het uitbreiden;

Dillon Bastan Pathways;


al zijn devices zijn interessant;


ook erg interessant;


én deze op isotonik; ook wederom Dillon Bastan;


IOTA is goedkoper te verkrijgen via;


lijkt me al een mooi rijtje....
 
Ik vind het leuk om altijd met arpeggiator en pattern generators te spelen, die geven altijd veel ideeen om weer tot nieuwe melodieen te komen. Die hieronder zijn vermoedelijk bij een aantal wel bekend maar ik gebruik ze al geruime tijd en ze zijn gratis dus mocht je ze nog niet kennen, het zijn echt allemaal aanraders.

Aicd
Een fantastische 303 midi pattern generator waarmee je met 1 druk op de knop een midi clip kan genereren
Aicd version 1.4.1 by mganss on maxforlive.com


MDD SnAkE
Random note step sequencer
MDD SnAkE version 3.2.3 by maximedangles on maxforlive.com

GMaudio Chordz & GMaudio Note Probability
2 gratis devices die vooral bedoeld zijn om met 1 noot complete akkoorden die per voicings wisselen per noot aanslag te genereren, deze gooi je dan je arpeggiator in en vervolgens zet je daarna de note probability plugin waarmee je de kans kan instellen dat een bepaalde noot van de arp doorgaat.
Dat levert fantastische continu wisselende arp patronen op. AANRADER!
FS//Groov Mekanik

dit is er wel een goede uitleg van hoe je het in de praktijk kunt gebruiken


Rozzer
step sequencer die scales ingebouwd heeft en ... verschillende looppoints waardoor die perfect geschikt is voor polymeter techno sequences
Advanced Step Sequencer version 2.0 by Rozzer on maxforlive.com

ML-185 Stage Controlled Sequencer 0.9
een wat simpelere step sequencer en uiteraard een randomizer, maar heeft ook weer de mogelijkheid tot looppoints, dus perfect voor polymeters
https://maxforlive.com/library/device.php?id=75
 
Laatst gewijzigd:
Een M4l device die je niet mag vergeten te checken is Dr Chaos, deze is onderdeel van het gratis probability pack in ableton suite live (staat in je packs download sectie). Dit is een matrix gebaseerde step sequencer die standaard ook volledig te bedienen is via je push controller. Deze step sequencer doet dingen behoorlijk anders dan standaard step sequencers en is echt perfect voor het creeeren van continu wisselende melodie lijnen in de Psy Trance en Goa stijl.

chaos.JPG
 
Hier nog een gratis device voor granular genaamd GrainFreeze, ik heb er maar even een demo filmpje voor gemaakt hoe ik hem toepas als send effect in realtime.

Wat ik in deze video gedaan heb:
- ik heb de grain.freeze device als send effect toegekend.
- de pad sound wordt via send level A naar het send effect toegestuurd
- Daar heb ik een channel strip gemaakt met 2 LFO's
- 1 LFO zet elke measure 203ms opname aan van het inkomende signaal
- de rest van de measure wordt de sample via grains teruggespeelt, maar nu op een +7 hogere pitch
- de 2e LFO manipuleert de positie van het start punt van de grains
- door de fade in hoog te zetten dwing ik de grain.freeze om een smooth overgang tussen alle 9 grains per keer te hebben zodat je geen kliks hoort
- als laatste heb ik een lichte reverb over de grains gezet zodat deze wat beter wegvalt in het originele pad sound.
- als je de video kijkt dan zie je links onderin dat de square LFO continu er voor zorgt dat er nieuwe realtime samples gemaakt worden van 203 ms

Op deze manier heb je dus realtime granular effecten over je pad sound gezet wat voor een hele aparte sound scape zorgt en een simpele pad sound wordt op die manier ineens een jean michel jarre of pete namlook achtige pad.

Deze methode werkt ook heel goed op percussive drums, mits je de settings natuurlijk compleet anders afstelt, maar daar werkt dit soort technieken ook heel goed op.

De grainfreeze device is gratis en kun je hier downloaden:
Grain.Freeze version 2.0 by monolake on maxforlive.com

en hier is een demootje van hoe ik hem toepas als send effect:
 
Hier nog een gratis device voor granular genaamd GrainFreeze, ik heb er maar even een demo filmpje voor gemaakt hoe ik hem toepas als send effect in realtime.

Wat ik in deze video gedaan heb:
- ik heb de grain.freeze device als send effect toegekend.
- de pad sound wordt via send level A naar het send effect toegestuurd
- Daar heb ik een channel strip gemaakt met 2 LFO's
- 1 LFO zet elke measure 203ms opname aan van het inkomende signaal
- de rest van de measure wordt de sample via grains teruggespeelt, maar nu op een +7 hogere pitch
- de 2e LFO manipuleert de positie van het start punt van de grains
- door de fade in hoog te zetten dwing ik de grain.freeze om een smooth overgang tussen alle 9 grains per keer te hebben zodat je geen kliks hoort
- als laatste heb ik een lichte reverb over de grains gezet zodat deze wat beter wegvalt in het originele pad sound.
- als je de video kijkt dan zie je links onderin dat de square LFO continu er voor zorgt dat er nieuwe realtime samples gemaakt worden van 203 ms

Op deze manier heb je dus realtime granular effecten over je pad sound gezet wat voor een hele aparte sound scape zorgt en een simpele pad sound wordt op die manier ineens een jean michel jarre of pete namlook achtige pad.

Deze methode werkt ook heel goed op percussive drums, mits je de settings natuurlijk compleet anders afstelt, maar daar werkt dit soort technieken ook heel goed op.

De grainfreeze device is gratis en kun je hier downloaden:
Grain.Freeze version 2.0 by monolake on maxforlive.com

en hier is een demootje van hoe ik hem toepas als send effect:


goeie tip! simpel, GrainFreeze, maar is zeer effektief, dat soort devices. deze kende ik nog niet (binnen Voltage Modular gebruik ik Freezer, die eerder windows werkt, volgens mij zelfs met FFT windows, werkt erg goed parallel, inderdaad).
 
Euclidiator:
er is redelijk recent een Euclidean rhythm generator uitgekomen, deze is gratis en werkt verbazingwekkend goed (met 2 gecombineerde rythm lines). Het is doodsimpel om hier polyrythms en polymeters mee te maken en er zitten een aantal mooie features in. Ook zit er een goede handleiding in pdf formaat bij.

euclidiator.jpg


je kunt hem hier downloaden:
EUCLIDIATOR - Euclidean Arpeggiator version 1.0.1 by MrPreskovik on maxforlive.com
 
had ik toch een M4L thread aangemaakt... zal m eens aanvullen...

M4L maakt van live toch, een bijna 'modular' DAw......... in de zin van heel specifieke en bizondere devices...

een algemene link, Max For Live Community Resource;

waar je gratis en betaalde devices vindt, veelal via gumrouad.


wat andere interessante M4L devices: Whirlingrain;


en kijk ook bij de andere devices van deze developer, spectolab! hier vind je via MFLCR (....) ook een overzicht;


of direkt;


of deze! gratis, erg goed, en fun!


ook bizonder:


bij K-Devices...

of deze!;


met deze erbij, voor heerlikke manipulatie, al genoemd, en Emit is ook een fijne als source.. schiet me nog te binnen dat ik enkele devices in een chain heb gezet, zonder 'source', of was het alleen noise... nog eens bekijken, graven in de projekten;


de Live 11 Suite, heeft al erg mooie device..

van dillon bastan; pathways, had ik geen goede link voor zie ik, kijken of deze werkt;


een nieuwe, andere developer, 16 filter banks, voor leuke manipulatie, pay what you want;



isotonik heeft weer een nieuw granular, lijkt me vrij goed, maar te veel overlap voor mij (of later zie ik ineens..);




@quifster mooie bijdragen, met meer info dan ik geef. zal dat eens beter doen....
 
...

isotonik heeft weer een nieuw granular, lijkt me vrij goed, maar te veel overlap voor mij (of later zie ik ineens..);



leuke lijst weer, die demo die je gepost hebt is erg gaaf. Ik moet wel zeggen dat sinds ik arturia efx fragments gebruik dit soort plugins eigenlijk niets nieuws meer bieden, dit kun je ook simpel doen met efx fragments. Dat is op dat vlak echt wel weer een nieuwe standaard.

Ik vond wel van efx fragments dat de presets wat te experimenteel waren en wat minder bruikbaar, maar na een avondje presets programmeren is dat nu mijn droom granular plugin voor andere sound sources geworden.
 
leuke lijst weer, die demo die je gepost hebt is erg gaaf. Ik moet wel zeggen dat sinds ik arturia efx fragments gebruik dit soort plugins eigenlijk niets nieuws meer bieden, dit kun je ook simpel doen met efx fragments. Dat is op dat vlak echt wel weer een nieuwe standaard.

Ik vond wel van efx fragments dat de presets wat te experimenteel waren en wat minder bruikbaar, maar na een avondje presets programmeren is dat nu mijn droom granular plugin voor andere sound sources geworden.

dit is wellicht persoonlik, maar wellicht met een aanspraak op algemeengeldigheid???? een granular effect met presets.... dat werkt in mijn ervaring eigenlik nooit, misschien voor bepaalde sources, hele typische wellicht.... of nooit... dit is niet de Granular thread, maar goed, M4L heeft veel granular based of spectral based of bevoorbeelde de Tuned EQ, werkt met filterbanks, bandpass filters, beproefde methode (in wezen zit het erg dicht op de huid van spectral, of simpelweg een andere methode). vooral vanwege, het zit allemaal in MAX/M4L ingebakken... een goede granular, spectral of granular/spectral ligt dan voor in kombinaties/mogelikheden etc.

een goed voorbeeld is Samsara, 36 grains, maar per grain settings, grainstreams dus, nou echt per grain... ik blijf het een grainstream noemen... dat heb je amper, Crusher-X kan het, via MPE, nog niet ontdekt op andere wijzen...

goed, ik wilde heel iets anders zeggen; ik was net bezig met Efx FRAGMENTS.... je, in mijn beleving, moet echt een granular effekt instellen voor de source zelf, van default.

natuurlik zijn de presets handig, maar meer uitgangspunten.

ach ja, dat is mijn opinie, en opinies zijn net als scheten...

Samsara!


maar Efx FRAGMENTS is al vrij kompleet, voor full granular experience!

vergeet ook nooit, de grain aantal setting, de max setting hoeft niet altijd 'beter' te zijn, eigenlik is het aantal grains ook een wijze van beinvloeding van het resultaat, of eigenlik; dat is het.

maar goed je stelt in Efx FRAGMENTS in wezen het aantal grains in met 'density' en 'size', in de verschillende modes heten ze anders, b.v. in texture 'layers'...
en juist density en size bepalen het echte aantal grains. ik denk dat ik dingen zit uit te leggen, die je al weet.....

STOP!

dit is de M4L thread... goed... ik zal nog meer toevoegen, maakt voor mijzelf ook een overzicht.

daarom leuke goodies!

de Hynpus Records Slink filter, erg goed, kan ook in een bundel worden gekocht, ik heb alleen de filter;


al hun devices;


met de Spellbook


of Valiumdepeuple (met erg grappige e-mails, wanneer je 'subscribed'); vooral tools; ik heb de PAM; de Push-ArrangeMode, maakt de Push 1 & 2 bruikbaar voor de... arrangermode;


alle tools van Valium...;


Factorsynth 2... via Isotonik...; ook een gratis versie wanneer ik het goed heb; gewoon maar de pagina bekijken, en de YT vids...;


(wow, die is duur zie ik nu; Factorsynth... Isotonik had in de begintijd van corona... veel give-a-ways (zo schrijv je t neit, maar woe kaars), o.a. Factorsynth 1, de update was goedkoop.
Isotonik doet sales overigens, tot 50%, dus...)

sja, dan de duurste; Modulat; bekend denk ik, niet vaak in de sale, laatste BF wel, lang gewacht, maar het waard;


een goed, werkt wel anders, natuurlik, alternatief, is K-Devices Modulators 21


goedkoper, zeker in sale.. en kan ook dingen makkelikker dan Modulat, wellicht ook anders Modulat is zelf een modulaire modulatie source...

(het is opvallend dat meerdere M4L devices, de betaalde soms én bij Gumroad én bij Ableton én bij Isotonik staan... Gumroad is via de developers zelf, direkt, nou ja, de kommissie van Gumroad, Isotonik wellicht net zo netjes als Gumroad, weet ik niet, goed... dus het soms even zoek waar een device het goedkoopst is, soms ableton, soms Isotonik, soms Gumroad..
dit geldt alleen voor een aantal M4L devices, zoals Slink, of
Iota, etc...)

en we eindigen bij Fors, waarvan Chiral nu ook via Ableton te koop is;

Chiral; een MPE synth, met een twist, letterlik...


Kit; een verzameling devices, sources/processors, op elkaar afgestemd (Push integratie komt eraan, wel zo handig, mini-dails...); pas uitgebreid met 3 dacht ik devices;


en meer, zie;


(Fors heeft ook Sales, de meeste hebben sales...)
 
Microtuner, een free pack van ableton;

Microtuner by Ableton is a MIDI device that lets you import, edit, and generate microtonal scales. Load scale files, create custom scales, and morph between tunings in real time – all with polyphony, MPE, and Lead/Follow modes to sync your scales across instruments.




EDIT: het zal niet zo uitgebreid zijn, maar ik heb ODDSOUND MTS-ESP Suite nog niet geprobeerd (was het van plan te kopen op een bepaald... moment,,,), toch lijkt met dit device al erg veel mogelik;
tuining between notes....
 
Goeie post van je, ik heb 'm gedownload.
Die microtuner lijkt me een leuke plugin als ik zo de clip bekijk maar ik heb 't idee dat het wel ff duurt voordat je er echt goede resultaten mee haalt.
Grappig wel; vroeger zeiden ze; "he, je zit vals te spelen" en nu is het juist de bedoeling dat er van die scheve noten gespeeld worden.
 
een nieuwe microtonal/xenharmonic thingy; van de makers van modulat;

Scale Breaker;


(@binaural geen ervaring mee... wellicht iemand anders??)
 
de playlist met de mogelikheden van Scale Breaker, overigens maar €13.10 (dat is +VAT, dus...);



Chaos Culture heeft hier erg goed over nagedacht... heb m gekocht vanzelfsprekend, en werk ook met Infininote DMT, maar daar is nog niet alles in geïmplementeerd helaas, voordeel is wel van de laatste, o jee, dit is de M4L thread. ik stop! ja! ik stop met schrijven.
 
@quifster , jij ableton expert! je hebt toch ook MPE (controller)? of niet. kan het opzoeken natuurlik... maar luiheid is een deugd, vind ik, dan.

EDIT: toch een van de krachtigste mogelikheden; M4L voor Live, naast andere krachtige mogelikheden overigens. (behalve de automation in arrangement mode, dat is altijd klooien...)

uiteindelik koop je toch voor een aardig bedrag (bij elkaar opgeteld), maar de mogelikheden, integratie... veel zie je niet terug in vst plugins...

handig toch om ook Live 11 Suite te hebben, naast andere DAW's...
 
@quifster , jij ableton expert! je hebt toch ook MPE (controller)? of niet. kan het opzoeken natuurlik... maar luiheid is een deugd, vind ik, dan.

EDIT: toch een van de krachtigste mogelikheden; M4L voor Live, naast andere krachtige mogelikheden overigens. (behalve de automation in arrangement mode, dat is altijd klooien...)

uiteindelik koop je toch voor een aardig bedrag (bij elkaar opgeteld), maar de mogelikheden, integratie... veel zie je niet terug in vst plugins...

handig toch om ook Live 11 Suite te hebben, naast andere DAW's...
nee, helaas nog geen mpe controller hier in de studio (wel veel andere midi controllers).
Ik gebruik MPE wel af en toe, maar dan is dat een geprogrammeerde MPE in de clip zelf, daar kun je het intekenen). Maar het staat zeker nog wel op mijn wishlist om er ooit eens 1 aan te schaffen.

maar ik ben het helemaal met je eens, die M4L integratie in ableton live suite en de manier waarop dat nu geintegreerd is, maakt van je ableton toch een soort van modular omgeving, ik gebruik het continu om unieke sounds en samples te creeeren die de bron vormen voor mijn eigen sound sets. Ik heb gisteravond nog weer eens een paar uur in cubase pro wat dingen gedaan, maar voor mijn werk methode mis ik dan toch wel direct die vrijheid die ik gewend ben in ableton op dat vlak.
 
nee, helaas nog geen mpe controller hier in de studio (wel veel andere midi controllers).
Ik gebruik MPE wel af en toe, maar dan is dat een geprogrammeerde MPE in de clip zelf, daar kun je het intekenen). Maar het staat zeker nog wel op mijn wishlist om er ooit eens 1 aan te schaffen.

ok, er zullen nog wel MPE controllers komen, die betaalbaarder zijn, of betaalbaarder, nou ja. Seabord blocks zijn nog niet nieuw te krijgen, sensel morph, heeft al lang leveringsproblemen...
inderdaad, het intekenen werkt ook! ik doe nooit after-the-fact (nachträglich...) korrekties, moet ik wel eens gaan doen, wellicht..

maar intekenen werkt ook goed natuurlik.

maar ik ben het helemaal met je eens, die M4L integratie in ableton live suite en de manier waarop dat nu geintegreerd is, maakt van je ableton toch een soort van modular omgeving, ik gebruik het continu om unieke sounds en samples te creeeren die de bron vormen voor mijn eigen sound sets. Ik heb gisteravond nog weer eens een paar uur in cubase pro wat dingen gedaan, maar voor mijn werk methode mis ik dan toch wel direct die vrijheid die ik gewend ben in ableton op dat vlak.

inderdaad, het voelt bijna als een soort van modular omgeving. ik gebruik ook meestal, of vrijwel altijd M4L devices... en de ingebouwde devices.

Cubase Pro 11, ik heb nog geen 12, wellicht sla ik die zelfs over (hoop dat het nog zo werkt, koop m in de sale en dat je wacht dan b.v. 12.5 of 13 kunt aktiveren, wanneer je de kode aktiveert...), ik gebruik m ook minder, en toch keert ie altijd terug. ik merk wel dat de mogelikheden van Live 11 Suite b.v. me meer trekken, en wegtrekken van Cubase.

ik gebruik m minder, maar als ik Cubase gebruik, werk ik daar toch lekker in, en kan daar ook veel uithalen.

maar Live 11 Suite, is de ware eksperimentele playground voor mij nu, zelfs Bitwig Studio (ik zit nog op versie 4.0.8) kan daar niet tegen op, al gebruik ik Bitwig ook zeer regelmatig (alle DAW's gebruik ik regelmatig). voor bepaalde zaken is Bitwig Studio wel fijn. jammer, of niet, want Live 11 Suite geeft al zoveel. ach, ik heb ze beide, dus, no prob! ha! (ooit de grap, hier ook gemaakt, ik heb bitwig en ableton en cubase en reason en reaper (maar geen studio one..), zodat alle DAW diskussies lekker aan me voorbij kunnen gaan....).

goed back to Live! M4L, die Scale Breaker zit vol! vol!

en ja de vrijheid, ik werk graag in session view, met de Push 2. is wel erg fijn, en zelfs mixen gaat vrij goed.

alleen die verrekte automation!
 
Back
Top