Maschine: onhandig solo/mute & sends en sidechaining

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Na 5 jaar probeer ik het nogmaals met Maschine.. Ik liep hier toendertijd ook al tegenaan:

#1. Sends
Maschine heeft geen normale return tracks voor je sends. In plaats daarvan zet je je fx op pads in een andere Group. Vervolgens stuur je met fx sends je audio naar deze pads voor je delay en reverb.

Groot nadeel hiervan is dat wanneer je bv je lead track op solo zet, je fx sends dus gemute worden want die zittem in een andere Group: weg is je delay en reverb..


#2. sidechaining

Ander soortgelijk probleem is dat je sidechain input signaal niet gemute mag worden want anders werkt sidechaining niet. Dus ook in dit geval als je je lead sound op solo zet, dan mute hij alle andere tracks en dus ook de track die je nodig hebt voor de sidechain input. Kortom, geen sidechain effect meer en je volume schiet opeens omhoog.

#3 Solo/un-solo
3e probleem is hoe solo en mute werkt. solo en un-solo gaat niet terug naar de vorige mixer state (zoals Ableton) maar un-mute opeens al je tracks..



Onbegrijpelijk dat dit nog steeds zo werkt..
Hoe lossen jullie dit op?
 
Laatst gewijzigd:
Even wat positiefs.. Wat ik eigenlijk nooit gebruikte vroeger was de loop timestretching (freeze) die in 2017 eindelijk kwam.

En hoewel je dat voor elk pattern (clip) handmatig moet doen.. toch is het erg welkom omdat ik op een oude Macbook toch zwaardere VST's kan gebruiken door ze te renderen naar audio.. En de originele midi blijf je gewoon houden...
 
Na 5 jaar probeer ik het nogmaals met Maschine.. Ik liep hier toendertijd ook al tegenaan:

#1. Sends
Maschine heeft geen normale return tracks voor je sends. In plaats daarvan zet je je fx op pads in een andere Group. Vervolgens stuur je met fx sends je audio naar deze pads voor je delay en reverb.

Groot nadeel hiervan is dat wanneer je bv je lead track op solo zet, je fx sends dus gemute worden want die zittem in een andere Group: weg is je delay en reverb..

Werkt dit wellicht beter voor je?

Nu je niet meer maximaal 8 groups tot je beschikking hebt, kun je ook één group met één sound alleen voor je lead gebruiken. Gebruik een andere sound in dezelfde group voor je aux effect. Wijs nu de Aux Dest van je lead sound toe aan je aux effect sound. Solo/unsolo nu voortaan de lead group ipv de lead sound.
 
Gebruik een andere sound in dezelfde group voor je aux effect. Wijs nu de Aux Dest van je lead sound toe aan je aux effect sound. Solo/unsolo nu voortaan de lead group ipv de lead sound.

ja zo doe ik het ongeveer nu.... Ik gebruik geen sends maar zet de fx gewoon op de gehele Group. Ik gebruik 1 instrument per Group.. Handig voor mute/solo. Dus eigenlijk is een Group een track op die manier..

Maar ipv van 2 send effectprocessors voor je project gebruik je nu voor elke Group 2 send effectprocessors. Niet ideaal dus, maar goed..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top