Stoffen bekleding voor akoestische panelen (basstraps, broad-band absorbers).

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Ik heb de laatste paar weken een diepe duik genomen in het behandelen van mijn ruimte tegen bass buildup en reflecties. Aan de hand van informatie op het forum vond ik goede rockwool (niet de beste maar wel de goede van +- 45kg/m^3) die ik in houten kaders ga bevestigen (7cm dik en 14 cm dikke panelen, resp. 7 en 14 cm van de muur te bevestigen). Ik heb een overload aan informatie gevonden en heb daar de zaken uitgefilterd die voor mij en mijn ruimte haalbaar en nuttig zijn.

Het enige waar ik totaal geen in-depth informatie over vind is: welke stof gebruik ik voor de panelen. Uiteraard vond ik op 101 plaatsen de richtlijn dat je erdoor moet kunnen blazen. En dat jute een goed materiaal is.

Om eerlijk te zijn heb ik nog geen enkel materiaal gevonden waar ik door kan blazen. Ik vroeg onlangs een staal aan van een voeringstof voor zetels, het zàg er ademend uit en dat stond er ook bij, maar toen ik het thuiskreeg en erdoor probeerde te blazen merkte ik dat het materiaal niks doorlaat en alles reflecteert. Hetzelfde merk ik bij andere materialen die ik (naast jute) aangeraden zie worden: katoen (t-shirt, goedkoop bedlinnen, ...) daar blaas je gewoon tegenaan; gronddoek (zoals je die bij ons kan krijgen) heeft meer weg van een tentzeil dus dat werkt ook niet; verhuisdekens vind ik persoonlijk erg mooi maar ook daar blaas je gewoon tegenaan; voilestof is veel te duur voor wat het is en is dan weer zodanig dun dat het ook niet echt nuttig is, tenzij je meerdere lagen legt (duur duur), ... . Het is zover gekomen dat ik dampkamfilters overweeg maar ook die zijn niet te krijgen in de hoeveelheden dat ik ze nodig heb en dan nog zijn ze duurder dan jute.

Er moet toch iéts bestaan dat geen drol kost en dat licht genoeg geweven is zodat het lucht doorlaat. Het kan toch niet dat jute uiteindelijk nog de goedkoopste oplossing is?
 
Ik heb me laten vertellen dat kaasdoek een geschikte bekleding is. Als ik zelf eens ga knutselen, ga ik het daarmee proberen. Welke rockwool heb je gebruikt?
 
Ik heb de stof voor al mijn basstraps en broadband absorber panelen bij de Kwantum gekocht. Ze hebben nog leuke motiefjes ook en zijn niet zo licht-doorlatend als kaasdoek. Met alleen kaasdoek zie je namelijk de minerale wol zitten, en kun je eventuele tekst die erop staat gewoon lezen (ik heb in sommige panelen glaswol zitten en daar staat tekst op). Kaasdoek voor de achterkant van panelen is wel weer prima, die zie je toch niet.

De test die mij aangeraden is: als je door de stof heen kunt ademen is het goed.
 
Kaasdoek, toch degene die ik kan vinden online, is zelfs iets duurder dan jute, maar dat lijkt me wel een fijn alternatief. Ik heb niks tegen jute maar dan zit ik wel vast aan die look, en dat is niet meteen wat ik zoek. Als 'gewone' stof ook ok is dan kan ik inderdaad gewoon naar een stoffenwinkel. In een stoffenwinkel door de stofjes gaan blazen lijkt me echter niet zo'n goed idee momenteel (en vast nooit meer), dus ik moet op voorhand weten welk materiaal geschikt is.

@ synthesist: ik heb Rockwool Rocksono Solid gevonden bij Karwei, 7cm dik en 45kg/m^3 wat neerkomt op een 'flow resistivity' van 15000 Pa.s/m2 (handig om in te geven op bv. Porous Absorber Calculator). Voor de hoeken achter mijn speakers ga ik 2 lagen (14cm dus) gebruiken.

@NorthernLightX: wel inderdaad, de ene zegt je moet erdoor kunnen ademen, de andere zegt je moet erdoor kunnen blazen... dat zijn 2 heel verschillende zaken. Bij de meeste stoffen waar je tegen blaast komt alles gewoon terug, en dan kan ik me best voorstellen dat die stoffen ook te veel reflecteren en niet voldoende geluid doorlaten.
 
@NorthernLightX: wel inderdaad, de ene zegt je moet erdoor kunnen ademen, de andere zegt je moet erdoor kunnen blazen... dat zijn 2 heel verschillende zaken. Bij de meeste stoffen waar je tegen blaast komt alles gewoon terug, en dan kan ik me best voorstellen dat die stoffen ook te veel reflecteren en niet voldoende geluid doorlaten.
Blazen als in je mond helemaal strak tegen de stof, dan blazen en als de lucht dan zonder veel moeite door de stof gaat dan is het goed volgens mij. Geluidsgolven zijn ook geen windkracht 8 toch?

Ik heb mijn Rocksono Solid gekocht bij Hornbach, dat is volgens mij de goedkoopste. Die hebben ook panelen van 10cm dik. En in het geval van Bass Traps geldt "More is more". ;)
 
@NorthernLightX Bedankt, het onderscheid wordt helaas zelden gemaakt tussen 'vlak tegen de stof' blazen of van een eindje, het zijn twee totaal verschillende dingen. De Rocksono Solid in Karwei was best ok van prijs, ik woon vlak tegen de Nederlandse grens en als ik de prijzen vergelijk met pakweg Hubo of Gamma dan was de prijs in Karwei 2/3de daarvan. Ik ga 6 panelen gebruiken voor de hoeken, 2 lagen dus 14 cm dik; ik ga nog 6 panelen gebruiken voor de plekken van 'eerste reflectie' waaronder (ideaal gezien) nog een cloud ook van 2 panelen dik, heb me laten vertellen dat die nog nuttigst zijn tegen de klassieke 126Hz staande golf (en dat is inderdaad een probleemfrequentie hier) in mijn kamertje.
 
Als je een staande golf hebt op 126Hz dan heb je die waarschijnlijk ook al op 63Hz. 126Hz kun je wel aanpakken met 14cm, voor 63 Hz echter ga je wel dikker moeten. Als je de ruimte hebt zou je aan "Super Chunk" stijl traps kunnen denken. Gaat wel veel materiaal in en daarom wat duurder.
 
Inderdaad, het is haalbaar met panelen van 14cm dik, 14 cm van de muur om goede absorptie te krijgen vanaf 80-100 Hz (en alles daarboven). Een dikte van 7 cm op 7cm van de muur is maar goed vanaf 200-300 Hz en alles daarboven. Lager dan 100 Hz is de absorptie helaas verwaarloosbaar. Ik heb de superchunk-stijl overwogen maar met rockwool van 45km/m^3 gaat dat - volgens mijn 'onderzoek' - niet veel verschil maken itt 14cm dikke panelen met voldoende ruimte erachter. Mocht het echt niet voldoende zijn dan zal ik toch die superchunks moeten overwegen, maar ik ga beginnen met de panelen en zien wat dat geeft. werkt het niet voldoende dan is er niks verloren aangezien ik de panelen dan elders in de ruimte kan gebruiken.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-06-18 om 12.56.03.png
    Schermafbeelding 2021-06-18 om 12.56.03.png
    367,2 KB · Bekeken: 151
Kaasdoek is prima bruikbaar, maar ook jute (die heb je ook in diverse kleuren).
Anders heb je de "Guilford of Maine" en "Camira fabrics".

Succes. :)
 
Anders heb je de "Guilford of Maine" en "Camira fabrics".
Dat zijn inderdaad de mooiste en beste stoffen voor de toepassing. Maar voor de hobbyist zijn de kwantum (en vergelijkbaar) stoffen denk ik ook prima, het moet ook betaalbaar blijven.

Ik heb 1 paneel gemaakt met foto opdruk. Dat materiaal is canvas met kleine gaatjes, wordt gebruikt in de reclame buisiness om buiten op zo'n stalen frame te spannen met elastieken. Erg mooi en leuk maar ook prijzig.
 
Ik had nog twee stukken viltbehang waarmee ik mijn studiomuren had behangen, over van respectievelijk 1.5mm en 3 mm dik, en deze zijn niet alleen ook mooi, ook laten ze genoeg lucht door en zijn ze meteen ook iestjes (verwaarloosbaar) isolerender en zwaarder dan gewone stof. Ik ben daar eigenlijk wel tevreden mee.
 
Back
Top