Review Arturia FX Collection 2

Ik zie trouwens als ik inlog op Arturia dat ie maar 149 euro is momenteel. Is wel het overwegen waard eigenlijk.
Dan heb je iets wat van arturia.

voor de mensen die de v-collection hebben, is de Fx-pakket voor 99 euro
 
Inderdaad een mooie verzameling effecten die ik voor 99 zou kunnen kopen, maar ook ik heb al genoeg van dergelijke plugins. Ik wacht wel tot de volgende ronde wat er dan weer aan toegevoegd wordt.

Heb je trouwens wel 299 te besteden, dan zou je ook eerst V Collection 7 tweedehands en dan FX Collection 2 kunnen kopen. Enorm veel waar voor je geld.
 
Ik vind Arturia wel echt kwaliteit hebben.
Het is ook een leuk bedrijf. Ze komen in elk geval op mij een stuk sympathieker over dan reuzen als Native Instruments en Izotope. En Pigments is een pareltje. Hun niet-schaalbare interfaces waren vroeger trouwens wel beroerd, met die kleine knopjes. Maar ze zijn lekker bezig daar in Frankrijk.
 
Al sinds de laatste jaren doet Arturia het goed, ook met updates en de helpdesk is ook okΓ© terwijl vroeger met hardware kon het gebeuren dat bugs niet zo snel opgelost werden.
 
Het is ook een leuk bedrijf. Ze komen in elk geval op mij een stuk sympathieker over dan reuzen als Native Instruments en Izotope. En Pigments is een pareltje. Hun niet-schaalbare interfaces waren vroeger trouwens wel beroerd, met die kleine knopjes. Maar ze zijn lekker bezig daar in Frankrijk.
Sympathieker valt wel mee. Als je een pakket voor een upgrade koopt, krijg je bij hun de upgrade niet gratis.
Dat is wel zo bijv o.a. Ableton.
 
 
dan is prijs wel slecht als je FX Collection 1 hebt, €69.....
en heb ook de v collection (7) (+JUP8 V4)
en OB-Xa
en pigments 3
en spark 2

nou ja, voor mij, zijn de nieuwe toevoegingen niet interessant. de effekten die ik al heb, vind ik wel erg goed. o dit betekent niet dat de juno chorus, die ik als freebie heb, en de flanger, en de bus compressors slecht zijn, wanneer ik de compressors gebruik merk ik hoe goed ze zijn.

en er is iets vreemds met het crossgrade, of upgrade systeem van arturia. wel eens gemeld, werd er gelijk iets 'vastgezet'..

maar zeker als je al iets van arturia hebt, is het een mooie crossgrade aanbieding.

@Bono welke versie van v collection heb je? dan is het bijna interessant om fx collection 1 voor €95 te verkopen, om dan voor €99 up te graden.
 
dan is prijs wel slecht als je FX Collection 1 hebt, €69.....
en heb ook de v collection (7) (+JUP8 V4)
en OB-Xa
en pigments 3
en spark 2

nou ja, voor mij, zijn de nieuwe toevoegingen niet interessant. de effekten die ik al heb, vind ik wel erg goed. o dit betekent niet dat de juno chorus, die ik als freebie heb, en de flanger, en de bus compressors slecht zijn, wanneer ik de compressors gebruik merk ik hoe goed ze zijn.

en er is iets vreemds met het crossgrade, of upgrade systeem van arturia. wel eens gemeld, werd er gelijk iets 'vastgezet'..

maar zeker als je al iets van arturia hebt, is het een mooie crossgrade aanbieding.

@Bono welke versie van v collection heb je? dan is het bijna interessant om fx collection 1 voor €95 te verkopen, om dan voor €99 up te graden.
De nieuwste versie
 
voor 99 euro is dit echt wel een goede deal nu (upgrade prijs als je al arturia componenten hebt) en ik kan hem zeker aanraden, hieronder mijn kleine praktijk review van hoe ik ze nu aan het gebruiken ben.

Ik wilde met name die nieuwe bus force plugin hebben, maar die is alleen al 99 euro, dus ik zie het meer als dat ik er 21 effecten bij krijg voor diezelfde prijs.

En dat valt niet tegen zeg, zeker doordat ze effecten en filters uit hun bestaande synths nu als losse effecten hebben, bouw je zo je eigen dream synth setup. Bijvoorbeeld in het plaatje hieronder heb ik een instrument chain gebouwd waarin ik als basis de Arturia Jun-6 v gebruik, die gaat vervolgens door de moog mini filter fx heen (die gemoduleerd is met een step sequencer) daarna door de bus force en vervolgens door de rev intensity reverb.

In de jun6 v zet je dan alle effecten en het filter uit op je sound want die gebruik je dan via de instrument chain en je bouwt er een 16 macro control omheen en je hebt een geweldige synth gebouwd met de arturia synth en fx collectie met hardware control van hier tot tokyo. Dat instrument save je als instrument rack en als je hem weer nodig hebt open je die gewoon en je kunt weer nieuwe sounds maken.

Dat is waar die twee suites van arturia elkaar perfect vinden naar mijn mening. Zo bouw je de ene synth na de andere kwa klankkleur en die fx collectie is daar echt perfect geschikt voor zeker door dat de filters en effecten uit hun synths nu los te gebruiken zijn in de chain.

Inhoudelijk, die fx collectie 2 bevat goede fx componenten. Met name de filters, de reverbs en compressors hebben hun eigen aanvulling op je al bestaande fx set in je daw.

2 effecten wil ik er even uitlichten (alhoewel over alle 22 wel iets te zeggen valt):
1: Bus Force:
Wat betreft de bus force waar ik echt heel enthousiast over was op voorhand (nav een aantal filmpjes), dat was niet bepaald eenvoudig om die onder controle te krijgen. Op de filmpjes ziet het er super simpel uit, maar in je eigen projecten moet je hier toch echt wel de nodige tijd aan besteden voordat je doorhebt hoe je dit het beste voor je eigen sound in kunt zetten. Het is niet bepaald een standaard bus effect te noemen kwa gedrag, routing en sound. In eerste instantie dacht ik, wat doe ik fout en waarom krijg ik er niet de resultaten uit die ik verwacht. Dat heeft echt uren studie gekost voordat ik die bus force onder de knie had en nu ben ik er super blij mee, maar verwacht een behoorlijke investering kwa tijd om hem echt te leren in de praktijk.

2: Rev Intensity:
Deze reverb zit ook in de collectie, ik kende hem niet en heb enorm veel reverbs, maar ik ben verrast door deze reverb, die heeft een volledig eigen klank kleur en met name de modulation mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Dit is een reverb die ik die 99 euro ook absoluut waard vind, dus zal hem vaak gaan gebruiken.


Als laatste:
die arturia collection 8 is ook een enorme aanrader. Die V4 sound updates voor onder andere de jupiter klinken echt zoveel beter dan die v3 versies. Dat is echt een dag en nacht verschil.
 

Attachments

  • arturiachain.JPG
    arturiachain.JPG
    156,2 KB · Bekeken: 174
dit is ook een hele goede demo van de intensity reverb plugin in deze collectie, in deze video zit geen gepraat alleen maar audio demos, met name gericht op de modulation mogelijheden, geeft veel inspiratie om praktisch toe te passen.

 
Dat heeft echt uren studie gekost voordat ik die bus force onder de knie had en nu ben ik er super blij mee, maar verwacht een behoorlijke investering kwa tijd om hem echt te leren in de praktijk.
Dan haak ik nu al af πŸ˜€ Ik heb de tijd en het geduld niet. Misschien later als ik weer een paar stappen gezet heb, maar voor nu zijn er volop dingen waar ik mijn tijd beter in kan steken.

Dank voor de uitgebreide reactie! πŸ‘
 
Dan haak ik nu al af πŸ˜€ Ik heb de tijd en het geduld niet. Misschien later als ik weer een paar stappen gezet heb, maar voor nu zijn er volop dingen waar ik mijn tijd beter in kan steken.

Dank voor de uitgebreide reactie! πŸ‘
Misschien valt de tijds inspanning voor jou wel mee.

Dat het mij zoveel tijd kost komt ook omdat ik niet bepaald ervaren ben in parallel processing in dit soort plugins. Ik snap het principe wel, maar het combineren van dry en gemodificeerde signalen in zo'n specifieke bus processor vind ik nogal lastig kwa specifieke muzikale toepassing. dat heeft voornamelijk met mijn gevoel te maken, ik vind dry signals combineren met de compress sound en zo een nieuwe sound creeeren iets wat ik nog niet helemaal kon bevatten vooraf (ik weet graag vooraf wat het eindresultaat is als ik dingen doe, bij mij ontstaat er niet veel door toeval).

Ik denk dat veel mensen hier dat wel weten, die kunnen er waarschijnlijk zo mee overweg. Ik moest er toch wel even op studeren hoe je dit nu praktisch goed in kon zetten. Nu beheers ik dat en zie voor sommige toepassingen (zeker niet alle) de toegevoegde waarde nu wel. Als je maar 1 routing (de laatste met een standaard path) gebruikt dan is het een standaard plugin, die werkt zoals elk bus effect, maar deze plugin heeft dus die extra drie staps routing waar ik nogal moeite mee had.

Dus als je parallelle bus processing al goed kent dan kun je er zo mee overweg denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top