Wie gebruikt er Reference Tracks tijdens het mixen?

Mag ik nog een balletje opgooien?

Ik ben meer creatief dan techneut. Altijd al geweest en daar is niks mis mee. Technisch kom ik een heel eind, maar het wordt niet mijn hobby. En ik moet het allemaal zelf uitzoeken.

Nu dacht ik: zou het niet interessant zijn als we met een paar ervaren producers een mastermind-groepje beginnen? En dan bijvoorbeeld een keer in de maand een uur via een Google Meet kennis delen? Het lijkt mij bijvoorbeeld heel interessant als iemand via scherm delen laat zien hoe hij Metric A/B inzet. Of slim gebruik maakt van M/S-processing.

Misschien vinden jullie het helemaal niks hoor, of zijn jullie te druk. Maar het idee borrelt ineens omhoog en dan moet ik het kwijt ook 😁
 
Prima idee!
Oke. Ik maak eerst de Productiviteit Challenge af in juni. Dan kijk ik of we dit van de grond kunnen krijgen. Veel meer dan een werkende microfoon en evt. een webcam is daar overigens niet voor nodig πŸ‘

Lijkt me dan trouwens ook leuk om per sessie af te sluiten met persoonlijke doelen. En elkaar daar dan verantwoordelijk voor te houden. Of klinkt het dan te veel als echt werk? πŸ˜‹
 
Oke. Ik maak eerst de Productiviteit Challenge af in juni. Dan kijk ik of we dit van de grond kunnen krijgen. Veel meer dan een werkende microfoon en evt. een webcam is daar overigens niet voor nodig πŸ‘

Lijkt me dan trouwens ook leuk om per sessie af te sluiten met persoonlijke doelen. En elkaar daar dan verantwoordelijk voor te houden. Of klinkt het dan te veel als echt werk? πŸ˜‹
Nee dat laatste heb ik echt niet nodig :) Mijn persoonlijk doel is eerst om langer dan een half uur achter een pc te kunnen zitten en dat lukt nog steeds niet, maar wil prima kennis delen achter een webcam en wat dingen laten zien
 
Nee dat laatste heb ik echt niet nodig :)
Ik liet me even meeslepen, haha. Hoeft ook helemaal niet en het zou leuk zijn dit op te tuigen. Niet te ambitieus en max een uur per sessie. Wat uitleg via scherm delen en daarna ruimte om vragen te stellen. Gewoon om inspiratie op te doen en nieuwe prikkels te krijgen.
 
Ik houd een playlist bij met enorm goed klinkende producties maar ik merk dat de lijstjes die ik per jaar bijhoud veel diverser zijn en eigenlijk praktischer zijn. Het is goed om dingen te beluisteren die je goed vindt klinken en ook dingen die juist minder goed zijn.

Veel luisteren naar nieuwe muziek genre breed is waar ik dol op ben.
 
Laatst gewijzigd:
Veel luisteren naar nieuwe muziek genre breed is waar ik dol op ben.
Mensen die Fionn Regan in hun playlist hebben, hebben er verstand van πŸ‘ En Al Green, Stevie Wonder en.. ah, daar is 'ie al, Steely Dan. Ik ga ze luisteren en probeer een eigen lijst playlist te maken.

P.S. Weer eens wat anders hier, na #blogpraat πŸ˜‰
 
ik gebruik het ook altijd, niet alleen voor de afmix fase maar ook voor arrangement.

Wat ik dan doe is de song waarvan ik het arrangement goed vind even op het bovenste spoor zetten en daar de structuur even van neerzetten, zodat het daarna een kwestie is van alle patterns op de juiste plek zetten en bij de overgangen de fills, risers en automation even in te stellen. Dat gaat voor mij sneller en beter dan zelf een arrangement verzinnen waar ik niet goed in ben aangezien ik dan toch altijd op hetzelfde arrangement uit zou komen. Dus vandaar dat ik al jaren overgestapt ben op het gebruiken van het arrangement van andere tracks die ik op dat moment mooi vind.

Dit is net een track waar ik mee begonnen ben, en waar de patterns klaar van zijn, dus nu komt het song maken gedeelte op basis van het arrangement zoals ik hieronder neergezet heb. Dat werkt voor mij lekker op deze manier.
sunsky.JPG


Voor de sound zelf gebruik ik referentie tracks op de EQ en als laatste fase gebruik ik de tone control balance overview op basis van de referentie track, die importeer ik daarin en dan krijg je heel goed te zien in hoeverre je sound voldoet kwa energie levels op die verschillende frequenties.
tonebalance.JPG
 
Ik gebruik een referentiespectrum, lekker simpele rack extension 1/3oct band analyzer gebaseerd op de Klark Teknik DN60. Daarvoor gebruikte ik een Ultracurve 8024.

Na al die jaren heb ik een beeld van hoe het spectrum er ongeveer uit moet zien, afhankelijk van het materiaal, en pas het met EQ daarna aan indien nodig.
En ik haal er goeie resultaten mee, zoals je weet.

Dus, analyzeren van referentie tracks, dan kijken hoe die eruit zien (en goed luisteren welke er voor jouw gevoel echt uitspringen in positieve zin) en die vorm naboetseren.
Op een gegeven moment hoef je niet meer te A/Ben.
 
ik gebruik het ook altijd, niet alleen voor de afmix fase maar ook voor arrangement.

Wat ik dan doe is de song waarvan ik het arrangement goed vind even op het bovenste spoor zetten en daar de structuur even van neerzetten, zodat het daarna een kwestie is van alle patterns op de juiste plek zetten en bij de overgangen de fills, risers en automation even in te stellen. Dat gaat voor mij sneller en beter dan zelf een arrangement verzinnen waar ik niet goed in ben aangezien ik dan toch altijd op hetzelfde arrangement uit zou komen. Dus vandaar dat ik al jaren overgestapt ben op het gebruiken van het arrangement van andere tracks die ik op dat moment mooi vind.

Dit is net een track waar ik mee begonnen ben, en waar de patterns klaar van zijn, dus nu komt het song maken gedeelte op basis van het arrangement zoals ik hieronder neergezet heb. Dat werkt voor mij lekker op deze manier.
Bekijk bijlage 3813238

Voor de sound zelf gebruik ik referentie tracks op de EQ en als laatste fase gebruik ik de tone control balance overview op basis van de referentie track, die importeer ik daarin en dan krijg je heel goed te zien in hoeverre je sound voldoet kwa energie levels op die verschillende frequenties.
Bekijk bijlage 3813239
Na alle jaren ben ik nog steeds benieuwd naar muziek uit jou hoed :) Dat bedoel ik op een positieve manier!
 
Wat ik dan doe is de song waarvan ik het arrangement goed vind even op het bovenste spoor zetten en daar de structuur even van neerzetten, zodat het daarna een kwestie is van alle patterns op de juiste plek zetten en bij de overgangen de fills, risers en automation even in te stellen.
Dat zou voor mij te beperkend zijn. Ik heren de werkwijze wel, maar elk liedje is toch anders. Daarnaast wil ik ook 'zelf' muziek maken. In de praktijk zijn mijn tracks vaak een combinatie van 4 a 5 andere nummers. Als ik vastloop zet ik even een MP3 aan, om wat inspiratie op te doen.

Die Tonal Balance heb ik ook en die gebruik ik niet echt. Om dezelfde reden, elk liedje is anders en ik vertrouw toch het liefste op mijn gehoor. Ik luister dan wel naar bestaande nummers (volume kick en clap, baslijn, hoeveelheid hoog etc) maar dan zonder de metertjes. Dat zegt me toch niet zoveel. En ik vind het vervelend als tonal balance zegt dat er te veel hoog in zit, als het wel gewoon lekker klinkt. Dat laatste is voor mij toch leidend.
 
Wat mij vaak helpt is dat elk systeem anders klinkt. Ookal heb je de duurste monitoren en een treated room (wat meestal niet het geval is). Een nummer waarvan ik weet dat deze goed klinkt in de auto, op een function one systeem, op oordopjes etc, kan mij inzicht geven over wat mn eigen nummer mist of teveel heeft. Daarna kan ik nog steeds artistieke keuzes maken om het bewust anders te doen, maar meestal ontdek ik dingen die niet zo storend zijn op mn monitoren maar wel op een ander systeem bijvoorbeeld, met behulp van de metertjes.
 
Die Tonal Balance heb ik ook en die gebruik ik niet echt. Om dezelfde reden, elk liedje is anders en ik vertrouw toch het liefste op mijn gehoor. Ik luister dan wel naar bestaande nummers (volume kick en clap, baslijn, hoeveelheid hoog etc) maar dan zonder de metertjes. Dat zegt me toch niet zoveel. En ik vind het vervelend als tonal balance zegt dat er te veel hoog in zit, als het wel gewoon lekker klinkt. Dat laatste is voor mij toch leidend.
toch denk ik dat juist die visuele hulp tools je wel degelijk kunnen helpen als je eenmaal weet wat al die getalletjes en informatie die je voor handen hebt doen en hoe je dat moet interpreteren naar je mix. Ook al vindt je dat nu misschien onzin zou ik je toch willen aanraden om eens zo'n introductie filmpje te kijken die in basis even aangeeft hoe dat werkt. Ik ben er echt van overtuigd dat je er betere beslissingen tijdens je mix en master proces van gaat nemen.

Daarnaast is het gewoon een superleuke fase van het afmaken van je track, verdient je harde werk van het maken van je song niet het beste wat je uit jezelf kan halen met betrekking tot het zo mooi mogelijk presenteren van de sound van je song? Het alleen afmixen op je oren op je eigen monitor set is naar mijn mening niet voldoende, er zijn simpelweg wat dingen waar je rekening mee moet houden (tenzij je alles in losse sporen aanlevert bij de mix en mastering afdeling van je label, daar zitten professionals die dat natuurlijk veel beter kunnen dan wij als amateurs.).

Maar in de huidige tijd met al die mogelijkheden die we op onze computers hebben is het gewoon leuk om zelf ook enigzins te beheersen en mee te oefenen en te spelen.

Onderstaand filmpje vond ik een hele goede, het duurt maar 14 minuten maar het legt heel goed uit wat al die metertjes doen en vooral hoe ze je kunnen helpen (zonder dat deze video uren de diepte in gaat op bepaalde onderdelen, in sneltreinvaart zie je hoe metering je kan helpen in je mix en master fase). En metering is natuurlijk maar een hulpmiddel (wel een belangrijke overigens), maar het belangrijkste blijft natuurlijk je eigen oren en afluistering (op verschillende monitoren).



Overigens, ik zeg niet dat je dit zo moet gaan doen, maar ik wil je het proces besparen dat je over een paar jaar je eigen posts terugleest en dan denkt, misschien hadden al die mensen toch wel een beetje gelijk :D
 
Maar ik wil je het proces besparen dat je over een paar jaar je eigen posts terugleest en dan denkt, misschien hadden al die mensen toch wel een beetje gelijk :D
Daarom zei ik al: het is ook een doorlopend proces. Over een paar jaar denk ik er vast compleet anders over, maar alles op zijn tijd. Stapje voor stapje.

Mijn ervaring is dat techniek je ook kan weerhouden. En dat mensen vaak uren bezig zijn met tutorials kijken en dingen onnodig ingewikkeld maken, terwijl ze ook gewoon lekker kunnen klooien. Dat heb ik ook een beetje tegen op magazines als Future Music en Computer Music. Het gaat heel vaak over beter mixen en de nieuwste gear. Dat is ook hun verdienmodel, maar je moet eerst een goede track hebben om ΓΌberhaupt te mixen.

De video ga ik zeker kijken πŸ‘ En ik geef je met alle liefde over 5 jaar gelijk, als je het hebt. Misschien zelfs wel eerder 😁
 
@bombario je laatste podcast is er vrij helder over (met Wessel).
Geen referentietracks (meer) voor hem.
Nu is dat natuurlijk één die ze mogelijk niet meer nodig heeft :)
Ik ben halverwege (de rit duurde niet langer) maar ga hem zeker afluisteren!
 
Back
Top