Nieuwe Macbook kopen... 2e hands markt oninteressant geworden door de M1 Macbooks?

Na 30+ jaar Windows te hebben gebruikt. Heb ik de stap gemaakt eind December verleden jaar. Het was wel even wennen in het begin, nieuw OS, eigenwijze maniertjes van het OS, andere shortcuts.

Maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze verademing!
Als computer in de studio mbt. audio, werkt dit voor mij werkelijk ideaal. Het is eindelijk weer stil in de studio wat betreft computer fans, die niet onnodig staan te loeien. Sterker nog het maakt niet uit wat ik doe op deze Mac Mini M1, de fans zijn nog nooit aan gegaan, en de temperatuur hangt netjes daar waar het moet zijn.

Al mijn aangesloten hardware is native ondersteund (o.a. RME) en werkt prima, alle software die ik gebruik werkt prima onder Rosetta of als native variant.
Ben nog niet tegen een struikelblok gelopen en de limieten die ik heb gevonden voor mij, zijn niet meer dan normaal.
Nou moet ik zeggen dat ik ook niet belachelijk veel plugins gebruik.

Superhandige standaard ingebouwde features zoals: sidecar iPad display / network client midi / airdrop / IAC driver , enzv. zonder 3rd party apps te hoeven gebruiken is heel erg fijn. Vlekkeloze integratie van iPad en Mac mbt. audio applicaties (ik gebruik hier ADAT voor).

Aan de ene kant ben ik blij dat ik zo lang heb gewacht met Mac OS, want deze OS voor in de studio voelt nu erg volwassen aan.
Voor mij geen Windows meer in de studio.

Ben je van plan te investeren in Mac, dan raad ik aan om voor het nieuwe platform te gaan.
 
Ik ben ook aan de Mac inmiddels, (omdat mijn windows notebook kapot ging en ik nog een mac had staan) maar ik kan er niet aan wennen.
Behoorlijk file beheer is niet mogelijk, dat was in Windows ook waardeloos overigens, maar daar had ik Diropus als tool voor file beheer.
Die ellenlange trees voor bestanden en mappen werkt zooo vertragend steeds.. Ik blijf dus ook niet op Mac hangen en ga daarom terug weer naar Windows tzt.
 
Ik ben ook aan de Mac inmiddels, (omdat mijn windows notebook kapot ging en ik nog een mac had staan) maar ik kan er niet aan wennen.
Behoorlijk file beheer is niet mogelijk, dat was in Windows ook waardeloos overigens, maar daar had ik Diropus als tool voor file beheer.
Die ellenlange trees voor bestanden en mappen werkt zooo vertragend steeds.. Ik blijf dus ook niet op Mac hangen en ga daarom terug weer naar Windows tzt.

Ik had hetzelfde, totdat ik dit zag:

 
Iedereen blijkt hier vergeten dat het met de nieuwe M1 processor gedaan is met Windows te draaien op een Mac. Dit is voor mij steeds het grote voordeel geweest.
The best of both worlds, er zijn nu eenmaal programma's die niet op het Mac platform werken en vice versa. Als je dan met Windows en OSX wil werken zal je 2 computer moeten kopen en dat zie ik niet zitten.
Ik vind persoonlijk dat de oude Mac's dus wel nog relevant zijn en hoop dat door de komst van de M1 de prijzen voor deze zullen dalen. Als je er natuurlijk niet aan denkt om op een Mac Windows te draaien dan ga je best voor een M1 processor en liefst met zoveel mogelijk geheugen want 8Gb is echt niet voldoende voor een serieus project.
 
Je kan ook Parallels gebruiken, toch?
Parallels is een emulator. Je draait dan nog steeds macOS, maar met een Windows 'gast' installatie. Hoewel het heel goed werkt voor 'standaard' applicaties zoals Office staan de forums vol met negatieve ervaringen over de latency van audio applicaties in Parallels. Lijkt me dus geen optie voor Parallels.
 
Parallels is een emulator. Je draait dan nog steeds macOS, maar met een Windows 'gast' installatie. Hoewel het heel goed werkt voor 'standaard' applicaties zoals Office staan de forums vol met negatieve ervaringen over de latency van audio applicaties in Parallels. Lijkt me dus geen optie voor Parallels.
Misschien heel naïef van mij, maar als je een Mac koopt, dan wil je toch juist Mac software voor dingen als muziek, video etc. ?
Daar blinken ze juist in uit. (is mijn idee erbij iig)
Ik snap dat je Office wilt gebruiken (wat dus werkt) maar vraag me af waarom je Windows programmatuur wilt gebruiken op een Mac als het gaat om muziek, video etc.
Kan mijn totaal gebrek aan Mac ervaring zijn hoor.
 
Ik denk dat het geldt in specifieke gevallen. Bv voor je werk, omdat je programmeur bent misschien? Of als je specifieke programma’s wil/moet draaien en die niet werken op osx. Of omdat je wel de hardware wil (die is vaak van een hoog niveau) maar niet de software…
 
Ik denk dat het geldt in specifieke gevallen. Bv voor je werk, omdat je programmeur bent misschien? Of als je specifieke programma’s wil/moet draaien en die niet werken op osx. Of omdat je wel de hardware wil (die is vaak van een hoog niveau) maar niet de software…
Ik ben wel half half aan het kijken naar een MacBook Pro (nog niet heel serieus, maar meer als er een onweerstaanbare aanbieding komt)
Mits het lukt om 2 schermen aan te sluiten. Dat is voor mij wel een minimale eis.
Ik weet niet of dat al kan met de nieuwe M1, maar wat ik las was dat nog niet native ondersteund.
 
Ik ben wel half half aan het kijken naar een MacBook Pro (nog niet heel serieus, maar meer als er een onweerstaanbare aanbieding komt)
Mits het lukt om 2 schermen aan te sluiten. Dat is voor mij wel een minimale eis.
Ik weet niet of dat al kan met de nieuwe M1, maar wat ik las was dat nog niet native ondersteund.

Mac Mini M1 multiple displays / MacBook M1 single display. Er zijn verschillende docks/adapters/dongles verkrijgbaar waardoor je wel 2 schermen kan aansluiten.
 
Mac Mini M1 multiple displays / MacBook M1 single display. Er zijn verschillende docks/adapters/dongles verkrijgbaar waardoor je wel 2 schermen kan aansluiten.
Ja, ik had me er even in verdiept idd. MacBook met 2 extra schermen werd (wordt) nog niet native ondersteund.
Ik werk eigenlijk alleen maar op de 2 losse schermen (laptopscherm staat wel aan, maar alleen voor dingen die bijna niet bekeken worden, mail etc.)Alleen als ik de laptop elders mee naartoe neem.
Voordeel is dat je dan een 'klein' scherm kunt nemen ipv zo'n dure joekel van een MacBook.
Maar dan 'moeten' er dus wel 2 schermen aan kunnen hangen. En een ultra wide screen is een optie, maar wel weer een extra investering. (ik heb 2 goede schermen voor m'n snuffert staan)
 
Misschien heel naïef van mij, maar als je een Mac koopt, dan wil je toch juist Mac software voor dingen als muziek, video etc. ?
Daar blinken ze juist in uit. (is mijn idee erbij iig)
Ik snap dat je Office wilt gebruiken (wat dus werkt) maar vraag me af waarom je Windows programmatuur wilt gebruiken op een Mac als het gaat om muziek, video etc.
Kan mijn totaal gebrek aan Mac ervaring zijn hoor.
Ik ben het met je eens. Ik heb nog nooit een reden gehad waarom ik toch windows zou willen draaien op mijn MacBook. Office is er overigens gewoon voor Mac.
 
Ik ben het met je eens. Ik heb nog nooit een reden gehad waarom ik toch windows zou willen draaien op mijn MacBook. Office is er overigens gewoon voor Mac.
Nee precies.
Loopt iets achter op de windows variant (meende ik), maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit voor mij.

I.i.g. heb ik nog altijd een wensenlijst met 'spullen die ik mijzelf momenteel nog niet kan veroorloven, maar die ik wel interessant genoeg vind om in de gaten te houden'.
En daar hoort een Macbook Pro zeker bij.
 
Nee precies.
Loopt iets achter op de windows variant (meende ik), maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit voor mij.

I.i.g. heb ik nog altijd een wensenlijst met 'spullen die ik mijzelf momenteel nog niet kan veroorloven, maar die ik wel interessant genoeg vind om in de gaten te houden'.
En daar hoort een Macbook Pro zeker bij.
Ja ik gebruik het niet zo vaak, maar waar ik het voor nodig heb werkt Office 2011 nog voldoende.
Even wachten tot de MB pro 16 inch met m1 er zijn. Als die er zijn ga ik ook eens kijken om mijn 2016 mb pro te vervangen.
 
Ja ik gebruik het niet zo vaak, maar waar ik het voor nodig heb werkt Office 2011 nog voldoende.
Even wachten tot de MB pro 16 inch met m1 er zijn. Als die er zijn ga ik ook eens kijken om mijn 2016 mb pro te vervangen.
Ja, of een M2.
Ik las dat die er ook aan zit te komen.
I.i.g. heb ik ondersteuning voor 2 externe beeldschermen nodig. Ik weet niet wanneer Apple dat gaat ondersteunen.
 
Het lijkt me dat er 2 dingen belangrijk zijn alvorens een Mac M1 te kopen
- Native m1 versie van je DAW... anders mogelijk bugs - transport bar die niet smooth loopt bijvoorbeeld
- M1 versies van je plugins - komen er van oudere plugins uberhaupt wel m1 versies?

is dit zo? Of is die vertaal-layer (Rosetta 2) voldoende en zorg dat enkel voor wat hogere CPU belasting?
 
Het lijkt me dat er 2 dingen belangrijk zijn alvorens een Mac M1 te kopen
- Native m1 versie van je DAW... anders mogelijk bugs - transport bar die niet smooth loopt bijvoorbeeld
- M1 versies van je plugins - komen er van oudere plugins uberhaupt wel m1 versies?

is dit zo? Of is die vertaal-layer (Rosetta 2) voldoende en zorg dat enkel voor wat hogere CPU belasting?
Als ik wat producers op YouTube moet geloven werkt het eigenlijk allemaal gewoon erg goed en snel. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ik ben er zelf niet zo bang voor om over te stappen, omdat het meeste wat ik gebruik blijkbaar nu al werkt op een m1. Tegen de tijd dat ik de stap maak zal het allemaal wel werken.
 
Het lijkt me dat er 2 dingen belangrijk zijn alvorens een Mac M1 te kopen
- Native m1 versie van je DAW... anders mogelijk bugs - transport bar die niet smooth loopt bijvoorbeeld
- M1 versies van je plugins - komen er van oudere plugins uberhaupt wel m1 versies?

is dit zo? Of is die vertaal-layer (Rosetta 2) voldoende en zorg dat enkel voor wat hogere CPU belasting?

Ik heb vanaf dat ie uitkwam een M1 mini en Rosetta 2 werkt vrij probleemloos. Neemt niet weg dat je geen garanties hebt dat elke non native plugin ook zal werken maar het was dus al vanaf heb begin goed en de ondersteuning wordt elke dag beter. Dat van die DAW vind ik wel een goeie. Ik heb alleen ervaring met Logic wat uiteraard native m1 ondersteuning heeft. Ik heb Logic ook wel in Rosetta mode gedraaid in het begin, kan beter werken als je veel Rosetta plugins draait. Maar ik merkte eigenlijk geen verschil.

In ieder geval ben ik super blij met de M1 Mac. Genoeg power, heerlijk stil, geen issues. Ben geen mega power user, gewoon casual ITB produceren.
 
Back
Top