Nieuwe Macbook kopen... 2e hands markt oninteressant geworden door de M1 Macbooks?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Zit ik ernaast om ze op singlecore performance te vergelijken voor muziekproductie?

Hoe denken jullie hierover? Ik ben aan het kijken naar een nieuwe Macbook. De Macbook Air M1 koop je nieuw voor 1000,-. een tweedehands Macbook Pro uit 2015 zit op ongeveer 500,-.

Als je kijkt naar singlecore performance dan is er een gigantisch verschil. Zit ik ernaast om ze op singlecore performance te vergelijken voor muziekproductie want de M1 verpulvert vrijwel alle i5 Macbook Pro's.. Een tweedehandsje lijkt me dan ook niet meer slim om te kopen... Ook vanwege al die problemen met keyboards, schermcoating etc.

Hier is een vergelijking van Macbook Pro's die ik via cpubenchmark.net heb gemaakt... de Mac Mini die ik thuis heb staan staat bovenaan de lijst als vergelijking..

Screenshot 2021-06-14 at 11.40.03.png
 
Ik zou niet meer investeren in alles wat niet M1 is. Ik vermoed dat de waarde die Apple producten normaal gesproken hebben tweedehands straks een stuk lager zullen zijn als het Intel betreft. Er zijn nu al functies die niet werken onder Intel. Als ik de verhalen mag geloven is alles beter onder M1. Enige vraag die overblijft is alles nog wel compatible?
 
Furious5, welke DAW gebruik je? En welke absoluut noodzakelijke plugins en eventuele drivers? Als die er voor de M1 zijn, of ze presteren goed via Rosetta2, dan zou ik er gewoon voor gaan. Compatibiliteit van software en plugins wordt alleen maar beter in de toekomst.
 
Ik heb een M1 en in de praktijk kom ik niks tegen wat niet werkt. Je hebt niet eens door wanneer iets native draait of met Rosetta… En het is waar, het ding is een raket met een zeer behoorlijke batterijduur. Filmpjes editten is een walk in the park. Als je t geld hebt zou ik voor de M1 gaan.

ik ben wel voor 16g gegaan ivm toekomstbestendigheid…
 
Furious5, welke DAW gebruik je? En welke absoluut noodzakelijke plugins en eventuele drivers?

Ableton Live en Maschine..

In principe kan je die nu toch gewoon draaien alleen zit er een layer (Rosetta) tussen? Die native M1 versies van die software zullen effecienter zijn qua performance...
 
Als de andere klapmacs dan voor n prikje gaan is dat goed nieuws, dan kan ik eindelijk mijn witte macbook van 2008 op pensioen sturen - die batterij is alweer dood (was al de 2e namaak van ebay) - die dient trouwens enkel maar als auto brein als ik de ecu wil afstellen (zwaar off topic) of om op reis wat te kullen met maschine (wat alweer jaren geleden is)
 
Ik staar me niet meer blind aan cpu specs,
de MBP 13" dual core is zelfs snel genoeg,, maar enkel met de magix pc check en tuning high speed modus opn en da's op win 10

De Mac mini Quad v2012 is ook snel genoeg in de studio,

ik vrees alleen één ding,
dat ze in september weer niet defect zijn, door in de zomer te warm hebben gedraaid

m'n witte macbooks blijven werken,
maar al die macbook pro's 2006 - 2008 zijn hier opgesmoort, defecte gfx chip, k hoop dat dat eindelk gedaan is met v2012 macs

M1 is mss sneller, maar wat met compatibiliteit?? ,,
en achtereen gaan ze er nog veel meer core's insteken, de M1 is nog maar het begin;, als ik tech nieuws lees,

en ja, ik raad je 2de hands macs af,, da's geen vergelijk een nieuwe met een occasie,, zeker met macbook pro laptops,
 
Ik heb een i9, op papier sneller dan de M1. Dat kan nog wel een interessant model zijn voor mensen die toch Intel willen hebben maar geen zin in defecte keyboards of een i7 uit 2015.
 
De M1 in een mini bevalt prima. Ik zou niet snel meer een intel variant kopen behalve als het echt een mooie deal is. (Lees als heel goedkoop) En Macs zijn tweedehands behoorlijk prijzig. Ik zou zeggen als je nu moet vervangen , ga voor de M1 Air. Of wacht nog even op de nieuwere pro's als je de tijd hebt. (M2 wellicht)
 
Ik ben (praktisch en budget gestuurd) totaal Windows georiënteerd, maar moet zeggen dat ik regelmatig twijfel of ik niet in een Mac moet investeren.
Zeker toen ze met de M1 mini kwamen. Wat een mooie kleine machine is dat zeg.

Op dit moment toch nog geen budget over, maar het lijkt me een heerlijke machine om muziek, video en foto dingen op te doen.
Of toch een Macbook Pro, al zijn die wel heel duur in vergelijking met een mini.
Maar iig wel een Mx versie. Tegen de tijd dat ik eventueel geld over heb voor die investering, zal de compatibiliteit nog minder een probleem zijn.
Tenzij er een echte killer deal dikke Macbook Pro met intel processor voorbij komt. Al betwijfel ik of dat snel gaat gebeuren.
 
Ik ben (praktisch en budget gestuurd) totaal Windows georiënteerd, maar moet zeggen dat ik regelmatig twijfel of ik niet in een Mac moet investeren.
Zeker toen ze met de M1 mini kwamen. Wat een mooie kleine machine is dat zeg.

Op dit moment toch nog geen budget over, maar het lijkt me een heerlijke machine om muziek, video en foto dingen op te doen.
Of toch een Macbook Pro, al zijn die wel heel duur in vergelijking met een mini.
Maar iig wel een Mx versie. Tegen de tijd dat ik eventueel geld over heb voor die investering, zal de compatibiliteit nog minder een probleem zijn.
Tenzij er een echte killer deal dikke Macbook Pro met intel processor voorbij komt. Al betwijfel ik of dat snel gaat gebeuren.

Ik vindt de mini M1 bij uitstek een goede prijs hebben voor de prestaties hebben, en Mac OS is ook prima. Ik ben vroeger ooit overgestapt omdat ik het klooien met drivers toentertijd zat was. Maar dat is met Windows (zeker sinds 10) volgens mij echt wel verleden tijd. Toen was de afweging simpel. Ik had geen zin meer in zelf bouwen, drivers en moederboards uitvogelen enzovoorts. Gewoon iets dat werkt. En uiteindelijk doe ik met de Mac's langer dan met de windows machines. Ik draai nog steeds een Mac Pro 3.1 uit 2008. Met het laatste OS. Ok toegegeven dat is dan weer een beetje hobbyen ;)

En ik merk dat ik de laptop niet echt veel meeneem. Zeker niet voor muziek , dus dan kan een desktop makkelijk uit. En de Mac mini M1 is dan gewoon een goede optie.
 
Ik vindt de mini M1 bij uitstek een goede prijs hebben voor de prestaties hebben, en Mac OS is ook prima. Ik ben vroeger ooit overgestapt omdat ik het klooien met drivers toentertijd zat was. Maar dat is met Windows (zeker sinds 10) volgens mij echt wel verleden tijd. Toen was de afweging simpel. Ik had geen zin meer in zelf bouwen, drivers en moederboards uitvogelen enzovoorts. Gewoon iets dat werkt. En uiteindelijk doe ik met de Mac's langer dan met de windows machines. Ik draai nog steeds een Mac Pro 3.1 uit 2008. Met het laatste OS. Ok toegegeven dat is dan weer een beetje hobbyen ;)

En ik merk dat ik de laptop niet echt veel meeneem. Zeker niet voor muziek , dus dan kan een desktop makkelijk uit. En de Mac mini M1 is dan gewoon een goede optie.
Ja, die Mini is echt wel een goede om te beginnen. Ik neem m'n laptop juist wel overal mee naar toe, dus dat houdt me nog tegen.
Als de een MacBookPro niet zo schreeuwend duur zou zijn (zeker als je wat meer wilt qua specs) dan had ik er al (lang) één.

Maar voor m'n werk heb ik Windhoos nodig, dus er staat een goede windows laptop gratis en voor niets op m'n bureau.
Dan geef ik m'n geld liever uit aan andere gadgets momenteel.

Maar Mac blijft wel trekken hoor. Ooit.....
 
Zag vandaag op Ibood al een paar Intel iMac‘s voorbij komen, denk dat er wel een price drop aan zit te komen voor de Intel Macs. En tweedehands Apple spul heb ik geen succes mee gehad, gestolen, defect, paar keer gebruikt met 200+ laad cycli, refurbished met een poetsdoek enz.

Ik ben geen Pro Apple prediker en er is genoeg gedoe geweest met slechte voedingen, keyboards en mijn op Intel Mac Mini 2018 houd je een pot koffie warm maar de M1 is toch wel een bijzondere stap vooruit.
Twee week terug heb ik een M1 MacBook Air gekocht. En echt bizar hoe lang de accu meegaat en wat voor performance dat ding levert in Logic en Final Cut Pro.

Ik zou niet meer investeren in een Intel Mac als daw, op het moment is nog niet alles 100% M1 compatibel maar dat gaat ongetwijfeld wel komen al dan niet onder Rosetta.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou niet meer investeren in alles wat niet M1 is. Ik vermoed dat de waarde die Apple producten normaal gesproken hebben tweedehands straks een stuk lager zullen zijn als het Intel betreft. Er zijn nu al functies die niet werken onder Intel. Als ik de verhalen mag geloven is alles beter onder M1. Enige vraag die overblijft is alles nog wel compatible?
Ik denk dat je Intel-Macs niet volledig af kunt schrijven. Er schijnt dat de nieuwe MacPro’s gewoon nog een Intel processor krijgen

bron: Mac Pro met M1-processor? 'Nieuw model blijft bij Intel'
 
Ik denk dat je Intel-Macs niet volledig af kunt schrijven. Er schijnt dat de nieuwe MacPro’s gewoon nog een Intel processor krijgen

bron: Mac Pro met M1-processor? 'Nieuw model blijft bij Intel'

Dat is dan wel weer bijzonder.

Op de site van Apple staan de nieuwe Monterey-features (macOS Monterey Preview - New Features). Alles waar een 2 achter staat werkt alleen op M1 (onderaan de pagina: 2. Available on Mac computers with the M1 chip).

Dus een aantal functies werkt niet op Intel-machines.
 
Ik denk dat je Intel-Macs niet volledig af kunt schrijven. Er schijnt dat de nieuwe MacPro’s gewoon nog een Intel processor krijgen
Dat is gewoon een simpele 'refresh' van het huidige Intel model. Als je op dit moment per se 28 cores (of hoeveel ze ook leveren) nodig hebt zal je nog een Intel moeten, maar als de 2-jaar transitie volgend jaar klaar is ligt er naar alle waarschijnlijkheid ook wel een ARM versie in de winkel.

De functies die 'missen' op de Intel versie zijn dan ook niet mission critical voor een werkpaard machine (achtergrond blurring in Facetime, wat foto naar tekst conversie, 3d wereldbol - daar koop je allemaal geen Mac pro voor...)
 
Ik heb een i9, op papier sneller dan de M1. Dat kan nog wel een interessant model zijn voor mensen die toch Intel willen hebben maar geen zin in defecte keyboards of een i7 uit 2015.
Ik gebruik voor werk een 2019 i9 Macbook pro - is best vooruit te branden, maar voor de muzikanten: dat ding maakt een klereherrie. Vind de fan irritant luid en die gaat ook wel eens 'zomaar' een tijdje aan zonder zware belasting. Ik kijk in ieder geval met bovengemiddelde interesse naar de zwaardere ARM modellen uit.
 
Back
Top