Yamaha A3000 met SCSI2SD - hoe nu verder

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.796
Locatie
Velserbroek
Vanmiddag mijn Yamaha A3000 eens wat liefde gegeven; SCSI2SD ingebouwd en de fan losgekoppeld (jeetje wat is hij lekker stil zo!).

SCSI2SD had wat voeten in de aarde maar bleek achteraf allemaal User Error - als je de juiste instellingen gebruikt werkt het vlekkeloos. Dus nu ziet de A3000 4 partities van 500MB per stuk.

Volgende stap is om daadwerkelik samples op de unit te krijgen. Ik heb van vriendelijk forumlid Etaoin de originele A3000 CD images gekregen, maar ik heb geen SCSI CDROM drive. Ik hoop iets via de laptop aangesloten via het USB kabeltje te kunnen doen. Is er wellicht een forumlid dat al ervaring heeft met het kopieren van samples naar een A3000 disk (al dan niet SCSI2SD), en daar wat goede tips voor heeft?
 
Ik weet het niet zeker, maar ik heb waarschijnlijk nog een CD-ROM drive liggen van mijn A3000. Die zou je kunnen lenen (ik woon om de hoek :) )
Een externe CSCI CDROM drive in behuizing en met kabel? Dat is het proberen waard! Moet ik alleen nog de Sample CD's daadwerkelijk gaan branden (kan me niet heugen dat ik dat voor het laatst gedaan heb :beard:) maar dat is een optie.

Mooier nog zou zijn een oplossing waarbij ik de samples/programs gewoon op het SD kaartje kan zetten. Dat scheelt CDs branden en een CDROM speler moeten lenen.
 
Een externe CSCI CDROM drive in behuizing en met kabel? Dat is het proberen waard! Moet ik alleen nog de Sample CD's daadwerkelijk gaan branden (kan me niet heugen dat ik dat voor het laatst gedaan heb :beard:) maar dat is een optie.

Mooier nog zou zijn een oplossing waarbij ik de samples/programs gewoon op het SD kaartje kan zetten. Dat scheelt CDs branden en een CDROM speler moeten lenen.

Als je de bestanden niet direct kunt kopieeren dan zou je misschien de hele sample CD als ISO kunnen overzetten naar de USB. Als ze niet groter zijn dan 500mb iig.
 
Een externe CSCI CDROM drive in behuizing en met kabel? Dat is het proberen waard! Moet ik alleen nog de Sample CD's daadwerkelijk gaan branden (kan me niet heugen dat ik dat voor het laatst gedaan heb :beard:) maar dat is een optie.

Mooier nog zou zijn een oplossing waarbij ik de samples/programs gewoon op het SD kaartje kan zetten. Dat scheelt CDs branden en een CDROM speler moeten lenen.
Ik heb de met de A3000 bijgeleverde CDROM-drive inderdaad nog. Mocht je hem nog nodig hebben, dan hoor ik het wel. Ik weet het niet zeker, maar als je CD's gaat branden, dan moet je misschien letten op de leessnelheid van de (oude) CDROM. D.w.z. dat je misschien op oud type CD's moet gaan branden.
 
Ik kan me herinneren dat ik mijn A3000 met een scsi kabel met mijn pc verbonden had en zo direct samples op de harde schijf in mijn a3000 kon editten. Ik denk dat ik daar Disky voor gebruikte die hier te downloaden is Yamaha A-Series Sampler Archive at Neoprimitive.net maar weet het niet meer zeker. Zo te zien is de website van de oorspronkelijke ontwikkelaar al lang uit de lucht.
Misschien kan deze ook direct voor de A3000 geformatteerde disks lezen en schrijven?
 
Ik kan me herinneren dat ik mijn A3000 met een scsi kabel met mijn pc verbonden had en zo direct samples op de harde schijf in mijn a3000 kon editten. Ik denk dat ik daar Disky voor gebruikte die hier te downloaden is Yamaha A-Series Sampler Archive at Neoprimitive.net maar weet het niet meer zeker. Zo te zien is de website van de oorspronkelijke ontwikkelaar al lang uit de lucht.
Misschien kan deze ook direct voor de A3000 geformatteerde disks lezen en schrijven?
Disky werkt alleen als je een scsi interface in je pc hebt zitten helaas. Of iemand moet een slimme truc weten?

Ik heb ook al wat met bzone geprobeerd, je schijnt daarmee via Midi samples naar de a3000 te kunnen sturen, maar daar kom ik ook niet echt uit.
 
Ik heb ook al wat met bzone geprobeerd, je schijnt daarmee via Midi samples naar de a3000 te kunnen sturen, maar daar kom ik ook niet echt uit.
Dat gaat ook veels te lang duren op die manier.
Beste is toch een regenachtige middag de cd geluiden inladen n luisteren en bepalen of je ze wilt opslaan.

Duurt ook lang, maar weet je gelijk welke sounds je erop hebt.
En met een cdrom drive te leen in de buurt een goede oplossing.
 
Ik weet het niet zeker, maar als je CD's gaat branden, dan moet je misschien letten op de leessnelheid van de (oude) CDROM. D.w.z. dat je misschien op oud type CD's moet gaan branden.
Ik heb geen A3000, maar ik denk dat de leessnelheid niet een probleem zal zijn. Mijn ervaring met oudere CD-Rom drives is dat de schrijf/brandsnelheid eerder de bottleneck zal zijn.
Anders gezegd: brand op de laagste snelheid (meestal 2x)
 
Vanavond e.e.a. geprobeerd met de sampler en de CD drive die ik van Peter mocht lenen. Het gaat nog niet goed. Samples in het RAM geheugen laden vanaf de CD werkt na enig gedoe met SCSI IDs en een paar reboots nu vlekkeloos. Samples / Programs opslaan op de SD kaart gaat niet goed. Het is inmiddels zo ver dat ik al read/write errors krijg als ik de SD kaart opnieuw probeer te formatteren. Denk dat het einde oefening van de SD kaart is. Even kijken of ik met een ander SD kaartje meer succes heb.
 
Ik zie de SD kaart en alle 4 de partities op de A3000 sampler (Disk-Disk-Config mode). Het is een SCSI2SD 5.2 dus terminatie is niet in te stellen, gebeurt automatisch volgens de FAQ. Op de externe CDROM speler zit een terminator.

Het is eerder gelukt om alle 4 de partities op een SD kaart te formatteren (PHYS-FMT). Deze kaart doet nu vervelend. Ik heb ook 2 MicroSD kaartjes geprobeerd in een adapter; die ziet hij wel maar wil hij niet formatteren. De "eerste" kaart wil hij inmiddels ook niet meer her-formatteren...
 
Update: ik heb de gehele SCSI2SD oplossing opnieuw ingedeeld. Ik heb de kaart nu als 1 SCSI device van 8GB gepresenteerd, en de A3000 hem opnieuw laten formatteren met 8 partities van 1GB per stuk (dit is meteen ook het maximale wat de A3000 aankan met de V2 software). Het formatteren is eerst nog 4x mislukt, maar slaagde toen ik de CD speler heb uitgezet (met het idee om storing op de SCSI bus te elimineren).

Echter het saven naar SD lukt nog altijd niet. Ik begin te vermoeden dat de SD wel in orde is maar er iets anders aan de hand is. Misschien is het RAM geheugen niet goed meer? Dat moet tenslotte gelezen worden voordat er geschreven wordt; in mijn optiek is de keten CD -> RAM -> SD kaart, dus een Read/Write error tijdens een schrijfactie kan in mijn geval ook een Read error van het RAM zijn. Dat verklaart alleen niet waarom ik ook zoveel gedoe heb gehad met het formatteren van de SD kaart.

Heeft de A3000 een optie om het RAM te testen? Ik heb nog 64MB RAM in mijn Korg Triton zitten wat ik niet gebruik maar dat is volgens mij EDO RAM en ik meen me te herinneren dat ik in de A3000 destijds speciaal FastPage RAM had gestopt. Sowieso het proberen waard om het te swappen als de problemen blijven bestaan.
 
Zat er niet al een aantal meg geheugen op het moederboard? Dan kan je de simmetjes er gewoon uitlaten en testen of hij het dan wel doet.
 
Wanneer je samples van de cd kan inladen in geheugen en daaruit kan afspelen lijkt me dat het geheugen goed werkt.
Op welk niveau sla je op? Als program? Ik weet nog wel dat ik in mijn A4K mapjes op de partities heb aangemaakt om zaken daarin te saven. Weet alleen niet meer of ik in de root kan opslaan.

Achterop de CD rom zit als het goed is ook een termination switch, je zou die eens om kunnen zetten om, dan hoef je die wslk niet elke keer uit te zetten.

Je kan eens proberen een standaard waveform (heeft de A3k die ook ja toch?) aan te passen en op te slaan, kijken of dat wel lukt.

Op gearslutz zijn een paar draadjes over scsi2sd op de A3k en A4k, wellicht daar eens een balletje opgooien?
 
test mode op de A4000/A5000;
F1 + COMMAND knoppen inhouden tijdens aanzetten.
Misschien werkt dit op ook op de A3000.

edit;
Bij de A3000 zijn dat de PROGRAMM + COMMAND knoppen :)
 
OP de A4000/5000 kun je sinds de v2.0 alleen nog aparte volumes 1 voor 1 importeren. Daar word je dus helemaal gek van. Heb je geprobeerd de afzonderlijke volumes te importeren van de CD?
 
Back
Top