DIY dubbel 19" rack

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Lid sinds
25 juli 2004
Berichten
1.156
Locatie
Riederwaard
Een paar jaar geleden kocht ik van een kennis een studiodesk. Ziet er chique uit, maar 't is vrij groot.
Het gevolg is dat als ik achter de toetsen zit, ik niet bij de FX kan en als ik aan de mixer zit, kan ik niet bij de toetsen.
Bovendien hebben we extra bureaubladruimte nodig, voor een game PC voor de kinderen en met die studiodesk in de kamer, is daar geen ruimte voor.
Dus: binnenkort in de verkoop, een studiodesk met 2x 8HE rackspace, maar die zien jullie wel in de MP Aanbod sectie verschijnen.

In plaats van dat bureau, zocht ik rackspace in een compact kastje, waar mijn mixer bovenop kan.
Niet te vinden, of niet te betalen, dus ik ga zelf maar 's aan de slag.
Vanavond stap 1 (of eigenlijk 2, want er liggen al wat papieren schetsen): het ontwerp.

Lekker in FreeCAD aan het knoeien, waarbij mijn ervaring als Autocad-ontwerper toch nog een beetje van pas komt.
Tikkie roestig, want het is zeker 17 jaar geleden dat ik voor 't laatst in Autocad werkte, bovendien in 2D, maar zoals je ziet, lukt het nog best redelijk.

En of jullie het nou leuk vinden of niet, maar ik zal in dit draadje mijn voortgang af-en-toe rapporteren.
Tips welkom, vragen ook.

Schermafbeelding 2021-06-09 om 21.40.28.png
 
Cool. Altijd handig ook als je in 3D al lekker kunt kijken hoe alles moet worden. Wat doe je met het onderste stukje? De units komen er schuin in te zitten, dus er blijft een taps toelopend stukje open onderaan? Kan de diepste unit erin, zonder de bodemplaat te raken met zn achterkant?
 
Dat is idd wel vaak een ding, onderin moet je een ondiepe unit hangen, of je moet het rechte gedeelte hoger maken/de schuine kant minder schuin.
 
Helemaal onderin, in het verticale stuk, komen 3HE lades. De onderste schuine units worden patchbays en een Nord Rack 2, allemaal niet dieper dan de beschikbare ruimte. Precies daarvoor maak ik dus die tekeningen, zodat ik kan zien wat er overblijft.
Aan de achterkant, bovenin, komen 4HE rails om stekkerblokken en kabelsleuven met borstels te monteren.
De kast wordt een stuk dieper dan gebruikelijk, omdat ik nu een bovenblad kan maken van 60cm, zodat m'n mixer erop past.

Momenteel zit ik alleen even enorm te stoeien met de detaillering in FreeCAD, want het programma reageert niet zoals de tutorials doen vermoeden, dus ik zal wel iets verkeerd doen.
 
@AxiMaxi hoe gaat het met de vorderingen. Deze zomer nog de tijd gehad. Ben erg benieuwd wat goed en minder goed werkt (ook qua materiaal).

ik wil zelf binnenkort een paar losse kastjes bouwen van 5u (denk ik).
 
Nee, het is er totaal niet van gekomen. Wel de 10U rack rails gekocht en nog zitten puzzelen, maar life took over.
Overigens heb ik ook de plannen aangepast: er gaat een partij gear uit, dus wellicht wordt het maar een enkel rack en komt er een kleinere mixer.
Er is gewoon te weinig plek in die kamer om alles te houden én lekker te werken.
 
De keuze is inmiddels gevallen op populieren multiplex van de Karwei.
En ik heb het digitaal ontwerpen opgegeven: er lag nog een plank hout van voldoende afmeting in de schuur, daar ben ik 1-op-1 op gaan schetsen.
Maar nu is het wachten tot Sinterklaas of de Kerstman een cirkelzaag cadeau gaan doen.
Komt mooi uit, in de tussentijd kan ik de andere klusjes even wegwerken, dan is mijn vrouw ook weer tevreden met de prioriteiten die ik stel :luv:
 
Overigens heb ik de vormgeving iets aangepast, ik ga voor iets wat hierop lijkt (deze is van Studiodesk), maar dan twee naast elkaar en met een bovenblad van 60cm zodat m'n huidige mixer erop past.
EnterpriseRenderBezOpreme.645451753_1024x1024@2x.png
 
Ik heb de draad weer opgepakt en het plan wéér gewijzigd: het wordt een kast zoals hieronder, met 2x 14U rackspace en zonder lade.
Dus weer terug naar het oorspronkelijke idee.

De mixer komt op een apart Ikea-bureau te staan met dit kastje eronder, zodat de kast ook veel minder diep hoeft te worden.
Alle planken zijn dan online te bestellen, waarna slechts kleine aanpassingen nodig zijn die ik zelf kan doen.

Om het nóg simpeler te maken, wordt de middenwand gelijk aan de zijwanden.
Of ik een uitsparen maak met een doorlopende voorplint, of dat ik de plint onderbreek, dat zie ik nog wel.
Hetzelfde geldt voor de verstijvingslatten aan de achterzijde.

Dat alles betekent een goedkopere kast waarin veel minder werk zit en meer ruimte.
Voorlopige materiaalkeuze is populieren multiplex.
double-bay-rack-cherry.jpg
 
Back
Top