Octave switch in diy VCO ontwerp

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
Ik ben bezig met een eurorack vco ontwerpen en zou er graag een octave switch erin zetten. Mijn idee was om een 6 position rotary switch vol te hangen met resistors. Ik heb even een plaatje van het internet bijgevoegd voor het idee. Hiervoor heb je echter wel exact +12 en - 12 volt nodig. Probleem is echter dat mn meanwell voeding op mn testbank dit niet geeft. Die geeft iets van - 11.6 en +13.2.

Wat is nou een handige manier om hier mee om te gaan? Als ik straks een andere voeding heb wil ik niet allemaal vco's ombouwen.

Dankjewel!

 

Attachments

  • Screenshot_20210609_211216.jpg
    Screenshot_20210609_211216.jpg
    113 KB · Bekeken: 166
Kan je dan geen extra trimpots achter je weerstanden zetten om hem opnieuw te tunen als je overstapt op een andere voeding?
 
+13.2 ipv +12 volt is best een grote afwijking. Komt dit niet doordat je de voeding meet zonder belasting? Het zou me niets verbazen als hij dichter bij +/- 12v zit als hij wat stroom moet leveren.

Maar zelfs dan blijf er waarschijnlijk een paar tienden volt afwijking. Volgens mij los je dit meestal op door ook nog een fine-tune pot mee te mixen met je cv inputs, die weerstanden die je gebruikt zijn vast ook niet veel preciezer dan 1% dus het lijkt me handig als de gebruiker een beetje kan fine-tunen.

Een andere oplossing kan zijn om regulatoren te gebruiken om de +- 12V naar een lager maar nauwkeuriger voltage te reguleren. Je kan met een lm7809 en lm7909 + en - 9 volt krijgen bijvoorbeeld, dan moet je alleen je weerstanden opnieuw uitrekenen, houd er ook rekening mee dat je weerstanden de regulatoren van voldoende load voorzien om goed te kunnen reguleren.
 
Ja, 2 gereguleeerde spanningen gebruiken, wat 4-Tek al zei.

Mocht je sowieso nog regulatoren moeten gaan kopen dan misschien gaan voor + / - 8V aan de uiteinden (LM7808 & LM7908),
dan hebben de regulatoren nog wat extra voltage-headroom (marge), mocht je voeding onverhoopt nog wat verder inzakken.
Maar die + / - 9 gaat ook werken, met marge, maar als je dan toch iets kiest kun je met + / - 8 V 'gratis' nog wat extra krijgen.

Voor de zekerheid ook een hoogOhmige weerstand van de + input vd opamp naar ground toevoegen, zodat die input altijd gedefinieerd blijft.
Kies 10 MOhm, of een lagere waarde (en je zou die mee kunnen nemen in je berekeningen als je het helemaal chic wilt doen).

En een film-cap naar ground in parallel met die 10 MOhm.
 
Ben fan van een LM317/337 oplossing. Regelbaar, en ze ruisen minder hard dan 780x/790x. Maar goed, je gebruikt zo'n Meanwell ding, dan maakt dat laatste niet veel uit... 8D
 
Goeie tips dit! Ik heb er wel een load op aangesloten. Het hele circuit namelijk. Ik had ook nog wat diodes tussen het circuit en de voeding gezet om backcurrent te voorkomen. Ik dacht eerst dat het hier aan lag.

Maar het lijkt mij niet dat ik de eerste ben die hier tegen aan loopt. De kern van dit verhaal gaat eigenlijk over goeie input voltages. De 12v afschalen naar 9v lijkt mij een goed idee aangezien de voeding lager uitvalt dan 12. Ga ik toch even de dataheet erbij halen.

Veel dank!
 
Ik heb er wel een load op aangesloten. Het hele circuit namelijk.
Was dat ook met de rest van de oscillator? Anders heb bijna 200kohm tussen de + en - 12v, plus wat de opamp trekt en dat is misschien wat weinig load voor zo'n voeding.
Load moet je straks met de regulators ook op letten. Volgens mij reguleren die ook beter als je er een paar mA uit trekt, dus zo op het gevoel zou ik zeggen, deel al je weerstanden door 10, dan kom je ongeveer goed uit. Maar pak de datasheet er bij en reken het even na.

Ben fan van een LM317/337 oplossing. Regelbaar, en ze ruisen minder hard dan 780x/790x
Ook een goeie oplossing inderdaad, het kost je per kant 2 weerstandjes extra, maar idd minder ruis, wat voor pitch cv geen overbodige luxe is, en je kan eventueel nog een trimmer toevoegen om je voltages nog nauwkeuriger af te kunnen regelen. Voordeel van de 780x/790x regulatoren is misschien weer dat je ze voor laag vermogen ook in to-92 footprint hebt ipv grote dikke to-220s. Ik weet niet zeker of dat voor de LM317/337 ook zo is.
Maar het lijkt mij niet dat ik de eerste ben die hier tegen aan loopt.
Zeker niet, volgens mij lossen andere oscillatoren dat op door inderdaad met spannings-referenties of met spannings-regulatoren te werken. Of als het simpeler moet door een fine-tune knop toe te voegen en het de gebruiker op te laten lossen.
 
Geregelde voeding onboard is zowiezo een goed idee, maar de ene soort ruis is de andere niet. Die 3-pins regelaars zijn gemaakt voor ouderwetse lineaire voedingen, waarbij de stoorfrequenties misschien tot 1kHZ lopen (ruis van de diodes die aan en uit gaan, en daar wat harmonischen bovenop), moderne schakelende voedingen produceren veel hogere frequenties en 780x en LM317 hebben op die hogere frequenties maar een beperkte werking. Dus voor ruis zal het niet veel doen (in combinatie van een Meanwell SMPS), maar je hebt dan wel een preciezere spanning.
Voor die ruis zou je nog kunnen kijken wat MEanwell zelf adviseert, wellicht een spoel en een elco, maar je zou ook ruimte kunnen houden voor een grote en een kleine elco, een filmcap en een klein keramisch condensatortje (100n of zo C0G).
 
Dus voor ruis zal het niet veel doen (in combinatie van een Meanwell SMPS), maar je hebt dan wel een preciezere spanning.
Voor die ruis zou je nog kunnen kijken wat MEanwell zelf adviseert, wellicht een spoel en een elco, maar je zou ook ruimte kunnen houden voor een grote en een kleine elco, een filmcap en een klein keramisch condensatortje
Ik ben gewend dat de meeste buss-boards voor eurorack wat ferrietjes en condensators hebben. Om ruis van de voeding te filteren maar ook om te zorgen dat modules elkaar niet kunnen storen. Daar zou ik me weer niet al te veel zorgen over maken.
Het is nog steeds een goed idee om een paar caps naast de power-connector op je module te zetten. Niet alleen voor ruis van buitenaf, maar vooral zodat verschillende componenten in je module elkaar niet beinvloeden via de voeding. Maar dat lijkt me zowieso iets wat je doet als je een eurorack module maakt.

Ik had het probleem in deze thread meer geinterpreteerd als een afwijking van DC spanning van de voeding. De ruis waar disharmonic het over had was volgens mij ook vooral de ruis veroorzaakt door de regulatoren zelf. De 78xx en 79xx zijn inderdaad niet de meest stille chips.
 
Laatst gewijzigd:
De ruis waar disharmonic het over had was volgens mij ook vooral de ruis veroorzaakt door de regulatoren zelf. De 78xx en 79xx zijn inderdaad niet de meest stille chips.
Yep, dat bedoelde ik inderdaad.
 
Die ruis vd regulatoren inderdaad niet zo'n probleem, want die af te filteren...

Voor de zekerheid ook een hoogOhmige weerstand van de + input vd opamp naar ground toevoegen, zodat die input altijd gedefinieerd blijft.
Kies 10 MOhm, of een lagere waarde (en je zou die mee kunnen nemen in je berekeningen als je het helemaal chic wilt doen).

En een film-cap naar ground in parallel met die 10 MOhm.

... en als je je niet wilt afvragen of eventuele elco-lekstromen je stabiele spanningen beinvloeden dan dus beter film-caps.

Ivm acceptabele film-cap waarde dan wel weer goed om het weerstandslevel van die keten wat hoger te houden.
Dus die regulator-load die 4-Tek noemde dan doen via extra (aparte) load-weerstanden.
 
Back
Top