Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

score100

Stamgast
Lid sinds
27 mei 2009
Berichten
296
Hoi,
zoals eerder in de 'dawless' draad vermeld werk ik liefst met hardware sequencers om een paar apparaten aan te sturen. Gezien ik maar twee handen heb en ik slecht ben met multi-tasken, vind ik meerdere sequencers simultaan bedienen nogal moeizaam.
Tot nu gebruikte ik de Alesis MMT-8. Heel leuk om je drum computers en live ingespeelde keyboard partijen via midi te gaan opnemen.

Nu kijk ik naar de keystep pro of de toraiz squid als een mogelijke vervanger. Pyramid vind ik ook interessant, hoewel ik bang ben dat het aantal functies een beetje overkill is voor mijn eisen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
En verder ben ik benieuwd wie anders hier nog met een hw seq als centraal brein werkt en zoja welke :)
 
In afwachting op de levering van de OXI one sequencer voor de modulaire setup. Hoe makkelijk het eea gaat werken is nog bekend, maar biedt veel functionaliteit en integratie mogelijkheden. Daarnaast nog in gebruik sequentix P3 zelfbouwbak en op modulair gebied een performer en 2 stuks intelijel Metropolis
 
In een ver verleden eens begonnen met een MMT-8 en daar veel plezier van gehad.

Tot voor kort was de Roland FA-06 het brein van mijn setup, maar sinds enkele weken is deze in de studio vervangen door een Roland Fantom 6.
Het nadeel is dat er (nog?) geen lineaire sequencer inzit, maar ik vind de pattern sequencer fijn werken en kan vooralsnog prima om het gebrek heen werken.

Voor modulair gebruik ik de sequencer van de MiniBrute 2S. Ik heb ook nog een Doepfer Dark Time, maar die gebruik ik nauwelijks meer.
Prettig is dat de Fantom ook CV/Gate uitgangen heeft, dus alles wat ik daarmee doe kan ook naar m'n modular worden uitgestuurd.
 
korg sq 10 - zaquencer - darktime - arp 1601 clone - faderfox (ben ff type kwijt - zeker checken, die is altijd funky!!)
als hybrid telt: maschine

klinkt indrukwekkender dan 't is: deed t meeste met maschine en moet dringend eens aan de slag met de sq10
 
RS7000 voornamelijk - in basic MIDI setup
 
Vooral veel met MPC gedaan, alhoewel afmaken / detaillering daarmee redelijk veel tijd kost. Leuk voor jams en snelle beats.
Nu sinds enkele maanden een Cirklon die zeker main sequencer kan worden, maar die ben ik eerst een beetje onder de knie aan het krijgen in een wat kleinere setup
 
Hier zijn wel meer draadjes over geweest. In alfabetische volgorde gekopieerd van mijn website. De Tascam SX-1 heeft de hoofdklok en stuurt de andere digitale sequencers via midi clock of MTC aan, behalve de MPC-4000; die via SMPTE, en behalve de MatrixBrute; die speelt nooit synchroon. Met de Pyramid kon ik niet werken. Het concept paste niet. Ik werk tegenwoordig het liefst alleen lineair. Stappen neem ik ook lineair op waarna ik ze quantiseer. De enige uitzondering is de Winter Modular Eloquencer. Die past ook niet goed maar heeft waarde dankzij de mogelijkheid om al dan niet quasi willekeurige patronen te maken. Ik wacht vol spanning op de dag dat de MPC X MPE aan kan of op een andere hardware sequencer die MPE verzendt en ontvangt.
Wie denkt, dat dit knettergek is, heeft gelijk. Maar de voordelen zijn dat elk deel van het totale arrangement aparte aandacht krijgt, dat ik geen vertragingsproblemen heb en dat ik enorm veel instrumenten tegelijk kan aansturen. Volgens mij werkt alleen @Danny zoals ik, maar met minder apparaten.
Akai MPC-2500
Akai MPC-4000
Akai MPC-X
Alesis Andromeda A-6, analogue style sequencer
Analogue Solutions Polymath, analogue sequencer
Analogue Systems RS-200, analogue sequencer
Analogue Systems RS-450, CV recorder & step sequencer
Analogue Solutions Oberkorn 3, analogue sequencer

Anyware Inseqt, two different analogue sequencers
Arturia MatrixBrute
Dave Smith OB-6
E-mu E-5000 Ultra
Ensoniq ASR-10R
Ensoniq SQ-80
Ensoniq TS-10
Korg Kronos X
Korg SQ-10, analogue sequencer
Korg T-3 EX
Kurzweil PC-3K6
Roland MC-80 HD
Synton Fénix 2, analogue sequencer
Tascam SX-1
Yamaha EX-5
Yamaha QY-700
Yamaha V-50
Winter Modular Eloquencer
 
Nog steeds in volgorde van belangrijkheid:
KORG KRONOS (interne geluidsbron)
Roland MC500 Mk II (aansturing van Emulator E4 Classic en Emulator EIV Ultra)
Roland W30 (aansturing interne geluidsbron en Access Virus C Desktop)
Roland MC500 Mk II (aansturing van Yamaha DX7 en Roland D20)
Yamaha SY99 (2 stuks) (interne geluidsbronnen)

:doei:
 


Ik had juist een filmpje gemaakt van mijn twee diy sequencers die niet goed synchroon liepen.
Na wat software aanpassingen bij beide sequencers loopt het als gewenst.
 
Ik lees dat je polyfone partijen wilt inspelen. Daar is zeker niet elke sequencer even geschikt voor. Veel moderne sequencers zijn nogal step-georienteerd. Ik heb een pyramid. Niet op elk vlak een kei, maar zeker een potente machine en minder x0x stijl dan vele andere sequencers.
 
ik heb het min of meer onderverdeeld in 2 secties de ene:

2x GRP R24, 2 Antonus step brothers en de sequencer uit de GRP A4.

2e:
Akay MPC X, de Mode machine seq12, NDLR, Pyramid deze heb ik wel maar heb er beetje ruzie mee vindt het maar niks maar zal wel met leeftijd te maken hebben daarom wacht ik ook al jaren op de circlon ergste is dat ik er ooit een heb gehad maar heb weggegeven.
verder alle onboard sequencers.
 
Deluge
Deze heb ik ook gehad als ‘brain’. Erg tof ding, maar omdat ik uiteindelijk toch in Ableton verder ga steeds heb ik de push gehaald en sequence ik direct met Ableton.
De cirklon komt ie hier ooit ook nog wel eens als de productie eens op gang kan komen...
 
Ik gebruik de Roland MC-707 als sequencer voor m'n 3 synths.
Hij is vooral heel prettig om snel lekker mee te kunnen jammen en je track structuur te geven waarna je los kunt.
Ik zie hem als performance tool, dus ik wil zelf draaien en schuiven al naar gelang mijn gevoel ingeeft.

8 tracks lijkt weinig, maar voor mij momenteel genoeg : meer dan dat wil ik eigenlijk niet tegelijk moeten bedienden. Ik raak nu de weg wel eens kwijt.
En als je 8 tracks tegelijk gebruikt is het best lastig om er geen brei van te maken. Met een beetje creatief plannen kun je heel ver komen, elke clip kan weer een andere patch zijn op je synth.

En de interne soundengine is ook erg fijn, maar dat is meer een bonus als het je om een sequencer gaat.
Voor grotere setups zal hij mogelijk te beperkt zijn, maar 3 synths zijn voor mij meer dan genoeg (dat probeer ik mijzelf wijs te maken iig).

Ik heb een pyramid, deluge, MPC en octatrack ook bekeken, maar de 707 doet veel in een klein pakket, waardoor ik het nog kan overzien.
 
Back
Top