Mailtje van label: wil je in Parijs optreden?

Leuk, doen! Liveshows zijn de bom, je muziek is om op te bewegen, niet voor in de huiskamer! DJ'en is cool en nog toffer om te doen met je eigen muziek. Enjoy!
 
Leuk, doen! Liveshows zijn de bom, je muziek is om op te bewegen, niet voor in de huiskamer! DJ'en is cool en nog toffer om te doen met je eigen muziek. Enjoy!
Ik heb zo'n 15 jaar geleden ook opgetreden en dat was superleuk ja. Destijds met hardware, o.a. een Roland MC-505 en MPC-sequencer.

@japinsky De locatie is nog niet bekend en de komende weken gaan ze alles voorbereiden. Het is echt een Frans label en ik stuurde ze een demo omdat ik de muziek te gek vindt. Dat was een fijne binnenkomer en het klikt onderling. We hebben zelfs nog nooit online gechat, omdat Engels lastig is. Maar via de mail en Google Translate gaat het goed.
 
Ik ben tegenwoordig meer dit. Erg leuk om te kijken, mocht je 10 minuten over hebben! 😀

Haha mooi stuk. Toch maar liever thuis op de bank vanavond :-)
 
ik heb de podcast met Marc net even geluisterd, als ik het goed begrijp moet je alles nog aanschaffen voor je live optreden?

Ik denk dat je je wel wat op de hals haalt, ik heb zelf ook live optredens gedaan en het is echt niet zo dat je zo maar even een live set speelt, daar zit heel veel voorbereidend werk in. Maar als je dat klaar hebt is het wel heel tof om te doen, dus het is de tijd investering waard.

Mocht je alles nog moeten aanschaffen, dan zou ik in ieder geval iets kopen wat je ook in de studio kan gebruiken. De tips zoals genoemd in de podcast ben ik het wel mee eens. Veel lampjes voor de feedback, ledstrips achter op je gear en ik zou zelf af en toe live de main leads spelen in plaats van alles door de sequencer en audio loops te laten genereren

Ik zou zelf zo'n set samenstellen voor live om mee te beginnen:
- laptop
- ableton live (in session mode)
- ableton push 2 (of inderdaad een goedkopere variant, maar dat zou ik zelf niet aanraden als je het ook in de studio gaat gebruiken)
- een 25 of 49 keys portable keyboard om je main melodieen op te spelen.

Dan heb je een leuke live set die zeer portable is.

Wel goed oefenen vooraf, zodat je liveset soepel loopt en je het blind in de vingers hebt, maar met goed voorbereide live sets kan dat bijna niet misgaan en hou je toch de vrijheid om live te varieren.

Als inspiratie, hier een live optreden van giuseppe ottaviani die dat ook zo doet live (al neemt die wat meer gear mee, maar is ook allemaal gekoppeld aan ableton live)


hoe je het in de praktijk kunt aanpakken om je songs naar ableton live session view te krijgen, dat is redelijk simpel:
Per song:
- exporteer je complete song naar wav files per spoor (dus alles apart!)
- importeer dan al die wav files in de ableton live arrangement view
- zet ableton live op het juiste tempo en zet warp uit voor alle audio sporen
- zet daarna markers per sectie die je wilt kunnen activeren in je song (dus intro, verse 1, verse 2, chorus 1, bridge, etc..)
- split daarna alle wav files in de arrangement view op de plekken van de markers.
- dan Control A (alles selecteren) en dan met de muis slepen, op tab drukken zodat je in session view komt en daar loslaten
- nu heb je hele song in secties opgedeeld waarbij al je instrument sporen apart te activeren zijn. Geef vervolgens rechts de session lanes de juiste naam (zoals intro, verse 1, etc) en dan heb je je complete live set helemaal klaar voor gebruik in push.

Dat is in de praktijk helemaal niet zoveel werk, dus misschien heb je er iets aan.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je je wel wat op de hals haalt, ik heb zelf ook live optredens gedaan en het is echt niet zo dat je zo maar even een live set speelt, daar zit heel veel voorbereidend werk in.
Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik weet wat ik mezelf op de hals haal en heb in het verleden ook opgetreden. Destijds met een MPC, elektron drumcomputer, MC-505, Behringer mixer en 2 Yamaha SU-700 samplers. Dat ging echt leuk. De live set-up die je voorstel staat me ook voor ogen. En misschien nog een goedkope en kleine drumcomputer om te syncen.

Je stappenplan is perfect. Die sla ik meteen op, super! 👍
 
Tja lekker live, das dus meer een soort DJ aanpak. Veel mensen zijn te pussy om echt iets live te doen :)

Durf dus risico te nemen en voeg wel iets echt live toe.
Iets wat je speelt. Knoppen draaien, sexy dansen etc.
 
Precies.. het hoeft niet perfect allemaal, heeft zn charme.
Hier een mooi voorbeeld. Op het podium nog even de arp inprogrammeren.. sounds kiezen, tempo corrigeren.. Maar belangrijker: goede song en performance..

 
Laatst gewijzigd:
Misschien moet je dan ook lessen nemen (zie 'How Music Works", door D. Byrne)
Nee joh, daar heb ik helemaal geen tijd voor 😁 En dan doe ik iemand na. Volgens mij moet je jezelf vooral niet te serieus nemen en gewoon doen. Hoewel ik mezelf nog niet in een gele Speedo op het podium zie staan 😛
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb geen verstand van dansen. Ik ben al blij dat ik op twee benen kan blijven staan. Maar met wat lessen leer je vast iets over balans, de rest moet je natuurlijk zelf bedenken.
 
Back
Top