program change messages icm MFB Tänzbar 1

Effe voor een simpele eerste stap: check de midi-monitor in Ableton even, wanneer je aan een encoder draait. Zie screenshot in de bijlage, rechterbovenhoek in Live. Weet even niet of het de bovenste of onderste is, daar kom je snel achter - maar die "lampjes" bij het pijltje, die moet je even checken.

Als er niets knippert terwijl je aan de knop draait, komt er niets binnen.

Komt er wél iets binnen, dan kan het nog in Ableton scheef gegaan zijn. Je hebt de mogelijkheid om automation wel of niet op te nemen, bijvoorbeeld, zodra je op "record" klikt. En de puzzelstukjes die al langskomen in dit draadje. Maar stapje voor stapje.


edit: my bad, ik had de laatste posts beter moeten lezen... het programma Midi-Monitor is dezelfde stap, idd.

Toch bedankt hoor, is ook een efficiënte manier dat lampje, even vergeten!! :eureka:
 
de vraag die stilaan rest is, welke bakken kunnen wel wat jdDD wil? Ik zou denken, de roland TR8(s)? en wat uit de elektron stal? Maar verder geen idee

Die namen zijn ronkend, maar is het dan eigenlijk zo uitzonderlijk dat een toestel al zijn parameters via midi cc kan verzenden én ontvangen?
Maar dus de roland TR8(s) kan van al zijn bedieningsknoppen beide? :eureka: :eureka: :eureka:


Nogmaals bedankt mensen, waardeer ik enorm hoor!! :doei:
 
Heb even wat lopen testen... :yamaha:
Voor de Tanzbär-liefhebber: midi channel 3 is enkel voor noten, midi channel 10 is enkel voor midi cc te ontvangen (midi cc verzenden uit het toestel lukt niet).
Best dus bv. in Ableton 2 tracks maken en groeperen, dan kan je noten én midi cc tegelijk uitsturen naar de Tanzbär. *D

Tweaken met de fysieke bedieningsknoppen van de Tanzbär na het verzenden van midi-cc uit Ableton naar het toestel lukt niet. Wat ik als alternatief in gedachten had was om een midi-controller te kopen met 30 draaiknoppen, hetzelfde aantal knoppen als Tanzbär-parameters, en deze in Ableton in de midiclips aan de 'envelope's editor' (bijlage 1) via midi mapping mode te linken. Op deze manier zou ik eerder gemaakte midi cc toch realtime kunnen tweaken.
Kan dit? Want ik vind niet direct terug hoe ik in midi mapping mode de 'envelope's editor' kan linken aan een draaiknop van een externe midi-controller? :?


Sowieso bij voorbaat hartelijk bedankt, probleem bijna opgelost!!! :halleluja
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-05-24 om 22.19.33.png
    Schermafbeelding 2022-05-24 om 22.19.33.png
    99,6 KB · Bekeken: 100
Of is het mogelijk, los van evenlope, om met een externe midi-controller via midi cc / midi mapping / ? de parameters/bedieningsknoppen van de Tanzbär te wijzigen?
 
In je vragen tocht zou ik eens googlen met de term :max for live + naam toestel. Er gaat mss een wereld open.
Ben zelf heel snel afgeknapt op midi controllers. Midi mapping is nooit ’af’ en ik kwam niet toe aan muziek maken, maar zat altijd in de midi mapping. Ik doe het dus niet. Ik blijf weg van midi, nu Knoppen draaien op de bak zelf en audio opnemen. Desnoods 20 keer.
 
In je vragen tocht zou ik eens googlen met de term :max for live + naam toestel. Er gaat mss een wereld open.
Ben zelf heel snel afgeknapt op midi controllers. Midi mapping is nooit ’af’ en ik kwam niet toe aan muziek maken, maar zat altijd in de midi mapping. Ik doe het dus niet. Ik blijf weg van midi, nu Knoppen draaien op de bak zelf en audio opnemen. Desnoods 20 keer.

Bedankt voor de tip! :D

Begrijp ik volkomen.. :erm:

Hoe werk je tijdens een optreden? 8)
 
ik treed niet op, ik kan dat helemaal niet :D maar denk dat heel veel bands 90% backingtracks doen en er paar laagjes live over gooien, in het beste geval? Ok ok, ik denk even teveel aan wat ik recent live zag, hopelijk zijn er die meer live doen dan 10% hehe
 
Ok, maar ik bedoel dan de elektronische live-acts? Hoe zouden zijn hiermee omgaan? :slotje:
 
Zelfde. Boel vast in ableton en paar laagjes af en toe met de hand. Zoek eens naar Kebu, die gebruikt enkel een yamaha sequencer
 
Back
Top