Synth dynamiek in output volume verminderen.

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.332
Locatie
Gelderland
Misschien een heel domme vraag, maar waar ik tegenaan loop is dat (bijv) de Moog Subsequent 37 vrij veel dynamiek heeft in het output volume.
En dan heb ik het niet tussen verschillende patches, want dat is op te lossen met patch volume.
Maar als ik bijv. met de multidrive ga knooien als effect terwijl ik aan het spelen ben, wordt het volume ineens veel hoger. (waardoor je ofwel te zacht moet beginnen, ofwel overstuurd signaal krijgt).
Het is logisch, je voegt een drive toe, dus je signaal zal harder worden, maar handig is het niet.

Mijn eerste gevoel zegt dat ik dan een compressor er tussen moet zetten, maar ik weet niet of dat gevoel klopt.
Ik heb niet direct behoefte aan het 'compressed' gevoel, maar zoek naar een manier om de dynamiek in de output wat minder te krijgen.

Iemand een tip om uit te proberen?
 
Ik heb geen sub37 -> maar kun je misschien drive en patch volume of vca-out toewijzen aan een/de modulatie matrix? zodat je het op die manier compenseert?
Dus dat je bijv het modwheel of een andere cc die twee destinations laat wijzigen? dus drive+ -> patch vol- ?
 
Laatst gewijzigd:
Ja dat is echt een dingetje met de sub 37, beest van een apparaat, maar lastig te temmen. De suggestie van Virkaz had ik ook in mijn hoofd. Bij de analog 4 doe ik het op die manier met een macro.
 
Ik heb geen sub37 -> maar kun je misschien drive en patch volume of vca-out toewijzen aan een/de modulatie matrix? zodat je het op die manier compenseert?
Dus dat je bijv het modwheel of een andere cc die twee destinations laat wijzigen? dus drive+ -> patch vol- ?
Bij mijn weten kan dat niet in de S37. Maar dat kan komen omdat ik nog niet zo ver ben gegaan.
Ik twijfel of die flexibiliteit er in zit, er is niet echt een mod matrix en (bij mijn weten) kan ik alleen via de mod 1 en mod 2 iets moduleren en modwheel werkt alleen via mod 1.
En dat zou dan tevens betekenen dat LFO 1 en LFO 2 veel minder mogelijkheden geven. (omdat je mod 1 en mod 2 al in gebruik hebt, blijven alleen pitch en filter amt nog over voor de LFO).
Het is niet zoals bij de Peak dat ik een hele matrix heb van veel sources naar veel destinations.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een hardware oplossing (geen idee of die er zijn).
 
Ja dat is echt een dingetje met de sub 37, beest van een apparaat, maar lastig te temmen. De suggestie van Virkaz had ik ook in mijn hoofd. Bij de analog 4 doe ik het op die manier met een macro.
Heb ik even mee gespeeld net, maar volgens mij is dat beperkt mogelijk.
En daarmee heb je ook ineens veel minder opties om andere LFO modulaties toe te passen.
Er is geen mod matrix in de S37 (helaas).
 
Dat is idd lastig te temmen op de Sub37. Denk dat je dan toch snel aan een compressor/limiter moet denken om je output volume een beetje constant te houden.
Ik kom redelijk weg met het instellen van het patch volume, maar soms werkt dat niet voldoende.
Heb je suggesties naar een hardware compressor / limiter?
 
Ik gebruik zelf geen compr/limiter voor mijn volumes, dus heb geen ervaring, maar zal vast wel iets op www of youtube te vinden zijn.

Wellicht heb je hier iets aan: r/synthesizers - Live synth volume all over the place. Loud piercing mishaps ruining songs.
(ff snel gezocht)

Er zijn zat goedkope compressors te vinden die dit prima kunnen. Als je daarnaast ook wat meer kleuring van je sound hebben dan wordt het vaak wat duurder.
De alesis 3630 is een goedkope maar uitgebreide compressor, of de DBX166 of 266.

Maar er zijn vast anderen die hier wel ervaring mee hebben ;)
 
Goede opties idd @MonoTron - mijn duiten: Alesis nanoCompressor -> 3630 voor weinig. Plus erg compact, anders ook eens kijken naar FMR bijv.
 
Ik gebruik zelf geen compr/limiter voor mijn volumes, dus heb geen ervaring, maar zal vast wel iets op www of youtube te vinden zijn.

Wellicht heb je hier iets aan: r/synthesizers - Live synth volume all over the place. Loud piercing mishaps ruining songs.
(ff snel gezocht)

Er zijn zat goedkope compressors te vinden die dit prima kunnen. Als je daarnaast ook wat meer kleuring van je sound hebben dan wordt het vaak wat duurder.
De alesis 3630 is een goedkope maar uitgebreide compressor, of de DBX166 of 266.

Maar er zijn vast anderen die hier wel ervaring mee hebben ;)
Ja, het www weet vrij veel ;)
Wat ik tot dusver heb gelezen komt vaak neer op:
Compressor / limiter OF dan zijn er de technici die niet door lijkten hebben wat het probleem is en beginnen met 'je moet je patches gain stagen'.
De eerste optie (compressor / limiter) heb ik ook te weinig ervaring mee om te weten of dat helpt zonder dat je ineens een heel ander geluid krijgt.
In mijn ervaring (in de DAW) kleurt een compressor het geluid best snel (doordat de pieken afgekapt worden) en dat vind ik niet altijd mooi.
Het tweede (gain stagen) is geen oplossing voor het probleem, want dat doe je normaliter per patch en mijn probleem ontstaat juist binnen een patch tijdens het draaien aan de knoppen.
(wat je dan gebruikt als effect ipv bij het sound design).

Vandaar dat ik hier een balletje op heb gegooid om te lezen of jullie dit toevallig hebben opgelost op een manier die voor mij ook zou werken.
 
Goede opties idd @MonoTron - mijn duiten: Alesis nanoCompressor -> 3630 voor weinig. Plus erg compact, anders ook eens kijken naar FMR bijv.
Heb je ervaringen met hoe die het geluid beïnvloeden?
Ik gebruik tot dusver alleen compressie in de DAW, maar mijn ervaring is dat het prima werkt om een piek er uit te halen, maar als je het op een lang geluid gebruikt, dan wordt de klank echt anders.
 
De goedkopere processors kunnen goed pompen en dat is vermoedelijk niet wat je zoekt. Over hoeveel DB verschil hebben we het eigenlijk? Alles binnen 1 a 2db reductie is prima lijkt me, gaat het over de 3db dan zou ik denk ik eerder een limiter of hogere ratios gebruiken voor bass sounds. Ik gok ff dat uit de sub37 erg veel sublaag komt - daar hebben de meeste compressors vaak moeite mee, dus dan kan het misschien wel uit om te investeren in wat duurdere compressors (met trafo's) of te sidechainen (eq) als de compressor dat kan.
 
De goedkopere processors kunnen goed pompen en dat is vermoedelijk niet wat je zoekt. Over hoeveel DB verschil hebben we het eigenlijk? Alles binnen 1 a 2db reductie is prima lijkt me, gaat het over de 3db dan zou ik denk ik eerder een limiter of hogere ratios gebruiken voor bass sounds. Ik gok ff dat uit de sub37 erg veel sublaag komt - daar hebben de meeste compressors vaak moeite mee, dus dan kan het misschien wel uit om te investeren in wat duurdere compressors (met trafo's) of te sidechainen (eq) als de compressor dat kan.
Ik ga me verder verdiepen in subsequent + compression.
Daar is vast meer over te vinden.
 
Een compressor is een goeie "automatische" oplossing. Maar compressors geven ook een bepaalde sound. Bijvoorbeeld omdat de compressor ook op individuele noten gaat reageren, dus dynamiek die je misschien wel wil hebben wordt ook platgedrukt.
Als je niet perse een automatische oplossing nodig hebt kan je misschien met de hand betere resultaten halen door in je opname het volume bij te regelen. De meeste DAWs hebben automation waardoor je bij de track uit je Subsequent het volume op de harde stukken een beetje terug kan draaien. Bij veel oude opnamen werd de dynamiek zelfs helemaal met de hand bijgeregeld, "riding the fader" werd dit genoemd. Maar nu in studios waar je op ieder kanaal een compressor in kan patchen is dat een beetje een verloren gegane techniek, maar het werkt nog steeds.
 
Wat je zoekt is "transparent compression / limiting", ofwel zo min mogelijk kleuring.
Sowieso lijkt het me dat je niet heel hard gaat limiten, maar je wilt wel een volume plafond instellen zodat je getweak niet resulteert in +0-4db aan volume, maar piekjes mooi in toom worden gehouden.
 
Een compressor is een goeie "automatische" oplossing. Maar compressors geven ook een bepaalde sound. Bijvoorbeeld omdat de compressor ook op individuele noten gaat reageren, dus dynamiek die je misschien wel wil hebben wordt ook platgedrukt.
Als je niet perse een automatische oplossing nodig hebt kan je misschien met de hand betere resultaten halen door in je opname het volume bij te regelen. De meeste DAWs hebben automation waardoor je bij de track uit je Subsequent het volume op de harde stukken een beetje terug kan draaien. Bij veel oude opnamen werd de dynamiek zelfs helemaal met de hand bijgeregeld, "riding the fader" werd dit genoemd. Maar nu in studios waar je op ieder kanaal een compressor in kan patchen is dat een beetje een verloren gegane techniek, maar het werkt nog steeds.
Ja idd, vandaar ook de vraag.
Ik werk nu handmatig (dus zelf draaien), maar dat is niet heel handig als je live speelt en draait.
Geen wereldprobleem hoor, als je oplet kun je op tijd het volume omlaag draaien en dan de multidrive omhoog, maar echt vloeiend klinkt het niet. En de aanpassingen moeten vrij subtiel zijn, dus dat maakt het nog lastiger om met de hand te doen.
Mijn huidige oplossing is toch gewoon het hardste geluid gebruiken als m'n uitgangspunt en dan volume omlaag draaien totdat dat niet meer clipt.
Ik zit nog wel aan een compressor te denken die gain toevoegt, maar alleen als het 'nodig is'.
Geen idee hoe het technisch heet en of het betaalbaar bestaat.
Overigens ben ik dus niet op zoek naar iets in de DAW. Het gaat hier om 'live' werk.
 
Wat je zoekt is "transparent compression / limiting", ofwel zo min mogelijk kleuring.
Sowieso lijkt het me dat je niet heel hard gaat limiten, maar je wilt wel een volume plafond instellen zodat je getweak niet resulteert in +0-4db aan volume, maar piekjes mooi in toom worden gehouden.
Ja, ik kom nog niet heel veel tegen wat dit probleem oplost.
Compressors werken toch vooral lekker om een korte piek op te lossen (dat is iig wat ik zo tegenkom). En in dit geval is de synth gewoon (te) hard vanaf moment x in de liveset.
En als ik daar compressie over gooi, krijg ik ook vervorming.
Ik zal toch eerst met een opname gaan testen in de DAW om (gratis) wat uit te proberen zonder direct een prijzige aanschaf te doen.

Een andere route is om de vervorming voor lief te nemen (dit kan echt een lekker effect zijn, zeker als het een analoge compressie is) maar het was niet wat mij triggerde tijdens het spelen op de S37 (zo'n effect).
Eigenlijk heeft de S37 zelf al behoorlijke compressie, wat ik begrijp, waardoor je die lekkere warme / ruige klank krijgt.
Maar die extra gain is dus een 'probleem' .
 
Ik heb het zelf niet heel vaak bij mijn Sub37, maar wellicht is dat omdat ik geen subsequent heb.
Daarnaast weet ik ook dat juist de multidrive direct een volume boost geeft, dus als je die live tweakt, heb je 2 handen nodig om ook gelijk de volume te verlagen.

Wat je zou kunnen proberen is een elastiekje in een 8 vorm rond multidrive en volumeknop doen. Wanneer je aan de multidrive draait gaat de volume knop ook mee en omdat je een 8 vorm hebt werken ze in tegengestelde richting. Riding the fader lifehack style ;)
 
Wat je zou kunnen proberen is een elastiekje in een 8 vorm rond multidrive en volumeknop doen. Wanneer je aan de multidrive draait gaat de volume knop ook mee en omdat je een 8 vorm hebt werken ze in tegengestelde richting. Riding the fader lifehack style ;)

Nice trick!
 
Back
Top