Welke toonsoort?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Ik blijf het lastig vinden. Muziektheorie. Ik heb een akkoorden reeks wat in mijn oren goed klinkt. Maar kan maar niet achterhalen in welke toonsoort het staat. Het zal vast weer erg simpel zijn.
Ik heb het volgende in 4/4: 4 tellen C, 4 tellen Bb, 4 tellen F, 2 tellen Em en 2 tellen G.
Wie oh wie kan me in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik erachter kom in welke toonsoort dit staat 🙄
Thx.
 
Ben geen expert maar zonder de Bb past het in C, maar de Bb als je die erbij doet past het in geen enkele scale.
C dorian gaat ook niet...
Denk gewoon in C

Maar goed waarom wil je weten in welke toonsoort het is?
Ik doe dan meestal met mijn gitaar of keys toetsen en zoek ik de noot die je altijd kan spelen.
Dus als iets in A is dan kan ik de hele tijd de A spelen en klinkt het harmonieus.
Maar goed de Akkoorden die jij noemt passen niet in een specifieke toonladder.
Niet dat dat moet maar daarom is het wel moeilijker om vanuit theorie de toonsoort te bepalen.
Makkelijker met je oor.
 
Ik heb het volgende in 4/4: 4 tellen C, 4 tellen Bb, 4 tellen F, 2 tellen Em en 2 tellen G.
De tool zegt C Majeur of A Mineur. Deze tool kent alleen Majeur en Mineur, misschien zijn er uitgebreidere online tools die dieper gaan in de bestaande Modes, maar die ken ik niet.
 
Ben geen expert maar zonder de Bb past het in C, maar de Bb als je die erbij doet past het in geen enkele scale.
C dorian gaat ook niet...
Denk gewoon in C

Maar goed waarom wil je weten in welke toonsoort het is?
Ik doe dan meestal met mijn gitaar of keys toetsen en zoek ik de noot die je altijd kan spelen.
Dus als iets in A is dan kan ik de hele tijd de A spelen en klinkt het harmonieus.
Maar goed de Akkoorden die jij noemt passen niet in een specifieke toonladder.
Niet dat dat moet maar daarom is het wel moeilijker om vanuit theorie de toonsoort te bepalen.
Makkelijker met je oor.
Thx voor je antwoord. Als ik weet welke toonsoort het is kan ik dat zo instellen in Logic. Dan kan ik dat ook doen bij enkele plug-ins en speel ik minder gauw vals en weet ik wat er zou moeten stemmen in deze toonsoort (en leer ik er ook nog wat van). Ik gebruik de app Tonally maar dan loop ik inderdaad tegen het probleem dat er 3 akkoorden in Majeur staan en 3 in Mineur. En dan loopt het vast bij mij 😂 Want ik heb er 4 in Majeur.
 
De tool zegt C Majeur of A Mineur. Deze tool kent alleen Majeur en Mineur, misschien zijn er uitgebreidere online tools die dieper gaan in de bestaande Modes, maar die ken ik niet.
Bedankt in ieder geval. Toch een website om te onthouden.
 
het past niet in C door de Bb
Dus je kan zeggen CMajeur Am met 1 akkoord niet in key.
Daarom dus gewoon C
 
Je stuk is gewoon in C major.

Het Bb major akkoord is een major akkoord op de bVII trap (scale degree). Deze hoort inderdaad niet in C Major thuis, daar is de VIIe trap normaal gesproken een Bdim akkoord.

De Bb major (in het engels the ‘flat seven’ chord, zoek maar op) is wat in het engels een ‘borrowed chord’ heet: een akkoord geleend uit een andere toonladder. Meer specifiek is het in dit geval een vorm van ‘modal mixture’, waarbij je een akkoord uit een andere mode van C pakt dan majeur. In mineur (of dorian) toonladders komt het bVII majeur akkoord wél voor. Je maakt dus kort een uitstapje van C majeur naar C mineur.

vraag is dan, waarom werkt het? Het bVII akkoord wordt vaak gebruikt als substituut voor het dominant akkoord (5e trap oftewel Vdom), op weg naar de tonic (Imaj). Dat is het in dit geval NIET.

Je bent op weg maar Fmaj, het IVe akkoord in de ladder. Maar Bb maj is op zich zelf weer de IVe trap van Fmaj, dus creëer je een tijdelijke IV-I in Fmaj. IV-I wordt een ‘plagal cadence’ genoemd en is na de V7-I (bijv. G7 naar Cmaj) de sterktste resolutie in westerse harmonie. De Bb Maj kan je dus schrijven als de bVII maar ook als de 4e trap van de 4e trap. In het engels: ‘the 4 of 4’, notatie: IV/IV.

hoop dat het helpt :)
 
Wat betreft vals spelen: het makkelijkst is om de B en Bb helemaal weglaten in je melodie (C pentatonisch doet dat bijvoorbeeld: C D E G A)
 

Ik gebruik deze website vaak, simpel en overzichtelijk.

Flinke uitleg @Missing Links :okdan:
Ik begrijp wat je zegt maar zo zou ik het zelf nooit kunnen bevatten.
In de jazz mag bijna alles, als het maar goed klinkt. Dat is in deze ook, alleen dan heb je wel dat force to scale tools niet meer perfect werken...
 
Ik begrijp wat je zegt maar zo zou ik het zelf nooit kunnen bevatten.
In de jazz mag bijna alles, als het maar goed klinkt. Dat is in deze ook, alleen dan heb je wel dat force to scale tools niet meer perfect werken...
Het is belangrijk om muziek theorie niet als regels te zien maar meer een tool waarmee je muziek kan beschrijven.
Naar mijn mening komt goede muziek niet voort uit analyse maar uit intuïtie en gevoel. Maar muziek theorie helpt me wel enorm bij het schrijven.

force to scale is nuttig om te leren maar laat je niet gevangen nemen in de scale:)
 
Het is belangrijk om muziek theorie niet als regels te zien maar meer een tool waarmee je muziek kan beschrijven.
Naar mijn mening komt goede muziek niet voort uit analyse maar uit intuietie en gevoel. Maar muziek theorie helpt me wel enorm bij het schrijven.

force to scale is nuttig om te leren maar laat je niet gevangen nemen in de scale:)
Daar heb je helemaal gelijk in! Het gaat om het gevoel in de sound en niet om de perfecte theorie die er achter kan zitten.
 
Precies dat. Voor mij is theorie vooral belangrijk om een 'naampje' te kunnen geven aan een bepaalde emotie. Dit helpt om tracks te analyseren die ik tof vind of om, als ik een bepaald gevoel in mijn hoofd heb, snel een 'pallet' te creëren waarbinnen ik kan spelen om de juiste vibe te krijge

Dit filmpje vond ik bijvoorbeeld ooit echt een eye-opener om te begrijpen hoe verschillende noten 'voelen' over een bepaald akkoord:
 
@Missing Links goede video zeg!
Wat hij in de video zeg zegt J. Collier hier ook.



En nu snap ik ook nog beter om de toonsoort te vinden door dus eerst te luisteren op welke not uit de scale een stuk begint.
 
Ik heb veel plezier gehad aan filmpjes waarin modal interchange uitgelegd wordt. Hierbij wordt zoals eerder gezegd een akkoord 'geleend' uit een andere modale schaal. Krijg je gelijk een AHA belevenis en even het gevoel dat jij vanaf nu OOK interessante liedjes kan maken.
 
Je stuk is gewoon in C major.

Het Bb major akkoord is een major akkoord op de bVII trap (scale degree). Deze hoort inderdaad niet in C Major thuis, daar is de VIIe trap normaal gesproken een Bdim akkoord.

De Bb major (in het engels the ‘flat seven’ chord, zoek maar op) is wat in het engels een ‘borrowed chord’ heet: een akkoord geleend uit een andere toonladder. Meer specifiek is het in dit geval een vorm van ‘modal mixture’, waarbij je een akkoord uit een andere mode van C pakt dan majeur. In mineur (of dorian) toonladders komt het bVII majeur akkoord wél voor. Je maakt dus kort een uitstapje van C majeur naar C mineur.

vraag is dan, waarom werkt het? Het bVII akkoord wordt vaak gebruikt als substituut voor het dominant akkoord (5e trap oftewel Vdom), op weg naar de tonic (Imaj). Dat is het in dit geval NIET.

Je bent op weg maar Fmaj, het IVe akkoord in de ladder. Maar Bb maj is op zich zelf weer de IVe trap van Fmaj, dus creëer je een tijdelijke IV-I in Fmaj. IV-I wordt een ‘plagal cadence’ genoemd en is na de V7-I (bijv. G7 naar Cmaj) de sterktste resolutie in westerse harmonie. De Bb Maj kan je dus schrijven als de bVII maar ook als de 4e trap van de 4e trap. In het engels: ‘the 4 of 4’, notatie: IV/IV.

hoop dat het helpt :)
Allicht help het. Er is sowieso al waardering dat je de tijd neemt om het me duidelijk te maken. De eerste helft kan ik nog aardig volgen, daarna begint het toch wat te duizelen hoor. Maar de les is duidelijk. Je mag best afwijken van de regels, standaarden en theorie. Als het maar klinkt en je je gevoel erin kwijt kan. En dat is wel een beetje mijn probleem. "Dit is de toonsoort, deze noten horen daarbij en alleen dan klinkt het goed". En dat hoeft dus helemaal niet. Nogmaals bedankt voor de uitleg, ik vind nu ook dat m'n vraag eigenlijk helemaal niet zo dom was :D
 
Je vraag was zeker niet dom!

als mijn uitkeg je duizelt heeft het zin om even een basis video muziek theorie te kijken om het Romeinse Cijfer systeem te begrijpen en te leren dat elke noot van een toonladder (bijv C majeur) zijn ‘eigen’ akkoord heeft. Dat noemen we ook wel scale degrees of ‘trappen’.



Daarnaast is het handig om iets te leren over ‘functional harmony’, wat de relatie tussen de trappen beschrijft:

 
Heb je wel eens gekeken naar scaler2? Helpt mij goed bij de muziektheorie, en detecteert ook op basis van midi of audio welke toonsoort. Nuttig tooltje imho.
onmisbaar voor mij ook, als ik af en toe zo'n 'muziektheorie aanval' heb, gebruik het resultaat zelden maar het zet altijd wel wat in beweging...
 
Back
Top