Je stuk is gewoon in C major.
Het Bb major akkoord is een major akkoord op de bVII trap (scale degree). Deze hoort inderdaad niet in C Major thuis, daar is de VIIe trap normaal gesproken een Bdim akkoord.
De Bb major (in het engels the ‘flat seven’ chord, zoek maar op) is wat in het engels een ‘borrowed chord’ heet: een akkoord geleend uit een andere toonladder. Meer specifiek is het in dit geval een vorm van ‘modal mixture’, waarbij je een akkoord uit een andere mode van C pakt dan majeur. In mineur (of dorian) toonladders komt het bVII majeur akkoord wél voor. Je maakt dus kort een uitstapje van C majeur naar C mineur.
vraag is dan, waarom werkt het? Het bVII akkoord wordt vaak gebruikt als substituut voor het dominant akkoord (5e trap oftewel Vdom), op weg naar de tonic (Imaj). Dat is het in dit geval NIET.
Je bent op weg maar Fmaj, het IVe akkoord in de ladder. Maar Bb maj is op zich zelf weer de IVe trap van Fmaj, dus creëer je een tijdelijke IV-I in Fmaj. IV-I wordt een ‘plagal cadence’ genoemd en is na de V7-I (bijv. G7 naar Cmaj) de sterktste resolutie in westerse harmonie. De Bb Maj kan je dus schrijven als de bVII maar ook als de 4e trap van de 4e trap. In het engels: ‘the 4 of 4’, notatie: IV/IV.
hoop dat het helpt