Black Corporation ISE-NIN: Op Roland Jupiter-8 geïnspireerde Desktop / Rackmount Synth

Daar zijn de jongens van Black Corporation nog eens.
Deze keer met een Jupiter-8 geïnspireerde module.
Pre-orders vanaf week 23. Over de prijs is nog niks bekend.

 

Attachments

  • jup-8 desktop BC.png
    jup-8 desktop BC.png
    660,5 KB · Bekeken: 6.653
Sorry ik begrijp dat het geluid bepaald wordt door de gehele synth inclusief de outboard versterking etc
Echter alle oscillatoren op een hoop gooien en zeggen dat het nauwelijks uitmaakt is volgens mij bezijdens de waarheid . Dan zou een 901 , een 921 een curtis , een commondor 64 of een digitale saw geen verschil maken ?

Je haalt nu VCO core met Oscillator door elkaar. Een core maakt mijn inziens niet zoveel uit voor de uiteindelijke sound, de waveshapers die er verschillende vormen van maken veel meer. Maar goed, ik zei al dat het controversieel zou zijn.
 
Ik vind, euh vond die DD wel tof, maar véééél te duur. Vorige week zag ik een DD filmpje op Youtube dat begon met een heel mooie sound. 0:00 - 1:00
Nu ben ik echter niet snel uit m'n lood geslagen en dus beginnen vijzen op mijn Summit. Resultaat ? 95% identieke sound...
(ik zal deze avond even posten)


De summit is een veel diepere synth, ik zou dan ook nooit >4K betalen voor die DD.
 
Je haalt nu VCO core met Oscillator door elkaar. Een core maakt mijn inziens niet zoveel uit voor de uiteindelijke sound, de waveshapers die er verschillende vormen van maken veel meer. Maar goed, ik zei al dat het controversieel zou zijn.
“Controversieel”, in ieder geval nogal bout en enigszins vaag :-)
 
nee nee, 'Baud' moet het zijn. Daar horen ook van die rare piepjes bij, hoe meer Baud, hoe beter overigens. :D
 
Hoe dan ook,als je de tweedehandsprijzen van een Jupiter 8 ziet die totaal absuurd zijn(10000 tot 25000 euro) en je wilt absoluut de Jupiter 8 dan is 4000 euro weer wat aannemelijker en nog niet zo gek....
Het is maar hoe je het bekijkt....
 
Nah, ik heb zelf een Jupiter 8 gehad, het is echt een heel super gaaf mooi ding. Maar ik zou geen 4000,- euro over hebben voor een alternatief voor deze synth, het is niet alleen het geluid waarvoor ik een Jupiter 8 wil hebben, maar ook gewoon het ding zelf. Voor een module die het Jupiter 8 geluid voortbrengt, heb ik minder dan 1000,- over, en stuk minder zelfs, maar anderen kunnen daar weer anders over denken.
Maar de prijs van een Jupiter 8 wordt niet alleen bepaald door het geluid wat er uit komt. Als Behringer een clone uitbrengt voor minder dan 800,- dan overweeg ik hem te kopen, en voor 600,- euro hoef ik er niet over na te denken. Boven de 1000,- euro, laat maar zitten. Mocht Roland zelf een mooie 1:1 clone uit brengen in desktop vorm, dan zou ik 1000,- nog wel overwegen overigens.. Maar niet echt heel veel meer.
 
Nah, ik heb zelf een Jupiter 8 gehad, het is echt een heel super gaaf mooi ding. Maar ik zou geen 4000,- euro over hebben voor een alternatief voor deze synth, het is niet alleen het geluid waarvoor ik een Jupiter 8 wil hebben, maar ook gewoon het ding zelf. Voor een module die het Jupiter 8 geluid voortbrengt, heb ik minder dan 1000,- over, en stuk minder zelfs, maar anderen kunnen daar weer anders over denken.
Maar de prijs van een Jupiter 8 wordt niet alleen bepaald door het geluid wat er uit komt. Als Behringer een clone uitbrengt voor minder dan 800,- dan overweeg ik hem te kopen, en voor 600,- euro hoef ik er niet over na te denken. Boven de 1000,- euro, laat maar zitten. Mocht Roland zelf een mooie 1:1 clone uit brengen in desktop vorm, dan zou ik 1000,- nog wel overwegen overigens.. Maar niet echt heel veel meer.
Behringer zit er niet altijd helemaal op qua clonen en ik denk dat black corp een betere Job doet als je de deckards dream hoort.Sowieso vind ik de prijs van een tweedehands originele Jupiter totaal bij het haar gegrepen...Het gaat nog altijd om het plezier hebben met muziek maken en daar heb je niet per se het duurste materiaal voor nodig....
 
Mwa, ik heb een paar Behringer synths en daar ben ik prima tevreden over. Ik ga in ieder geval geen 4000,- neer leggen voor iets wat een kloon moet zijn. Die 4000,- kunnen ze alleen maar vragen omdat echte Jupiter 8's zo duur zijn, maar die zijn dat geld ook niet waard. Zo'n BC ding lijkt me harstikke leuk, voor 800 misschien 1000,- euro max. Zo spannend is het geluid van de Jupiter 8 niet.
 
Je haalt nu VCO core met Oscillator door elkaar. Een core maakt mijn inziens niet zoveel uit voor de uiteindelijke sound, de waveshapers die er verschillende vormen van maken veel meer. Maar goed, ik zei al dat het controversieel zou zijn.
Een CEM3340 is zo zo goed als een hele oscillator en niet alleen een core. Alle waveshaping doet de chip al zelf en alle golfvormen, pulse, ramp en triangle zijn netjes van verschillende pootjes af te tappen.
Sommige fabrikanten bouwen er wel weer wat spul omheen. Ik meen me te herinneren dat de sync inputs niet helemaal werkten zoals het moest en dat bijvoorbeeld Sequential Circuits daar wat truuken voor had. Maar juist de MKS-80 (ik vermoed dat de Black Corp variant hierop gebaseerd is) is een hele vanilla-implementatie van een 3340 oscillator. Wat pull-up/down weerstandjes, wat trimmertjes en twee condensatortjes. Allemaal bijna rechtstreeks overgenomen uit de CEM3340 datasheet.

bron: CEM3340 VCO (Voltage Controlled Oscillator) designs – Electric Druid
 
Mwa, ik heb een paar Behringer synths en daar ben ik prima tevreden over. Ik ga in ieder geval geen 4000,- neer leggen voor iets wat een kloon moet zijn. Die 4000,- kunnen ze alleen maar vragen omdat echte Jupiter 8's zo duur zijn, maar die zijn dat geld ook niet waard. Zo'n BC ding lijkt me harstikke leuk, voor 800 misschien 1000,- euro max. Zo spannend is het geluid van de Jupiter 8 niet.
Dat bedoel ik ook,hij is niet spannend genoeg om zoveel geld neer te tellen maar als iemand hem dan toch zo absoluut graag wil dan denk ik dat Black corp wel het dichtst het origineel zal benaderen en dat dat dan waarschijnlijk financieel de goedkoopste oplossing is ....
 
Dat bedoel ik ook,hij is niet spannend genoeg om zoveel geld neer te tellen maar als iemand hem dan toch zo absoluut graag wil dan denk ik dat Black corp wel het dichtst het origineel zal benaderen en dat dat dan waarschijnlijk financieel de goedkoopste oplossing is ....
Ik denk dat als behringer de schouders eronder zet ze of deze clonen of ( net als bij de model-d) een aantal bouwstenen zo natuurgetrouw mogelijk proberen na te bouwen
Gezien hun mogelijkheden qua chips en andere productiefaciliteiten zou ik waarschijnlijk voor b gaan
 
Hoi. Dus even snel een vergelijk tssn DD en Summit.
Nu is het 1 patch op de Summit, maar om het echt goed te doen moet ik eigenlijk dezelfde tacktiek toepassen als bij de DD of CS :
2xOSC's in 1 patch en een andere 1xOSC patch op zelfde midi kanaal om de filter en lfo op die eene OSC aan te sturen met Aftertouch.

In het voorbeeld mute ik dus even de demo track en hoor je vervolgens enkel de Summit en vice versa.

Trouwens, ik wil die DD eens horen zonder die geile reverbdoos die er aan hangt...
Voor mij alvast 1 ding duidelijk : Zus of zo een synth, Jupiter 8 of Jupiter X, het is allemaal heel relatief.

Voor de bijna 4K die de DD kost leg ik liever nog een tikje bij voor de ultieme combinatie : 1x Summit en 2x Peak !! Knoppen zat en monster synth...
Daar kan geen DD of P5 meer tegen op qua mogelijkheden. Ik weet het, ik ben onwaarschijnlijke Summit fan. t' is gewoon een gruwelijk goeie synth!
 

Attachments

  • DeckardvsSummit.mp3
    2,8 MB
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat als behringer de schouders eronder zet ze of deze clonen of ( net als bij de model-d) een aantal bouwstenen zo natuurgetrouw mogelijk proberen na te bouwen
Gezien hun mogelijkheden qua chips en andere productiefaciliteiten zou ik waarschijnlijk voor b gaan
Ik weet waar ik mijn eieren zal leggen als de behringer euro pro 800 en solina op de markt komen!Dus ja...in dat geval zal ik mijn eerste Behringer euro aankopen....
 
Als de DS80 betaalbaar blijft en in desktop komt, bwa ja, dan overweeg ik 'm wel.
Ik wil ook voor de DS-80 kiezen (in klaviervorm) maar als die nog jaren wegblijft, wordt het toch een Deckard's Dream. Voor mij is de CS-80 de heilige graal, wat de Jupiter 8 voor vele anderen is. De blazers van Vangelis zijn goed te doen met de Summit, inderdaad een prachtinstrument, maar ook met de Hydrasynth, de Moog One en de Alesis Andromeda. Paul Schilling heeft zijn versie van Deckard's Dream naar de Hydrasynth vertaald en ik heb dat op mijn beurt gekopieerd naar de Moog One. Voor de Andromeda had ik al een goede eigen versie. Nu is een CS-80 meer dan alleen dat geluid. Het gaat ook om de expressiemogelijkheden en het totale unieke ontwerp van het instrument. De Andromeda komt het meest in de buurt als ik twee geluiden stapel maar met filters gebaseerd op Moog en Oberheim en het gemis van polyfone aftertouch (ook niet via midi, iin tegenstelling tot wat de handleiding belooft) niet genoeg.
 
Daar heb je gelijk in. Ik weet niet of de golfvormen zijn aangepast aan die van de CS-80, met name de zaagtand, maar ik heb Gordon Reid in Sound on Sound er niet over horen klagen. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn enige analoge CS-ervaringen die zijn met de 30 en de 40M. De 80 ken ik alleen van platen en films.
 
Back
Top