Op zoek naar een (hardware) midi - lfo generator

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Hallootjes.

Ik heb onlangs lekker zitten freaken met de Peak in combinatie met de 707 en was bijzonder gecharmeerd van die manier van muziek maken.
Maarrrrrrr
Ik miste wel een aantal paar handen om aan knoppen te draaien op de Peak.
Ik weet dat mijn DAWs prima via een LFO generator midi messages kunnen sturen, maar ben ook benieuwd naar een hardware oplossing die niet direct € 500,- plus kost.

Uit een vorige vraag van mij kwam een Blokas Midihub naar voren. Na wat onderzoek blijkt die ook een LFO generator te hebben.
Maar ik ben benieuwd of er nog alternatieven zijn (< € 500,- ) die me een groot aantal extra handen geven.

Ik heb al een MC-707, die kan ook midi automation lanes uitsturen, maar volgens mij niet via een LFO (ten minste, zo ver ben ik nog niet gekomen).
 
Leuke topic!

Als wat voor soort MIDI message wil je 't hebben?

Je kunt in je DAW volume-controller data tekenen en wegschrijven als SMF....
dat in een oude hardware sequencer/SMF-player die je uiteraard toevallig nog had liggen...
en dan via het tempo vd SMF....

... maar dit kan vast veel handiger :D
Ehm. Midi CC en liefst ook NRPN. En dan dus rustaaag en langzaam om die patch wat interessanter te houden.
Er ligt niets meer 'zo' wat ik hiervoor kan gebruiken. Anders dan de DAW zelf.
Zaquencer ?
Ah, ik heb die BCR een paar jaar geleden verkocht.
Heeft die Zaquencer ook LFO naar midi dan? Kan er zo niks over vinden.

Arduino?
Thnx, niks voor mij.
Als ik tijd teveel had, ging ik dat soort dingen in elkaar frutselen, maar momenteel zit dat er niet in.
 
Koma had n pedaal dat clock en lfo deed. Zaquencer had 2 “waves” - weet nt of t lfo “is”
Sherman filterbank heeft lfo out. En ik heb nog dinges die t hebben maar kan er nt op komen. Kenton pro doosje vast ook.
 
Volgens de midi implementation kaart verstaat de 707 toch gewoon CC#01?
Of neemt ie het niet op?? Beetje vreemd lijkt me..
Ik heb em tot nu toe bespeeld via een Akai MINI mpk.. die ik op een Akai groovebox via USB aangesloten op die MPK zit geen modulation op.. maar ik kon via het middelste knopje wel modulation triggeren en werd opgenomen volgens mij, maar was afhankelijk per geluid.
Als het een beetje meezit ga ik vanavond ff proberen ook.. zou wel vreemd zijn als de sequencer het niet van een externe midi bron kan ontvangen..
 
Volgens deze info is het per OS 1.3 toegevoegd. Je moet waarschijnlijk wel op het desbetreffende kanaal CC01 aan de 'mod' knop toekennen.

Op pagina 1 'MIDI Input/Output Functions Added' https://static.roland.com/assets/media/pdf/MC-707_update_eng03_W.pdf
Ja, je kunt zeker modulatie opnemen en ook koppelen aan een CC.
Maar dat gaat voor mij niet werken. Althans niet voor het gebruik waar ik het voor in gedachten heb.
Mijn clips zijn redelijk kort (1 noot, variabel aantal stappen) om die polymetriek patronen te krijgen.
Maar om het geluid van de Peak dan langzaam te laten ontwikkelen heb ik meer LFO's nodig dan de Peak heeft.
Dus ik had gehoopt de de 707 dat in kon vullen.

Nu heeft de 707 2 LFO's per kanaal, maar tot zover lukt het mij niet om daar een CC message aan te koppelen.
Ik heb hem al aan één van dezelfde parameters als die aan de modulatie lanes hangen gekoppeld, maar dat is blijkbaar niet genoeg.
Helaas zijn de C1 - C4 geen destinations voor de LFO matrix.
Die lijken voornamelijk bedoeld om de interne sound engine te moduleren.
Wat ook wel logisch is, maar Elektron Digitakt kan het bijv wel (LFO aan een CC hangen). Maar die kan dan weer z'n tracks niet onafhankelijk instellen qua lengte (wat ik heb begrepen).

Ik weet dat m'n Daw het gewoon kan (LFO naar CC), dus dat zou een oplossing kunnen zijn.
Maar eigenlijk vond ik zo'n dawless oplossing wel interessant om te proberen (mits binnen handbereik).

De oplossingen zijn er (wat ik nu iig heb gevonden).
- Blokas Midihub (kan ongeveer alles met midi, maar je hebt een PC nodig om hem in te stellen en kunt niet lekker freubelen met knopjes).
- Squarp Pyramid (kan nog veel meer, ook qua sequencing, maar kost ook veel meer).

En dan is er nog de Hermod (modular versie van de Pyramid) of een digitakt (bijv.)
 
Heb je aan 4 (er zitten er 2 in het menu verstopt) lfo’s op de peak niet genoeg? En je kan ook de envelopes loopen, dus ook soort lfo’s.

En... ff advocaat vd duivel. Hoevaak denk je tegen dit probleem aan te gaan lopen? Rechtvaardigt dat zo’n dure aanschaf? Of... Is het gewoon GAS

wat betreft Digitakt. Die kan gewoon individuele tracklenghts.
 
Ok.. dus 'n midi device van extra Control Change voorzien. De LFO's in de 707 zullen wel alleen aan de synthengine toegewezen kunnen worden en niet aanwezig zijn in een midi track.. Een setup met 2 sequencers gaat je wel een routingprobleem opleveren. Dan moet je de Pyramid en 707 samenvoegen. Ik heb toevallig net die Midihub binnen. Dat samenvoegen had ik em vooral voor aangeschaft en nog wat andere trucjes..

In die nieuwere Akai sampler kun je de automation gewoon intekenen maar dan is het altijd synced natuurlijk.. in tegenstelling tot freerun LFO's.. Poly rhythm is ook mogelijk maar resolutie per BEAT. niet per STEP zoals op de MC.
 
Even uit het hoofd, maar volgens mij kom je er ook met een Eurorack LFO naar keuze en een Expert Sleepers Disting + MIDI breakout (die is ook vrij makkelijk zelf te maken). Disting kan CV naar MIDI omzetten en is een soort Zwitsers zakmes wat je zelfs nog als effect module (delay, reverb) in kan zetten. Los klein Eurorack power PCB van Doepfer er bij (of hun “beautycase”) en klaar ben je.
 
Ik zag bv deze PSU op onze eigen MP: Eurorack USB power supply psu
Qua Disting zou ik dan een MK4 pakken, maar eerdere versies zijn 2e hands waarschijnlijk goedkoper. En qua LFO zijn de mogelijkheden nagenoeg onbeperkt, ik zou kijken naar eentje met voldoende features die niet de hoofdprijs kosten. Maar een simpele zoals de Frequency Central Waverunner (hele makkelijke DIY build) of een Ginko TTLFO v2, of uiteraard een budget Behringer of (2e hands Doepfer). Vooral de Doepfers vind je nogal eens voor een goeie prijs op ModularGrid of de FB groepen voor 2e hands Eurorack.
En dit is die MIDI breakout:
 
Kenton midi cv interfaces ?
Dacht dat bv de 2000pro er ook een aan boord heeft
Of een koma rh301 clockinterface
Geven lfo als cv uit …
 
Heb je aan 4 (er zitten er 2 in het menu verstopt) lfo’s op de peak niet genoeg? En je kan ook de envelopes loopen, dus ook soort lfo’s.

En... ff advocaat vd duivel. Hoevaak denk je tegen dit probleem aan te gaan lopen? Rechtvaardigt dat zo’n dure aanschaf? Of... Is het gewoon GAS

wat betreft Digitakt. Die kan gewoon individuele tracklenghts.
Goed punt.
Hoe vaak ik het nodig heb weet ik niet.
Ik merk dat ik bij het laatste project (met die sneeuw video) bij lange na niet genoeg had aan 4.
Ik heb handmatig nog aan 7 of 8 knoppen zitten draaien de hele tijd.
En natuurlijk kun je meer destinations toewijzen aan dezelfde LFO, maar dan gaan die allemaal met dezelfde 'snelheid' veranderen.
Maar je hebt zeker een punt. Heb ik het nodig? Nee.
Reason kan een onbeperkt aantal LFO's omzetten naar CC berichten.
Misschien dat ik dat eerst eens ga proberen.
En dan merk ik ook 'of' ik het vaak nodig heb.

Overigens valt die midihub nog wel mee. Die is 165 oid.
Ik dacht zelfs inclusief verzending.

De digitakt komt er voorlopig niet in. Lijkt me een heerlijke bak, maar ook weer een extra schakel om veel te veel tijd in te gaan steken.
En het afhankelijk zijn van samples zie ik nog niet zo zitten.
Ik weet dat dat geen probleem is, maar het past nog niet in m'n brein oid.
 
Ok.. dus 'n midi device van extra Control Change voorzien. De LFO's in de 707 zullen wel alleen aan de synthengine toegewezen kunnen worden en niet aanwezig zijn in een midi track.. Een setup met 2 sequencers gaat je wel een routingprobleem opleveren. Dan moet je de Pyramid en 707 samenvoegen. Ik heb toevallig net die Midihub binnen. Dat samenvoegen had ik em vooral voor aangeschaft en nog wat andere trucjes..

In die nieuwere Akai sampler kun je de automation gewoon intekenen maar dan is het altijd synced natuurlijk.. in tegenstelling tot freerun LFO's.. Poly rhythm is ook mogelijk maar resolutie per BEAT. niet per STEP zoals op de MC.
Ja klopt, alleen aan de interne engine.
Geinig. Ben wel benieuwd hoe je die midihub vindt.
Ik heb hem nog niet echt nodig qua setup, maar die LFO optie is wel interessant voor mij.
 
Ik zag bv deze PSU op onze eigen MP: Eurorack USB power supply psu
Qua Disting zou ik dan een MK4 pakken, maar eerdere versies zijn 2e hands waarschijnlijk goedkoper. En qua LFO zijn de mogelijkheden nagenoeg onbeperkt, ik zou kijken naar eentje met voldoende features die niet de hoofdprijs kosten. Maar een simpele zoals de Frequency Central Waverunner (hele makkelijke DIY build) of een Ginko TTLFO v2, of uiteraard een budget Behringer of (2e hands Doepfer). Vooral de Doepfers vind je nogal eens voor een goeie prijs op ModularGrid of de FB groepen voor 2e hands Eurorack.
En dit is die MIDI breakout:
Thnx voor het meedenken.
Ik ben geestelijk 'nog' niet toe aan zo'n modular oplossing.
Niet dat ik dat niet wil, maar dan ga ik me daar helemaal op gooien en voor ik het weet is er helemaal geen tijd meer om te slapen :)
 
Back
Top