program change messages arturia minibrute 2s

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
586
Dag mensen

Na even speuren in de handleiding van de Arturia Minibrute 2S geraak ik er niet aan uit: kan hij overweg met program change messages?
Het enige wat ik hierover vind in de manual is dit (sorry: ik weet niet hoe dit kleiner te maken?), maar ik weet niet of dit synoniem staat voor omgaan met Program Change Messages?
program change.png
 
Hoi, ik zie geen referentie staan naar een midi message (en ook niet op een andere plaats in de manual).
 
Lijkt me logisch dat je geen Program Changes kan sturen want er zijn geen Programs die je kan oproepen. De Minibrute 2S heeft geen geheugenlocaties om Programs te bewaren (of laden).

Je kan wel sequences bewaren en oproepen. Deze gebruiken dan de klank die je op dat ogenblik op de Minibrute 2S hebt samengesteld.

Program Changes dienen om een klank te veranderen (wat de Minibrute 2S niet kan), sequences dienen om de nootinformatie (sequencepatroon) te veranderen.
 
In de manual van mijn MFB Tanzbär staat ook niet expliciet 'Program Change' vermeld, zou dit betekenen dat ook hij hier niet mee overweg kan? Iemand ervaring hiermee?

Bedankt!
 
Tenzij het dit zou zijn?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-05-28 om 07.48.21.png
    Schermafbeelding 2021-05-28 om 07.48.21.png
    298,2 KB · Bekeken: 129
Dat was ook mijn oorspronkelijke gedachte.. maar ik stelde de vraag omdat er een weerstandig element van wishfull thinking aanwezig was + het feit dat jullie meer weten! :D
 
Ik ken de MFB Tanzbar niet, maar het stuk van de handleiding wat je laat zien geeft MIDI controllers aan. Program change is een ander MIDI bericht dat, wanneer het ondersteund wordt, ergens anders in de MIDI specificatie zou moeten staan.
Er is een standaard indeling van control message nummers naar functies, maar de Tanzbar gebruikt zo te zien zijn eigen indeling. De standaard functies passen ook niet zo goed bij een drumsynthesizer dus dat is niet heel raar.

Degene die je omcirkeld hebt, controller 0 is normaal toegewezen aan "Bank Select", en die werkt wel samen met Program changes om meerdere banken van 127 programs te kunnen selecteren. Maar als er nergens anders in de handleiding staat vermeld dat Program Change wordt ondersteund verwacht ik dat MFB hier "Bank Select" voor een andere functie gebruikt. Ze hebben er ook een ander naampje aan gegeven "Set select". Ik verwacht dat je 3 sets (sequences?) kan opslaan die je hiermee kan selecteren?
 
In dit geval zijn er wat midi CC's toewijzingen te vinden, maar geen program changes. Volgens mij wel iets wat er op lijkt met de software (midi control center of zoiets), maar ik denk dat dat met sysex o.i.d. werkt. Overigens zie ik ook niks terug van het gebruik van sysex.

Meestal als het niet beschreven staat, dan werkt het niet.
 
Laatst gewijzigd:
Ga het nog even uitpluizen... wel staat er in manual een paragraaf mbt sysex, dus dat komt wel goed! 8)

Bedankt mensen!
 
Niemand met een MFB Tanzbär die hier ervaring mee heeft?
Zou het ok zijn als ik hiervoor een nieuwe thread open?
 
Back
Top