30 Dagen Productiviteit Challenge (discussie)

Geinig, heel toevallig heb ik mijn 'werkwijze' sinds een paar weken aangepast met het doel ook om elke dag in ieder geval iets te doen.

De reden hiervoor is met name dat, sinds ik precies een jaar geleden weer ben begonnen merk dat, ik niet genoeg muscle memory heb in mn nieuwe setup, als je dan echt wat wil doen leidt dat af (elke keer nadenken hoe het ook al weer zit). Ook is er veel nieuw spul binnen waar ik veel dieper in wil duiken.
Een ander punt is dat ik merk dat ik een oude zak ben geworden en niet de energie meer heb om bijvoorbeeld een hele dag bezig te zijn (misschien dat dat wel weer komt als ik meer in de flow kom).

Dus elke dag wat doen, en dat kan heel breed zijn, van mn bitwig controllers inrichten, oude plugins opschonen/testen, wat gebreken aan gear fixen, gewoon een synth pakken en daarmee van scratch patches maken, experimentele fx chains bouwen etc.etc. Het meeste neem ik dan op, wie weet of het later dan weer ergens van pas komt.

Maar ongeacht wat je ook doet geloof ik wel dat als je ergens energie in steekt, het op een gegeven moment resultaten gaat opleveren!
 
Klinkt goed. Vorige jaar had ik me zelf uitgedaagd om 39 dagen lang iedere dag een nieuwe melodie te maken. Zijn een hoop goede dingen uitgekomen, en ging daarna ook een stuk makkelijker.
Goed idee. Dat is iets wat ik tot nu weining heb gedaan.
Eerst met een melodie beginnen en vadaar de harmonie bouwen.
Vaak zijn mensen die monofone instrumenten spelen hier goed in.

@bombario wat is nu precies de opdracht? elke dag 15min muziek maken. of elke dag minimaal 15 min produceren/beats maken ??
 
@bombario wat is nu precies de opdracht? elke dag 15min muziek maken. of elke dag minimaal 15 min produceren/beats maken ??
De opdracht is:

Besteed 30 dagen lang elke dag minimaal 15 minuten aan je muziek.

Wat je doet mag je helemaal zelf weten, als je er maar 15 minuten mee bezig bent. Ook als je geen zin in hebt, of het eigenlijk niet uitkomt.

Ik kan eventueel een spreadsheet delen met de nicknames van alle deelnemers, de dagen en een veld met toelichting. Dan zet je een kruisje na elke geslaagde dag bij je naam. En evt. een korte toelichting wat je gedaan hebt.

Na 30 dagen plaatsen we dan alle resultaten en de ervaringen in een aparte thread.
 
De opdracht is:

Besteed 30 dagen lang elke dag minimaal 15 minuten aan je muziek.

Wat je doet mag je helemaal zelf weten, als je er maar 15 minuten mee bezig bent. Ook als je geen zin in hebt, of het eigenlijk niet uitkomt.

Ik kan eventueel een spreadsheet delen met de nicknames van alle deelnemers, de dagen en een veld met toelichting. Dan zet je een kruisje na elke geslaagde dag bij je naam. En evt. een korte toelichting wat je gedaan hebt.

Na 30 dagen plaatsen we dan alle resultaten en de ervaringen in een aparte thread.
Ok ik doe mee
 
Dagelijks een kwartier muziek maken doe ik sowieso wel vrijwel altijd.

Of het resultaat dan ook de moeite waard is om überhaupt op te slaan is vaak een groter probleem.
 
Of het resultaat dan ook de moeite waard is om überhaupt op te slaan is vaak een groter probleem.
Ik heb Autosave altijd aanstaan. Als ik een idee aan het eind van de dag nog steeds goed vind sla ik het pas op onder een eigen naam.

Gewoon een kwartiertje jammen kan ook al ontspannend zijn. Een gratis VST uitproberen ofzo. Als het wat is, gebruik ik hem later in een 'echte' track.
 
Paar drumcomputers rondstrooien en patterns proggen kan nt zooo moeilijk zijn.
 
Sympathiek idee maar creativiteit komt bij mij in vlagen en om dan geforceerd elke dag wat te gaan doen, nah dat wordt 'm niet.
 
Sympathiek idee maar creativiteit komt bij mij in vlagen en om dan geforceerd elke dag wat te gaan doen, nah dat wordt 'm niet.

Het is ook niet verplicht hoor 😁

Nog even een stukje uit het boek dat ik nu lees en mateloos interessant vind:

"Gedurende je leven is het de taak van je hersenen om je binnen de status quo te houden. De reden hiervoor is dat je hersenen proberen om je denk-energie zo veel mogelijk te reserveren. Daarom draaien ze zoveel mogelijk op de automatische piloot. En daarom reageert je brein bij voorkeur met 'Ik heb geen zin' als iets energie vereist."

Ik ben geen professor, maar het klinkt aannemelijk. Daarom ga ik deze uitdaging ook aan, om te zien of het echt geforceerd is, óf dat ik mezelf voor de gek houd.

Sowieso denk ik dat creativiteit en hard werken niet zonder elkaar kunnen. Maar ik ga het merken (hoewel ik mijn hele leven al hard werk) 😀
 
Stephen King beschrijft dat wel mooi in zijn boek 'On Writing'. Als je gaat zitten wachten op je muze, dan komt 'ie nooit. Ga je aan de slag (bij voorkeur op vaste tijden/plaatsen), dan is de kans veel groter dat je muze je na verloop van tijd weet te vinden.
 
het is niet alleen dat het een gewoonte word maar ook dat die skill in je hersen banen groter en groter word.
Da's met alles wat je doet, herhaling is de key.
Ik las 'ns een keer dat een neurochirurg het vergeleek met uitgesleten ravijnen, als je eenmaal de route een aantal keren genomen hebt dan wordt het een comfortzone en als je binnen die comfortzone dan ook nog zijstapjes/variaties maakt dan wordt het ook makkelijker improviseren binnen de bekende thema's.
Aan de andere kant; als je niet oppast kan het in de buurt van dwangmatigheid komen en is een verslaving zoveel anders eigenlijk?
Raak wel een beetje offtopic eigenlijk als ik niet oppas, misschien is ouwehoeren wel mijn comfortzone? ;)
 
Zou leuk zijn als je een pagina aanmaakt met ook evt de resultaten van dat kwartiertje aanklikbaar zodat ze te beluisteren zijn..
Ik heb heel veel zin om mee te doen, maar aarzel...
Mijn “muziekmaakskills” zijn nou niet om over naar huis te schrijven. Mijn ontwerp skills echter wel, en hoewel dat alles met synthesizers te maken heeft, is het niet hoor/zicht-baar.
Vandaag heb ik ook weer 3uur zitten prutsen op zolder, met leuk resultaat, alleen nog maar een proof of concept van een module waar ik mee bezig ben...
 
Stephen King beschrijft dat wel mooi in zijn boek 'On Writing'. Als je gaat zitten wachten op je muze, dan komt 'ie nooit. Ga je aan de slag (bij voorkeur op vaste tijden/plaatsen), dan is de kans veel groter dat je muze je na verloop van tijd weet te vinden.
Mooie vergelijking 👍

Ik heb het zelf met geluk. Voor mijn gevoel krijg ik veel kansen, maar ik ken ook veel mensen en geef veel weg. Dan is het niet gek dat er mooie dingen op je pad komen.

Bij creëren werkt het denk ik hetzelfde. Als je veel graaft vind je sneller de parels. Hij kan zo op een wandtegeltje 😁
 
Laatst gewijzigd:
Stephen King beschrijft dat wel mooi in zijn boek 'On Writing'. Als je gaat zitten wachten op je muze, dan komt 'ie nooit. Ga je aan de slag (bij voorkeur op vaste tijden/plaatsen), dan is de kans veel groter dat je muze je na verloop van tijd weet te vinden.
Dat is idd een goed advies.
Wacht niet op inspiratie maar ga gewoon aan het werk.
Degene die wel op inspiratie wachten vallen in een valkuil en hebben kans om een luie niet productieve kunstenaar te worden.
 
Ik doe ook mee. Posten we dingen hier?
Ik overleg nu met een vrijwilliger van SF. Misschien kunnen we het nog wat opleuken.

Als dat lastig wordt bedenk ik zelf wat. Het makkelijkste is een Google doc of spreadsheet die iedereen kan bewerken. Dan maak ik ook wel een aparte draadje aan voor de resultaten. Maar dat laat ik nog weten 👍
 
Leuk! Ik vind toch al langer dat ik teveel over apparatuur leuter en te weinig maak. Dus ik doe mee!
 
Back
Top