Synton Fénix 2 opnieuw in productie

187833300_4101048409962378_1789769656091372005_n.jpg

De unieke Fénix 2 modulaire synthesizer van Bert Vermeulen van het legendarische Synton wordt opnieuw in een gewijzigde, verbeterde versie uitgebracht. Voorlopig gaat het om drie stuks, gesigneerd door Bert (zie foto).

De volgende verschillen met de oorspronkelijke Fénix 2, die ik zelf heb, zijn mij bekend:
1) De vco's zijn van Curtis in plaats van een eigen ontwerp;
2) de analoge delay is nu dubbel uitgevoerd;
3) De - vermoedelijk derde - vco heeft een ingang voor index FM in plaats van sync;
4) De gate delay heeft een LED gekregen voor visuele ondersteuning.

De levertijd zal enkele maanden bedragen omdat, zoals je kunt zien, er nog wordt gewerkt aan de definitieve uitvoering (zo komt er waarschijnlijk een interne voeding) en aan de behuizing.

De verkoopprijs is nog niet bekend. Die zal zeker boven de prijs van de eerste serie liggen maar ook ver onder de huidige tweedehands prijzen van - volgens mijn eigen onderzoek - € 8.345 tot € 11.250. Er zijn plannen voor meer productie-exemplaren maar die heb ik nog niet in aanbouw gezien. Eerst wil men deze drie synthesizers verkopen. De markt is namelijk grillig en verkopen zijn niet te voorspellen op basis van getoonde interesse. Het aantal mensen dat belangstelling toont in een boutique synth en het werkelijke aantal kopers liggen ver uit elkaar. Door Covid 19 is het bovendien een uitdaging geworden om aan alle benodigde onderdelen te komen. Dat heb ik ook gezien bij Baloran, die van The River geen bestellingen meer opneemt, en bij de Osmose van Expressive E, die is vertraagd.

De Fénix 2 modulaire synthesizer zal exclusief worden verkocht door The Music House, Oudegracht 310, 3511 PK Utrecht. Telefoon 030 6065009.

Bron van dit Synthnieuws:


en gesprekken van mij met Martijn, de eigenaar.
 
Last edited by a moderator:
"coming spring 2020" ;-) en zo te zien moet je daar wel flink hardcore diy-er voor zijn, das niet even een eurorack printje in elkaar flansen. ziet er verder wel tof uit. is dat niet van die deckards dream lui?
 
"coming spring 2020" ;-) en zo te zien moet je daar wel flink hardcore diy-er voor zijn, das niet even een eurorack printje in elkaar flansen. ziet er verder wel tof uit. is dat niet van die deckards dream lui?
Ik weet niet of het een concept is of er al een prototype is,de foto is een render in ieder geval,maar als die kerel van Deckards iets doet normaal gaat het er wel komen,dat kan wel opschuiven afhangend van de projecten,soms heel lang en het is ook niet onmogelijk dat hij het heel project verkoopt of uitbesteed of andersom. Net zoals met de 'sputnik' eurorack modules.
 
Ik begrijp dat ze 3 exemplaren gaan bouwen
Waren er toevallig nog een paar frontplaten en printplaten over?
Klinkt niet echt naar het “ opnieuw in productie nemen “
Wel fijn voor die paar mensen die er een kunnen willen kopen ,neem aan dat ze al gereserveerd zijn ?
Wel een top synth en een leuke foto van bert 👍
Het zijn nieuwe fronts en prints. Ze zijn al gereserveerd, heb ik gehoord, maar geïnteresseerden kunnen zich aanmelden en dan komen ze op een wachtlijst.
 
Geinig, al vind ik dat bij een desktop de kabels beter boven kunnen ipv onder.
 
Hij heeft ook een standaard he, net als de klassieke Fenix kan hij rechtop
 
Ik zie het, dan zou ik zelf liever wat korter kabeltjes gebruiken zodat ze niet zo ver gaan door hangen en de knoppen wat dichter bij.
Maar goed, daar hebbie nu niks aan verder. :D
 
Heb je nieuws voor de 'Pan' toevallig?
Ik heb er wel onlangs naar gevraagd maar ik kan er weinig over melden. Het gaat niet goed met de gezondheid van Felix Visser. Details daarover kan en mag ik niet geven maar het project kan pas verder als hij beter is. Er moet nog software geschreven worden voor de besturing en dat hebben Felix en Bert uitbesteed aan This not rocket science. Ook moet het klavier worden gepatenteerd. Ik hoop dat de Pan er komt maar ik ben er minder gebrand op dan in het begin want binnenkort komt de Osmose van Expressive E en die heeft een vergelijkbaar werkend klavier, maar een octaaf groter en tegen een fractie van de prijs. Als ik nieuws heb over de Pan, dan meld ik dat in de betreffende draad.
 
Voor degenen die niet onder de lucky 3 vallen is er ook de Fénix IV: Fenix IV modular synthesizer
super leuk ding, maar voor mij heeft een fenix 2 onderscheidende dingen: gebouwd door ex-synton mensen, en bananenpluggen. de IV, hoe sympathiek en zo ook, heeft geen van beiden. en een wachtlijst wordt weer zo'n eindeloos verhaal..ik ken vooral de fenix 1 erg goed maar de bizarre bedrgen die tegenwoordig voor dat soort synths gevraagd wordt, vind ik ze gewoon niet waard.
 
Ik heb een nieuwe prijsindicatie gekregen. Naar verwachting komt die onder de 6.300 euro. Geen zekerheid nog, maar als de definitieve prijs is bepaald, dan worden degenen die een synth hebben gereserveerd, geïnformeerd en ik ook. Dan meld ik me weer.
 
Op mijn verzoek heeft Ishi het topic opgeschoond en weer on-topic gemaakt.... :okdan:
Ik hoop voor Bert en Martijn van The Music House dat ze deze beperkte batch moeiteloos verkopen!
Het is en blijft een monster... weet je dat je er ook meer geluiden dan van een opnieuw verrijzende vogel uit kan halen? :D
 
Drie stuks moet toch wel lukken?
Daar ga je wel van uit zou je denken. ik vind het erg sociaal en heel netjes van Bert dat hij de sales via Music House laat lopen...
Elkaar gunnen en niet alleen maar overtreffen wordt het nieuwe normaal! mssn de slogan voor het nog te vormen kabinet?!?!? :D

Human Error, kan ff niet op zn forumnaam komen, iig iets met N's en een M erin, heeft mijn set nagekeken en volledig getest. Na 3-4 jaar niet gebruikt te zijn, zat er 1 kraakje in een potmeter. Helaas heb ik de binnenkant van de units niet gezien. Maar hij zei dat het allemaal zeer degelijk is gebouwd. Behalve het schoonmaken van het potje, heb ik hem eigenlijk betaald om met de units te spelen.... :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik weet niet wie meer precies of wat maar Music House bashen was wel een tijdje populair hier. Maar ik vind het wel prettige mensen op zich, blij dat ik dat op loopafstand heb zitten. Modulair ging er verder uit zeiden ze een tijdje terug. Er stond nog steeds een Synthon.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top